Naurettava riita tramboliinista naapurin kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tulppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sinuna menisin käymään ja palauttaisin rahat. Pahoittelet sanomisiasi ja sanot, ettet tarkoittanut maksua ottaa trampan käytöstä, mutta teitä on alkanut häiritä jokapäiväinen pomppiminen. Kyseessä on kuitenkin teidän koti ja teidän rauha. Jos naapuri siitä nokkiintuu edelleen, niin omapahan on häpeänsä. Pysyvät lapset varmasti ainakin pois jatkossa ;)

Suosittelen tekemään juuri näin.

Vaikuttaa sillä, että sulla on mukava, huomaavainen ja fiksu naapuri.

1. Mikset ole sanonut aikaisemmin, että pomppivat vaikka tiettyyn aikaan päivästä, koska te ette jaksa kuunnella sitä jatkuvasti?
2. Tai mikset ottanut sitä esille, kun naapuri tuli juttelemaan ja kiittelemään siitä että lapset saa hyppiä?
3. Jos sua ärsyttää se, että teidän pihassa ollaan/melutaan, niin mikset sanonut mitään siitä, vaan annoit ymmärtää, että kyse on rahasta?

Naapuria varmaan nyppii sun käytös, eikä se enää päästä lapsia teidän pihaan, ja olette jatkossa kiusaantuneita kun näette toisenne, onneksi olkoon!

Ehkä voit virlä korjata tilanteen palauttamalla rahat ja pyytämällä anteeksi, kun tuli vähän sanottua kiukkuisen amitä sylki suuhun tuo. Sano niin kuin ajattelet, että sua ei haittaa se lainaaminen, mutta et halua että teidän pihalla ollaan koko aika. Keksikää yhdessä ratkaisu.

Keväällä, kun tuotiin trampoliini pihalle, lapset kysyivät saavatko siinä hyppiä. Sanottiin, että tottakai...

..Nuo lapset sen verran nuorempia kuin meidän, että eivät ole kavereita keskenään.

Ihan tarkennuksena, että luulin luvan kysymisen tarkoittavan yhtä kertaa. Ei tullut mieleenkään, että alkaisivat päivittäin omatoimisesti vierailla pihallamme.

Mitä ihmettä, pikkulapset ovat kysyneet saavatko hyppiä, olette sanoneet, että saavat. Nyt kiukuttelet kun nämä lapset eivät ole ymmärtäneet että tarkoitat yhtä kertaa. Et ole kuitenkaan tarkentanut kellekään (vanhemmille tai lapsille) mitään, kun ovat alkaneet hyppiä liian usein, ja nyt tiuskit keskellä tietä yhtäkkiä ihmiselle, jonka kanssa et ole edes asiasta sopinut, kun hän tulee sinua kiittämään :D

hienosti menee.

Mä ymmärrän ap:ta, meillä kävi viime kesänä samanlainen juttu kun ostimme uima-altaan pihallemme. Samana päivänä kun allas saatiin pystytettyä ja täytettyä, naapurin lapset ilmaantuivat pihallemme riemuitsemaan uima-altaastamme. Kun sitten oma muksu päiväunien jälkeen tuli kanssamme pihalle ja halusi kokeilla uutta allasta, hän ehti hädin tuskin altaaseen kun naapurin lasten (2&4v) vanhemmat tuli kysymään saako heidänkin lapset tulla uimaan. Vastasin että tottakai, jos vanhemmat itse katsovat jälkikasvunsa perään. Naapurin lapset lähtivät sisälle vaihtamaan uikkareita, ja oma lapsemme meni altaaseen. Juuri kun poika oli edes vähän uskaltanut altaassa hyppiä ja roiskia, ryntäsivät naapurin lapset takaisin pihallemme, ilman vanhempia toki, ja loikkasivat hirveällä loiskaisulla altaaseen niin että oma poikamme meni hyökyaallosta ihan paniikkiin. Sitten alkoi ihan jumalaton roiskiminen, toistensa töniminen veden alle, ja altaan reunoja yritettiin kaataa niin että vesi valuisi pois (reilu 4m halkaisijaltaan oleva allas). Vanhempi tyttö sylki ja kaatoi saippuakupla-ainetta altaaseen, ja nuorempi roiskutti vähän väliä vettä lapsemme päälle tai vei lelut kädestä jne. Tässä vaiheessa nappasin poikamme altaasta ja marssin sanomaan naapurille että me emme nyt enää ui, ja hekin voisivat mennä itse vahtimaan lapsiaan eikä olettaa musta ilmaista lapsenvahtia vaikka nimenomaan sanoin että lapset voivat uida VANHEMPIENSA VASTUULLA heidän valvontansa alla. No, tokihan naapurin laiskimukset sitten kokivat senkin liian suurena uhrauksena ja hakivat omat lapsensa pois altaasta sen sijaan että olisivat vahtineet heidän touhujaan altaassa. Tän episodin lisäksi naapurin vanhempi lapsi kävi seuraavan viikon aikana kippaamassa mitä milloinkin uima-altaaseemme kun luuli ettemme näe häntä ikkunasta, ja joka kerta kirkkain silmin valehteli ettei se hän ollut joka ne hikat/saippuat/ruohot jne. sinne laittoi. Asiasta käytiin monta keskustelua näiden naapureiden kanssa, mutta lopulta ei auttanut muu kuin sanoa lapsille itselleen että heillä ei ole enää ikinä mitään asiaa meidän pihalle, ja sen lisäksi jouduimme alkaa pitämään altaassa kantta, koska lapset edelleen yrittivät salaa käydä pilaamassa lataamme veden.

Ärsyttää tuollaiset tyypit jotka käyttää toisten omaisuutta ja viitseliäisyyttä törkeesti hyväkseen, ja yleensä tuollaiset ihmiset vielä on niin kieroon kasvatettuja, etteivät edes tajua tuollaisessa olevan mitään väärää. Mekään ei koskaan saatu edes anteeksipyyntöä naapureilta tuosta allasepisodista. En mä ainakaan edes kehtais antaa lasteni käyttäytyö noin kuin meidän tai ap:n naapurit.

Kuulostaa hyvältä strategialta. Taidan mennä tuon turvallisuuskysymyksen taakse ja siihen vedoten kieltää trampan käytön.

No enpä suosittele enää, kun menit jo vihjaamaan, että sinua ärsyttää se, kun naapurit käyttävät ilmaiseksi teidän tramppaa "tiuskasin, sitten, että onhan se joo kätevä tapa säästää rahaa, että käyttää muiden omaisuutta ja käppäilin pois tilanteesta". Ei mene läpi enää, sanon minä. Miksi ihmeessä et voi sanoa sitä oikeaa syytä eli melua? Varsinkin nyt se oikea syy kannattaisi sanoa, kun Käpylän naapurisi lukee tämän jutun täältä. On hänellä sitten hauskaa kun sinä menet hattu kourassa hänen ovelleen sepittämään tarinoita :laugh:

Mä ymmärrän ap:ta, meillä kävi viime kesänä samanlainen juttu kun ostimme uima-altaan pihallemme. Samana päivänä kun allas saatiin pystytettyä ja täytettyä, naapurin lapset ilmaantuivat pihallemme riemuitsemaan uima-altaastamme. Kun sitten oma muksu päiväunien jälkeen tuli kanssamme pihalle ja halusi kokeilla uutta allasta, hän ehti hädin tuskin altaaseen kun naapurin lasten (2&4v) vanhemmat tuli kysymään saako heidänkin lapset tulla uimaan. Vastasin että tottakai, jos vanhemmat itse katsovat jälkikasvunsa perään. Naapurin lapset lähtivät sisälle vaihtamaan uikkareita, ja oma lapsemme meni altaaseen. Juuri kun poika oli edes vähän uskaltanut altaassa hyppiä ja roiskia, ryntäsivät naapurin lapset takaisin pihallemme, ilman vanhempia toki, ja loikkasivat hirveällä loiskaisulla altaaseen niin että oma poikamme meni hyökyaallosta ihan paniikkiin. Sitten alkoi ihan jumalaton roiskiminen, toistensa töniminen veden alle, ja altaan reunoja yritettiin kaataa niin että vesi valuisi pois (reilu 4m halkaisijaltaan oleva allas). Vanhempi tyttö sylki ja kaatoi saippuakupla-ainetta altaaseen, ja nuorempi roiskutti vähän väliä vettä lapsemme päälle tai vei lelut kädestä jne. Tässä vaiheessa nappasin poikamme altaasta ja marssin sanomaan naapurille että me emme nyt enää ui, ja hekin voisivat mennä itse vahtimaan lapsiaan eikä olettaa musta ilmaista lapsenvahtia vaikka nimenomaan sanoin että lapset voivat uida VANHEMPIENSA VASTUULLA heidän valvontansa alla. No, tokihan naapurin laiskimukset sitten kokivat senkin liian suurena uhrauksena ja hakivat omat lapsensa pois altaasta sen sijaan että olisivat vahtineet heidän touhujaan altaassa. Tän episodin lisäksi naapurin vanhempi lapsi kävi seuraavan viikon aikana kippaamassa mitä milloinkin uima-altaaseemme kun luuli ettemme näe häntä ikkunasta, ja joka kerta kirkkain silmin valehteli ettei se hän ollut joka ne hikat/saippuat/ruohot jne. sinne laittoi. Asiasta käytiin monta keskustelua näiden naapureiden kanssa, mutta lopulta ei auttanut muu kuin sanoa lapsille itselleen että heillä ei ole enää ikinä mitään asiaa meidän pihalle, ja sen lisäksi jouduimme alkaa pitämään altaassa kantta, koska lapset edelleen yrittivät salaa käydä pilaamassa lataamme veden.

Ärsyttää tuollaiset tyypit jotka käyttää toisten omaisuutta ja viitseliäisyyttä törkeesti hyväkseen, ja yleensä tuollaiset ihmiset vielä on niin kieroon kasvatettuja, etteivät edes tajua tuollaisessa olevan mitään väärää. Mekään ei koskaan saatu edes anteeksipyyntöä naapureilta tuosta allasepisodista. En mä ainakaan edes kehtais antaa lasteni käyttäytyö noin kuin meidän tai ap:n naapurit.

Olette kyllä ap:n kanssa todella kummallisia

Tässä vaiheessa nappasin poikamme altaasta ja marssin sanomaan naapurille että me emme nyt enää ui, ja hekin voisivat mennä itse vahtimaan lapsiaan eikä olettaa musta ilmaista lapsenvahtia vaikka nimenomaan sanoin että lapset voivat uida VANHEMPIENSA VASTUULLA heidän valvontansa alla. No, tokihan naapurin laiskimukset sitten kokivat senkin liian suurena uhrauksena ja hakivat omat lapsensa pois altaasta sen sijaan että olisivat vahtineet heidän touhujaan altaassa.

Menitkö tosiaan sanomaan noin:O Minä olisin selittänyt niille lapsille, että meno on liian kovaa ja teidän lapsi uskalla uida, joten heidän täytyy mennä pois. Asiat kannattaa hoitaa asiallisesti ja kohteliaasti, koska naapureiden kanssa kannattaa olla hyvissä väleissä, ellei halua että elämä menee vaikeaksi.

No kylläpäs täällä taas ap:ta haukutaan oikein olan takaa:O

Ymmärrän ap:n tilanteen jos joka päivä ovat naapurin kakarat trampalla hyppimässä. Luulis jo niiden vanhempienkin tajuavan että eihän tuo nyt ole soveliasta? En minä ainakaan antaisi lasteni joka päivä käydä naapurin trampalla vaikka olisi lupakin.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Kuulostaa hyvältä strategialta. Taidan mennä tuon turvallisuuskysymyksen taakse ja siihen vedoten kieltää trampan käytön.

Ei tuossa ole mitään järkeä. Sanot vaan ihan suoraan, mikä siinä ärsyttää. Voit ihan hyvin sanoa myös, että jatkossa ei ole lupaa enää käyttää teidän trampoliinia. Sinulla on oikeus päättää teidän pihanne ja tavaroidenne käytöstä. Ei siihen mitään tekosyitä, verukkeita tai strategioita tarvita.

Niin no, jos ensin annetaan lupa, sitten naristaan toisen kiittäessä ja sitten vielä kitistään lisää kun toinen ottaa vihjeestä vaarin ja maksaa vielä päälle niin....

Niin no, eihän sitä ilman pahastumista enää voi perua.

no tuota, jotain hienotunteisuutta, ei kukaan voi olla niin tyhmä, että kuvittele että joku jaksaa katsella hänen lapsiaan joka päivä, jos eivät ole kavereita omien lasten kanssa.

Jos itse kysyisin luvan tuollaiseen, niin huolehtisin, että ovat korkeintaan silloin tällöin, kerran pari viikossa. Ja katselisin tarkkaan naapurin ilmeitä josko häntä on sekin alkanut vituttaa....

Juuri kun poika oli edes vähän uskaltanut altaassa hyppiä ja roiskia, ryntäsivät naapurin lapset takaisin pihallemme, ilman vanhempia toki, ja loikkasivat hirveällä loiskaisulla altaaseen niin että oma poikamme meni hyökyaallosta ihan paniikkiin. Sitten alkoi ihan jumalaton roiskiminen, toistensa töniminen veden alle, ja altaan reunoja yritettiin kaataa niin että vesi valuisi pois (reilu 4m halkaisijaltaan oleva allas). Vanhempi tyttö sylki ja kaatoi saippuakupla-ainetta altaaseen, ja nuorempi roiskutti vähän väliä vettä lapsemme päälle tai vei lelut kädestä jne.

Mikset heti laittanut stoppia naapurin kersojen riehumiselle? Minä olisin ainakin sanonut heti, että altaassa ollaan rauhallisesti tai sinne ei ole enää mitään asiaa. Ei siis roiskita, tönitä, liata tai yritetä hajottaa allasta. Jos kerta varoitus ei riitä, niin sitten kurittomat heti veks altaasta. Miksi ihmeessä annoit heidän riehua altaassa noinkin pitkään?

tarkoitat varmaan että kasvatettu ei ole ollenkaan, paitsi pärjäämään ja käyttämään muita hyväkseen...

[QUOTE="vieras";28508208]No kylläpäs täällä taas ap:ta haukutaan oikein olan takaa:O

Ymmärrän ap:n tilanteen jos joka päivä ovat naapurin kakarat trampalla hyppimässä. Luulis jo niiden vanhempienkin tajuavan että eihän tuo nyt ole soveliasta? En minä ainakaan antaisi lasteni joka päivä käydä naapurin trampalla vaikka olisi lupakin.[/QUOTE]

Kukaan ei kiistä, etteikö ap olisi ihan oikeassa siinä, että hänen ei ole mikään pakko antaa vieraiden lasten käyttää heidän tramppaa. Ongelma on siinä, että ap ei osannut hoitaa asiaa aikuisten tapaan vaan käyttäytyi kuin joku teini. Jos naapurit eivät tajua, että jatkuva tramboliinin nitinä häiritsee heidän naapuriaan, niin siitä voisi sanoa ystvällisesti ja AJOISSA ennen kuin homma on jatkunut ties kuinka kauan. On varmaan tosi ärsyttävää kuulla, että omat lapset ovat häirinneet toisia ties kuinka kauan, mutta siitä ei ole voitu sanoa. Minä ainakin haluaisin kuulla heti, jos meillä tai meidän lapsilla olisi joku tapa, joka saa naapurit raivoihinsa.

[QUOTE="näps";28508187]Menitkö tosiaan sanomaan noin:O Minä olisin selittänyt niille lapsille, että meno on liian kovaa ja teidän lapsi uskalla uida, joten heidän täytyy mennä pois. Asiat kannattaa hoitaa asiallisesti ja kohteliaasti, koska naapureiden kanssa kannattaa olla hyvissä väleissä, ellei halua että elämä menee vaikeaksi.[/QUOTE]

Kyllä, ihan tosiaan sanoin noin, kun kerran olin jo luvan antaessani sanonut että "tottakai, jos vahditte itse omia lapsianne" ja tästä huolimatta naapurin skidit tuli altaaseemme ilman vanhempiaan. Ja kuule, kyllä tosiaan sanoin niille lapsillekin monta kertaa ettei noin voi käyttäytyä, ja että jos eivät ole nätisti, joutuvat pois altaasta ja voivat mennä takaisin omalle pihalleen. Mutta jos sinä olisit koskaan tavannut noita nimenomaisia naapureitamme, sinäkin tajuaisit ettei täysin vapaan kasvatuksen hedelmiltä tuo totteleminen ihan noin vaan käy. Eikö muka jo tosta heidän vanhempiensa asenteesta pitäisi tajuta millainen meno siinä perheessä vallitsee. Ájattele nyt, että oikein loukkaantuivat kun käskin heidän itse vahtia omia lapsiaan, huhhuh.

[QUOTE="Sanna";28508228]Mikset heti laittanut stoppia naapurin kersojen riehumiselle? Minä olisin ainakin sanonut heti, että altaassa ollaan rauhallisesti tai sinne ei ole enää mitään asiaa. Ei siis roiskita, tönitä, liata tai yritetä hajottaa allasta. Jos kerta varoitus ei riitä, niin sitten kurittomat heti veks altaasta. Miksi ihmeessä annoit heidän riehua altaassa noinkin pitkään?[/QUOTE]

Tuo tilanne todellisuudessa kesti ehkä 5-10min, mutta tytöillä oli niin kova meno päällä että kaikki tuo ehti tosiaan tapahtua ja moneen kertaan. Samoin minä kielsin ja rauhoittelin moneen kertaan, jopa niin kovaan ääneen että heidän vanhempansa aivan varmasti 15 metrin päässä kuulivat omalla pihallaan, mutta eipä sillä siltikään ollut mitään vaikutusta niin lasten kuin vanhempiensakaan käytökseen.

[QUOTE="vieras";28508208]No kylläpäs täällä taas ap:ta haukutaan oikein olan takaa:O

Ymmärrän ap:n tilanteen jos joka päivä ovat naapurin kakarat trampalla hyppimässä. Luulis jo niiden vanhempienkin tajuavan että eihän tuo nyt ole soveliasta? En minä ainakaan antaisi lasteni joka päivä käydä naapurin trampalla vaikka olisi lupakin.[/QUOTE]

Ilmiön nimi on haitallinen valikoituminen. Tällaisella äitipalstalla päivystää pääosin yhteiskunnan elätit, jotka tokikin samaistuvat naapurin lasten vanhempaan. Sitten, kun tuo naapuri oikein tarjonnut rahaa ( mihin palstaeläteillä ei varaa), niin huh hei, kun on ihan sikareilu naapuri ja mikä helkutti ap:tä vaivaa, kun trampan kitina ja natina kasvattaa otsatappia.

[QUOTE="Sylvi";28508245]Kukaan ei kiistä, etteikö ap olisi ihan oikeassa siinä, että hänen ei ole mikään pakko antaa vieraiden lasten käyttää heidän tramppaa. Ongelma on siinä, että ap ei osannut hoitaa asiaa aikuisten tapaan vaan käyttäytyi kuin joku teini. Jos naapurit eivät tajua, että jatkuva tramboliinin nitinä häiritsee heidän naapuriaan, niin siitä voisi sanoa ystvällisesti ja AJOISSA ennen kuin homma on jatkunut ties kuinka kauan. On varmaan tosi ärsyttävää kuulla, että omat lapset ovat häirinneet toisia ties kuinka kauan, mutta siitä ei ole voitu sanoa. Minä ainakin haluaisin kuulla heti, jos meillä tai meidän lapsilla olisi joku tapa, joka saa naapurit raivoihinsa.[/QUOTE]

Kaikki ei halua kuulla, nuo meidän samaiset lapset harrasti toissakesänä sitä että kävivät n. 5 min välein päivittäin, koko päivän soittamassa meidän ovikelloa ja pyytämässä lastamme ulos. Poikamme oli tuolloin 1,5vuotias, ja mä en todellakaan päästänyt häntä itsekseen pihalle, eikä mulla todellakaan ole itselläni aikaa istua koko päivää omalla pihalla, ei edes kesäisin. Samoin vanhempansa saattoivat mitään sanomatta tuohon aikaan vaan lähteä autolla pihasta ja jättää omat lapsensa pihalle mun kanssa vailla tietoa siitä mihin isi/äiti/molemmat lähtivät. Molemmista asioista sanottiin naapureille useampaan otteeseen, mutta selitykset olivat luokkaa "en minä voi niitä koko aikaa vahtia niin en tiedä tuleeko ne teidän ovelle vai ei", "oon kyllä yrittänyt tytöille sanoa etteivät viitsis, mutta eihän noin pienellä ole vielä ajantajua" tai "olis ne tytöt voineet siinä pihalla kahdestaankin odottaa" (asumme muuten järven rannalla) jne. Koitapa tuollaisten kanssa sitten toimia jotenkin kohteliaasti niin että samalla saisit myös viestisi perille moisille puupäille.

[QUOTE="heh";28508226]no tuota, jotain hienotunteisuutta, ei kukaan voi olla niin tyhmä, että kuvittele että joku jaksaa katsella hänen lapsiaan joka päivä, jos eivät ole kavereita omien lasten kanssa.

Jos itse kysyisin luvan tuollaiseen, niin huolehtisin, että ovat korkeintaan silloin tällöin, kerran pari viikossa. Ja katselisin tarkkaan naapurin ilmeitä josko häntä on sekin alkanut vituttaa....[/QUOTE]

Miksi ei sitten sanonut jo heti alkuunsa että A)antoi luvan vain kertaan ja B) ei todella jaksa sitä että joka päivä käy vieraita lapsia trampalla, vaan on antanut päivä toisensa jälkeen vaan pomppia?

En mäkään jaksa, ja sen takia en mitään lupia kenellekään anna, enkä vihjaile rahasta tms.

Kaikki ihmiset eivät vain ole ajattelevaisia vaan käyttävät toisia hyväkseen. Siksi on osattava pitää puolensa ja sanoa reippaasti asioista.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Olenkin aina miettinyt missä ovat vanhemmat, jotka antavat omien kultamurustensa päivittäin hyppiä naapurin trampalla (huom. lapset kysyneet luvan naapurilta... heh heh) ja antavat lastensa valvomatta mennä uimaan toisten uima-altaaseen/rantaan, ja antavat lastensa leikkiä huoleti naapurin pihalla kun siellä on kivampaa vissiin kuin omalla.

Mutta täällähän niitä näyttää olevan palsta täynnä!!!

Tässä tuli esille se syy miksi meille ei laiteta uima-allasta pihalle. Asutaan sellasella alueella jossa lapsia ramppaa ja minä haluaisin pitää sen omassa käytössä. Olen todennut että helpommalla pääsee kun mennään järvelle uimaan, säilyy naapurisopu.

Olenkin aina miettinyt missä ovat vanhemmat, jotka antavat omien kultamurustensa päivittäin hyppiä naapurin trampalla (huom. lapset kysyneet luvan naapurilta... heh heh) ja antavat lastensa valvomatta mennä uimaan toisten uima-altaaseen/rantaan, ja antavat lastensa leikkiä huoleti naapurin pihalla kun siellä on kivampaa vissiin kuin omalla.

Mutta täällähän niitä näyttää olevan palsta täynnä!!!

Totta. Ne eivät ehdi palstailultaan katsella lastensa perään, siksi on hyvä että on naapurit.