Mikä sitä terveellistä kotiruokaa sitten on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sadie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hirvittävän monessa kodissa syödään iltaisin ihan skeidaa esim. makaroneja/ranskalaisia ja nugetteja tai kalapuikkoja. Ja nakkeja tai makkaraa. Ilman mitään kasviksia!

Jos perinteisen kotiruuan valmistamiseen käytetään valmiiksi marinoituja lihoja, liemikuutioita, valmiita mausteseoksia tai -kastikkeita ja ruoka"kermoja", niin todennäköisesti eineksien ostaminen olisi terveellisempää.

Hirvittävän monessa kodissa syödään iltaisin ihan skeidaa esim. makaroneja/ranskalaisia ja nugetteja tai kalapuikkoja. Ja nakkeja tai makkaraa. Ilman mitään kasviksia!

Minä meinaan tänään illalliseksi tehdä kalapuikkoja ja lohkoperunoita :heart: välillä pitää kyllä nautiskellakkin elämästä. Ja on meillä salaattia sen kanssa :)

• Tykkää
Reactions: heebah
[QUOTE="vieras";28500316] Vinkkejä siis? Keitot on helppoja, niihin on helppo ujuttaa kasviksia, mutta mitäs muuta?[/QUOTE]

Kastikkeisiin voi tosiaan lisätä kasvissosetta tai sitten ihan raastaa joukkoon esim. porkkanaa. Risottoihin sopii hienosti esim. kesäkurpitsa, myskikurpitsa (talvikurpitsa), herneet ja sienet.

Lettuihin ja varsinkin amerikkalaistyylisiin pannukakkuihin voi laittaa kurpitsasosetta joukkoon. Tulee ihan mielettömän hyvää. Varsinkin allergisen lapsukaisen leipiin käytän esim. luumusosetta, omenasosetta tai kurpitsaa makua tuomaan.

Muffineihinkin voi käyttää kasvissoseita. Seuraavaksi minulla on testilistalla palsternakka, että mihin se sopisi.

Ja huom! Kehun taas lipstikkasuolaa. Se toimii loistavasti lihaliemikuution sijasta. Itse kun kasvattaa lipstikkaa ja tekee maustesuolan itse, välttyy lisäaineilta.

Alkuperäinen kirjoittaja kantojäärä;28501607:
Kastikkeisiin voi tosiaan lisätä kasvissosetta tai sitten ihan raastaa joukkoon esim. porkkanaa. Risottoihin sopii hienosti esim. kesäkurpitsa, myskikurpitsa (talvikurpitsa), herneet ja sienet.

Lettuihin ja varsinkin amerikkalaistyylisiin pannukakkuihin voi laittaa kurpitsasosetta joukkoon. Tulee ihan mielettömän hyvää. Varsinkin allergisen lapsukaisen leipiin käytän esim. luumusosetta, omenasosetta tai kurpitsaa makua tuomaan.

Muffineihinkin voi käyttää kasvissoseita. Seuraavaksi minulla on testilistalla palsternakka, että mihin se sopisi.

Ja huom! Kehun taas lipstikkasuolaa. Se toimii loistavasti lihaliemikuution sijasta. Itse kun kasvattaa lipstikkaa ja tekee maustesuolan itse, välttyy lisäaineilta.

Minä käytän liemikuutioita...lähinnä fondya ja lisääaineetonta vaihtoehtoa. Jokainen tekee omat valintansa näissä asioissa. Emme kuitenkaan koskaan voi syödä niin puhtaasti, että se olisi täysin terveellistä. Ruoka on vaarallista.

meillä syödään arkwena ihan tavallista ruokaa eli juurikin keittoja, laatikoita, perunaa/pastaa/riisiä ja kastiketta, ruoalla on aina salaattia, maitoa,leipää tarjolla, vaikka ruokamme ovat "perusruokia" ei se tarkoita sitä, ettenkö mausteita käyttäisi.
viikonloppuisin vopi sitten syödä välillä vähän erilaisempia sapuskoja kesä-aikaan paljon grillaillaan erilaisia lihoja ja kasviksia, salaattia on myös runsaammin kesällä ja saattaapa väliin jäädä perunatkin keittämättä, että on sitten vaan lihaa ka kasviksia.
Itse en etnisestä ruoasta perusta, koska vatsani on herkkä, en silti kiellä muita sitä syömästä jossakin muualla.
Jokaisella meistä varmasti on jotakin sellaista mistä ei tykkää, itse pyrin tekemään aina sellaisia ruokia, josta kaikki tykkäävät, ei tarvitse lempiruokaa olla, mutta niin kuitenkin, että jokainen sitä pystyy syömään.
omalla tytölläni inhokkkina on makkara, en ole pakottanut makkaraa syömään, poika taas ei voi sietää sieniä, joten nekin jää hänen lautaseltaan pois, itse en pysty syömään simpukoita tai etanoita, mies ei tykkää lämpimästä punajuuresta..

Mä oon alusta asti laittanut lapsen ruokaan keitettyjä kasviksia ja aina ne on menneet hienosti alas. Kunnes lapsi aloitti päivähoidon viime syksynä (1,5 vuotiaana). Tämän vuoden puolella olen huomannut, että lapsi on yhä krantumpi. Nyppii kaikki pienetkin porkkananpalat ruuastansa pois. Joku parsakaali on saattanut joskus mennä muusattuna soosin joukossa, kun ei oo huomannut. Kurkkua suostuu puraisemaan ehkä kertaalleen. Oon ajatellut, etten tee asiasta mitään hirveetä numeroa, mutta kyllä se alkaa vähän kyrsimään, kun ei tahdo saada mitään kasviksia alas tuolle taaperolle, hedelmistä nyt puhumattakaan. Banaania söi joskus, jugurtistakin pitää nyppiä "sattumat" pois.. Mitä tässä pitäisi oikein tehdä? Kovasti oon kehunut reippaaksi, kun on esim. sitä kurkkua haukannut.

Moni suomalainen vois mun mielestä parantaa siinä, että niitä kasviksia ois siinä itse ruoassa, ei lisukkeena. Usein on niin, että ruoka on sitä makaronilaatikkoa ja vieressä on salaattia tai porkkanaraastetta. Eihän tuossakaan mitään vikaa, mutta niitä kasviksia tulisi syötyä enemmän ja saisi niihin enemmän vaihtelua, kun laittaisi niitä itse ruokaan. Siihen makaronilaatikoon voi laittaa mukaan vaikka paprikaa, kesäkurpitsaa, porkkanaraastetta. Perunan sijasta voi syödä uunijuureksia. Lasagnesta voi tehdä kasvislasagnea.

[QUOTE="vieras";28502131]Minä en ymmärrä lisäaineiden pelkäämistä.[/QUOTE]

Jos unohdetaan ne lisäaineet, niin voidaanko puhua siitä mausta? Ihmiset tunkee sen saman kuution niin makaronilaatikkoon, keittoihin kuin kastikkeisiinkin. Ja korvaavat sillä tuoreet yrtit ja kaiken muun. Ja sitten kaikki maistuu samalta, jee.

Jos unohdetaan ne lisäaineet, niin voidaanko puhua siitä mausta? Ihmiset tunkee sen saman kuution niin makaronilaatikkoon, keittoihin kuin kastikkeisiinkin. Ja korvaavat sillä tuoreet yrtit ja kaiken muun. Ja sitten kaikki maistuu samalta, jee.

No joo, en mäkään tätä ymmärrä. Tosin sama juttu esimerkiksi soijakastikkeen kanssa, sitä tungetaan joka ruokaan niin kaikki maistuu samalta.

Onko sen kuution käyttäminen sitten kovinkin yleistä? Mä oon muistaakseni kerran elämässä törmännyt sellaiseen ja se oli peruskoulun kotitaloustunnilla.

Lisäaineetonta, puhtaat raaka-aineet (tosin niitä vähemmän ja vähemmän enää kaupasta saa), paljon kasviksia, juureksia, vihanneksia, marjoja... Kotiruokana en pidä eineksiä, valmisruokia tai puolivalmisteita, arvostan hyvää ruokaa enkä oikein tykkää esim. makkarasta. Sitä onkin ehkä kerran kuussa. E-koodit minimissä ja yrittää nauttia siitä ruoanlaitosta :) Lapset mukana keittiössä, nauttivat hirveästi ja oppivat käsittelemään kasviksia, kalaa, broileria..

[QUOTE="Sadie";28496307]Ja sellaista, mikä on pienille lapsille sopivaa? Täältä palstalta kun oon "oppinu". että esim. jauhelihakastike+perunat, erilaiset keitot, makarooniruoat yms on hirveetä schaibaa..[/QUOTE]

Kaikki riippuu siitä miten ruoan valmistaa.. itse esimerkiksi teen vähäkalorisen jauhelihakastikkeen niin että käytän paistijauhelihaa, tomaattimurskaa, paseerattuja tomaatteja ja vettä. tulee hyvä kastike ja varmasti terveellinen.. sen kanssa perunat niin on hyvä ruoka.. esim. makaronilaatikko ja keitot on terveellisiä.. joillekin ei riitä mikään mutta sellaisia ihmisiä ei tarvitse kuunnella.. meillä syödää joskus hui hui jopa kalapuikkoja muusin kanssa :p

Eikös terveellistä kotiruokaa ole ihan perus uunilohi, kasvisgratiini, salaatit, karjalanpaisti, poronkäristys, sienipadat ja -wokit, kaalilaatikko, erilaiset kanaruoat, keitot jne?

Mä teen tuolta listalta ainoastaan uunilohta, salaatteja, kaalilaatikkoo ja kanaruokia :D Väittäisin silti tekeväni terveellistä kotiruokaa, en vain kauhean monipuolisesti, koska olen nirso, en tykkää sienistä, en tykkää keitoista jne. Pronkäristystä ois kiva osata tehdä, mutta mä en oo koskaan tehnyt poroa ja pelkään uusien aineiden käyttämistä kun onnistun kuitenkin pilaamaan ne :D

[QUOTE="Sadie";28501566]Joo, näinhän se on... Mutta jotkut kun laittavat vielä sen lihaliemen, jauhelihamausteen ym lisäksi sitä suolaa.. ;)

Ite haluaisin oppia noista lihaliemikuutioiden käytöstä eroon, mutta tuntuu olevan niin vahvassa toi tapa.. Mitenkäs te muut maustatte keitot ILMAN noit kuutioita?:)[/QUOTE]

Ihan vaan suolaa, pippuria, yrttejä (persiljaa, timjamia) ehkä jauhelihakeittoon vähän tomaattipyrettä. Hetken siinä voi kestää tottua pois noista kuutioiden mausta ja oppia aitoja makuja.

Mäkin kyl ennen käytin aika paljon liemikuutioita, nykyään en enää ollenkaan. Enkä kaipaa yhtään.

Yhteistyössä