[QUOTE="vieras";28469236]Joskus on hyvä muistaa, ettei kaikilla ole samanlainen elämäntilanne kuin itsellä. Minulla ei yksinhuoltajana olisi mitenkään ollut rahaa olla pidempään kuin puoli vuotta hoitovapaalla lapsen kanssa. Katsos kun on perheitä, joissa ei ole kuin yksi palkansaaja.[/QUOTE]
Paljon oli tullut kommentteja, en jaksa nyt kaikkiin erikseen vastata.
Itse en ole mikään fanaattinen 3 vuoden kotihoidon kannattaja, mutta minusta vanhempainvapaata olisi hyvä pidentää esim. 1,5 vuoteen saakka. Se on jo huomattavasti parempi ikä aloittaa hoito kuin esim. 9 kk. Tuon voisi sitten jakaa isän ja äidin kesken, jos tahtoo. Tai äiti pitää. Tai isä. Täällä nyt tulee tappelua vähän turhaan tuosta 3 vuoden maagisesta rajasta, kun ei kaikki kritisoijat edes tarkoita että pitäisi olla 3 vuotta kotona, vaikka se nykyinen raja hoitovapaalle onkin.
Mitä tulee vakuutuksiin, lainoihin ym niin tokihan ne kaikki pitäisi mitoittaa niin että yhden palkalla selvitään. Ja vakuutuksiin, ei niihinkään pidä liikaa tuudittautua. En tiedä kuinka monta vakuutusta saisi olla, että ne kattaisi esim. KAIKKI mahdolliset sairaudet ja sairastapaukset. Työttömyys, toki niitä töitä otetaan sitten vastaan mitä saa, mutta jos tämän yhdenkin ihmiset nettotulot on jotain yli 4000-5000:n luokkaa ja menot mitoitettu sen mukaan, niin voihan siinä todellisuus iskeä päin kasvoja kun ei sitä summaa ihan joka hommasta saa, vaikka ois kuinka ahkera ja oma-aloitteinen. Mutta niin, mä olenkin lama-ajan lapsi ja tiedän kuinka se kuppi voi kaatua siltäkin, joka kuvittelee ettei mikään voi horjuttaa omaa taloutta...
Ja se että joku pystyy olemaan 3 vuotta kotona, ei tarkoita että pitää asua ongelmalähiössä, ilman vakuutuksia, olla hoitamatta permistä, elää yhteiskunnan tuilla jne.. Minusta tuollaiset puheet on ihan yhtä tyhmiä kuin se että haukutaan niitä ahneiksi jotka pistää lapsen hoitoon ennen 3 vuotispäivää. Meillä lapsi on kotona 3 vuotta, samaten saa olla seuraava jos tulee. Miehen palkka on se 1300 nettona, mutta meillä on säästöjä ja itse teen myös keikkaa (töitä jota voi tehdä KUKA TAHANSA, oli oma ammatti tai koulutus sitten mikä tahansa). Muuten tuloni on lapsilisä ja kotihoidontuki, joka kuuluu meille koska lapsemme ei kuluta päivähoidon resursseja kotihoidossa. Minusta asiassa ei ole mitään loisimista.
Vois sanoa että tiukalla suunnittelulla jokaisella kyllä ON mahis siihen kolmeen vuoteen, etenkin jos ukon kanssa vähän jakaa sitä vastuuta. Mutta elämä yllättää, sen tiedän. Itse nyt olen varautunut ukon kuolemaa ja eroakin varten