Muita joiden mentävä töihin, vaikka pieni vauva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nekku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen aikoinaan valmistunut alalle jonka kelkasta putosin kun synnytin lapsen. Nykyisin ko. asialla ole mitään merkitystä. Eläkejärjestelmää tarvitsee miettiä vasta 50 vuotiaana, sillä mun sukupolven eläkkeet tulee joka tapauksessa olemaan pienemmät kuin edellisen. Eläkekärjestelmiin tehdyt muutokset, muistaakseni v.2005 alkaen, niin niillehän me ei mahdeta mitään, kiero systeemi. Parisuhdekriisi ja miehen tympääntyminen siihen, että nainen hoitaa pientä lasta kotona kertoo pariskunnan keskinäisistä ongelmista ja arvoista jotakin olennaista. Pikkulasten kotihoito ei sovi nykynaiselle, jotka ovat itse päiväkotisukupolvea. En ihaile nykysysteemiä ja tarhapaikoissa on suuria laadullisia eroja. Koko päiväkotisysteemihän on vasemmistolaisten keksimä 70-luvulta. Nykyisin aika on eri. Puoluetaustasta riippumatta tarha on välttämätön. Silti olen sitä mieltä, että alle 2 vuotiaan paras paikka on koti.

[QUOTE="joopa";28470412]Aivan.

Miksi sitten kotiäideillä on hirvittävä tarve painaa työssäkäyvät äidit maanrakoon ja manata päivähoitopaikat suunnilleen helvetin esikartanoiksi?
Jos olet tyytyväinen omaan valintaasi kotiäitinä (osoitettu kaikille asiasta meuhkaaville, ei vain vierasäidille), niin hienoa. Anna toisenkin olla tyytyväinen omaansa. Hittoako se sinulle kuuluu. Sinähän hoidat omat lapsesi kotona, niinkuin halusitkin. Miten se on SINULTA pois, että joku muu tekee toisin?[/QUOTE]

no mä en ole sanonut että olis multa pois :D yhdyin vain keskusteluun siitä että kaikki kht nostavat ei ole loisia, ja moni kyllä pystyy lapset hoitamaan kotona väh. 1,5 v jos vaan halua on ja kyky fiksuun taloudenhoitoon. Ja tämä ei ollut vain sinulle, vaan selvennykseksi mm. sinua edeltävälle meuhkaajalle. :D ja mitä tulee työssäkäyvien painamiseen maanrakoon, niin ihan yhtä kamalia täällä monet on kotiäitejä soimaamaan. Pata kattilaa soimaan, yht karseita kaikki.

Olen aikoinaan valmistunut alalle jonka kelkasta putosin kun synnytin lapsen. Nykyisin ko. asialla ole mitään merkitystä. Eläkejärjestelmää tarvitsee miettiä vasta 50 vuotiaana, sillä mun sukupolven eläkkeet tulee joka tapauksessa olemaan pienemmät kuin edellisen. Eläkekärjestelmiin tehdyt muutokset, muistaakseni v.2005 alkaen, niin niillehän me ei mahdeta mitään, kiero systeemi. Parisuhdekriisi ja miehen tympääntyminen siihen, että nainen hoitaa pientä lasta kotona kertoo pariskunnan keskinäisistä ongelmista ja arvoista jotakin olennaista. Pikkulasten kotihoito ei sovi nykynaiselle, jotka ovat itse päiväkotisukupolvea. En ihaile nykysysteemiä ja tarhapaikoissa on suuria laadullisia eroja. Koko päiväkotisysteemihän on vasemmistolaisten keksimä 70-luvulta. Nykyisin aika on eri. Puoluetaustasta riippumatta tarha on välttämätön. Silti olen sitä mieltä, että alle 2 vuotiaan paras paikka on koti.

OK, eli nämä ovat sinun vastauksesi kysymyksiini:

- työllistymisen vaikeus pitkän kotonaolon jälkeen
"Ei mitään merkitystä"
- eläkekertymän pienuus
"Eläkkeet tulee joka tapauksessa olemaan pienet, ei mahda mitään"
- pienempi tulotaso koko työssäoloajalta
ei vastausta
- aviomiehen vastustus
"Pariskunnan keskinäinen ongelma"

JOtenkin nää vastaukset ei vakuuta minua.

OK, eli nämä ovat sinun vastauksesi kysymyksiini:

- eläkekertymän pienuus
"Eläkkeet tulee joka tapauksessa olemaan pienet, ei mahda mitään"
"

JOtenkin nää vastaukset ei vakuuta minua.

Niinpä, lisäksi pienet eläkkeet korostavat tarvetta tienata rahaa ansiotyövuosina, jotta omaisuutta saa kerrytettyä. Jos nyt vaikka kolmen lapsen kanssa on kolme vuotta kotona, niin kyllä se näkyy sitten eläkeläisenä elintasossa, kun ei niillä eläkkeillä paljoa muita, kuin aivan välttämättömyydet maksella.

[QUOTE="rastas";28470602]Niinpä, lisäksi pienet eläkkeet korostavat tarvetta tienata rahaa ansiotyövuosina, jotta omaisuutta saa kerrytettyä. Jos nyt vaikka kolmen lapsen kanssa on kolme vuotta kotona, niin kyllä se näkyy sitten eläkeläisenä elintasossa, kun ei niillä eläkkeillä paljoa muita, kuin aivan välttämättömyydet maksella.[/QUOTE]

Niino, KAIKILLE se mammona ei kuitenkaan ole tärkeintä. Minusta on ihan hyvä jos välttämättömyydet saa. Vaikka nyt olis se 9 v. kotiäitinä, niin jää vielä monia vuosia aikaa tienata; maksaa talolaina pois, pistää rahaa omaan eläkesäästöön. Siinä ne tärkeimmät. Itse tosin olen tottunut elämään niukalla ja on isot säästöt jo nyt, en käytä niitä edes kotonaolo vuosina. Minulle lasten kanssa kotona olo on ehd. kaiken tämän arvoista. Minulle on myös ihan ok jos joku toinen tekee toisellatapaa..

mollie,mihin sua pitää vakuuttaa ja mitä itse yrität kertoa? Yritätkö kertoa, että vauvan päiväkotiin vieminen on ihanteellinen ja lapsiystävällinen vaihtoehto perheille? työllistymisen vaikeus on alakohtaista ja kaupunkikohtaista, ongelman kanssa painivat myös muut ryhmät kuin lapsiperheet. Olen vienyt esikoisen hoitoon 11 kuukautisena, kun pelkäsin, että en työllisty. Jälkeenpäin asiaa tarkasteltuna ajatus oli huono. Lasten päiväkotioikeus on subjektiivinen, lapsen oikeus. Lasta ei tarvitse hoitaa kotona. Työttömät saavat myös viedä lapsen päiväkotiin, elämän kriiseissä olevat perheet voivat hyödyntää järjestelmää, säästytään huostaanoton kustannuksilta. Lasten hoidon järjestelyyn liittyvät kysymykset muuttuvat ajan muuttuessa. Nykyisin perhekeskeisyys ja lapsilähtöisyys on vallalla. Kuten olen kirjoittanut aikaisemmin, muut tehkööt, kuten parhaaksi katsovat, niin minäkin teen:)

Niino, KAIKILLE se mammona ei kuitenkaan ole tärkeintä. Minusta on ihan hyvä jos välttämättömyydet saa. Vaikka nyt olis se 9 v. kotiäitinä, niin jää vielä monia vuosia aikaa tienata; maksaa talolaina pois, pistää rahaa omaan eläkesäästöön. Siinä ne tärkeimmät. Itse tosin olen tottunut elämään niukalla ja on isot säästöt jo nyt, en käytä niitä edes kotonaolo vuosina. Minulle lasten kanssa kotona olo on ehd. kaiken tämän arvoista. Minulle on myös ihan ok jos joku toinen tekee toisellatapaa..

Tottakai se on hienoa, jos pärjää ja on tyytyväinen vähään.

Tokikin kommenttisi siitä, että jää vielä hyvin aikaa tienata on aika huttua. Jos työura olisi 40v niin tuossa olisi jo 1/4 poissa. Sen jälkeen palkkataso todennäköisesti alhaisempi. Ainakin tutkimusten mukaan pitkät poissaolot korreloivat myöhempään uraan ja tulotasoon.

[QUOTE="Rastas";28470990]Tottakai se on hienoa, jos pärjää ja on tyytyväinen vähään.

Tokikin kommenttisi siitä, että jää vielä hyvin aikaa tienata on aika huttua. Jos työura olisi 40v niin tuossa olisi jo 1/4 poissa. Sen jälkeen palkkataso todennäköisesti alhaisempi. Ainakin tutkimusten mukaan pitkät poissaolot korreloivat myöhempään uraan ja tulotasoon.[/QUOTE]

jos 30 vuodessa ei ehdi eläkerahoja säästää niin sit on taas vika talouden hallinnassa, ei missää muussa! Tutkimukset on tutkimuksia, ei ne kosketa kaikkia ja ole suoria totuuksia. Jokainen tietää oman tilanteensa parhaiten. Mun isovanhemmilla on kaikilla sukan varressa suht isot rahat vaikka ei mitää lääkäreitä olla. Säästeliäästi kun elää niin ei tule hätäpäivää.

[QUOTE="vieras";28471520]jos 30 vuodessa ei ehdi eläkerahoja säästää niin sit on taas vika talouden hallinnassa, ei missää muussa! Tutkimukset on tutkimuksia, ei ne kosketa kaikkia ja ole suoria totuuksia. Jokainen tietää oman tilanteensa parhaiten. Mun isovanhemmilla on kaikilla sukan varressa suht isot rahat vaikka ei mitää lääkäreitä olla. Säästeliäästi kun elää niin ei tule hätäpäivää.[/QUOTE]

No minä taas en halua elää säästäväisesti, mutta haluan silti että sitä rahaa jää säästöön. Eikä se ole mahdollista jos jättäydyn ansiotyöstä vuosiksi kotiin ja jätän hyvän urakehitykseni useiksi vuosiksi jäähän. Laps meni 1v3kk ikäisenä hoitoon ja voidaan elää leveästi ja silti jää säästöön. Enkä edes tee täyttä päivää. Life is good :)

[QUOTE="vieras";28471520]jos 30 vuodessa ei ehdi eläkerahoja säästää niin sit on taas vika talouden hallinnassa, ei missää muussa! Tutkimukset on tutkimuksia, ei ne kosketa kaikkia ja ole suoria totuuksia. Jokainen tietää oman tilanteensa parhaiten. Mun isovanhemmilla on kaikilla sukan varressa suht isot rahat vaikka ei mitää lääkäreitä olla. Säästeliäästi kun elää niin ei tule hätäpäivää.[/QUOTE]

Kuplassa on kiva elää. Ei tämä hyvinvointiyhteiskunta sillä pyöri, että 30v on työelämässä ja loput 55 elää kuin ellun kana muiden kustannuksella.

[QUOTE="vieras";28471638]No minä taas en halua elää säästäväisesti, mutta haluan silti että sitä rahaa jää säästöön. Eikä se ole mahdollista jos jättäydyn ansiotyöstä vuosiksi kotiin ja jätän hyvän urakehitykseni useiksi vuosiksi jäähän. Laps meni 1v3kk ikäisenä hoitoon ja voidaan elää leveästi ja silti jää säästöön. Enkä edes tee täyttä päivää. Life is good :)[/QUOTE]

Niin, se on ihan okei :) Niinkuin sanoinkin, jokanen tavallaan. Mulla taas on jo kaikki mitä tarvitsen, vaikka on suht pieni palkka niin rahaa jää vielä hyvin säästöön pakollisten laskujen jälkeen.

[QUOTE="Vieras";28471798]Kuplassa on kiva elää. Ei tämä hyvinvointiyhteiskunta sillä pyöri, että 30v on työelämässä ja loput 55 elää kuin ellun kana muiden kustannuksella.[/QUOTE]

Nyt oli kyse vain niistä 9 kotiäitivuodesta, jotka nekin rahoitetaan pitkälti omilla säästöillä. Eläkkeelle te muutkin menette ja elätte kuin ellut kanat konsanaan ;) Ja joka tapauksessa suurin osa suomalaisista äideistä pitää sen n. vuoden vapaata ja elää muiden rahoilla, jos olis se 3 lasta niin se tekee jo 3 vuotta. Että kuinkas kehtaatte!?

Ja tosiaan, minulla on varmasti pienempi eläke kuin teillä monella muulla, joten mun eläkkeeni tulee olemaan yhteiskunnalle vastaavasti paaaaaaljon halvempi kuin teidän muiden. Miten sen nyt ottaa.

Ois muuten varmaan kiva, että ihmiset olisivat myös töissä noita eläkemaksuja maksamassa. Vai meinaatko, että ensiksi 30 työelämässä ja sitten 30 eläkkeellä, niin on tilit tasan ja omansa aikanaan työuralla maksanut?

Niin siis ne eläkkeetkin jotkut maksaa. Ja kotihoidontuen. Kun tuppaa teiltä eläteiltä unohtua, että ne työhevoset joiden selkää täällä sanansäilällä ruoskitte, sen leivän teidänkin elättipossujen kaukaloon kaataa....

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
[QUOTE="Vieras";28471852]Ois muuten varmaan kiva, että ihmiset olisivat myös töissä noita eläkemaksuja maksamassa. Vai meinaatko, että ensiksi 30 työelämässä ja sitten 30 eläkkeellä, niin on tilit tasan ja omansa aikanaan työuralla maksanut?

Niin siis ne eläkkeetkin jotkut maksaa. Ja kotihoidontuen. Kun tuppaa teiltä eläteiltä unohtua, että ne työhevoset joiden selkää täällä sanansäilällä ruoskitte, sen leivän teidänkin elättipossujen kaukaloon kaataa....[/QUOTE]

Voi sinua. Ne 9 vuotta mitä minä mahdollisesti olisin kotihoidontuella, niin ne ei mun eläkettä kovinkaan karruta ;) Eläkkeellä tulen elämään hyvin pitkälti omilla säästöillä, en yhteiskunnan eläkerahoilla. Se eläkehän maksetaan ihan sen mukaan miten sitä on töitä tekemällä kertynyt. Ei kaikki saa samaa eläkettä, ettäkö muut pääsisi vaan "syömään kuormasta".

[QUOTE="vieras";28471944]Voi sinua. Ne 9 vuotta mitä minä mahdollisesti olisin kotihoidontuella, niin ne ei mun eläkettä kovinkaan karruta ;) Eläkkeellä tulen elämään hyvin pitkälti omilla säästöillä, en yhteiskunnan eläkerahoilla. Se eläkehän maksetaan ihan sen mukaan miten sitä on töitä tekemällä kertynyt. Ei kaikki saa samaa eläkettä, ettäkö muut pääsisi vaan "syömään kuormasta".[/

Vastauksesi osoittaa sen verran heikkoa tuntemusta eläkejärjestelmästämme, että en viitsi perusteellisemmin vastata kuin todeta, että olet itsekäs loinen. Muiden elätti.

• Tykkää
[QUOTE="Vieras";28471984][QUOTE="vieras";28471944]Voi sinua. Ne 9 vuotta mitä minä mahdollisesti olisin kotihoidontuella, niin ne ei mun eläkettä kovinkaan karruta ;) Eläkkeellä tulen elämään hyvin pitkälti omilla säästöillä, en yhteiskunnan eläkerahoilla. Se eläkehän maksetaan ihan sen mukaan miten sitä on töitä tekemällä kertynyt. Ei kaikki saa samaa eläkettä, ettäkö muut pääsisi vaan "syömään kuormasta".[/

Vastauksesi osoittaa sen verran heikkoa tuntemusta eläkejärjestelmästämme, että en viitsi perusteellisemmin vastata kuin todeta, että olet itsekäs loinen. Muiden elätti.[/QUOTE]

Jaaha, no jäänpä sit oottelemaan sitä huippueläkettä :D

Huvittavia olette, kaikesta pitää vääntää negatiivista ja kaikinkeinoin haukkua toista. Kun joku sanoo että on kotiäitinä omilla varoilla, sanotaan fine - mutta muista että eläkettä et kovin kummoista tule saamaan. Kun siihen vastaa että ymmärrän sen ja siksi säästän itse eläkettä varten ja on jo hyvät säästöt, niin aletaan keuhkoamaan kuitenkin että hyväksikäyttää eläkejärjestelmää :P Sori vaan jos sua noin nyppii, mutta se eläke mitä minä tulen saamaan, on ihan mun itse "ansaitsemaa", niinkuin sullakin. Suurimman osan elämästäni kuitenkin olen töissä ollut ja tulen töissä käymään niin pitkään kuin terveys antaa myöden. Pidän työstäni.

mollie,mihin sua pitää vakuuttaa ja mitä itse yrität kertoa? Yritätkö kertoa, että vauvan päiväkotiin vieminen on ihanteellinen ja lapsiystävällinen vaihtoehto perheille? työllistymisen vaikeus on alakohtaista ja kaupunkikohtaista, ongelman kanssa painivat myös muut ryhmät kuin lapsiperheet. Olen vienyt esikoisen hoitoon 11 kuukautisena, kun pelkäsin, että en työllisty. Jälkeenpäin asiaa tarkasteltuna ajatus oli huono. Lasten päiväkotioikeus on subjektiivinen, lapsen oikeus. Lasta ei tarvitse hoitaa kotona. Työttömät saavat myös viedä lapsen päiväkotiin, elämän kriiseissä olevat perheet voivat hyödyntää järjestelmää, säästytään huostaanoton kustannuksilta. Lasten hoidon järjestelyyn liittyvät kysymykset muuttuvat ajan muuttuessa. Nykyisin perhekeskeisyys ja lapsilähtöisyys on vallalla. Kuten olen kirjoittanut aikaisemmin, muut tehkööt, kuten parhaaksi katsovat, niin minäkin teen:)

Ei. En yritä sanoa että päiväkotihoito on paras mahdollinen hoitomuoto pienelle vauvalle.

Yritän sanoa - enkä ilmeisesti ole siinä onnistunut - että ihmiset kyllä osaavat laskea, onko heillä ihan oikeasti varaa jäädä kotiin moneksi vuodeksi. Minua ottaa päähän, että ihmisten oikeutettua huolta omasta taloudestaan ja työurastaan vähätellään täällä sanomalla, että kyllä sitä pärjää kun fiksusti elää ja että ei saa olla materialisti ja kyllähän sitä vielä ehtii töitä tehdä. Hyvin monelle ihmiselle kun se ei ihan oikeasti ole eri syistä mahdollista. Niin täällä sitten toitotetaan että töihin meno on aina valinta eikä pakko.

Totta h*tissä toihinmeno on valinta, ja usein se kaikkein järkevin ja perustelluin valinta kaikista.

Enpä jaksa alkaa tuota perinteistä jauhamista lukemaan vaan vastaan suoraan aloittajan kysymykseen.

Vein lapseni hoitoon, kun hän oli alle 10 kk. Omaa sydäntä tietenkin särki, mutta lapsi pärjäsi mainiosti. Nyt on jo koululainen ja täysin normaali lapsi. Hoidon aloittaminen oli paljon vaikeampaa veljelle, joka oli 2 vuotias, kun hoito alkoi. Tosin nyt tämä velikin on jo reipas koululainen ja normaali lapsi.

Luottavasin mielin vain töihin. Ei kannata tämän palstan takia mieltä pahoittaa. Työkavereistakin saatat löytää vertaistukea asiaan :)

Ei. En yritä sanoa että päiväkotihoito on paras mahdollinen hoitomuoto pienelle vauvalle.

Yritän sanoa - enkä ilmeisesti ole siinä onnistunut - että ihmiset kyllä osaavat laskea, onko heillä ihan oikeasti varaa jäädä kotiin moneksi vuodeksi. Minua ottaa päähän, että ihmisten oikeutettua huolta omasta taloudestaan ja työurastaan vähätellään täällä sanomalla, että kyllä sitä pärjää kun fiksusti elää ja että ei saa olla materialisti ja kyllähän sitä vielä ehtii töitä tehdä. Hyvin monelle ihmiselle kun se ei ihan oikeasti ole eri syistä mahdollista. Niin täällä sitten toitotetaan että töihin meno on aina valinta eikä pakko.

Totta h*tissä toihinmeno on valinta, ja usein se kaikkein järkevin ja perustelluin valinta kaikista.

Lisäksi täällä suvereenisti viitataan kintaalla omasta roolista hyvinvointiyhteiskunnan rahoittajana terveinä aikuisvuosina. Meidän ikäpolven työeläkemaksuista maksetaan 2/3 vanhempiemme eläkkeistä. Omat eläkkeemme tulevat olemaan huomattavasti pienemmät, koska suuri osa tekemistämme eläkemaksuista menevät vanhempiemme eläkkeiden maksuun. Toki voisi itsekkäästi ajatella, että mitä siellä töissä olemaan, kun omaa eläkettä vuodet kartuttavat niin vähän.

• Tykkää
[QUOTE="Irina";28462313]Nämä ovat valintoja, jotka tehdään sydämellä. Komppaan yllä kirjoittanutta hoitajaa. Lapsesi liian pieni ja tiedät sen itsekin.

Miksi ihmiset tekevät lapsia, kun eivät halua niitä hoitaa![/QUOTE]kaikkee paskaa te jaksattekin kirjoittaa

[QUOTE="vieras";28471842]Nyt oli kyse vain niistä 9 kotiäitivuodesta, jotka nekin rahoitetaan pitkälti omilla säästöillä. Eläkkeelle te muutkin menette ja elätte kuin ellut kanat konsanaan ;) Ja joka tapauksessa suurin osa suomalaisista äideistä pitää sen n. vuoden vapaata ja elää muiden rahoilla, jos olis se 3 lasta niin se tekee jo 3 vuotta. Että kuinkas kehtaatte!?

Ja tosiaan, minulla on varmasti pienempi eläke kuin teillä monella muulla, joten mun eläkkeeni tulee olemaan yhteiskunnalle vastaavasti paaaaaaljon halvempi kuin teidän muiden. Miten sen nyt ottaa.[/QUOTE]

Huh miten pihalla sinä olet! :D

[QUOTE="vieras";28471842]Ja joka tapauksessa suurin osa suomalaisista äideistä pitää sen n. vuoden vapaata ja elää muiden rahoilla, jos olis se 3 lasta niin se tekee jo 3 vuotta. Että kuinkas kehtaatte!?[/QUOTE]

Kun on tehnyt ahkerasti töitä, niin luojan kiitos se äitiysraha on siihen sidoksissa :)
Minä koen, että kun vajaa kolmekymppisenä oli työvuosia takana jo kymmenen (viisitoista, jos lasketaan ihan siitä, kun aloitin tehdä töitä kaikkina koulujen loma-aikoina), että voin hyvällä omatunnolla nostaa sitä oikein mukavansuuruista äitiysrahaani, joka ei muuten juuri kuukausipalkalle hävinnyt ;)

Olen kantanut korttani kekoon jo nuoresta asti ja aion jatkaa samaa rataa. Eipä tarvitse potea huonoa omatuntoa 10kk vanhempainrahoista. Enemmän hävettäisi loisia työkkärin tuilla kotona hoitamassa lasta, kuten monet tuntuvat tekevän, mutta ei ole aikomustakaan mennä töihin, saati etsiä niitä töitä itse.

Tuottaako nykyinen tarha- ja vanhenpainvapaa järjestelmä terveitä työvuosia lapsillemme ja aikuisille? Olen nähnyt kuvioita missä työuran tehneet vanhemmat ovat sairastuneet pahasti ja kaikki on romuuntunut. Yrittivät toki olla kunnon kansalaisia ja tehdä töitä tukka putkella. Työelämän pitäis tuoda hyvinvointia, tuoko se? Suomalaiset voi yleisesti ottaen hyvin, mutta on niitä pahojakin ongelmia, mielenterveysongelmat on yksi. Tässä mielessä pikkulapsen hyvinvointi on ykkösprioriteetti. Jos arvona on varhainen päiväkotiin vieminen ja työura, niin antaa palaa. Omia lapsia tässä lähtökohtaisesti hoidetaan..

Tuottaako nykyinen tarha- ja vanhenpainvapaa järjestelmä terveitä työvuosia lapsillemme ja aikuisille? Olen nähnyt kuvioita missä työuran tehneet vanhemmat ovat sairastuneet pahasti ja kaikki on romuuntunut. Yrittivät toki olla kunnon kansalaisia ja tehdä töitä tukka putkella. Työelämän pitäis tuoda hyvinvointia, tuoko se? Suomalaiset voi yleisesti ottaen hyvin, mutta on niitä pahojakin ongelmia, mielenterveysongelmat on yksi. Tässä mielessä pikkulapsen hyvinvointi on ykkösprioriteetti. Jos arvona on varhainen päiväkotiin vieminen ja työura, niin antaa palaa. Omia lapsia tässä lähtökohtaisesti hoidetaan..

Tuoko se kotona pennin venyttäminen hyvinvointia? Kun on KÖYHÄ? Tuoko työttömyys, mahdollisesti pitkäaikainenkin sellainen? Tuoko työelämästä irtaantuminen hyvinvointia, kun putoaa kehityksen kelkasta muuttuvilla aloilla? Tuoko hyvinvointia kun lapset oppivat että rahaa elämiseen on vaikka ollaan vain kotona?
Eikö kotiäitiuran tehneet äidit voi sairastua uupumukseen? Eivätkö he voi sairastua syöpään tai MS-tautiin? Silloinko ei kaikki romutu jos niin käy? Sekö koskee vain "työuraa tukka putkella tehneitä vanhempia"?

Mikä oli kirjoituksesi punainen lanka? Hoida lapsesi 3-vuotiaaksi niin vältyt kaikelta tältä ja lapsi voi automaattisesti hyvin/paremmin? Salli minun nauraa.

Yhteistyössä