Muita joiden mentävä töihin, vaikka pieni vauva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nekku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuottaako nykyinen tarha- ja vanhenpainvapaa järjestelmä terveitä työvuosia lapsillemme ja aikuisille? Olen nähnyt kuvioita missä työuran tehneet vanhemmat ovat sairastuneet pahasti ja kaikki on romuuntunut. Yrittivät toki olla kunnon kansalaisia ja tehdä töitä tukka putkella. Työelämän pitäis tuoda hyvinvointia, tuoko se? Suomalaiset voi yleisesti ottaen hyvin, mutta on niitä pahojakin ongelmia, mielenterveysongelmat on yksi. Tässä mielessä pikkulapsen hyvinvointi on ykkösprioriteetti. Jos arvona on varhainen päiväkotiin vieminen ja työura, niin antaa palaa. Omia lapsia tässä lähtökohtaisesti hoidetaan..

Jännä kommentti, kun kaikki tutkimukset kuitenkin viittaa siihen että se lasten pahoinvointi on suurinta niiden kotihoidettujen keskuudessa. Vanhempien työttömyys/pitkä kotonaolo versus vanhempien työssäkäynti, eiköhän se nyt järkikin sano kumpi on lapselle parempi ja kummassa perheessä se hyvinvointi on suuremmalla todennäköisyydellä valloillaan?

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
kiitos, laitatko linkit tutkimuksiin,niin palataan asiaan. Nettilinkit ja kirjastosta haettavat linkit käy.

Pitkään kestänyt penninvenytys aiheuttaa jos jonkinlaista ongelmaa, googlettaa voit lisää jos tosiaan osaat hakukoneita käyttää. Tässä pieni ote lapsiköyhyydestä:

"Köyhä lapsuus on riski lapsen kasvulle ja hyvinvoinnille. Köyhyys voi vaikuttaa muun muassa terveys- ja hyvinvointikäyttäytymiseen sekä lapsen ja hänen vanhempiensa mielenterveyteen. Köyhyys aiheuttaa lapselle häpeää sekä monenlaisia ulkopuolisuuden ja osattomuuden tunteita.

Erityisesti nuorten perheiden elämään kasaantuu paljon asumiseen, työhön ja toimeentuloon liittyviä ongelmia, eivätkä jatkuvan sentinvenyttämisen uuvuttamat vanhemmat välttämättä jaksa keskittyä perhe-elämään niin paljon, kuin lapset toivoisivat. Kun lapsen kotoaan saamat taloudelliset eväät ovat niukat, jatkuu lapsena koettu köyhyys helposti vielä aikuisuudessakin.

Useimmat vanhemmat kantavat huolta vanhemmuudestaan riippumatta siitä, millainen perheen tulotaso on. Huoli jaksamisesta vanhempana on kuitenkin yhteydessä perheen tulotasoon.

Perheissä, joissa pakollisten menojen kattaminen tuloilla ei ole helppoa eikä menojen jälkeen jää rahaa säästöön, kantavat vanhemmat muita useammin myös huolta jaksamisestaan vanhempana. Erityisen huolissaan ovat kouluikäisten lasten vanhemmat. Pikkulasten kulutustarpeet ovat koululaisten tarpeita pienemmät eivätkä he osaa samalla tavalla verrata oman perheen taloudellista tilannetta paremmin toimeen tuleviin perheisiin.

Vanhemmat, jotka kokevat menojen kattamisen käytettävissä olevilla tuloilla hankalaksi, arvioivat lastensa hyvinvoinnin hieman heikommaksi kuin paremmin toimeentulevien perheiden vanhemmat omien lastensa hyvinvoinnin."

Lapsiköyhyys on Suomessa kasvussa - THL

Että ei se työssäkäynti oikeasti ole lapsille mikään huono juttu kun verrataan mitä voisi olla, jos vanhemmat ei siellä töissä käy.

Kun on tehnyt ahkerasti töitä, niin luojan kiitos se äitiysraha on siihen sidoksissa :)
Minä koen, että kun vajaa kolmekymppisenä oli työvuosia takana jo kymmenen (viisitoista, jos lasketaan ihan siitä, kun aloitin tehdä töitä kaikkina koulujen loma-aikoina), että voin hyvällä omatunnolla nostaa sitä oikein mukavansuuruista äitiysrahaani, joka ei muuten juuri kuukausipalkalle hävinnyt ;)

Olen kantanut korttani kekoon jo nuoresta asti ja aion jatkaa samaa rataa. Eipä tarvitse potea huonoa omatuntoa 10kk vanhempainrahoista. Enemmän hävettäisi loisia työkkärin tuilla kotona hoitamassa lasta, kuten monet tuntuvat tekevän, mutta ei ole aikomustakaan mennä töihin, saati etsiä niitä töitä itse.

Niin, just, aina löytyy kyllä oikeutus sille omalle TUKIEN NOSTAMILLE (sitähän se äitiysrahakin on), mutta muiden tukien nostaminen on loisimista :D hyi että miten kaksnaamaisia ihmiset kehtaa olla, ja vielä julkisesti! Toisissa maissa kuitenkin mennään töihin jo kun lapsi on pari kuukautta, eikä loisita himassa 10 kk!

Mä olen aloittanut työt jo 14 vuotiaana, ja ekan lapsen sain 25-vuotiaana. Enkä ole kuluttanut persettäni koulun penkillä liikaa (ja esim. omaa yhteiskunnalle superkallista koulutusta) niin enköhän mäkin ole sen 2 vuotta kotihoidontukea "ansainnut" per lapsi. :D <b>Pointti: asiat ei ole noin mustavalkoisia. </b> Sen matalapalkka-alaisen äidin joka on kunnalla töissä, kotiin jääminen 3 lapsen kanssa voi tulla kunnalle halvemmaksi kuin töihin meno ja 3 ipanan hoitoonlaitto. Vai luuletteko että niitä kotihoidontukia ihan HYVÄÄ HYVYYTTÄÄN maksetaan? Ei, ne maksetaan siksi että ne todistetusti tuo kunnille säästöä. Ja joku työtön saa sen munkin työpaikan sillä aikaa kun minä hoidan lapseni, eikä nostele niitä kalliiksi tulevia työttömyystukia.

Ja pysytään nyt asiassa, jos lainaa minun tekstejä niin voi pysyä niissä, eikä alkaa jaarittelemaan työttömyysmaksuista ja sossutuista, joita en ole latiakaan eläissäni nostanut :D

[QUOTE="vieras";28474346]Niin, just, aina löytyy kyllä oikeutus sille omalle TUKIEN NOSTAMILLE (sitähän se äitiysrahakin on), mutta muiden tukien nostaminen on loisimista :D hyi että miten kaksnaamaisia ihmiset kehtaa olla, ja vielä julkisesti! Toisissa maissa kuitenkin mennään töihin jo kun lapsi on pari kuukautta, eikä loisita himassa 10 kk![/QUOTE]

Miten niin kaksinaamaista?
Sanoin, että työttömyystuella lapsien kotihoidon järkkääminen ilman, että on tarkoitustakaan työllistyä on loisimista.

Itse olen verovaroja maksanut niin moninkertaisesti yksien äippärahojen verran, etten ollenkaan pode huonoa omatuntoa asiasta. Potisin toki, jos olisin loisinut kotona työkkärillä ja vältellyt haastattelukutsuja. Mutta se nyt ei liity enää kotihoitoon (paitsi sillä tavalla, että on tosiaan ihmisiä, jotka rahoittavat kotonalöhöilyn kh-tuen sijaan sillä työkkärillä).

[QUOTE="vieras";28474346]Ja pysytään nyt asiassa, jos lainaa minun tekstejä niin voi pysyä niissä, eikä alkaa jaarittelemaan työttömyysmaksuista ja sossutuista, joita en ole latiakaan eläissäni nostanut :D[/QUOTE]

No ompa ihan hemmetin helppoa tietää mikä on sinun tekstisi, kun kirjoittelet niinkin nerokkaalla nikillä kuin vieras.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
[QUOTE="tsiisus";28474514]No ompa ihan hemmetin helppoa tietää mikä on sinun tekstisi, kun kirjoittelet niinkin nerokkaalla nikillä kuin vieras.[/QUOTE]

En tokikaan tarkoittanut kaikkia viestejä, vaan sitä yhtä mitä lainaat ja mihin kirjoitat vastineen. Mutta joo, en tajunnut että kirjoitat ihan toisesta asiasta kuin mistä puhutaan... Nyt puhuttiin vain kotihoidontuista ja onko niiden nostaminen loisimista, ei kaikista muista tuista.

Itselle on ihan sama millon jokainen laittaa lapsensa hoitoon, mutta jos rahaa ajattelee niin itse ainakin säästän näistä äippäloman rahoista jokainen kuukausi, pidän kesälomat ja talviloman pois (saan kunnon palkan) ja niillä rahoilla sitten elän kunnes lapsi on 1,5v.

Jestas mitä vääntöä. Ensin puhutaan kokemuksista pienen hoitoon viemisestä, ja nyt ollaankin jo paasaamassa kuinka kotiäidit nostelee vaan sossu ja työttömyystukia 55 vuotta suunnilleen :D VAIN KAKSPLUSSALLA tämä on mahdollista. Kyllä äideillä on pienet aivosolut, oli se koulutustausta tai ikä sitten mikä vaan, sen huomaa. Yht yksinkertaisia kaikki.

Alkuperäinen kirjoittaja työntekijä;28469731:
Kas kummaa, nyt kaikki sitten elättävätkin ne lapsensa ilman tukia ja hoitavat kotona.
Missäs ovat kaikki ne äidit, jotka kuorossa huutavat kotihoidontuen korotusten puolesta ja allekirjoittelevat adresseja siitä, että kh-tuen maksuaikaa ei saa lyhentää kolmesta vuodesta? Tokihan te olette jo lasta suunnitellessanne säästäneet sievoiset summat, että voitte hoitaa lapsia ilman, että yhteiskunta sen maksaa..?

mulla lapsi yli sen 3v. silti kotihoidossa eli EN EDES SAA KOTIHOIDONTUKEA!!!

eli kyllä, voi elttää ja hoitaa itse ilman tukia!

Käyn töissä (iltavuoroja n.3krt/vko) ja silloin mies (on päivällä töissä) hoitaa KOTONA!

Yhteistyössä