Muita joiden mentävä töihin, vaikka pieni vauva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nekku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kas kummaa, nyt kaikki sitten elättävätkin ne lapsensa ilman tukia ja hoitavat kotona.
Missäs ovat kaikki ne äidit, jotka kuorossa huutavat kotihoidontuen korotusten puolesta ja allekirjoittelevat adresseja siitä, että kh-tuen maksuaikaa ei saa lyhentää kolmesta vuodesta? Tokihan te olette jo lasta suunnitellessanne säästäneet sievoiset summat, että voitte hoitaa lapsia ilman, että yhteiskunta sen maksaa..?

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Alkuperäinen kirjoittaja työntekijä;28469731:
Kas kummaa, nyt kaikki sitten elättävätkin ne lapsensa ilman tukia ja hoitavat kotona.
Missäs ovat kaikki ne äidit, jotka kuorossa huutavat kotihoidontuen korotusten puolesta ja allekirjoittelevat adresseja siitä, että kh-tuen maksuaikaa ei saa lyhentää kolmesta vuodesta? Tokihan te olette jo lasta suunnitellessanne säästäneet sievoiset summat, että voitte hoitaa lapsia ilman, että yhteiskunta sen maksaa..?

Sepäse, yhtäkkiä kotiäidit ovatkin rikastuneet, kun ei sitä ulkopuolista rahaakaan tarvitse. Enpä ole nähnyt yhtään mielipidettä aiheesta: "kh-tuki pois turhana" tai "kotiäitiys ei oikeasti olekaan työtä, joten emme vaadi eläkettäkään" :D

YP:n tutkimuksiin pitää "suhtautua" tietyllä tavalla, ne on viitteellisiä ja kapeita.Raskaampaa lapsen kehityksen kannalta on vanhempien aiheuttamat traumat, kuten avioero huonosti hoidettuna joka voi luoda hyvät pohjat esimerkiksi koulukiusaamiselle. En kannata 3 vuotta kotihoitoa vaan 2 vuotta kotona olisi ihannetilanne. Hoitoon lapsi sitten, kun on kuiva ja erossa vaipoista. Sen verran olen läheltä seurannut persaukisten lasten elämää ja voin todeta, että vaikka materiaa ei ole, niin tunnesäätely ja oleminen (rauhallisuus) on eri luokkaa. "kotihoitoa puolustavat unohtavat" Ei unohdeta. Järki käteen. Lapset tarhaan silloin kun pakollinen tilanne perheessä, jos ei ole, kotihoito on ehdottomasti parempi. Ongelma ei ole pelkästään tarhaan viemisissä, vaan kuntien säästöpolitiikassa. Tarharyhmät ovat usein täynnä. Iso tarharyhmä ei tue pikkulapsen kehitystä, huolimatta siitä, että töihin menevä äiti kirmaa innoissaan, että meidän pikku Pekka on niin upeesti sopeutunut. Lapsen sopeutuminen tarharyhmään ei kuvaa sitä, että pikkulapsen paikka on tarhassa. Pikkulapsella tarkoitan 3kk-1,6 vuotiasta. Ja tuo Hollannin malli on vinksahtaut. Mutta ne ei siellä Hollannissa ilmeisesti lue mitään kasvatustieteellistä ja psykiatrista. Suosittelen Jari Sinkkosen kirjoja. Perusturvallisuudentunteesta sen verran, että se kehittyy pikkulapsivaiheessa. Maailma tulee järkkymään joka tapauksessa joskus, kun maailmaa ei voi ennustaa. Uskon siihen, että hyvä perusturvallisuudentunne, lapsuudessa saatuna helpottaa elämistä ja vaikeuksien kohtaamista siten, että ei tarvitse 50-vuotiaana masentua ja jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle. Työkyvyttömyyseläkkeideen suurimpia syitä oli mielenterveysongelmat.

Sä et vastannut yhteenkään esittämääni argumenttiin, joita olivat
- työllistymisen vaikeus pitkän kotonaolon jälkeen
- pienempi eläke
- yleensä pienemmät tulot koko työssäoloajalta
- perheen köyhyyden aiheuttamat negatiiviset vaikutukset lapsen asemaan vertaisryhmässä

Ja yritätkö sä todella väittää, että muissa Euroopan maissa ei harjoiteta lastenpsykiatrista tai kasvatustieteellistä tutkimusta? Otapa käteesi joku Jari Sinkkosen kirja ja katso sen lähdeluetteloa.

Tietenkin lapsi voi traumatisoitua ihan mistä tahansa, esim. vanhempien avioerosta. Yksi suurimmista avioerojen syistä muuten on rahavaikeudet ja niiden aiheuttamat ongelmat: jos joka päivä täytyy miettiä, mistä rahat huomiseen ruokaan, niin parisuhteen hoitaminen yleensä jää vähemmälle ja lastenkin kanssa on kiukkuisempi ja ärtyisämpi. Plus kaikki aviomiehet eivät suhtaudu positiivisesti siihen että joutuvat vuosikausiksi perheensä ainoaksi elättäjäksi.

En ole surkutellut koskaan töihin paluuta koska mitään ongelmaa ei ole.
En ole myöskään ollut järkyttynyt siitä asiasta, mulle on ollut itsestäänselvyys tehdä töitä jo 14-vuotiaasta saakka. Tottakai jokaisen kuuluisi elättää itse itsensä omalla työllään. En tehnyt lapsia yhteiskunnan elätettäväksi. Tottakai otimme lainan siten että tiesimme että sitä maksaaksemme pitää käydä töissä :D Kuinkas muuten?
Olisiko parempi olla tukien varassa kotona ja maksattaa se vuokrakin valtiolla? Ihan vain siksi että on NIIIIIN ahnetta rakentaa talo ja maksaa sitä lainaa. Kun elämä on valintoja ;)
Kaikkiin elämän valintoihin et pysty kuitenkaan itse vaikuttamaan. Voit sairastua itse vakavasti, tai lapsesi voi sairastua. Miehesi voi kuolla jne.

[QUOTE="vieras";28469842]En usko, että yksikään kotimammoista kieltäytyy kh-tuesta :)[/QUOTE]

MIKSI pitäisi kieltäytyä kotihoidontuesta? Kieltäytyykö työssäkäyvät puoli-ilmaisesta päivähoidosta? Tarjoudutteko te maksamaan hoidosta TÄYDEN HINNAN vai hyödynnättekö tätä yhteiskunnan tarjoamaa tukea, eli puoli-ilmaista päivähoitoa? :) Ja entäs lapsilisä, kieltäydyttekö siitäkin? Kerta elätätte lapsenne täysin itse...

Se kht ei ole mikään elatustuki, se on KORVAUS siitä että ei käytä yhteiskunnan toista tukea, eli halpaa päivähoitoa ;)

No nyt mulle selkis keillä on varaa olla mammalomalla loputtomiin.

"Mieheni luopui kalliista harrastuksesta"
"Lapsen voi aina viedä isovanhemmille hoitoon"

Voi herranlettas. Ei kaikilla ole tuollaisia lähtökohtia elämään. Ei ainakaan meillä. Meillä ei alunperinkään ole ollut varaa harrastuksiin, saati isovanhempia jotka heti juoksemassa apuun.
Jos elämä on noin mallillaan, niin ihan varmasti on vaikeaa ymmärtää ihmisiä joilla ei ole vaihtoehtoa jäädä kotiin. En silti sen vuoksi jätä äitiyttä ja lasten saantia kokematta.

Eiköhän se lapsi traumatisoidu enemmän alkoholistista äidistä tai perheen köyhyydestä kuin siitä että äiti palaa aikaisin töihin. Sitäpaitsi, minua hoidettiin kotona ja vanhempana jouduin koulukiusatuksi kun kaikki muut tunsivat toisensa jo päiväkodista alkaen. Olin eristynyt ja vailla sosiaalisia taitoja. Tätä perintöä en lapsilleni jätä.

Alkuperäinen kirjoittaja vierasäiti;28469915:
MIKSI pitäisi kieltäytyä kotihoidontuesta? Kieltäytyykö työssäkäyvät puoli-ilmaisesta päivähoidosta? Tarjoudutteko te maksamaan hoidosta TÄYDEN HINNAN vai hyödynnättekö tätä yhteiskunnan tarjoamaa tukea, eli puoli-ilmaista päivähoitoa? :) Ja entäs lapsilisä, kieltäydyttekö siitäkin? Kerta elätätte lapsenne täysin itse...

Se kht ei ole mikään elatustuki, se on KORVAUS siitä että ei käytä yhteiskunnan toista tukea, eli halpaa päivähoitoa ;)

No mutta, juurihan sinä sanoit, että te elätätte itse itsenne! Ja työssäkäyvät kyllä maksavat siitä päivähoidosta täyden hinnan, paljon enemmän minä tuotan valtiolle näin kuin loisimalla kotona. Ei kaikki naiset ole matalapalkka-aloilla tai kouluttautumattomia, meillä täällä työelämässä aika monella on hyvä koulutus ja ura.

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja Menen töihin heti kun pääsen!!;28469958:
No nyt mulle selkis keillä on varaa olla mammalomalla loputtomiin.

"Mieheni luopui kalliista harrastuksesta"
"Lapsen voi aina viedä isovanhemmille hoitoon"

Ihanasti poimittu, mitä haluttu. sieltä täältä :D Juu, noinhan se juuri menikin...

Alkuperäinen kirjoittaja vierasäiti;28469967:
Ihanasti poimittu, mitä haluttu. sieltä täältä :D Juu, noinhan se juuri menikin...

Samoin joku kertoi että on säästänyt mammalomaa varten.

Ihankuin kaikilla olisi sellaiset tulot ollut alkujaankaan joista voi säästää. Hei, nyt vähän realismia kehiin. On taas mamman ja papan pikku kullannuput päässeet ääneen huutelemaan köyhemmilleen, vaikka ovat saaneet hyvät eväät jo lapsuudessaan.

Ei meillä kaikilla...

[QUOTE="vieras";28469966]No mutta, juurihan sinä sanoit, että te elätätte itse itsenne! Ja työssäkäyvät kyllä maksavat siitä päivähoidosta täyden hinnan, paljon enemmän minä tuotan valtiolle näin kuin loisimalla kotona. Ei kaikki naiset ole matalapalkka-aloilla tai kouluttautumattomia, meillä täällä työelämässä aika monella on hyvä koulutus ja ura.[/QUOTE]

Kyllä, elätämme lapsemme itse, siinä missä tekin. Miten se että nostan kotihoidontukea on oleellisesti pahempi kuin se, että sinä hoidatat lapsesi puoli-ilmaiseksi yhteiskunnan laskuun? Ihan samalla tapaa sua voi haukkua "loiseksi" jos tahtoo olla ilkeä, mutta eipä mulla oo tarvetta toisten ala-arvoiseen haukkumiseen. Jos elättäisit lapsesi itse etkä ottaisi yhteiskunnan almuja, maksaisit sen hoidon itse.

Ja jos luit minun tekstini ja kommentoit nimenomaan minulle, kerroinkin että teen töitä myös hoitovapaan aikana... Ja töitä on täälläkin tehty 14-vuotiaasta saakka tasan siihen päivään kun äitiysloma alkoi.

Alkuperäinen kirjoittaja vierasäiti;28469984:
Kyllä, elätämme lapsemme itse, siinä missä tekin. Miten se että nostan kotihoidontukea on oleellisesti pahempi kuin se, että sinä hoidatat lapsesi puoli-ilmaiseksi yhteiskunnan laskuun? Ihan samalla tapaa sua voi haukkua "loiseksi" jos tahtoo olla ilkeä, mutta eipä mulla oo tarvetta toisten ala-arvoiseen haukkumiseen. Jos elättäisit lapsesi itse etkä ottaisi yhteiskunnan almuja, maksaisit sen hoidon itse.

Ja jos luit minun tekstini ja kommentoit nimenomaan minulle, kerroinkin että teen töitä myös hoitovapaan aikana... Ja töitä on täälläkin tehty 14-vuotiaasta saakka tasan siihen päivään kun äitiysloma alkoi.

Minä maksan veroja niin paljon, että sillä kuittaantuu heittämällä lapseni hoitomaksu täysmääräisenä. Juurihan sanoin, ettei kaikki ole matalapalkka-aloilla. Eikä kh-tuen nostaminen ole mun mielestä itse itsensä elättämistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Menen töihin heti kun pääsen!!;28469978:
Samoin joku kertoi että on säästänyt mammalomaa varten.

Ihankuin kaikilla olisi sellaiset tulot ollut alkujaankaan joista voi säästää. Hei, nyt vähän realismia kehiin. On taas mamman ja papan pikku kullannuput päässeet ääneen huutelemaan köyhemmilleen, vaikka ovat saaneet hyvät eväät jo lapsuudessaan.

Ei meillä kaikilla...

No ei mun tulot koskaan ole kovin suuret olleet. Mutta johan täällä joku hyväpalkkainen huutelikin että ei oo hällä ollut mahdollisuutta säästää, kun on isot menot ja säästöt menee esim. lasten ensiasuntoihin :P

Kaikki mistä täällä tapellaan on loppupeleissä omaa valintaa; pienituloisuus, vähät säästöt, isot säästöt, isot menot jne. Se nyt on taivahan tosi. Yhteiskunta on järjestänyt meille hienon mahdollisuuden hoitaa lapsia kotona TODELLA pitkään, samaten on hieno mahdollisuus saada lapsille suht laadukasta hoitoa TODELLA alhaiseen hintaan ;) :)

[QUOTE="vieras";28469993]Minä maksan veroja niin paljon, että sillä kuittaantuu heittämällä lapseni hoitomaksu täysmääräisenä. Juurihan sanoin, ettei kaikki ole matalapalkka-aloilla. Eikä kh-tuen nostaminen ole mun mielestä itse itsensä elättämistä.[/QUOTE]

Niin, että sun mielestä sun verorahoilla on tarkoitus kustantaa vain sun lapsen hoitomaksut ? :) Mun verorahoilla ainakin on tarkoitus kustantaa vähän muutakin tässä yhteiskunnassa, joten en laske ihan noin...

Voivoi, ihan niinkuin elättäisin itseni kotihoidontuella :D En sen enempää kuin sinäkään puoli-ilmaisella päivähoidolla. Säästö se on sekin säästö, mitä sitä kautta saat. Ja se nyt on suoraan yhteiskunnan pussista otettu, ei sun omasta vaikka niin haluat uskotella.

No mun mielestä taas ei olem ikään hieno mahdollisuus hoitaa lapsia kotona TODELLA pitkään. En arvosta pitkän linjan kotiäitiyttä pätkän vertaa, jos ei ole oikeasti 10-lapsisesta perheestä kyse. Pitkä kotonaolo aiheuttaa pelkästään naisten syrjäytymistä työelämästä eikä anna lapselle hyvää esimerkkiä siitä, että myös naiset ovat velvollisia osallistumaan perheen elättämiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vierasäiti;28469984:

No siksi, että työssäkäyvien maksamista veroista rahoitetaan SEKÄ se puoli-ilmainen päivähoito ETTÄ kotiäitien kotihoidontuet.

• Tykkää
[QUOTE="vieras";28470022]No mun mielestä taas ei olem ikään hieno mahdollisuus hoitaa lapsia kotona TODELLA pitkään. En arvosta pitkän linjan kotiäitiyttä pätkän vertaa, jos ei ole oikeasti 10-lapsisesta perheestä kyse. Pitkä kotonaolo aiheuttaa pelkästään naisten syrjäytymistä työelämästä eikä anna lapselle hyvää esimerkkiä siitä, että myös naiset ovat velvollisia osallistumaan perheen elättämiseen.[/QUOTE]

Todella pitkään tarkoitan 3 vuotta. Se on sun mielipide, minusta se on hieno vaihtoehto :)

Ja niinkuin sanottu, ei sitä koko aikaa tartte kotona nyhvätä. Yhä useammat tekee keikkatöitä tai osa-aikaista hoitovapaan aikana. Omassa lähipiirissä ei kyllä ole yhtään äitiä, joka olisi ollut 3 vuotta kokonaan pois työelämästä. Ei tarvi olla joko tai.

No siksi, että työssäkäyvien maksamista veroista rahoitetaan SEKÄ se puoli-ilmainen päivähoito ETTÄ kotiäitien kotihoidontuet.

No minähän käyn töissä vaikka nostan kht :) Ja olen käynyt töissä koko ikäni. Sitä vartenhan niitä veroja maksetaan, että tietyissä elämäntilanteissa voidaan ihmisiä eri tavalla tukea rahallisesti. Se kotiäitien kht on kuitenkin kärpäsen kakka suuressa budjetissa. Paljon pienempi kuin esim. kunnallisen päivähoidon ylläpitäminen ja kehittäminen.

menin myös heti töihin kun vapaa loppui. Arki palautui nopeasti normaaliksi ja henkisestikkin voin silloin paremmin kun olin töissä. Raha-asiat eivät vaivanneet ja lapseni sai paljon sosiaalista kanssakäymistä mikä on hyväksi kehitykselle :) eikö ainakin radiouutisissakin joskus ollut siitä puhettakin :)

[QUOTE="vieras";28469914]Kaikkiin elämän valintoihin et pysty kuitenkaan itse vaikuttamaan. Voit sairastua itse vakavasti, tai lapsesi voi sairastua. Miehesi voi kuolla jne.[/QUOTE]

Ei tietenkään voida, mutta nuo voi kohdata myös sitä kotiäitiä ja hänen miestään tai heidän lastaan. Uskon että työssäkäyvillä on vara pitää parempia vakuutuksia yllä myös näiden asioiden varassa. Vakuutukset ovat melko kalliita kun ne ottaa laajana.

Työelämässä pysymällä voi varmentaa ja helpottaa montaa asiaa, mutta eihän tietenkään sairauksiin ja kuolemantapauksiin ole kellään mitään vaikuttamisen mahdollisuutta muuta kuin tietyllä varovaisuudella ja terveellisillä elämäntavoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja vierasäiti;28470055:
No minähän käyn töissä vaikka nostan kht :) Ja olen käynyt töissä koko ikäni. Sitä vartenhan niitä veroja maksetaan, että tietyissä elämäntilanteissa voidaan ihmisiä eri tavalla tukea rahallisesti. Se kotiäitien kht on kuitenkin kärpäsen kakka suuressa budjetissa. Paljon pienempi kuin esim. kunnallisen päivähoidon ylläpitäminen ja kehittäminen.

No ethän sinä sitten mikään kotiäiti ole.

Alkuperäinen kirjoittaja vierasäiti;28470055:

Myös minä teen töitä ja nostan samalla kotihoidontukea (olen yrittäjä.) Mutta me olemme vähemmistössä. Suurin osa kotihoidontukea nauttivista ei ole samalla töissä. En minäkään pystyisi elämään pelkästään sillä 490 eurolla kuukaudessa, mitä kotihoidontuki ja lapsilisät tekevät verojen jälkeen, ellen saisi tuloja yrityksestäni. Enkä pystyisi hoitamaan yritystäni, elleivät vanhempani asuisi lähellä ja osallistuisi lapsenhoitoon.

Eli sinä teet kaksi isoa oletusta:

1) että ihmisellä on varaa elää pelkästään kotihoidontuella ja lapsilisillä
2) jos ihminen käy töissä tai hoitaa yritystä ja samalla lapsia kotona, hänellä on riittävästi tukiverkkoja onnistuakseen siinä.

Eli jos minä pystyn johonkin, pitää sinunkin pystyä.

Ja kyllä, jos katsotaan kuinka paljon rahaa menee kotihoidontukeen ja kuinka paljon päivähoitoon, kotihoidon tuki tulee edullisemmaksi. Mutta päivähoito onkin olemassa siksi, että ihmiset pääsisivät töihin ansaitsemaan palkkaa, josta sitten maksetaan veroja. Jos laskelmassa otetaan huomioon vanhemman palkastaan maksamat verotulot ja eläkkeet sekä se, että pitkäaikainen töistä poissaolo pienentää naisen ansioita koko työssäoloajan ajalta ja pienentää eläkkeitä, päivähoidon saldo tulee paremmaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vierasäiti;28470002:
Kaikki mistä täällä tapellaan on loppupeleissä omaa valintaa

Aivan.

Miksi sitten kotiäideillä on hirvittävä tarve painaa työssäkäyvät äidit maanrakoon ja manata päivähoitopaikat suunnilleen helvetin esikartanoiksi?
Jos olet tyytyväinen omaan valintaasi kotiäitinä (osoitettu kaikille asiasta meuhkaaville, ei vain vierasäidille), niin hienoa. Anna toisenkin olla tyytyväinen omaansa. Hittoako se sinulle kuuluu. Sinähän hoidat omat lapsesi kotona, niinkuin halusitkin. Miten se on SINULTA pois, että joku muu tekee toisin?

Yhteistyössä