Hautajaisiin pukeutumisesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "viekku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"viekku"

Vieras
Sukulaiseni hautajaiset ovat pian, ja pähkäilen tuota pukeutumista... Käykö nykypäivänä tällainen: Tummanharmaat housut, tummanlila paitapusero, jalkaan mustat balleriinat?
Vainaja oli kuollessaan suht nuori, ei siis iäkäs. Jos sillä nyt on mitään väliä.

En omista kauhean paljon mustia vaatteita, voin toki käydä ostamassa jotain jos tuo ym on täysi nou nou.

Jos sulla kerran on housuihin kuuluva liivi, niin laittasin mieluiten sen ja sinne alle joko mustan tai valkoisen puseron. housut ja kengät ok. Jotenkin mun korvaan tuo paitapuseron väri kalskahtaa vähemmän toimivalle

[QUOTE="hmm";28447378]Jos sulla kerran on housuihin kuuluva liivi, niin laittasin mieluiten sen ja sinne alle joko mustan tai valkoisen puseron. housut ja kengät ok. Jotenkin mun korvaan tuo paitapuseron väri kalskahtaa vähemmän toimivalle[/QUOTE]

Paita on lähes musta, vaikka väriltään onkin lila. :D Sopii omasta mielestäni hyvin tuon tummanharmaan kanssa.

Jos kerran olet päättänyt laittaa sen lilan paidan, niin miksi kysyt, onko se ok?

Minä ostaisin sen liivin alle mustan paidan tai paidan, jossa on ihan pikkuisen valkeaa ja muuten musta. Hautajaisvaatteen värit aikuisella ovat musta, valkea ja tummanharmaa.

[QUOTE="niin";28447584]En jotenkin osaisi mennä hautajaisiin harmaa/lila yhdistelmästä, kyllä se mustaa olla pitää.[/QUOTE]

samaa mieltä, aikuisella oltava mustaa. Lasten pukeutuminen on eri juttu

Ostat vaikka henkkamaukasta mustan polvipituisen mekon ja siihen musta olkihattu, mustat ballerinat ja jos sulta löytyy edes musta bleiseri niin se vielä päälle jos on viileä sää. Mustia ohuita sukkahousuja unohtamatta. Täydellinen look vaikka hautajaisissa ei mitään ihanaa olekaan.

Hautajaisiin nykyisin riittää hillitty juhlava pukeutuminen eli ei tarvi olla mustaa. Harmaa käy hyvin ja mielestäni tumma lilakin.

Punaiset, vihreät, keltaiset, oranssit, pastellit ja kirkkaat siniset on ehdoton ei.

[QUOTE="vieras";28447597]samaa mieltä, aikuisella oltava mustaa. Lasten pukeutuminen on eri juttu[/QUOTE]

Minä olen tietyissä asioissa tarkka mutta meillä myös lapset pukeutuu mustaan hautajaisissa! Tosin sillon kun tyttö oli 1-v. niin oli sen verran "joustettava" että mekko oli tumman sininen kun ei mustaa löytynyt.

No hui, tulipas jyrkkää palautetta. Mustaa sen siis olla pitää. Kaivoin kaappeja ja löysin mustan (asiallisen) mekon, laitan sen kera mustien balleriinojen. Ja tokkiinsa ne mustat sukkahousut....
Olkihattua (tai muutakaan hattua) mulla ei ole, eli se jää nyt laittamatta.... ;)

[QUOTE="Vieras";28447699]Laitat mustat housut jalkaasi samoin mustan puseron tai jakun.
Jakun alle voit laittaa lilaa.

Harmaat housut ei kuulu hautajaisiin.[/QUOTE]

Jaa? Mulla on kyllä useinkin??

Voi luoja mä kirjotan kyllä mun hautajaistestamenttiin, että jokainen tulee just sellasena kun haluaa ja mä tuun haudan takaa kummittelemaan, jos joku alkaa urputtaa, että mun hautajaisissa on joku etiketin mukainen värikoodi. Laittakoon vaikka neonvihreetä, jos siltä tuntuu.

[QUOTE="vieras";28448777]Voi luoja mä kirjotan kyllä mun hautajaistestamenttiin, että jokainen tulee just sellasena kun haluaa ja mä tuun haudan takaa kummittelemaan, jos joku alkaa urputtaa, että mun hautajaisissa on joku etiketin mukainen värikoodi. Laittakoon vaikka neonvihreetä, jos siltä tuntuu.[/QUOTE]

:D Ihana! Näin mäkin teen! :D

Ymmärrän toki että musta on (edelleen) suruväri ja kunnioitan sitä. Eipä tästä minulle mitään ongelmaa koitunut, kun se musta mekko sieltä löyty lopulta. :) Hassu, höpö minä joka ajattelinkaan muuta. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Mörmör;28448846:
Tumma lila tai violetti sopii myös hautajaisiin. Lapsia ei pueta mustaan, en tiedä miksi, mutta tapaoppaissa näin yleensä sanotaan.

Olen myös kuullut tuon ettei lapsia pueta mustaan. Tietääköhän kukaan miksi näin?

Hautaustoimiston ohje pukeutumiseen:

Hautajaisia kunnioitetaan pukeutumalla tummansävyisiin vaatteisiin. Tapa ei erottele lähiomaisia ja hautajaisvieraita, mutta on luonnollisesti tiukempi lähiomaisten suhteen. Perinteinen hautajaisasu on musta, mutta pientä joustoa sallitaan. Jos vaatekaapista ei löydy mustaa pukua, tummat sävyt käyvät myös.

Tärkeintä on, että hautajaisiin pukeudutaan tavalla, joka kunnioittaa edesmennyttä ja hänen omaisiaan. Mikä tahansa musta juhlapuku ei siis käy päinsä. Hautajaisasun tulee olla asiallinen ja tarpeeksi peittävä.

Jos on menossa vieraasta kulttuurista tulleen hautajaisiin, kannattaa tarkistaa pukeutumissuositukset.

Miesten pukeutuminen

Suositeltava miesten hautajaisasu on musta tai tumma puku, valkoinen paita ja taskuliina, musta tai tummasävyinen hillitty solmio tai kravatti, mustat sukat, sormikkaat ja kengät. Säästä riippuen musta tai tumma päällystakki.

Arkunkantajien kaulahuivi on valkoinen. Miesvieraiden kaulahuivin sen sijaan kuuluisi olla tummasävyinen.

Talvella miehet pitävät päässään huopahattua tai turkispäähinettä. Surusaaton aikana lakki pidetään päässä, mutta arkun laskun aikana pää riisutaan paljaaksi.

Äidin tai aviopuolison kuoltua miehet voivat käyttää puvuntakin kauluskäänteessä surunappia tai vaihtoehtoisesti surunauhaa vasemmassa hihassa. Surunapin paikka on vasemmassa kauluskäänteessä, kaksi senttiä napinlävestä alaspäin.

Isoissa hautajaisissa käytetään joskus sakettia, johon tässä tilanteessa kuuluvat musta liivi ja musta solmio.

Naisten pukeutuminen

Naisten pitäisi etiketin mukaan pukeutua hautajaisiin kokonaan mustiin asusteisiin. Hautajaisasun tulee olla asiallinen ja tarpeeksi peittävä.

Suositeltavaa on tumma hame, jakkupuku, leninki tai leningin ja jakun yhdistelmä. Paidan pitää olla pitkähihainen, ei avonainen ja hame vähintään polvipituinen. Mustan lisäksi pusero voi olla vaaleanharmaa tai tummansininen, myös tumma lila sopii, koska se on kirkollinen väri. Tummat umpikärkiset kengät, esimerkiksi kauniit avokkaat, ovat paras ratkaisu.

Naisten tulee välttää hautajaisissa huomiota herättäviä materiaaleja, asusteita ja koruja.

Naisille sopii leningin kanssa myös suruhuntu tai huivi, lähiomaiselle musta suruhattu harsoineen.

Tummat lasit ovat hyväksyttävä asuste sekä naisilla että miehillä.

Lasten pukeutuminen

Lasten pukeutuminen ei ole yhtä tiukkaa kuin aikuisten. Lapset puetaan siisteihin pyhävaatteisiin.

Lapsille sopivia asuja ovat esimerkiksi tummansininen hame tai housut ja valkoinen paita tai vastaavat jotka sopivat tilaisuuden tunnelmaan. Kengiksi sopivat mustat tai tummansiniset kiiltonahkaiset tai lasten kävelykengät tai

Yhteistyössä