Miksi parisuhde/ perhe ei voisi olla se "normaali", kiva asia elämässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yiy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yiy

Vieras
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen se, kuinka olen aina kummastellut ihmisten tapaa nähdä asioita.

"Parisuhde tai perhe estää/ei estä normaalien, kivojen asioiden tekemistä". Mikä ihmeen lähtökohta on sellainen, että on olemassa jotakin kummallisia "normaaleja kivoja asioita", joita on mahdollista tehdä ainoastaan parisuhteen tai perheen ulkopuolella?

Itse teen perheeni kanssa koko ajan normaaleja, kivoja asioita. Ennen tein niitä mieheni kanssa, kun ei ollut vielä lapsia. Sitä ennen tein niitä itsekseni, tai kaverien kanssa.

Vai tarkoitetaanko tässä, että "normaalit, kivat asiat" ovat asioita, joita voi tehdä VAIN kaverien kanssa ilman perhettään? MIksi ei sitten puhuta asioista niiden oikeilla nimillä? Miksi ei kysytä "estääkö parisuhde/perhe tekemästä kaikenlaista kivaa ilman kumppania/lapsia"?

Vastaus siihen on tietenkin, että ei estä. Mutta kun kysymyksen asettaa noin, kuulostaa paljon loogisemmalta se, että moni toisaalta vastaa myös: "Ei estä, mutta miksi haluaisin tehdä kivoja asioita aina vain ilman perhettäni?".

Enhän mä niin sanonut, että perhe olisi ainoa kiva asia elämässäni. Niitä kivoja asioita on paljon. Mutta en näe sitä niin, että on perhe ja parisuhde, joka vaan on olemassa, ja sitten niitä MUITA, kivoja asioita, vaan että perhekin kuuluu sinne normaalien kivojen asioiden kategoriaan.

Jotkut kai oikeesti ajattelee niin, että se on pelkkä rasite elämässä ja ettei kukaan mies ainakaan halua mitään vaimonsa kanssa tehdä.

Toisaalta on kyllä olemassa miehiä, joille on tärkeää "saada" tai "hankkia" se perhe, jotta se on olemassa, mutta sitten jatkaa elämäänsä niin kuin ennenkin. Suoritus on tehty, miehen elämän yksi tavoite saavutettu; "perhe", mutta se ei saa estää sitä oikeaa, kivaa, normaalia elämää :)

Enhän mä niin sanonut, että perhe olisi ainoa kiva asia elämässäni. Niitä kivoja asioita on paljon. Mutta en näe sitä niin, että on perhe ja parisuhde, joka vaan on olemassa, ja sitten niitä MUITA, kivoja asioita, vaan että perhekin kuuluu sinne normaalien kivojen asioiden kategoriaan.

Jokainen normaali ihminen ajattelee näin. Sä olet nyt lukenut ihan omiasi muiden viesteihin.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Toisaalta on kyllä olemassa miehiä, joille on tärkeää "saada" tai "hankkia" se perhe, jotta se on olemassa, mutta sitten jatkaa elämäänsä niin kuin ennenkin. Suoritus on tehty, miehen elämän yksi tavoite saavutettu; "perhe", mutta se ei saa estää sitä oikeaa, kivaa, normaalia elämää :)

Aika ankeaa. Semmoset ei tartte mitään perhettä, ne tarttee vaikka nukkekodin millä ne voi leikkiä aina kerran viikossa.

ja sitten ihmetellään erojen määrää nykypäivänä..
Surullista.

Nykyihmisestä kun on tullut(?) niin itsekäs, mullle ja vain mulle sopivat asiat.. :(

Mulla on perhe ja elämä, yhdessä ja yksittäin. Nautin jokahetkestä, yhdessä ja yksittäin.

Jotkut kai oikeesti ajattelee niin, että se on pelkkä rasite elämässä ja ettei kukaan mies ainakaan halua mitään vaimonsa kanssa tehdä.

Kuka noin ajattelee? Sinä puolestasi tunnut ajattelevan että jos joku haluaa vaikka viikon reissun tehdä ilman puolisoa pelkkien kavereiden kanssa niin sitten ei haluta yhdessä tehdä mitään???
Kuten toisessa ketjussa kerron; meillä on 4 viikkoa kesälomaa josta YKSI viikko käytetään omiin juttuihin, muu HALUTAAN olla puolison kanssa ja tehdä kivoja juttuja...

Kuka noin ajattelee? Sinä puolestasi tunnut ajattelevan että jos joku haluaa vaikka viikon reissun tehdä ilman puolisoa pelkkien kavereiden kanssa niin sitten ei haluta yhdessä tehdä mitään???
Kuten toisessa ketjussa kerron; meillä on 4 viikkoa kesälomaa josta YKSI viikko käytetään omiin juttuihin, muu HALUTAAN olla puolison kanssa ja tehdä kivoja juttuja...

En mä ole niin sanonut ajattelevani. Ihmettelin vaan että miksi joku haluaa kesälomasta pistää viikon tai kaksi menemään ilman parasta mahdollista seuraa.

Kyllähän säkin muiden suhteista ihmettelet millon mitäkin.

Mitä tässä nyt ilmeisesti tarkoitat "normaaleilla kivoilla asioilla" liittyy useimmiten ihmisten mielessä siihen, mitä on tehty ennen perheen perustamista. Kun ihmiseltä kysytään, miten hän viettää mieluiten vapaa-aikaansa, hän ajattelee useimmiten aikaa kotinsa ulkopuolella/harrastuksissa. Moniin harrastuksiin ei lähdetä koko perheenä, vaan yksikseen tai kavereiden tai vain puolison kanssa (esim. jääkiekkomatseihin, baariin, leffaan, kalastamaan, salille..). Mikään ei estä ottamasta perhettä mukaan näihin harrasteisiin, mutta usein perheen perustamisen jälkeen tarvitaan ehkä jopa enemmän aikaa kavereille ja omiin juttuihin. Tämä johtuu siitä, että ihmisen täytyy hakea tasapaino elämässään kaikkien asioiden välille, ja kun elämään tulee nopeasti paljon aikaa vaativa asia, joka rasittaa henkistä ja fyysistä vointia, pitää nautintojakin olla enemmän. Joillekin todentotta kahden tunnin välisiin heräilyihin vastapainoksi riittää vauvan sylissäpito, mutta joku toinen tarvitsee päiväunet tai pari tuntia kavereiden kanssa leffassa.
Mielestäni nyt vähän tahallaan väärinymmärrät sanontaa, jota useat perheelliset käyttävät. Sellaisen sanominen ei tarkoita, etteikö perheaika olisi arvokasta, se merkitsee vain sitä, että muutkin asiat ovat arvokkaita ja tarpeellisia.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
En mä ole niin sanonut ajattelevani. Ihmettelin vaan että miksi joku haluaa kesälomasta pistää viikon tai kaksi menemään ilman parasta mahdollista seuraa.

Siksi että ihmisillä tuppaa olemaan muitakin ihmissuhteita (sukulaisia ja ystäviä) joita haluaa nähdä ja heidänkin kanssaan olla. Tai joku kaipaa myös oman itsensä seuraa yksikseen! Mun mies ei ainakaan jaksa istua kahta iltaa kuuntelemassa minun ja ystävieni kälätystä ja olisi idioottimaista sitä vaatiakaan häneltä ja vastaavasti miksei mies saisi nauttia kavereidensa kanssa ajasta myös ihan irtaallaan normaalista ja rakkaasta arjestakin. 24/7 ei tarvitse eikä kannata koko ajan nyhjätä. Välillä erilläänkin on mukava pitää hauskaa ja sitten ehtii se ihana ikäväkin tulemaan ja se se vasta onkin mahtava tunne kun kotiin pääsee/saa rakkaansa, levänneenä ja tuulettuneena mieleisensä tekemisen kanssa.
Ja älä nyt sössötä että levätä ja tuulettua voi kumppaninkin kanssa. Sitä kun on joskus mukava tehdä se ilman sitä puolisoakin, siis sen YHDEN viikon NELJÄSTÄ :D

• Tykkää
Reactions: rockyroad
Siksi että ihmisillä tuppaa olemaan muitakin ihmissuhteita (sukulaisia ja ystäviä) joita haluaa nähdä ja heidänkin kanssaan olla. Tai joku kaipaa myös oman itsensä seuraa yksikseen! Mun mies ei ainakaan jaksa istua kahta iltaa kuuntelemassa minun ja ystävieni kälätystä ja olisi idioottimaista sitä vaatiakaan häneltä ja vastaavasti miksei mies saisi nauttia kavereidensa kanssa ajasta myös ihan irtaallaan normaalista ja rakkaasta arjestakin. 24/7 ei tarvitse eikä kannata koko ajan nyhjätä. Välillä erilläänkin on mukava pitää hauskaa ja sitten ehtii se ihana ikäväkin tulemaan ja se se vasta onkin mahtava tunne kun kotiin pääsee/saa rakkaansa, levänneenä ja tuulettuneena mieleisensä tekemisen kanssa.
Ja älä nyt sössötä että levätä ja tuulettua voi kumppaninkin kanssa. Sitä kun on joskus mukava tehdä se ilman sitä puolisoakin, siis sen YHDEN viikon NELJÄSTÄ :D

Miksi sä käytät tollasia sanoja, kuin "sössötä", kun en ole sulle siinä toisessa keskustelussa edes mitään kommentoinut? Ootko vähän taas hyökkäävä vaihteeksi.

Voi elämä miten ankea ajatuksen kulku! :D (minä olen sen toisen ketjun aloittaja)

Millä logiikalla se, että joku kokee thaimaan reissun kivaksi, tarkoittaisi että muu elämä ei ole kivaa? Tai onko niin, että jos tekee perheen kanssa kivoja asioita niin ne perheen ulkopuoliset jutut on kaikki automaattisesti paskaa? :)

Voi elämä miten ankea ajatuksen kulku! :D (minä olen sen toisen ketjun aloittaja)

Millä logiikalla se, että joku kokee thaimaan reissun kivaksi, tarkoittaisi että muu elämä ei ole kivaa? Tai onko niin, että jos tekee perheen kanssa kivoja asioita niin ne perheen ulkopuoliset jutut on kaikki automaattisesti paskaa? :)

Ei tää nyt varsinaisesti sun aloituksees liity edes, kunhan kommentoin tolle tän ketjun ap:lle. Jotkut todella ajattelee niin, että parisuhde on pelkkä rasite.

Jotenkin jaksan ihmetellä tätä kummallista tempoilun ja oman ajan korostamisen ilmapiiriä. Mä olen perustanut perheen, koska olen sen halunnut. Enemmän kuin mitään muuta. Musta on IHAN PARASTA olla perheeni kanssa, kotona tai kylässä tai matkalla tai mitä vaan. Mulla ei ole tarvetta kaikkialla toitottaa, kuinka tärkeää on saada sitä "omaa aikaa" ja "kaveriaikaa" ja "omia juttuja" ym.

Silti mulla on niitä, käyn tyttökäverien kanssa ulkomailla, samaten mies omien kavereidensa, meillä on omat harrastuksemme ym.

Mutta jos joku kysyisi mitä teen vapaa-ajallani, niin en mä nyt niitä asioita alkaisi korostamaan, vaan kertoisin, että vietän aikaa perheen kanssa veneillen ja mökkeillen ym. Ne on ne TÄRKEÄT asiat mulle.

Joku tuossa ylempänä kirjoitti jotenkin, että "vapaa-ajalla tarkoitetaan yleensä niitä asioita mitä tehdään kodin ulkopuolella yksin tai kaverien kanssa". What??? Mun parasta vapaa-aikaa on lölliä omassa kodissa perheen kanssa! Tai jopa tehdä asioita kodin ulkopuolella perheen kanssa!TAi yhdessä perheen JA ystävien kanssa!

On niin hassua toi että toisaalta on koti ja perhe, ja sitten se oma elämä sen ulkopuolella. Eikö se oo kaikki kokonaisuutta, josta ei tarvii erotella osia ja korostaa niitä sinne tai tänne?

Ei tää nyt varsinaisesti sun aloituksees liity edes, kunhan kommentoin tolle tän ketjun ap:lle. Jotkut todella ajattelee niin, että parisuhde on pelkkä rasite.

Niin kuka niin ajattelee? Joku joka ei halua parisuhdetta vai joku joka on parisuhteessa? Siis onko joku oikeasti suhteessa jonka ajattelee olevan vain rasite, ettei siitä itselle ole minkäänlaista iloa?

Onko 1/5, 20% vuosilomasta niin hurjan paljon, että sitä oikein ihmetellä pitää?

Ei ihme, että on eroja maailmassa kun monien perheet vaikuttavat olevan vankiloita. Niistä saa lähteä lomalle vain ankaran ja raastavan loma-anomusrumban jälkeen. Silloin kotiin jää loukattu puoliso ja loma on eeerittäin rentouttava! :)

Kyllähän säkin muiden suhteista ihmettelet millon mitäkin.

Jotenkin jaksan ihmetellä tätä kummallista tempoilun ja oman ajan korostamisen ilmapiiriä. Mä olen perustanut perheen, koska olen sen halunnut. Enemmän kuin mitään muuta. Musta on IHAN PARASTA olla perheeni kanssa, kotona tai kylässä tai matkalla tai mitä vaan. Mulla ei ole tarvetta kaikkialla toitottaa, kuinka tärkeää on saada sitä "omaa aikaa" ja "kaveriaikaa" ja "omia juttuja" ym.

Silti mulla on niitä, käyn tyttökäverien kanssa ulkomailla, samaten mies omien kavereidensa, meillä on omat harrastuksemme ym.

Mutta jos joku kysyisi mitä teen vapaa-ajallani, niin en mä nyt niitä asioita alkaisi korostamaan, vaan kertoisin, että vietän aikaa perheen kanssa veneillen ja mökkeillen ym. Ne on ne TÄRKEÄT asiat mulle.

Joku tuossa ylempänä kirjoitti jotenkin, että "vapaa-ajalla tarkoitetaan yleensä niitä asioita mitä tehdään kodin ulkopuolella yksin tai kaverien kanssa". What??? Mun parasta vapaa-aikaa on lölliä omassa kodissa perheen kanssa! Tai jopa tehdä asioita kodin ulkopuolella perheen kanssa!TAi yhdessä perheen JA ystävien kanssa!

On niin hassua toi että toisaalta on koti ja perhe, ja sitten se oma elämä sen ulkopuolella. Eikö se oo kaikki kokonaisuutta, josta ei tarvii erotella osia ja korostaa niitä sinne tai tänne?

Samaa mieltä tästäkin, mutta ymmärsin hyvin mitä tuo toinen kirjoittaja tarkoitti tuolla jutullaan.

[QUOTE="Vieras";28444098]Onko 1/5, 20% vuosilomasta niin hurjan paljon, että sitä oikein ihmetellä pitää?

Ei ihme, että on eroja maailmassa kun monien perheet vaikuttavat olevan vankiloita. Niistä saa lähteä lomalle vain ankaran ja raastavan loma-anomusrumban jälkeen. Silloin kotiin jää loukattu puoliso ja loma on eeerittäin rentouttava! :)[/QUOTE]

Mun puolesta muuta saa mennä mihin tykkää kenen kanssa tykkää, mutta en mä itse ainakaan oikeesti haluaisi olla jossain viikkoa ilman miestä. Muutamia päiviä saatetaan olla muualla, mutta viikko ei ainakaan minusta olisi edes kivaa. Että sen takia sitä varmaan sitten ihmettelin.

[QUOTE="Vieras";28444114]Enkä yhtään ihmettele kun niin hirveän monille normaali ja hyväksyttävä lomailumäärä kaveriporukalla, ilman kumppania on noin 1-5 vrk / 10 vuodessa. Kaikki ylimenevä on sikailua, perheen syrjintää yms.[/QUOTE]

En mä ole sanonut, että se on sikailua tai perheen syrjimistä, vaan että itse en yhtään haluaisi lomailla ilman puolisoa.

Yhteistyössä