Espoo sit antoi päiväkotipaikan, mutta sellaisen, ettei siinä normaali työssäkäynti onnistu!

  • Viestiketjun aloittaja "espoolainen"
  • Ensimmäinen viesti
"espoolainen"
Olen tässä jonottanut päiväkotipaikkaa sen lähes 4kk. Hoidon tarpeessa jo luki helmikuussa alkavaksi tarve, koska sain työpaikan silloin.

Nyt sitten päiväkotipaikka tuli. Se sijaitsee siis 1h30min bussimatkan päässä aamuisin ja toinen mokoma 1h30min iltapäivällä. Eli bussissa matkustamista 3h päivässä. Normaalisti työmatka kestäisi 10min bussilla.

Päiväkoti kuulemma myös menee kiinni klo 16.30, silloin haetaan viimeinen lapsi.

A) saanko mä nyt potkut, kun pitää karata töistä jonkun 5.5h päivän jälkeen?
b) vai jos jätän sit lapsen sinne päiväkotiin 17.30 asti, niin soittavatko he sit lastensuojelun paikalle?

On ihan järkyttävää, kun ei edes saisi käydä töissä, kun kunta ei pysty järjestämään asiallaista päiväkotipaikkaa.

Valitin toki asiasta ja sanoivat tylysti, et ota tai jätä!
 
"a.p"
Ja olen siis joka päivä 6kk ajan tarkistanut yksityiset hoitopaikat alueelta, joitakin on ollut, mut ne yleensä menee parissa tunnissa. Lisäksi olen soittanut kaikki Espoon yksityiset päiväkodit läpi, eikä ole vapaita paikkoja.
 
Puhu päiväkodissa siitä, että työaikasi loppuu silloin ja silloin, matkaan menee sen verran. Päiväkodin pitää olla auki siihen asti, kun viimeinen lapsi haetaan.

Samalla laita hakemus vireille lähempään päiväkotiin. Riittävä syy pikaiselle vaihdolle on tuo matka-aika.
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama
"vieras"
Kai syksyksi saat kuitenkin paikan lähempää? Ikävä juttu, mutta subjektiivisen päivähoito-oikeuden vuoksi kaikki lapset on samalla viivalla paikkoja jaettaessa. Nyt tiukkaa soittoa päivähoitotoimistoon.
 
"hmm"
Saisitko selville, jos joku haluaisi vaihtaa päikseen paikkaa sun lapsen kanssa sinua lähempänä olevasta paikasta. Tarkoitan, että jos jollakin on samanlainen tilanne kuin sulla, mutta on eri suunnasta.
 
"poikia3"
Hoitoajasta voi kyllä valittaa. Päiväkodin on tarjottava hoitoa silloin kun sitä tarvitaan. He eivät voi ilmoittaa, että päiväkoti menee kiinni klo 16.30.

Lisäksi ihmettelen, että missä Espoossa kaupungin sisäinen liikenne muka yhteensuuntaan kestään 1,5 tuntia suuntaansa? En usko että kestää noin kauan vaikka kulkisi Kalajärveltä Soukkaan päivähoitoon.

Lain kirjaimen tuo täyttää. Pyytäisi myös henkilöltä, joka on päätöksen tehnyt tietoja kenelle ylemmälle voi asiasta tehdä valituksen ja ilmoittaisin myös, että tälläinen päätös voi tulla hyvin kalliiksi kunnalle esim. työttymyyspäivärahojen ja toimeentulotuen muodossa.
 
Päiväkoti on yleensä auki siihen asti, kunnes viimeinen lapsi haetaan (jos syynä vanhempien työajat). Tällä hetkellä sanoit sen olevan 16:30, mutta jos sun lapsi tarvitsee hoitoa pidempään, niin päiväkodin täytyy pidentää aukioloaikaansa. (Kuitenkin on joku maksimiraja, riippuu varmaan kunnasta, esim. meidän kunnassa tavalliset päiväkodit auki klo 6-18 välillä lasten hoidontarpeen mukaan, yksittäisen lapsen hoitoaika max 10h päivä. Jos tarvetta hoidolle tuon ulkopuolella, niin pitää hakea vuorohoitopaikkaa.)

Onko sun mahdollista hankkia mistään autoa käyttöön/ saada joku muu hakemaan/viemään lasta edes osana päivistä, kunnes saat hoitopaikan lähempää? Pääkaupunkiseudullahan on näitä autokimppoja ja vastaavia, kannattaa selvitellä. Jopa taksikyytiä vois ehkä harkita silloin tällöin? Vai onko matka sellanen, että autollakin menee tosi kauan?
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
"a.p"
Puhu päiväkodissa siitä, että työaikasi loppuu silloin ja silloin, matkaan menee sen verran. Päiväkodin pitää olla auki siihen asti, kun viimeinen lapsi haetaan.

Samalla laita hakemus vireille lähempään päiväkotiin. Riittävä syy pikaiselle vaihdolle on tuo matka-aika.
Mä kerroin päiväkodin johtajalle, että pääsisin aikaisintaan siis hakemaan lapsen klo 17.30, jos en myöhästy bussista ja jatkuyhteydestä. Missä sanotaan, että heidän pitää olla auki siihen asti, kun viimeinen lapsi lähtee? Mä olen kuvitellut, että päiväkodeissa on aukioloajat?

Mikään pikainen vaihto ei onnistu. Se kerrottiin tänään. Täällä alueelle ei vain ole yhtään paikkaa ja 200 hakemusta jonossa.
 
"Vieras"
Palkkaa hoitaja kotiin(espoo tukee sitä aika reilulla kädellä kunnes lapsi 3v) nythän on 2kk enää päiväkotitoimintaa jäljellä, heinäkuussa jos on hoidontarvetta niin jokatapauskessa menee päivystävään päiväkotiin joka voisi sittenmolla lähempänäkin. Elokuusta varmasti saat paikan lähempää jos vaan laitat heti hakemusta sisään ja soittelet perään..
 
"a.p"
[QUOTE="vieras";28435256]Kai syksyksi saat kuitenkin paikan lähempää? Ikävä juttu, mutta subjektiivisen päivähoito-oikeuden vuoksi kaikki lapset on samalla viivalla paikkoja jaettaessa. Nyt tiukkaa soittoa päivähoitotoimistoon.[/QUOTE]

En usko, syksyllä vielä huonompi tilanne, yks alueen päiväkodeista menee kiinni.
Olen jo soittanut ja valittanut. Mitään ei kuulemma voi tehdä.

Mä en ymmärrä, miksi mulle on annettu edes tuollainen paikka, ettei mikään normaali työssäkäynti onnistu.
 
"vieras"
Onko sulla ajokortti? Jos ostaisit auton ettei tarvis kolmea tuntia päivässä tohon matkaan kuluttaa. Espoossa ei kyllä bussit välttämättä mee tosi hyvin mutta silti mietin miten matkaan noin kauaa menee.
 
"Vieras"
[QUOTE="a.p";28435398]Mä kerroin päiväkodin johtajalle, että pääsisin aikaisintaan siis hakemaan lapsen klo 17.30, jos en myöhästy bussista ja jatkuyhteydestä. Missä sanotaan, että heidän pitää olla auki siihen asti, kun viimeinen lapsi lähtee? Mä olen kuvitellut, että päiväkodeissa on aukioloajat?

Mikään pikainen vaihto ei onnistu. Se kerrottiin tänään. Täällä alueelle ei vain ole yhtään paikkaa ja 200 hakemusta jonossa.[/QUOTE]

Missä asutte? Lasten hoitopaikassa on helmikuusta lähtien ollu paikka vapaaana ja se ei tunnu kellekkään kelpaavan, kysyin asiastamniin hoitaja sano että ovat saaneet muutamia nimiä, mutta ei sitten ole kukaan tullut. Oletan että nää on just sellaisia että paikkaa on tarjottu niin kaukaa kotoa etteivät ole voineet otttaa vastaan.
 
"Vieras"
[QUOTE="a.p";28435414]En usko, syksyllä vielä huonompi tilanne, yks alueen päiväkodeista menee kiinni.
Olen jo soittanut ja valittanut. Mitään ei kuulemma voi tehdä.

Mä en ymmärrä, miksi mulle on annettu edes tuollainen paikka, ettei mikään normaali työssäkäynti onnistu.[/QUOTE]

No paikkaahn tarjotaan juuri siksi että lain kirjain on sitten täytetty.
 
"a.p"
[QUOTE="Vieras";28435428]Missä asutte? Lasten hoitopaikassa on helmikuusta lähtien ollu paikka vapaaana ja se ei tunnu kellekkään kelpaavan, kysyin asiastamniin hoitaja sano että ovat saaneet muutamia nimiä, mutta ei sitten ole kukaan tullut. Oletan että nää on just sellaisia että paikkaa on tarjottu niin kaukaa kotoa etteivät ole voineet otttaa vastaan.[/QUOTE]

No missäpäin tämä paikka on?
 
"a.p"
[QUOTE="Vieras";28435440]No paikkaahn tarjotaan juuri siksi että lain kirjain on sitten täytetty.[/QUOTE]

Ja mikä lain kirjain sit määrää, kuinka pitkään päiväkodin pitää olla auki? En ole löytänyt mitään mainitaa Espoon sivuilta.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28435440]No paikkaahn tarjotaan juuri siksi että lain kirjain on sitten täytetty.[/QUOTE]

Eipä taida olla. Laki sanoo: "lasten päivähoito on pyrittävä järjestämään siten, että se tarjoaa lapsen hoidolle ja kasvatukselle sopivan hoitopaikan ja jatkuvan hoidon sinä vuorokauden aikana, jona sitä tarvitaan."

Ap:n tapauksessa hoitoa ei ole tarjottu sellaisena aikana kun hän sitä tarvitsee eli työ+työmatka.
 
"a.p"
[QUOTE="pph";28435461]Yksityisillä perhepäivähoitajilla on vapaata, katso hoitopaikka.net...[/QUOTE]

Olen siellä vieraillut joka päivä, ihan liioittelematta. Siellä on pari paikkaa tälläkin hetkellä, mutta ne on 2h bussimatkan päässä. Mitään paikkaa ei ole ollut vapaana tällä alueella (4km säteellä) kuin yksi 2kk paikka, joka loppui kesäkuussa.
 

Yhteistyössä