Raskas salaisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdistunut

Vieras
Tiedän ettei tämä palsta aina ole se mistä saa empatiaa ja tukea, mutta otan riskin koska tuntuu että halkean.

Joitain kuukausia sitten ystäväni sulhanen kertoi minulle raskaan asian menneisyydestään. Salaisuuden, jonka lupasin pitää.
Tämä asia järkytti ja järkyttää minua syvästi.
Kyse on teosta jonka hän on tehnyt ja jota hän katuu.
Kukaan tutuistamme ei tiedä tästä, eikä hän halua sen tulevan tietoon jotteivat ihmiset tuomitsisi häntä. Myöskään ystäväni, hänen morsiamensa ei tiedä.

Miksi ihmeessä otankin tämän näin raskaasti, en tiedä.
Asiahan ei varsinaisesti kuulu minulle. Ei ole minun asiani tuomita.

Mutta asia on niin että kyyneleet kirvelee silmissä ja ahdistaa kun asia pyörii mielessä.
Mitä minä teen?

jos ei oo ketään tappanut tai raiskannut niin annat olla!

mitä ihmettä se sulle kertoo tuollaisia asioita mutta ei morsiammelleen. ihanko oikeesti sun kin mielestä on ok että kaveriasi petetään tällä tavalla?

haluaisitko sä olle se nainen kenen sulhanen kertoo morsmaikun kaverille asian?

Kerro miehelle, että salaisuus on liian raskas taakka kannettavaksi ja sinun mielestä vaimon olis syytä tietää siitä. Annat vaihtoehdon, joko hän kertoo tai sinä kerrot.

En haluaisi yksityiskohtaisesti kertoa asiasta, kyseessä on kuitenkin rikos josta mies on tuomittu.
Mutta yleensäottaen, mitä tekisitte?
Menenkö puhumaan jonnekin tästä omasta olostani vai yritänkö vain unohtaa vai mitä?

Mies on ilmeisesti kuitenkin tuomion kärsinyt. Jos asia on sellainen mikä tiedät, ettei se vaikuttaisi tulevan vaimon mielipiteeseen tulevasta avioliitosta. Antaisin asian olla ja yrittäisin sen unohtaa. Tai sitten puhuisin asiasta tämän miehen kanssa. Jos se toisi helpotusta omaan ahdistukseen.

Joo, mies on sovittanut rikoksensa yhteiskunnalle.
Ja haluaisi kovasti uuden alun, mutta ei saa asiaa mielestään.

En tosiaan tiedä miksi ahdistun näin toisen tekemisistä, asiahan ei oikeasti mulle kuulu.

Joka tapauksessa, hän jakoi tämän asian kanssani, koska ihmiset tietävät että kun mä lupaan etten jostain puhu niin sitten en.
Siksikin...Mä lupasin olla hiljaa. En vain arvannut että salaisuus olisi näin raskas kantaa.

Joo, mies on sovittanut rikoksensa yhteiskunnalle.
Ja haluaisi kovasti uuden alun, mutta ei saa asiaa mielestään.

En tosiaan tiedä miksi ahdistun näin toisen tekemisistä, asiahan ei oikeasti mulle kuulu.

Joka tapauksessa, hän jakoi tämän asian kanssani, koska ihmiset tietävät että kun mä lupaan etten jostain puhu niin sitten en.
Siksikin...Mä lupasin olla hiljaa. En vain arvannut että salaisuus olisi näin raskas kantaa.

Kerros nyt se rikosnimike, niin voidaan vähän pohtia asiaa. Kukaanhan ei tunnista sua eikä miestä sen perusteella.

Kukas sua vois auttaa kun et kerro edes minkä tyyppisestä rikoksesta on kyse. Mutta väärin tuo on! Miltäs susta tuntuis kaveris kengissä? TIes vaikka uusis tekonsa.

[QUOTE="vieras";28404360]Kerros nyt se rikosnimike, niin voidaan vähän pohtia asiaa. Kukaanhan ei tunnista sua eikä miestä sen perusteella.[/QUOTE]

Älä ole utelias.

Jos se olisi un läheinen ystävä, niin kyllä mä kertoisin. Kertoisin sille miehelle, että uskon avoimuuteen ja rehellisyyteen enkä voi elää ilman että asiasta puhutaan. Tarjoaisin toki mahdollisuutta etä kertoisi itse.

Sun pitää miettiä onko kyse sellaisesta asiasta, jonka vaimo haluaisi ehdottomasti tietää ennen isoja päätöksiä, kuten lasten teko, avioliitto tms. Jos on, niin sitten mietit voitko elää itsesi kanssa, jos myöhemmin saat kuulla vaimolta sen "jos mä tämän olisin tiennyt, niin en olisi tehnyt lapsia/mennyt naimisiin/ostanut yhteistä asuntoa". Jos et, niin sitten suostuttelet miehen kertomaan vaimolleen asian.

Onko puhunut asiasta papin kanssa? Papilla on vaitiolovelvollisuus, ja jos tuomio on jo suoritettu, niin hän ei kerro sitä eteenpäin oli teko mikä hyvänsä. Saisitte molemmat synninpäästön, ja rauhan asiasta, kun pappi julistaisi teille synnit anteeksi. Tai voitte myös mennä kirkkoon jumalanpalvelukseen, ja osallistua sydämestänne synnintunnustukseen.

jos et kaverilles kerro ja on noinkin iso juttu että ihan raskaalta tuntuu. Mitä helkkaria kyselet kun et mitän kerro. RIPPUU IHAN MIKÄ SE TEKO ON? tosin minusta pitäis joka tapauksessa kertoa morsiamelle

Yhteistyössä