Mitä mun pitäis tästä ajatella - mies ja isyysvapaa...

• Viestiketjun aloittaja sanni.
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mummolaan ei saa lasta illaksi kun ovat siihen aikaan lypsyllä. Ja autolla ajamisesta - ainakin esikoisen kanssa ajaminen onnistui ainoastaan yötä vasten kun ei viihdy autossa kuutta tuntia muuten. Sitten jos siinä yksin ajaessa tulee vaikka vessahätä niin eihän lapsia voi yksin autoon jättää vessassa käymisen ajaksi - ei nukkumaan eikä kyllä hereillekään kun esikoinen herää aina kun auto pysähtyy. Ja ottaa kaksi lasta mukaan huoltoasemalle vessareissun ajaksi puolenyön aikaan? Enpä tiedä. Jos on hyviä neuvoja kuinka taittaa tuo 500km niin otetaan ilolla vastaan! Juna ei ole myöskään vaihtoehto, kun kolme junanvaihtoa ja mukana olis kaksi lasta ja rattaat ja tavarat viikoksi...
On toi ny vaikeeta sulla elämä. Autolla jos ajat niin mille tahansa levikkeelle pysähdys, pyrähdys metsään pissille ja kohta takaisin. Ei ne lapset kerkeä sillä aikaa autoon kuolla jos käyt puskapissalla viakka nukkuisivatkin.

"vieras"
[QUOTE="bbb";28384835]Et valita turhasta. En katselisi tuollaista sekuntiakaan. En ymmärrä miksi suostut viemään koiraa ulos tunnin välein, en vaan ymmärrä. Koira hoitoon tai ulos kiinni vaikka oven pieleen jos mies ei muuten ymmärrä. Jos tilanne olisi toisin päin voin vannoa ettei mies olisi vienyt sinun koiraasi ylös tunnin välein lapsen kanssa (saati "raskaana")...

Tämä ketju on oikeasti aika järkyttävä ja kertoo paljon "tasa-arvoisesta" yhteiskunnastamme.. Usealle on AP: n miehen reissu ihan ok (ennen koko kuvion paljastumista), mutta sama palsta lynkkaa äidit jotka a) käyvät baarissa yhden kerran vauvan ollessa alle 6kk b) menevät töihin vauvan ollessa alle 1 v. c) lähtevät lomalle ilman lapsia pikkulapsi aikana ym.ym.

Äideille ei sallita mitään, isille sallitaan kaikki (ovathan he nyt niiiin väsyneitä töistä jne). Äidit tekevät itsestään sen ainoan läheisen vanhemman juurikin edellä mainituilla tavoilla ja sitten ihmetellään kun isi ei viihdy kotona, lasten kanssa, vain äiti kelpaa, isi ei saa lapsia nukkumaan /rauhoittumaan, eron sattuessa isit eivät osallistumaan lasten elämään enää kunnolla jne..

Miten kunnon kiintymyssuhde rakentuu lapsien ja isien välille tällä tavalla? Tarkoitan tässä nyt klo tätä "isät voi tehdää mitä lystää'-asennetta?

Jos kyse olisi siitä, että tuleva äiti harrastaa 5x viikossa ja lähtee metsälle lapsen ollessa 6kk, palsta haukkuisi äidin maan rakoon..

Enää en ihmette ystäväperheiden kanssa vietettyjä lomia, joissa isät karkaavat joka välissä jonnekkin.. Ja äidit hoitavat lapset kun isät istuvat keskenään hyvin ansaitulla "tauolla".

KOSKA PITÄÄHÄN ÄIDIN PÄRJÄTÄ, KOSKA MINÄKIN PÄRJÄSIN KUN EI OLLUT MIESTÄ/ISYYS LOMAA tai mies oli isyysloman poikien kanssa reissussa..

Ja kyllä meni hermot ketjuun[/QUOTE]

Hyvin sanottu! :) Kiitos tästä viestistä! :) Ja peesi.

"vieras"
Hirvimetsä houkuttelee miestä enemmän kuin omien lasten kanssa ISYYSLOMAN vietto. Tämä on sitä tukien väärinkäyttöä. Tuollaisesta pitäisi jo käräyttää koko mies.

Alan jo miettiä kuinka monta tuntia sen miehen vuorokaudessa on kun kerran kerkiää käydä täyspäiväisesti töissä, harrastamaan 5 kertaa viikossa, auttamaan jatkuvasti vanhempiaan tilan töissä ja vielä hoitamaan ja treenaamaan harrastuskoiran asiallisesti sekä viettämään aikaa lapsensa kanssa iltaisin.

Mutta juu. Toki ap:n pitää alkaa pitää puoliaan ja näin alkuun sanoutua irti miehen koiran hoidosta, mies hankkikoot tälle hoitajan/hoitopaikan muualta. Samoin pitää tehdä selväksi että nyt tarvitaan apua myös kotona joten on myös aika karsia niistä velvollisuuksista vanhempien tilaa kohtaan sekä harrastuksista.

Ehkä sitten tuo hirvireissukin onnistuu. Toisaalta myös ap voi alkaa suhtautua joihinkin asioihin rennommin. Eiköhän yksi ja toinenkin äiti ole yksin reissannut tuollaisia 500km reissuja kahden pienen lapsen kanssa ihan onnistuneesti. Itselläni on nyt 2v5kk ja 5kk ikäiset lapset ja tuntuu että voisin lähteä noiden kanssa oikeastaan mihin vaan.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Mä sanoisin miehelle että koira muualle tai se menee piikille heti huomenna. Ja toteuttaisin uhkaukseni.

Muutenkin toi että käytetään yhteiskunnan tukia härskisti väärin on inhottavaa. Ottakoot sitten palkatonta vapaata ellei palkallista saa. Miksi mun pitäisi maksaa siitä että ap:n mies saa ravata pitkin maita ja mantuja elukoitten perässä? Tuollaiset pitäisi hoitaa ihan omalla kustannuksella.

Meillä toinen lapsi syntyi talvella, pakkaskaudella. Pientä vauvaa ei voinut viedä pakkaseen, esikoisen piti kuitenkin päästä ulos ym. Me oltaisiin oltu kokonaan sisällä ainakin pari viikkoa ellei mies olisi ollut kotona. Millä mä olisin ulkona imettänytkään kun pakkasta oli 10-15 astetta ja vauva tissillä jatkuvasti. Onneksi mun mies on aikuinen ja oli kotona sitä varten mitä varten isyysvapaa on tarkoitettu.

Ja jos vielä nillitetään vähän, niin vaikka monien mielestä sen äidin pitää pystyä heti pärjäämään yksin vastasyntyneen ja muiden lasten kanssa, niin miksi niiden jo vanhempien lasten tulisi heti jäädä sen uuden vauvan ja äidin kanssa keskenään?
Onhan sen isän läsnäolo jo heidänkin kannalta tärkeää; uusi vauva talossa ja äidin aikaa menee paljon sen hoitamiseen ja ehkä vielä itsensä kuntoon saamiseen.
Niin eiköhän sen isän ja sen isyysloman paikka ole juuri siinä ja silloin, kokonaisuudessaan.

lucifer
[QUOTE="vieras";28386936]Eikö arvon ladyja kiinnosta se, että mies on todellakin menossa hirvimetsälle ISYYSLOMALLAAN?[/QUOTE]ei kiinosta, koska itsekin kävin hirvimetsällä ja muullakin metsällä ÄITIYSLOMALLAni. Harrastin kyllä paljon muutakin. en siis ollut 24/7 lasteni tai perheeni kanssa vaikka olin ÄITIYSLOMALLA.

• Tykkää
lucifer
[QUOTE="vieras";28386957]No, kylläpä sinä olet "kova" nainen, kun ihan käyt hirvimetsällä ja muullakin metsällä ÄITIYSLOMALLA.

Kaipaatko vielä lisää kehuja?[/QUOTE]En, mutta en ymmärrä sitä miksi isää syyllistetään heti jos harrastaa isyyslomalla, mutta äidillä äitiyslomalla on on oikeus tehdä muutakin kuin vain olla perheensä ja lapsensa kanssa.

• Tykkää
En, mutta en ymmärrä sitä miksi isää syyllistetään heti jos harrastaa isyyslomalla, mutta äidillä äitiyslomalla on on oikeus tehdä muutakin kuin vain olla perheensä ja lapsensa kanssa.
Ehkä tässä tapauksessa siksi että se äitiysloma - varsinkin jos siihen lasketaan vanhempainloma(?) mukaan on himpunkin verran pidempi kuin tuo 3viikon isyysloma mikä tässä ap:n tapauksessa pitää sisällään kaikki vuoden aikana olevat lomat. Lisäksi ap on esikoisen kokemuksista johtuen huolissaan siitä miten pärjää kotona pienen vauvan ja 1,5v:n kanssa, joten enemmän isyysloman tarkoitusta palvelisi se että mies hyödyntäisi sen perheensä kanssa olemiseen kuin omaan harrastusreissuun. Voi olla että se 1,5v lapsikin haluaisi välillä nähdä isäänsä joka on normaalisti täyttä päivää töissä, harrastaa viidesti viikossa ja käy auttamassa vanhempiaan tilanhoidossa.

Harrastuksista tuskin niin syyllistetään, siitäkään että kävisi tuon isyyslomansa aikana harrastamassa sen viisi kertaa viikossa (mikä on kuitenkin aika paljon sekin kahden noin pienen lapsen äidille/isälle). Mutta se että koko viikon noin lyhyistä lomista omistaa perheen sijaan harrastukselle voi ärsyttää montaa. Ja tosissaan se ärsyynnyskin voisi lieventyä jos mies vähän huomioisi vaimonsa ja lastensa tilannetta ja tulisi siinä vastaan esim hankkimalla tuolle jatkuvaa ulkoilutusta vaativalle koiralleen muualta hoitopaikan nyt kun vaimo on rv39+ viikoilla ja liikkuminen hankalaa ja miettisi muiden harrastustensa karsimista tai sijoittamista perheystävällisempiin aikoihin.

• Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
Mummolaan ei saa lasta illaksi kun ovat siihen aikaan lypsyllä. Ja autolla ajamisesta - ainakin esikoisen kanssa ajaminen onnistui ainoastaan yötä vasten kun ei viihdy autossa kuutta tuntia muuten. Sitten jos siinä yksin ajaessa tulee vaikka vessahätä niin eihän lapsia voi yksin autoon jättää vessassa käymisen ajaksi - ei nukkumaan eikä kyllä hereillekään kun esikoinen herää aina kun auto pysähtyy. Ja ottaa kaksi lasta mukaan huoltoasemalle vessareissun ajaksi puolenyön aikaan? Enpä tiedä. Jos on hyviä neuvoja kuinka taittaa tuo 500km niin otetaan ilolla vastaan! Juna ei ole myöskään vaihtoehto, kun kolme junanvaihtoa ja mukana olis kaksi lasta ja rattaat ja tavarat viikoksi...
Taidat tehdä aika hankalaksi itse tuon elämän. Vaadi itsellesi enemmän ja älä suhtaudu niin hemmetin negatiivisesti joka asiaan. Puolen yön aikaan voi käydä vaikka levikkeellä kyykkykusella auton takana jos tuo on todella sinulle ongelma.
Tuollainen matka lasten kanssa sujuu kyllä, on tullut useasti testattua.

.äippä.
En nyt ole lukenut koko ketjua. Mutta voisitteko te sen viimeisen lomaviikon jakaa niin, että kummatkin saisivat sitä kuuluisaa omaa aikaa. Vaikka kolme päivää kummallekin, mies pääsisi vapaasti kolmeksi päiväksi metsälle. ja sinä jos et imetä enää, niin varaat risteilyn tai kylpyläreisuun. Tai jos imetät, niin sovitte että sen kolmen päivän ajan saat tehdä mitä lystäät, käydä ostoksilla, kavereilla, elokuvissa ja mies hoitaa kaiken muun, paitsi sinä imetät sen minkä tarvitsee, myös pullot käyttöön tarvittaessa.

Sinäänsä hassua, että mies saa toivoa itselleen viikonlomaa ilman lapsia ja hirvien seurassa, mutta joidenkin mielestä on täysin absurdia, jos nainen tahtoisi viikonlomaa myös ilman perhettään..siis sehän on ihan hul-lua...

Ja hauskinta ehkäpä se, että sitten kun nainenkin menee takaisin työelämää, niin työssä olo ei olekaan enää yhtään raskasta, josta lomaa tarttisi ottaa..ehei, silloin ollaan kaikki likenevä vapaa-aika lasten kanssa ja kerrassaan syntiä tehdä lapsia, jos näin ei toimi.

Meillä
Mies piti isyysloman, koko kolme viikkoa heti kuopuksen syntymän perään. Kuopus syntyi tiistaiaamulla ja lauantaiaamuna mies oli jo hirvimetsällä. Täälläpäin metsästävät vain viikonloppuisin, arkipäivisin kaikki kun on kuitenkin töissä ja sen ajan vietti mies sitten meidän kanssa. Miehelle harrastus on niin tärkeä ja eipä siinä auta kuin antaa miehen mennä harrastuksensa parissa niin kuin tykkää. :)

Mä olen pikkuhiljaa alkanut vasta ymmärtää, miten tärkeä mieheni metsästysharrastus hänelle on- yhtä tärkeää kuin oma aikani minulle on, jota otan kyllä joka ikinen ilta!

Mulla on omat harrastukseni, jotka vievät vähemmän aikaa, miehellä on metsästys.

Hän on lapsillemme valtavan hyvä isä kaikinpuolin. Mä voin kutoa sukkia pitkin vuotta, hirvestystä kestää tietyn aikaa vuodesta.

Enhän mä varsinaisesti tykkää, kun toinen on kiinni metsästyksessä tietyt viikot ja päivät, mutta...... tuo samalla ruokaa talouteen, hoitaa omaa jaksamistaan irtiottona arjesta.

Koskaan mun ei ole tarvinnut pyytää ja anoa lupaa että saisin lähteä jonnekin yksikseni, mies on siihen kannustanut ja ottanut hienosti hoitaakseen kodin ja lapset tavallaan kun olen reissussa ollut.

Meillä on monet solmut tässä suhteessa, mutta hetkeksi kun pysähtyy ajattelemaan, niin loppujen lopuksi aika hyvin toimii silti.
Ehkä mä sitten viimeinkin olen kasvamassa aikuiseksi?

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;28387855:
Mä olen pikkuhiljaa alkanut vasta ymmärtää, miten tärkeä mieheni metsästysharrastus hänelle on- yhtä tärkeää kuin oma aikani minulle on, jota otan kyllä joka ikinen ilta!

Mulla on omat harrastukseni, jotka vievät vähemmän aikaa, miehellä on metsästys.

Hän on lapsillemme valtavan hyvä isä kaikinpuolin. Mä voin kutoa sukkia pitkin vuotta, hirvestystä kestää tietyn aikaa vuodesta.

Enhän mä varsinaisesti tykkää, kun toinen on kiinni metsästyksessä tietyt viikot ja päivät, mutta...... tuo samalla ruokaa talouteen, hoitaa omaa jaksamistaan irtiottona arjesta.

Koskaan mun ei ole tarvinnut pyytää ja anoa lupaa että saisin lähteä jonnekin yksikseni, mies on siihen kannustanut ja ottanut hienosti hoitaakseen kodin ja lapset tavallaan kun olen reissussa ollut.

Meillä on monet solmut tässä suhteessa, mutta hetkeksi kun pysähtyy ajattelemaan, niin loppujen lopuksi aika hyvin toimii silti.
Ehkä mä sitten viimeinkin olen kasvamassa aikuiseksi?
Sinunkin miehesi ottaa töistä vapaata, lomaa, joka on tarkoitettu (ja jota myönnetään ja tuetaan rahallisesti) perhettä varten ja lähtee siksi ajaksi pois kotoa harrastamaan?

[QUOTE="vieras";28387958]Sinunkin miehesi ottaa töistä vapaata, lomaa, joka on tarkoitettu (ja jota myönnetään ja tuetaan rahallisesti) perhettä varten ja lähtee siksi ajaksi pois kotoa harrastamaan?[/QUOTE]

Niinhän minäkin tein, en todellakaan koko äitiysvapaatani ollut 100% ajastani käytettävissä perheelleni.
Mies oli 'ei isyysvapaalla' ollessaan mys perheen käytettävissä, ei häntä työpaikka silloin eikä nyttemminkään omistanut.

Mun miehen isyysvapaat tosin ovat ajoittuneet kauteen jolloin elikot ovat olleet rauhoitettuina :D
Mutta kommentoin nyt tuota metsästystä yleensä, koska eihän se vain vauva-aikaa kosketa.

"Niin"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;28387987:
Niinhän minäkin tein, en todellakaan koko äitiysvapaatani ollut 100% ajastani käytettävissä perheelleni.
Mies oli 'ei isyysvapaalla' ollessaan mys perheen käytettävissä, ei häntä työpaikka silloin eikä nyttemminkään omistanut.

Mun miehen isyysvapaat tosin ovat ajoittuneet kauteen jolloin elikot ovat olleet rauhoitettuina :D
Mutta kommentoin nyt tuota metsästystä yleensä, koska eihän se vain vauva-aikaa kosketa.
olit kolmasosan äitiysvapaastasi pois perheen parista?

Yhteistyössä