Rahat loppu, tai ei siis kokonaan mutta kuitenkin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helppiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

helppiä

Vieras
Oli tullut viesti wilmaan, nyt vasta,
että lapseni koulu tekee luokkaretken joka maksaa 25€ raha pitäisi antaa lapselle nyt mukaan kouluun.
Eipä muuten mutta minä onneton menin laittamaan aikoinaan suoraveloitukseen tuon vuokran joka menee siis huomenna lapsilisä päivänä,
ja sitten minulle jää vähän rahaa (30€) että nätisti kun elän viikon verran saan lisää rahaa.
Mutta kun tuon maksaminen on sitten jo myöhäistä :(
kun he tekevät tuon retken jo ensiviikon alussa :(
ja nyt huomenna pitäisi siis olla raha :(
Toki oli vaihtoehtoina se että jos ei halua maksaa lapselle järjestetään normaali koulupäivä kouluun :(

Nyt mietin että antaako noi srk diakonissat tuolta suoraa rahaa, olen kuullut että antavat ruokalippuja mutta nyt tarvisin rahaa.
Voisin huomenna itse sen rahan vaikka sitten viedä lapsen kouluun jos sen vasta huomenissa saan.

Alkuperäinen kirjoittaja helppivä;28384575:
2 keverilta jo kysyin, ei halua lainata kun huonoja kokemuksia kaveri lainaamisesta kuulemma (ikinä en ole heiltä lainannut en rahaa en mitään)
Ja yhdeltä kaverilta odotan vastausta.
Vanhemmiltani en voi lainata kuten ei isovanhemmiltakaan :(

Siis lapsen toisilta isovanhemmilta :D

Itse asiassa ilkeänä ihmisenä minä voisin tuossa tilanteessa ottaa kouluun yhteyttä ja kertoa, että peruskoulun pitää olla maksuton. Edes maksuttoman vaihtoehdon tarjoamin retkelle ei tee peruskoulusta maksutonta, vaan kaikilla pitää olla yhtälaiset mahdollisuudet osallistua retkiin.

http://www.oaj.fi/portal/page?_pageid=515,447829&_dad=portal&_schema=PORTAL

Toisaalta tähän akuuttiin tilanteeseen tuo ei auta. Seurakunnan diakonilta ruokalappu, ja rahat käytetään lapsen retkeen?

Suoraveloituksen pystyy nettipankista poistamaan, jos nyt haluaa jättää vuokran maksamatta leirikoulun takia. Minä ehkä kysyisin opettajalta onko mahdollista maksaa se leirikoulu myöhemmin?

No siis saatko rahaa ensi viikolla?
Ja retki on ensiviikon alusta?

Voitko kysyä/soittaa kouluun koululle ja kysyä onnistuuko retken maksaminen ensi viikolla, -kun jos saat rahat ennen retkeä.
Entä lapsen isä, ootteko yhdessä vai onko isä kuvioissa ollenkaan? Voisiko hänkään avittaa teitä?
Mikset voi kysyä vanhemmiltasi lainaa? .. :/
Itselläkin vähän sama tilanne, tosin meillä vain alle 10 rahaa, lainaa täytyisi yrittää kans jostakin viikonlopuksi ja vapuksi saada. ..:(

En tiedä noista diakoneissista sun muista hyväntekeväisyys järjestöistä ja niiden toimintamalleista ja -tavoista. Voiko sinnekkään soitta.. Toivottavasti se sun kaverisi lainaisi nyt sulle. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Joku Toinen Köyhä;28384612:
No siis saatko rahaa ensi viikolla?
Ja retki on ensiviikon alusta?

Voitko kysyä/soittaa kouluun koululle ja kysyä onnistuuko retken maksaminen ensi viikolla, -kun jos saat rahat ennen retkeä.
Entä lapsen isä, ootteko yhdessä vai onko isä kuvioissa ollenkaan? Voisiko hänkään avittaa teitä?
Mikset voi kysyä vanhemmiltasi lainaa? .. :/
Itselläkin vähän sama tilanne, tosin meillä vain alle 10 rahaa, lainaa täytyisi yrittää kans jostakin viikonlopuksi ja vapuksi saada. ..:(

En tiedä noista diakoneissista sun muista hyväntekeväisyys järjestöistä ja niiden toimintamalleista ja -tavoista. Voiko sinnekkään soitta.. Toivottavasti se sun kaverisi lainaisi nyt sulle. :)

Saan siis loppuviikosta rahaa,
ja retki on maanantaina joten ei auta ei :(
Vanhemmiltani tai lapsen toiselta isovanhemmilta ei saa rahaa, on kylmä kivi hautuumaalla vastassa :(
Ja lapsen isä on hoidossa mt ongelmia vuoksi, meillä ero meneillään ja kela maksaa elarit :(
Nyt tosiaan odottelen josko tuo yksi kaveri lainaisi tai sitten lapsi saa jäädä luokkaretkeltään pois :(

[QUOTE="Vieras";28384653]Voi video,oon mäkin köyhä ja rahat 'loppu', muttei kai nyt sentään noin loppu voi koskaan olla.....visakorttia tai vaikka pikavippi![/QUOTE]

Ei minullakaan pitänyt näin loppu olla, ajattelin että pärjään 30e yhden viikon koska meillä on lihaa pakkasessa, ja perunaa kuin makaroonia on kaapissa ja ajattelin että tuolla 30e pärjätään viikko kun tarvin ostaa vain maidot jugut ja ehkä jos pakko shamppoo hammastahna eli löytyisi sitten näihinkin varaa.
Tuo tuli minulle ihan puskista että nyt kerätään rahaa ja raha pitä olla huomenna ja kaikenlisäksi se että tästä ei ennakkoon oltu ilmoitettu mitään :(
Lapsikin vasta tuhlasi omat viikkorhat, olisihan tuolla silloin ollut itsellään jo se 20€
Nyt siis vaihtoehtoina joko olla viikko nälissään, lapsi retkelle ja kotona siis kirjaimellisesti vesilinja samoin kuin jos nyt joku shampoo loppuu niin se on voi voi.
Tai sitten lapsi jää retkelt pois jos en saa tuolta kaverilta lainattua.

Päästäisin lapsen retkelle mukaan, koska se on tapahtuma, josta todennäköisesti puhutaan pitkään ja on kurjaa jos koko luokka muistelee jotain mistä itse ei tiedä mitään. Ellei lapsi sitten jäis pois koulusta sinä päivänä ja olisi kipeä, sekin olisi mielestäni parempi kuin koulussa olo.

Saatko myytyä mitään tavaraa josta saisit muutaman kympin? Onko teillä mitään teille tarpeetonta?

Tai sitten maksa nyt se retki ja hae jostain ruokakassi. Kyllä viikon pärjää pelkällä puurolla tarvittaessa jos teillä ei kaapissa muuta ole. Lapsellekin voi selittää että tämä on väliaikainen tilanne.

Itse huomasin tämän viikon alussa että minulla oli alle 2 euroa rahaa, mikä on koomista koska minulla on aina ollu useampi satanen tilillä pahaa päivää varten. No, söimme mitä kaapista löytyi ja lapset eivät huomanneet mitään eroa tavalliseen, joten tästä sainkin inspiraation alkaa säästää enemmän. Yritän joka kuussa laittaa pari sataa jemmaan että sitten on kun tarvitsee. Minulla on TOSI pienet tulot mutta pienemät menot :)

[QUOTE="vieras";28384681]Koulu ei saa jättää lasta pois retkeltä, vaikka et maksa senttiäkään. Toki se voi olla sitten lapselle nolo, jos muut saavat asiasta tietää.[/QUOTE]

Ai ei? :O Miksi sitten tuossa viestissä luki että jos ei rahaa ole antaa niin lapsi jää retkeltä pois ja hänelle järjestetään normaali koulupäivä?
Valehteleeko se opettaja :O

Alkuperäinen kirjoittaja helppivä;28384696:
Ai ei? :O Miksi sitten tuossa viestissä luki että jos ei rahaa ole antaa niin lapsi jää retkeltä pois ja hänelle järjestetään normaali koulupäivä?

Luulen että voivat jättää koululle eli järjestävät normaalin koulupäivän. Meillä oli joskus taksvärkki päivänä että jos ei ollut työpaikkaa josta saada se raha tai vanhemmat ei maksanut niin joutui koululle. Itse olin koululla useasti.

Tässä siis (osa) kopio tuosta viestistä
Mikäli oppilas ei voi osallistua retkiin, järjestetään hänelle normaali koulupäivä naapuriluokalla

Ei se ihan normaali koulupäivä voi olla, kun kerran muu luokka on retkellä. Ehkä on sellainen, jossa vähän liikuntaa, syömään ja aikaisin kotiin?

Hirvittää ajatella ettei lapsiperheellä ole minkäänlaista säästöpossua tms. jonka vois rikkoa tällaisessa tilanteessa (ja tietysti täyttää HETI kun on mahdollista).

Vähän käy sääliksi lasta :( Tosin olisihan hän voinut itsekin kokeilla viikkorahojen säästämistä.

Lue ihmeessä se linkki, jonka laitoin. Ikävä kyllä kaikki koulut eivät vieläkään näytä noudattavan peruskoulun maksuttomuuden periaatetta. Tähän hätään tuo taistelu ei varmaankaan auta, mutta kannattaa viedä koulun tietoisuuteen. Yhteisestä toiminnasta ei saa jättää ketään pois, rahaa saa kerätä vain vanhempainyhdistys, ja senkin rahan pitää kohdistua koko luokalle ei yksittäisille oppilaille. Eli kaikkien pitää päästä mukaan!

"Opetussuunnitelman mukaisesta opetuksesta ei saa aiheutua oppilaalle kustannuksia, vaan koulujen ylläpitäjien tulee osoittaa resurssit opintokäyntejä, vierailuja ja luokkaretkiä varten." -Opetushallitus (http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/perusopetus/kodin_ja_koulun_yhteistyo/koulun_retket)

Varmaan soittaisin opettajalle tai rehtorille ja pyytäisin koulua maksamaan retken. Itse kyllä haluaisin antaa pienistä tuloista lapselle rahaa, mutta sitä varten pitää ilmoittaa ajoissa(!!), jotta pienituloinenkin pystyy ennakoimaan, joten antaisin kyllä aika tiukkasävyistä mutta asiallista palautetta tilanteesta.

Yhteistyössä