Rahat loppu, tai ei siis kokonaan mutta kuitenkin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helppiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaveri soitti ja lupasi lainata rahan sillä ehdolla että maksan sen sitten viikonpäästä pois ja annan 10e ylimääräistä :( eipä tässä kai muukaan auta jos nyt en saa jotakin myytyä huomiseen mennessä.

Alkuperäinen kirjoittaja helppivä;28384980:
Kaveri soitti ja lupasi lainata rahan sillä ehdolla että maksan sen sitten viikonpäästä pois ja annan 10e ylimääräistä :( eipä tässä kai muukaan auta jos nyt en saa jotakin myytyä huomiseen mennessä.

10e ylimääräistä? :D täh.. johan on kivoja "kavereita"

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Alkuperäinen kirjoittaja helppivä;28384980:

Siul on kyl tosi outoja kavereitakin.
Haleja sinne, ei kuulosta kovinkaan kivalta siun elämä. Ja jatkossa muista pistää jemmaan (ihan säästöpossuun vaikka, EI tilille) pikkurahoja. Joka viikko jos vitosen pistää talteen niin kuukausien päästä on jo sievoinen summa. Jota EI käytetä huvikseen vaan PELKÄSTÄÄN tällaisissa tilanteissa.

Vastaisuuden varalle tosiaan säännöllinen säästäminen säästötilille, josta voi ottaa joko "hädän hetkellä" tai sitten kun tarvitsee jotain isompaa hankintaa. Mulla on useampi tili, joista kaksi on säästötilejä. Toinen säästötileistä on normaalitili, jossa yleensä on muutama satanen, välillä enemmän ja välillä nollilla. Sinne saatan säästää esim. matkarahaa jotain lähestyvää reissua varten. Toinen tili on varsinainen säästötili, josta nostan rahaa todella harvoin, ja sinne ehtii sitä paremmin kertyäkin. Otan sieltä rahaa ainoastaan silloin, kun on jokin isompi rahanmeno, jota olen suunnitellut (ja silloinkin vain sen verran, että sinne myös jää aina rahaa), tai sitten jos oikeasti muut tilit ovat tyhjillään ja tulee jotain yllättävää menoa. Tähän tilanteeseen harvoin joutuu, mutta helpottaa tietää, että tuollainen hätävara on olemassa.

10e ylimääräistä? :D täh.. johan on kivoja "kavereita"

no tämä on semmoinen miten sen nyt sanoisin "kaveri" eli en todellakaan mielelläni häneltä olisi edes mitään kysynyt :( mutta pakko niin pakko.
Sitten jos saan nyt huomiseen mennessä facebookissa myytyä muutamat jutun niiden korvisten lisäksi saan lapselleni ehkä sen 15e tuhlausrahaakin mukaan,
eihän se paljon ole mutta on nyt jotakin.

Siul on kyl tosi outoja kavereitakin.
Haleja sinne, ei kuulosta kovinkaan kivalta siun elämä. Ja jatkossa muista pistää jemmaan (ihan säästöpossuun vaikka, EI tilille) pikkurahoja. Joka viikko jos vitosen pistää talteen niin kuukausien päästä on jo sievoinen summa. Jota EI käytetä huvikseen vaan PELKÄSTÄÄN tällaisissa tilanteissa.

Kuten aijemmissa viesteissä kerroin on tilanne minullekin uusi, ja en siis kuvitellut olevani tiukoilla jos on 30e viikoksi.
Kyllähän minulla yleensä rahaa onkin.
Mutta nyt vaan kävi näin että opettaja kai kuvittelee jokaisella heti tuosta noin vaan olevan sitä rahaa.
Jos tästä olisi infottu aijemmin, vaan ei meille ei ole tullut tietoa aijemmin.
Lapsi tuli koulusta kotiin, ja hehkutti kun ope oli tänään heillekin kertonut että ensiviikolla on luokkaretki. Ja tänään luin viestin, joka siis laitettu tänään ;)

Alkuperäinen kirjoittaja helppivä;28385054:
Kuten aijemmissa viesteissä kerroin on tilanne minullekin uusi, ja en siis kuvitellut olevani tiukoilla jos on 30e viikoksi.

Juu, mutta lapsiperheessä ois varmaan hyvä olla ainakin yksi nolla (ellei 2?) tuon summan perässä. Ikävä kyllä :/

Siis miksi ihmeessä et soita sille opettajalle että hei, vähän nolo juttu mutta just nyt on ihan erityistilanne mutta ei ole heti antaa rahaa etkä millään haluaisi evätä retkeä lapselta sen takia, tai huolestuttaa häntä taloustilanteellanne, onko mitään tehtävissä?

Hassuja ystäviä. Mä olen lainannut vähän tuntemattomammallekin pari kymppiä puhumattakaan naapurista tai siskosta. Aina olen saanut omani takaisin kyselemättä perään. Mä laitan Unisefillekin pari kymppiä silloin tällöin niin miksi en auttaisi hädässä olevaa tällä tavoin. Eikä ole mun mielestä edes noloa pyytää. Elämässä sattuu kaikkea ja tällaisista pikkujutuista selvitään.

Mun kokemukseni mukaan nämä rahoillaan leveilijät, joilla on "aina vähintään tonni ylimääräistä" tai jotka ehdottelee, että "mikset ota rahastosäästötililtä tai myy osakkeitasi" ovat todellisuudessa niitä katkeria ja kaikkein köyhimpiä, joille on itselleen tölvitty vastaavissa tilanteissa ja jotka ovat joutuneet karvaasti kokemaan yhteiskuntamme luokkaerot.

Muistan itse joitakin vuosia sitten, kun olin vielä opiskelija ja tuli todella yllättäviä, sairastumisesta johtuvia menoja. Oma äitini sanoi, että "ota nyt hyvänen aika joltain toiselta tililtä", eikä ymmärtänyt, että olisin ollut valmis syömään vaikka lasinsiruja ennemmin kuin pyytämään äidiltäni yhtään mitään, jos siis se sirujen syönti olisi mitään auttanut. Eli kaikki kivet oli käännetty, ja tilanne vaan oli todella paskamainen. No, siitä selvittiin, mutta opetus oli kyllä aikamoinen: nyt en todellakaan päästä tiliä nollille, ja säästötilillä on oltava tietty summa AINA.

Sitten voidaan miettiä, että mikä on se tilanne, kun kajoaisin säästötiliin. Ajattelen, että mahdolliset lääkkeet (joita meillä ei onneksi säännöllisesti kukaan syö) kuuluvat käyttötililtä otettaviin, ns. normaalimenoihin ruoka- ja asumiskulujen kera. Myös autoiluun ja kausivaatetukseen pitää olla rahaa käyttötilillä. Mikä sitten on se "paha päivä", jolloin kajoaisin säästötiliin? En tiedä.

Kyllä on taas ihme pään aukomista. Mutta mitäpä muuta voi tältä palstalta odottaa. Aina on niitä fiksumpia ja parempia ihmisiä.

Ottaen nyt huomioon muutamankin seikan, mistä yleensä täällä kettuillaan. Ap:lla on ruokaa viikoksi, hän maksoi laskuja, ettei ne jäisi roikkumaan, hän huolehtii siitä, että vuokra tulee maksettua, hän on myös varautunut siihen, että maitoa yms saa vielä.

Koulun kuuluisi ilmoittaa moisista menoista ajoissa. Eikä muutaman päivän varoajalla. Vaikka summa ei loppujen lopuksi olisikaan iso.

Aina ei välttämättä ole sitä varakassaa käytettävänä. Joskus vaan on kerta heitolla menoja enemmän. Ja rahat hupenee niihin. Ja kerta vielä. Aloittaja on sentään pitänyt huolen kaikesta tärkeästä. Hoitanut kaikki menot jotka pitää hoitaa. Jotka ovat olleet tiedossa.

Aloittaja on sentään pitänyt huolen kaikesta tärkeästä. Hoitanut kaikki menot jotka pitää hoitaa. Jotka ovat olleet tiedossa.

No niinpä :)

Mun mielestäni olisi tärkeää, että aikuisella, perheellisellä ihmisellä olisi jonkinlainen varakassa aina, edes 200 euroa vaikka. Jos lapsi sairastuu niin pääsee taksilla sairaalaan ja voi käydä apteekin kautta hakemassa lääkkeet, tai ylipäätään pystyy maksamaan jotain yllättäviä menoja, vaikka sitten leirikoulun tai uudet kengät jos lenkkareista putoaa pohja... Mitä vaan voi tulla eteen.

MUTTA ymmärrän hyvin jos kaikki ei sitä varakassaa pysty pitämään. Jos on vuosia joutunut elämään ihan pienillä tuloilla, niin helposti tulee sellainen tilanne, että monia hankintoja on joutunut siirtämään ja kun rahaa vähänkin saa säästöön, ne menee sitten niihin välttämättömiin. Tammikuussa ostat lapselle silmälasit, helmikuussa käyt itse hammaslääkärillä, maaliskuussa pidät lapselle synttärit ja ostat lahjan, huhtikuussa ikivanha puhelin hajoaa ja ostat (halvalla) uuden, toukokuussa tarvitset itsekin ne silmälasit jne. jne.

• Tykkää
Reactions: moona81
Itse ainakin muistan useasti lapsena joutuneeni ilmoittamaan opettajalle 90-luvulla, että "en tahdo osallistua retkelle, voin jäädä koululle", koska vanhemmillani ei ollut rahaa, pari kertaa sain jäädä lukemaan ja piirtämään luokkaan. Useimmiten opettajat ottivat kuitenkin mukaan, sanoivat että vanhempainyhdistys maksaa minutkin, joskus tosin tämä tieto jaettiin samalla koko muulle retkiryhmälle. Olisiko mahdollista sopia opettajan kanssa, että maksaisit ensiviikolla?

Miksi et voi ottaa palstalaiselta apua vastaan, jos kerta olet jo pyytänyt sitä "ystävältäkin" joka haluaa 10e ylimääräistä?!

Oikeasti kaikilla pitäisi olla vähintään 2-3kk palkkatulot säästössä. Kaikkea voi sattua! Mitä jos vaikka pesukone hajoaa? Auto menee rikki? Linkkikortti hukkuu? Tai lapsi sairastuu? Kyllä mun pojan lääkkeet keuhkokuumeeseen maksoi viimeksi 30e, eikä ollu kuin antibioottia ja avaavaa lääkettä. Olisin kauhuissani jos mulla olisi tilillä 30e viikoksi vain!

Alkuperäinen kirjoittaja Eikäsitä;28386705:
Miksi et voi ottaa palstalaiselta apua vastaan, jos kerta olet jo pyytänyt sitä "ystävältäkin" joka haluaa 10e ylimääräistä?!

Ei kenenkään kannata antaa tietojaan random palstalaiselle joka tarjoutuu muka auttamaan. Joo voi hyvällä onnella saada oikeasti apuakin mutta täällä on myös sairaita ihmisiä jotka väittävät haluavansa auttaa mutteivät tee sitä vaan alkavat esim. pommittaa törkyviesteillä tai selvittävät nimen ja tekevät ilmoituksen lastensuojeluun 'no kun luin palstalta ettei niillä oo rahaa, kauhee paska äiti ja lapset huostaan!!!'...

Alkuperäinen kirjoittaja Eikäsitä;28386705:

Oikeasti kaikilla pitäisi olla vähintään 2-3kk palkkatulot säästössä. Kaikkea voi sattua! Mitä jos vaikka pesukone hajoaa? Auto menee rikki? Linkkikortti hukkuu? Tai lapsi sairastuu? Kyllä mun pojan lääkkeet keuhkokuumeeseen maksoi viimeksi 30e, eikä ollu kuin antibioottia ja avaavaa lääkettä. Olisin kauhuissani jos mulla olisi tilillä 30e viikoksi vain!

Jos tulot on pienet, ja elää kädestä suuhun, niin siinä on aika hemmetin vaikea ruveta säästämään. Miten jotkut eivät vaan voi tätä asiaa käsittää?!

• Tykkää
Reactions: moona81
Alkuperäinen kirjoittaja maine coon/norjalainen metsäki;28386736:
Ei tuo nyt niin vakavaa ole, vaikka jäis poiskin.

No kyllähän se sille lapselle saattaa olla tosi ikävä juttu, että muu luokka menee johonkin kivalle retkelle, ja itse on naapuriluokan kanssa opiskelemassa. Sitten vielä kun perästä kuuluu, niin onpa tosi kiva olla kuuntelemassa.

Jos ei tykkä
ä luokkakavereista, niin eipä tuo hetkauta. Itse olin "jokavuosi" eri luokalla.
Eli ala-asteella vaihdoin luokkaa useasti ja jouduin taas eri luokalle, kun alkoi ylä-aste, josta en tuntenut ketään. Musta tuli sen takia " ihan hullu" kun tutustuin ja kaverit olis heti pitänyt vaihtaa. Ylä- asteellaa en sitten tutustunut enää kehenkään. Kaikenlisäksi kun itse olin täysintaittiista suvusta ja muut tuntui harrastavan ihan muuta. :-(

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä