Sukset ristissä opettajan kanssa, koko opiskelu kusee :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -.-.-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-.-.-

Vieras
Ärsyttää ihan vietävästi!
Eli meillä on amk:ssa uusi opettaja. Tai aloitti syksyllä opettamisen, ihan kuin minäkin aloin syksyllä opiskelun.

Kyseessä on nuorehko nainen, koppava kuin mikä. Varmasti hän osaa oman alansa töitä, en todellakaan epäile sitä. Mutta se miten hän opettaa, voi että!
Eli meillä on eräänlainen intranetti (moodle) jonne opettajat pistävät tietoja (työjärjestyksen muutokset, tentit, palautettavat tehtävät jne), mutta tämä nainen ei vain sitä käytä. Ollaan usein kysytty että eikö noita tietoja voisi pistää moodleen tai pistää s-postilla, mutta ei. Ei vain käy.

Nyt selvis että kaikki harjoitustyöt jotka on palauttanut hänelle vuoden aikana pitäisi palauttaa uudelleen, koska hän ei tajunnut pitää listaa niistä palautetuista. Kiva, eli jos on sattunut heittämään ne jo menemään (*viheltelyä* :rolleyes: ), niin ne pitää nyt tehdä uudelleen, nice.

Ja yksi tehtävä ois pitänyt palauttaa moodleen (tai paperiversiona, oli askartelutehtävä). Muutama meistä teki sen tosiaan koneella jailmoitettiin ettei moodlessa ole palautusmahdollisuutta. Hän intti että kyllä on ja PISTE. Pistettiin sitten s-postilla ne tehtävät. Tänään sit kysyin että saikohan hän niitä tehtäviä. Sanoi että joo, mutta kun ei niitä voi palauttaa s-postilla vaan moodleen, ja että kyllähän hän siitä pistikin viestiä! Ööö, ei pistänyt, mutta turha sitä on alkaa inttämään asiasta kun hän tosiaan taitaa uskoa että on pistänyt. Toistettiin sitten että kun siellä ei ole palautusmahdollisuutta niin on aika mahdotonta.
Katsotaan nyt, mielessä on käynyt ettei hän osaa sitä palautusjuttua pistää moodleen ja on liian ylpeä kysymään työkavereiltaan neuvoa? Pitää kai nuo tehtävät tulostaa ja ihan paperilla palauttaa. Ihanan vanhanaikaista touhua, mutta ei voi minkään.

Plus että itse olen kai aika selvästi osoittanut tyytymättömyyttäni hänen opetukseensa, niin vaikuttaisi kovasti että hän on ottanut minut jonkinlaiseksi silmätikuksi. Tai ainakin hän tietää ettei minusta ole kuin harmia hänelle (kai se on tottakin :D ) Häntä vaikuttais harmittavan tosi paljon että minulla on päivisin töitäKIN, ja että mieluummin käyn siellä kuin esim. paistan jotain hiton makkaroita koulun pihalla jossain pirun talkoissa. Itse käyn siellä koulussa pelkkien teoriatuntien takia, en todellakaan tuhlaa aikaani mihinkään yläastemaisiin huuhaa-tapahtumiin joilla ei ole osaa eikä arpaa itse opiskeluun.

Harmittaa että tämä yksi henkilö saa aikaseks sen ettei oikein koko koulu nappaa, vaikka muut opettajat ovat oikein hyviä työssään.
Mutta hekin tuntuvat pitävän yhtä (tietysti), eli ei oikein ole mahdollisuuksia marmattaa tuosta opettajasta muille opettajille kun he tietysti pitävät hänen puoliaan. Ja onhan sillä naisella vasta eka vuosi menossa ja opettelee vielä sitä opettajana oloa. Mutta harmittaa että juuri meidän vuosikurssin pitikin olla niitä koe-eläimiä tässä.

Nyt toki alkaa loma, niin vähäks aikaa pääsee hengähtää, mutta ahistaa jo valmiiksi ens syksy, tulee vain lisää ja lisää kursseja joissa tuo nainen opettaa.

Mrrr ja aaargh, ärsyttävää. :(

Ainiin. Ja nyt pitäisi tehdä kurssipalautus. Eli mitä mieltä on ollut opettajasta ja aineen läpikäymisestä.
Ei tietenkään anonyymisti, vaan ihan nimellä pitäisi laittaa palautetta.

Kyllä hän siinä jankkas että ei haittaa vaikka pistätte negatiivistakin palautetta jne.
Mutta voi hyvänen aika, eikö tuollaiset palautteenannot nyt yleensä ole anonyymejä?! Kuka nyt alkaa omalla nimellään ns. haukkumaan opettajaa jonka kanssa joutuu olemaan tekemisissä vielä vähintään 3 vuotta?

Laita palautteeseen kehittämisehdotuksia opetuksen suhteen, niin ei tule niin negatiivisessa sävyssä. Opeilla on myös pomonsa, joku koulutuspäällikkö tms. johon voi olla yhteydessä, jos yhteistyö open kanssa takkuaa. Kerrot hänelle oman näkemyksesi, niin hän sitten keskustelee ko. open kanssa.

Menette pienessä ryhmässä yksikön johtajan luokse puhumaan asiasta. Ei ole teidän asia opettaa tälle uudelle opettajalle kuinka moodlea käytetään. Olette jo palautteen hänelle itselleen antaneet, mutta ei tunnu menevän perille. Mä en ainakaan tuollaista hommaa kauaa katselisi! Jos ei järkipuhe tehoa niin olisin jo aikoja sitten marssinut johdon puheille.

Ainiin. Ja nyt pitäisi tehdä kurssipalautus. Eli mitä mieltä on ollut opettajasta ja aineen läpikäymisestä.
Ei tietenkään anonyymisti, vaan ihan nimellä pitäisi laittaa palautetta.

Kyllä hän siinä jankkas että ei haittaa vaikka pistätte negatiivistakin palautetta jne.
Mutta voi hyvänen aika, eikö tuollaiset palautteenannot nyt yleensä ole anonyymejä?! Kuka nyt alkaa omalla nimellään ns. haukkumaan opettajaa jonka kanssa joutuu olemaan tekemisissä vielä vähintään 3 vuotta?

Palautetta voi antaa haukkamattakin. Jos ihan asiallisen palautteen kirjoitat miltä on tuntunut ja miten asiat ovat sujuneen todellisuudessa, niin eihän siinä ole haukkumista. Mitä alaa opiskelet? Onko teillä käyty siellä läpi kuinka annetaan palautetta?

Kai olette saaneet numerot palautetuista töistä? Tuntuu omituiselta jos on vuoden työt palautettu, eikä arvostelua ole annettu... Toisin sanoen jos tehtävät on arvosteltu miksi ne pitäisi tehdä uudelleen?

[QUOTE="vieras";28352413]ja kaikki muutkin ovat sitä mieltä että vika on vain ja ainoastaan opettajassa?[/QUOTE]

Kyllä olen puhunut muidenkin kanssa tästä ja kaikkia ärsyttää tämä. Noin 2/3 opiskelijoista lintsaa hänen tunneiltaan, kun ne ovat niin sekavat eikä koskaan tiedä milloin on teoriaopiskelua ja milloin juuri ex tempore makkaranpaistoa tai muuta turhaa. Tosiaan tuollaiset teemapäivät oli kivoja pienempänä, mutta nyt kun joutuu muutenkin leikkaamaan työtunteja pois koulun takia, niin tuollaiset päivät (ilman varoitusta) vähän ärsyttää.

Tunneilla istuminen ei ole edes pakollista, vaan voisi opiskella etänäkin. Mutta se tosin on vaikeaa koska minnekään ei tule infoa opiskelusta, tentin sisällöstä, tentin päivämääristä, harjoituksista jne.

Meillä oli joku viikko sitten pakollinen opiskelumatka yhteen firmaan. Oli kyllä ihan kiva matka, mutta jotenkin sitä olettaa että siellä sit ois joku nimilista kiertämässä, tai pidettäis joku tentti siitä. Että matkalle menneet saisivat siitä jonkun plussapisteen tai jotain. Mutta ei. Vaikka tuo matka oli ns. pakollinen, niin ei kuitenkaan ollut. Opiskelun kannalta täysin turha. Ja pisteenä iin päälle, niin opettaja itse unohti (oikeasti myönsi että unohti koko matkan) tulla sinne.

Muut varmasti ovat vähän vähemmän ärsyyntyneitä, koska monella heistä on vain ja ainoastaan opiskelua, tai ilta- ja viikonlopputöitä.
Itse olen saanut tämän sumplittua työnantajan kanssa että minulla on liukuva työaika, ja käyn töissä AINA kun ei ole oppitunteja. Ja kouluun täältä kotoa/töistä on 30km/suunta, niin siinäkin menee oma hetkensä kun ajaa täysin turhaan edes takaisin kun opettaja on unohtanut ilmoittaa tuntien perumisesta jne. Eli jokainen tuollainen unohdus (joita on ollut oikeasti paljon! Ja vain tämän opettajan takia) on minun tilipussistani pois.

Kai olette saaneet numerot palautetuista töistä? Tuntuu omituiselta jos on vuoden työt palautettu, eikä arvostelua ole annettu... Toisin sanoen jos tehtävät on arvosteltu miksi ne pitäisi tehdä uudelleen?

Niistä ei ole annettu mitään numeroa. Vaan pääasia on tämän opettajan mielestä ollut että yleensäkin on tehnyt jotain. Jos totta puhutaan, niin minusta tuntuu että hän on osan töistä vain selaillut läpi. On varmasti kiireistä ja kaoottista uudella opettajalla, kun kuitenkin mielettömän monta kurssia iskettiin kylmiltään niskaan.

Oli kyllä aika yllätys kun hän sanoi ettei ole pistänyt ylös mitä on palauttanut. Itse (tietysti) kysyin että mitä?! Pitääkö ne nyt palauttaa uudellee?!? Niin hän sanoi että omantunnon mukaan. Eli jos on sitä mieltä että on palauttanut ne niin ei (muka) tarvis. Mutta veikkaan että se näkyy suoraan arvosanassa jos niitä ei palauta uudelleen.

Ja tiedän ettei negatiivinen palautus ole automaattisesti haukkumista, mutta tietynlaiset ihmiset ottavat kaiken huonon palautteen hyökkäyksenä itseään kohtaan. Ja tämä nainen vaikuttaa kovasti sellaiselta.
Minulla on ollut tämän opettajan kanssa kiistaa ennenkin siitä että hän on mukamas pistänyt s-postia, mutta se ei ole tullut minulle. Minusta tässä tilanteessa ois paras vain joko myöntää että on unohtanut lähettää viestin, tai sanoa että "hups, sit se on mennyt jollekin toiselle, kuinka noloa" tai jotain. Mutta ei. Hän jankkasi vain että kyllä hän sen on lähettänyt ja kyllä minä sen olen saanut :O Jotenkin itse vain menin ihan hämilleni tuosta, koin sen vähän hyökkäyksenä. Tämä tapahtui joskus syksyllä, kun ei vielä ollut niin paljoa kitkaa meidän välillä, eli yllätyin senkin takia tuota hänen asennetta.

Voin kyllä myöntää että itse olen myös hankala ihminen (epäsosiaalinen erakko jolla on paljon periaatteita), ja on tiettyjä ihmisluonteita joiden kanssa en vain tule toimeen. Tämä opettaja on kyllä harmittanut muitakin, mutta minä kai olen tässä nostanut itselleni jonkinlaisen puolustusmuurin tai jotain. En osaa selittää, mutta tuntuu että minä otan tämän vähän vakavemmin kuin monet muut, mennyt joku taistelu-moodi päälle. Pitäisi vain chillata vähän, mutta kun ärsyttää :D

Siis mun mielestä on vääriin että oppilaat joutuu tekemään jo tehtyjä tehtäviä uudestaan sen takia että opettaja on ne jonnekkin hukannut. Tuosta kannattaisi jo käydä puhumassa jollekkin ylimmälle taholle. Noita urpoja löytyy näköjään joka työpaikalta/koulusta, ja muut saa kärsiä toisen tyhmyydestä..

[QUOTE="Mie";28352627]Siis mun mielestä on vääriin että oppilaat joutuu tekemään jo tehtyjä tehtäviä uudestaan sen takia että opettaja on ne jonnekkin hukannut. Tuosta kannattaisi jo käydä puhumassa jollekkin ylimmälle taholle. Noita urpoja löytyy näköjään joka työpaikalta/koulusta, ja muut saa kärsiä toisen tyhmyydestä..[/QUOTE]

AMKssa voi tapahtua mitä vaan, mutta käsittääkseni sielläkin on tärkeintä saada opiskelijat pois hyvillä papereilla tai ainakin valmistumaan. Ammattikorkeakouluille maksetaan valmistuvista opiskelijoista ja juuri siksi opettajat haalivat liian isoja ryhmiä jotka hoidetaan toisella kädellä. Opiskeletko lounaisrannikolla?

Eipä tunnu sinullakaan olevan yhtään arvostusta koulun tarjoamaa opetusta kohtaan. Eikä opettajaa kohtaan. Aika kurjaa nimittän asennoitua noin halveksivasti esimerkiksi makkaranpaistoon jonka tarkoituksena todennäköisesti nimenomaan on sosiaalisen kanssakäymisen ja ryhmäytymisen edistäminen.
Tietysti jos opiskelet puusepäksi, niin ehkä se tiimityöskentelyn harjaannuttaminen ei ole tärkeimpien asioiden joukossa. Jos taas opiskelet sosiaali- ja terveysalaa tai kaupallista alaa, kannattaa tarkistaa vähän tuota asennetta.

[QUOTE="Mie";28352627]Siis mun mielestä on vääriin että oppilaat joutuu tekemään jo tehtyjä tehtäviä uudestaan sen takia että opettaja on ne jonnekkin hukannut. Tuosta kannattaisi jo käydä puhumassa jollekkin ylimmälle taholle. Noita urpoja löytyy näköjään joka työpaikalta/koulusta, ja muut saa kärsiä toisen tyhmyydestä..[/QUOTE]

Niipä!
Ja vaikka ymmärrän hyvin että jotkut asiat eivät vain mene hyvin ekana työvuotena, niin kyllä palautetuista töistä pidetään listaa! Ei sitä vain voi unohtaa.

Mutta, ajattelin vielä kysyä muiden mielipidettä eräästä asiasta.
Eli noi teemapäivät sun muut. Onko teidän mielestä opiskelijan velvollisus käydä noissa tilaisuuksissa? Ja tehdä niitä talkootöitä sun muita?
Itse olen jo 25-v ja (sori, toistoa) työssäkäyvä (eli en suoraan lukiosta/amiksesta tullut kiltti opiskelija), niin mietin että onkohan se kuitenkin vain vapaaehtoista. Ja jonkinlaista haliitsemista ja pomottelua tuo talkootöihin pakottaminen?
Riittääkö että opiskelija tekee kouluhommat ja jättää tuollaiset muka-kivat tapahtumat pois päiväjärjestyksestä? Voiko siitä saada sanktiota?

Muut aikuiset eivät koskaan osallistu noihin, pelkästään nuo lukiosta suoraan tulleet. En tiedä olenko vain jotenkin kömpelö ja epätahdikas, mutta jostain syystä tuo opettaja aina huomaa minut ja sanoo että minunkin pitäisi osallistua. Sit on hirmu hankalaa ja kiusallista liueta paikalta :laugh:

[QUOTE="vieras";28352666]Eipä tunnu sinullakaan olevan yhtään arvostusta koulun tarjoamaa opetusta kohtaan. Eikä opettajaa kohtaan. Aika kurjaa nimittän asennoitua noin halveksivasti esimerkiksi makkaranpaistoon jonka tarkoituksena todennäköisesti nimenomaan on sosiaalisen kanssakäymisen ja ryhmäytymisen edistäminen.
Tietysti jos opiskelet puusepäksi, niin ehkä se tiimityöskentelyn harjaannuttaminen ei ole tärkeimpien asioiden joukossa. Jos taas opiskelet sosiaali- ja terveysalaa tai kaupallista alaa, kannattaa tarkistaa vähän tuota asennetta.[/QUOTE]

Kaikki ylläkirjoitettu on totta. Sekin pisti silmään vuodatuksessasi, että ilmeisesti oletat jotenkin lähtökohtaisesti, että koulun tulee joustaa sinun työssäkäyntisi vuoksi. Kyllä se on kuule niin, että jos sinä aiot jotain koulua käydä ja opintoja suorittaa, niin on SINUN tehtäväsi vääntää muu elämäsi siihen asentoon, että tämä onnistuu. Ei todellakaan ole koulun tehtävä sorvata joka ikisellä opiskelijalle juuri häntä miellyttäviä aikatauluja ja muita käytäntöjä.

[QUOTE="vieras";28352666]Eipä tunnu sinullakaan olevan yhtään arvostusta koulun tarjoamaa opetusta kohtaan. Eikä opettajaa kohtaan. Aika kurjaa nimittän asennoitua noin halveksivasti esimerkiksi makkaranpaistoon jonka tarkoituksena todennäköisesti nimenomaan on sosiaalisen kanssakäymisen ja ryhmäytymisen edistäminen.
Tietysti jos opiskelet puusepäksi, niin ehkä se tiimityöskentelyn harjaannuttaminen ei ole tärkeimpien asioiden joukossa. Jos taas opiskelet sosiaali- ja terveysalaa tai kaupallista alaa, kannattaa tarkistaa vähän tuota asennetta.[/QUOTE]

Inssiksi pitäisi joskus valmistua.
Ja tuo on täysin totta mitä sanoit. Itse käyn tuolla koulussa vain ja ainoastaa siksi että haluan nuo paperit jossain vaiheessa. Minulla on jo työpaikka odottamassa, ja tiedän minkälaista tiimityöskentelyä siellä tulee olemaan. Ja se on kaukana makkaranpaistosta ja -myynnistä.

Ja opettajaa kohtaan minulle on vain ajan myötä tullut tuota epäarvostusta. Alkuun tietysti yritin ajatella että hän on uusi eikä osaa vielä kaikkea. Mutta kun hän on niin pirun ylpeä ja koppava, eikä minusta ainakaan vaikuta yhtään opettajalta. Meillä on toinenkin uudehko opettaja (3 vuotta kai työskennellyt), niin hän on ottanut ihan eri tyylin, ja hän yrittää enemmänkin olla kaveri ja häntä voi huoletta vetää hihasta välitunnilla ilman että tarvii pelätä että saa haukkuja niskaan jne. Eli vaikka hänkin on varmasti oppinut kantapään kautta paljon asioita eikä työelämä ole aina hymyillyt, niin edelleenkään hän ei näytä sitä opiskelijoille.

Kaikki ylläkirjoitettu on totta. Sekin pisti silmään vuodatuksessasi, että ilmeisesti oletat jotenkin lähtökohtaisesti, että koulun tulee joustaa sinun työssäkäyntisi vuoksi. Kyllä se on kuule niin, että jos sinä aiot jotain koulua käydä ja opintoja suorittaa, niin on SINUN tehtäväsi vääntää muu elämäsi siihen asentoon, että tämä onnistuu. Ei todellakaan ole koulun tehtävä sorvata joka ikisellä opiskelijalle juuri häntä miellyttäviä aikatauluja ja muita käytäntöjä.

Itse olen vääntänyt ja kääntänyt elämäni siihen malliin että pääsen teoriatunneille, se ei ole minulle ongelma. Eli kaikki ois kondiksessa jos opettajatkin pitäisivät kiinni siitä että tunnit ovat silloin kun sovitaan. Ja jos tulee muutoksia niin siitä ilmoitetaan opiskelijoille. Eikö niin?

No ei sun mun mielestä tarvitse siihen makkaranpaistoon osallistua. Pitäisi opettajan ymmärtää että jos sulla on töitä, niin se menee todellakin tuommosien hömpötyksien edelle.

Meillä oli ammattikoulussa uusi opettaja (oisko ollu iältään 45-50) aikaisempaa opettajan koulutusta hänellä ei käsittääkseni edes ollut. Mutta voi luoja sitä sekoilua varsinkin ensimmäisen vuoden ajan. Unohteli paljon asioita, kerran unohti ilmoittaa esimerkiksi että tunnit oli peruttu. Kyllä mä ymmärrän että tuollaisia inhimilliä virheitä sattuu, mutta kyllä se vähän vitutti jos olin turhaan polkenut pyörällä liian aikaisin koululle 7km matkan :) opiskelin maatalousoppilaitoksessa, joka sijaitsi aika syrjässä kaupungista..

Itse olen vääntänyt ja kääntänyt elämäni siihen malliin että pääsen teoriatunneille, se ei ole minulle ongelma. Eli kaikki ois kondiksessa jos opettajatkin pitäisivät kiinni siitä että tunnit ovat silloin kun sovitaan. Ja jos tulee muutoksia niin siitä ilmoitetaan opiskelijoille. Eikö niin?

AMK:han ei ole yliopisto, vaan AMK:ssa on käsittääkseni jonkinlainen paikallaolovelvoite?

AMK:han ei ole yliopisto, vaan AMK:ssa on käsittääkseni jonkinlainen paikallaolovelvoite?

Niin? Minä käyn niillä teoriatunneilla. Oikeasti käyn ihan mielelläni niillä tunneilla jotka ovat puhtaasti teoriaa. Minusta on mukavaa olla (hiljaisessa) luokkahuoneessa kuuntelemassa ja kirjoittamassa mitä se opettaja sanoo ja kirjoittaa taululle.
Minua vain häiritsee että jotkut opettajat haluavat käyttää noita tunteja johonkin turhuuksiin. Kai niiden teemapäivien on tarkoitus keventää tunnelmaa tai jotain, mutta minua harmittaa että ensinnäkin teoriatunnit menevät hukkaan, ja toiseksi minun omaa aikaani menee samalla hukkaan.

Tosin asia taitaa olla niin että vain tietyt aineet (kielet ym) ovat käytännössä pakollisia. Siis sellaisia missä on nimenhuutoa sun muuta.

[QUOTE="Mie";28352759]No ei sun mun mielestä tarvitse siihen makkaranpaistoon osallistua. Pitäisi opettajan ymmärtää että jos sulla on töitä, niin se menee todellakin tuommosien hömpötyksien edelle.[/QUOTE]

:) Kiva että edes joku on tuota mieltä.

Ja oikeasti, sinäänsä ymmärrän että sillä naisella ehkä on paineita ja siksi on vähän epävakaa ja hankala. Mutta silti se on minusta väärin ja ärsyttävää että minun (minäminäMINÄ ;) ) tai muidenkaan pitää siitä kärsiä.

Tosin asia taitaa olla niin että vain tietyt aineet (kielet ym) ovat käytännössä pakollisia. Siis sellaisia missä on nimenhuutoa sun muuta.

Ei pidä paikkansa. AMK:ssa kurssien suorittamisen yhtenä edellytyksenä on paikallaolo. Opiskelu siis on koulumaisempaa kuin yliopistossa, jossa luennot ovat julkisia tilaisuuksia, joissa saa olla/olla olematta paikalla kuka tahansa

Ei pidä paikkansa. AMK:ssa kurssien suorittamisen yhtenä edellytyksenä on paikallaolo. Opiskelu siis on koulumaisempaa kuin yliopistossa, jossa luennot ovat julkisia tilaisuuksia, joissa saa olla/olla olematta paikalla kuka tahansa

Totta tuokin. Teoriassa. Mutta edelleen käytännössä se ei ainakaan meidän koulussa mene noin.
Välillä tulee aamulla mentyä tunneille jossa tehdään vain harjoituksia tai edellisen viikon teoriaopetusten uusimista niille jotka eivät silloin ollut paikalla. Vähän aikaa hengailtua tulee kysyttyä opettajalta että onko tänään mitään uutta opittavaa. Ja jos ei ole, niin seuraava kysymys on että onko täällä sitten pakko olla? Ja siihenkin vastaus on oikeastaan aina ei. Yleensä näitä "turhia" tunteja voi hyvin käyttää muiden aineiden harjoitusten tekemiseen ym. eli ei se maailmaa kaada, vaikka henkilökohtaisesti minua harmittaa jokaikinen kymppi joka jää pois tilipussista. En siis opintotukea saa nostaa kun on mukamas liianhyvät tulot.

Yleensä näitä "turhia" tunteja voi hyvin käyttää muiden aineiden harjoitusten tekemiseen ym. eli ei se maailmaa kaada, vaikka henkilökohtaisesti minua harmittaa jokaikinen kymppi joka jää pois tilipussista. En siis opintotukea saa nostaa kun on mukamas liianhyvät tulot.

No niin ja tässä palataankin sitten taas viestiin #15. Mitenkäs se menikään se koulun ja muun elämän yhteensovittaminen... :)

Yhteistyössä