Kyllä joidenkin on helppo saada töitä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jepulistajee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jepulistajee

Vieras
Sisareni opiskelee lääkäriksi. Hän on opinnoissaan siinä vaiheessa, että ensi keväänä saa alkaa tehdä sairaalalääkärin töitä. Hänellä ei ole vielä työkokemuksia ko. työstä.

Hän päätti hakea amanuenssuuria (eli työharjoittelupaikkaa) ja työpaikkaa samalla hakemuksella. Lähetti erääseen sairaalaan s-postilla hakemuksen. Parin päivän päästä tuli vastaus, jossa ilmoittivat palkkaavansa hänet mielellään töihin.

That's it. Noin helppoa se voi olla. :O

Jos alalla on työvoimapulaa tai jos hakija on muuten tosi pätevä papereiden perusteella, niin kyllä se voi olla helppoa. Itse en ole joutunut 10 vuoteen edes tekemään kirjallista hakemusta, kun olen vaan suullisesti kysellyt puolitutuilta ja heti pyydetty haastatteluun. Pari opiskelukaveria on jopa soitettu kotoa hommiin.

Olisi kyllä aika siistiä. Ihana kun ei tarvitsisi hikoilla haastatteluissa ja yrittää mielyttää valitsijoita... joo, olisi pitänyt miettiä uravalintaa tarkemmin...

Niin se on, kun työskentelee alalla, jossa on pula työntekijöistä, on helppo saada töitä.

Esim. tätä nykyistä paikkaa hakiessani kävin toki testeissä ja haastattelussa, ja työpaikan vaihtaminen ei ollut lainkaan vaikeaa. Sen sijaan vaikeampaa oli päättää, haluaako itse vaihtaa työpaikkaansa. Itse olen it-alalla ja alueeni on business intelligence.

Koulutuksen lisäksi myös työkokemus on tärkeää. Omalla alallani myös head hunttaus on yleistä.

Jos alalla on työvoimapulaa tai jos hakija on muuten tosi pätevä papereiden perusteella, niin kyllä se voi olla helppoa. Itse en ole joutunut 10 vuoteen edes tekemään kirjallista hakemusta, kun olen vaan suullisesti kysellyt puolitutuilta ja heti pyydetty haastatteluun. Pari opiskelukaveria on jopa soitettu kotoa hommiin.

Millä alalla olet?

On se helppoa saada töitä. Mutta on vittumaisen raskas ammatti myös. Eikä paljon sympatiaa heru jos on pieniä lapsia ja ne sairastaa. Pitäisi olla ura keskeinen ja työ ennen kaikkea ja mielellään päivystää pari kertaa viikossa 24h siihen päälle.

Eli vaikka olen akateemisesti koulutettu ja olis töitä ja on vakituinen virka, niin olen mielummin kotona (tosin nyt äitiysllomallla odottelen neljättä lasta syntyväksi)
Mutten aio mennä takaisin koko päivä töihin ennen ku kaikki lapset kouluiässä. Eli en seuraavaan 7 vuoteen! Lapsia olen tehnyt niin ne laitan etusijalle.

Toisaalta tässä ammatissa helpompaa löytää myös osa-aikainen työ ja yhdistää siten työ+lapset, mutta kollegojen sympatiat on vähissä, koska kaikki on niin ura keskeisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja lääkäri;22472766:
On se helppoa saada töitä. Mutta on vittumaisen raskas ammatti myös. Eikä paljon sympatiaa heru jos on pieniä lapsia ja ne sairastaa. Pitäisi olla ura keskeinen ja työ ennen kaikkea ja mielellään päivystää pari kertaa viikossa 24h siihen päälle.

Eli vaikka olen akateemisesti koulutettu ja olis töitä ja on vakituinen virka, niin olen mielummin kotona (tosin nyt äitiysllomallla odottelen neljättä lasta syntyväksi)
Mutten aio mennä takaisin koko päivä töihin ennen ku kaikki lapset kouluiässä. Eli en seuraavaan 7 vuoteen! Lapsia olen tehnyt niin ne laitan etusijalle.

Toisaalta tässä ammatissa helpompaa löytää myös osa-aikainen työ ja yhdistää siten työ+lapset, mutta kollegojen sympatiat on vähissä, koska kaikki on niin ura keskeisiä.

Toisaalta ymmärrän, muta toisaalta sulla on yksi valtakunnan kalleimmista koulutuksista takanasi ja sä kieltäydyt työntekemiseltä. Eikö sun miehes ole kuvioissa?

Voi kun sais niin helposti töitä kuin Emmerdalessa. Kyläkuppilan tiskin taaksekin pääse usein, kun heittää takin päältään ja ryhtyy laskemaan kaljaa hanasta.

Tampereella kun asuin, niin puhelimeeni tuli jatkuvasti tekstiviestejä, että tuletko meille töihin sairaanhoitajaksi. En ole edes täysin varma, mistä olivat tietoni saaneet.

Mutta kyllä tosi hyviin työpaikkoihin on tunkua lääkäreillä ja hoitajillakin. P-duunia saa aina.

Minä olen myös akateeminen ja kotona. Koska valitettavasti olen ennen kaikkea ÄITI. Ja koulutukseni ei tee minusta yhtään sen vähemmän naisellista tai äidillistä ihmistä. Tunteeni eivät ole nyt työssä vaan lapsissa. Toisaalta haluaisin alkaa tekemään jotain työtä, jotain osa-aikaista, keksin sen kyllä sitten, kun aika on.

Kyllähän se lääkäriksi pääseminen aika työ kuitenkin on. Saa meinaan lukea ja paljon, eikä siinä ihan lahjatonna pärjää. Että vaikka työn saisikin helposti, on sitä ennen saannut kyllä jo huhkia. Ei sinne lääkikseenkään heittämällä sisälle mennä

[QUOTE="niin";22472881]Kyllähän se lääkäriksi pääseminen aika työ kuitenkin on. Saa meinaan lukea ja paljon, eikä siinä ihan lahjatonna pärjää. Että vaikka työn saisikin helposti, on sitä ennen saannut kyllä jo huhkia. Ei sinne lääkikseenkään heittämällä sisälle mennä[/QUOTE]

Onko sinne nyt oikeesti niin vaikea päästä, vai onko vain stereotypiaa. Ihan samanlainen yliopistokoulutus se on kuin muutkin.

Alkuperäinen kirjoittaja minä myös;22472877:
Minä olen myös akateeminen ja kotona. Koska valitettavasti olen ennen kaikkea ÄITI. Ja koulutukseni ei tee minusta yhtään sen vähemmän naisellista tai äidillistä ihmistä. Tunteeni eivät ole nyt työssä vaan lapsissa. Toisaalta haluaisin alkaa tekemään jotain työtä, jotain osa-aikaista, keksin sen kyllä sitten, kun aika on.

Nyt kiiltää kauniisti ja kimaltaa ;)

[QUOTE="hmmm";22472898]Onko sinne nyt oikeesti niin vaikea päästä, vai onko vain stereotypiaa. Ihan samanlainen yliopistokoulutus se on kuin muutkin.[/QUOTE]

Sä voit koittaa... On sinne vaikea päästä, ihan prosenttienkin perusteella ja lisäksi ne pääsykokeet ovat työläät. Onhan teatterikorkeaankin vaikea päästä, mutta siinä ei taida vaikuttaa pääsykoekirjojen osaaminen ja lukeminen...

[QUOTE="juu";22473087]Nyt kiiltää kauniisti ja kimaltaa ;)[/QUOTE]

Voisitko selittää tämän kommenttisi, en oikeasti ymmärrä mitä sinä yritän vihjailla?

En usko että lääkikseen pääsy vaatii sen kummempaa älykkyyttä kuin muuallekaan korkeakouluihin hakeminen, jos motivaatio on kohdallaan ja on kykenevä sisäistämään luettua tekstiä. Esim. vuonna -09 Oulun yo:n pääsykokeissa käyneistä sisään on päässyt 22,8%, eli joka 5. hakija. Ja kuitenkin jonkun verran pääsykokeissa käy ihmisiä vain katsomassa vähällä lukemisella että millaiset kokeet ovat.

Vertailun vuoksi taloustieteelliseen (johtaminen ja organisaatio) samana vuonna pääsykokeissa käyneistä sisään on päässyt vain 10%.. Joten ei se lääkis ole todellakaan mikään vaikein paikka päästä opiskelijaksi. Mutta kuten sanoin, on kaikki kiinni loppupeleissä omasta motivaatiosta..

Yhteistyössä