Eikö tällä palstalla tiedetä että mies on aviossa elatusvelvollinen vaimostaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ammattivalittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ammattivalittaja

Vieras
Se on ihan laissa että miehen pitäisi minut elättää mutta täällä vaan naiset haukkuu kun oikeuksistani pidän kiinni. Eikö muiden miehet elätä teitä oletteko kateellisia?

Oikeastiko? Vai jollain keskiajalla ennen muinoin? Kyllä mun mies ainakin minut elättää, oikein jopa toivoo että viihtyisin kotiäitinä. Toivoo siksi, koska siten arki/elämä vain on niin paljon helpompaa ja sujuvampaa, meillä kun on useampi pieni lapsi. Mikäs tässä, viihdyn erittäin hyvin kotona ja mikäs sen mukavampaa kuin hoitaa omia lapsia, laittaa isompia kouluun, ulkoilla pienten kanssa, ja hoitaa tätä kotia ja pihaa. TOKI nostan sen kotihoidontuen, että aiva tuloton en ole ;)

[QUOTE="Mies";28291518]Mitä ihmeen paskaa?

Oikeusministeri[/QUOTE]

Joo, mäkin haluaisin tietää mitä ihmettä tuolla lukee.

"Avioeroon tuomittaessa tuomioistuin voi velvoittaa toisen puolison maksamaan toiselle elatusapua, jos tämä harkitaan kohtuulliseksi".

Mitääh? Siis että joutuisi maksamaan exälleen elatusapua? En ole ikipäivänä kuullutkaan tällaisesta.
Elatusapua maksetaan tietysti lapsista, mutta että aikuiselle ihmiselle...?

Kyllä mieheni on elatusvelvollinen tiesi minut naidessaan ettei minusta ole työelämään.

Kuinka niin ei ole työelämään? Oletko niin laiska?

Minä itse en koskaan suostuisi siihen, että olen toisen ihmisen armoilla tai elätettävänä. Pidän huolen siitä, että tarpeen tullen pärjään itsekseni. Ikinä ei voi olla varma ettei puoliso lähde lätkimään tai vaikka kuole.

[QUOTE="vieras";28291595]Ihan koskee kumpaakin osapuolta.

Avioliiton aikana kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen[/QUOTE]

Näin. Miehen ei tarvitse maksaa vaimonsa menoja, jos vaimo ei vaivaudu töitä hakemaan. On väärin ajatella, että "en tarvitse koulutusta, enkä työtä, kun puolisolla on niin suuret tulot". Järkevä ihminen tajuaa kyllä heittää kodistaan tuollaisen loisen (enkä sitten tarkoita niitä, jotka eivät jostain syystä pysty työskentelemään, silloin miehellä on elatusvelvollisuus, jos nainen ei kykene työhön ja tietysti päinvastoin). Mutta tottakai miehen oletetaan hoitavan perheensä elatuksen, kun vaimo on äitiyslomalla.

Kuinka niin ei ole työelämään? Oletko niin laiska?

Minä itse en koskaan suostuisi siihen, että olen toisen ihmisen armoilla tai elätettävänä. Pidän huolen siitä, että tarpeen tullen pärjään itsekseni. Ikinä ei voi olla varma ettei puoliso lähde lätkimään tai vaikka kuole.

Oletko idiootti? Jos hän kertoo olevansa kykenemätön työelämään, se tuskinpa tarkoittaa, että hän ei jaksa mennä töihin. Et ole sitten sattunut tietämään, että jotkut ovat jo nuoresta asti työkyvyttömyyseläkkeellä vaikka ei edes ohimennen sitä huomaisi?

En tosin minäkään haluaisi olla kenenkään toisen armoilla, mutta tottakai oletan miehen elättävän minut, kun itse olen vaikka äitiyslomalla.

Oletko idiootti? Jos hän kertoo olevansa kykenemätön työelämään, se tuskinpa tarkoittaa, että hän ei jaksa mennä töihin. Et ole sitten sattunut tietämään, että jotkut ovat jo nuoresta asti työkyvyttömyyseläkkeellä vaikka ei edes ohimennen sitä huomaisi?

En tosin minäkään haluaisi olla kenenkään toisen armoilla, mutta tottakai oletan miehen elättävän minut, kun itse olen vaikka äitiyslomalla.

Kommentti "minusta ei ole työelämään" ei automaattisesti tarkoita työkyvyttömyyseläkettä. Itse käytän samantapaista lausetta, esim. puhuttaessa työkavereiden illanvietosta " ei minusta enää ole baarikierrokselle teidän nuorten kanssa". Se ei tarkoita etten kykenisi. Työkyvyttömyyttä on vaan niin monen sorttista.

Tämän enempää en ala näitä välimerkkejä ahdistelemaan seksuaalisesti, asioita kun voi ymmärtää monella tavalla näköjään. Kiitos kuitenkin että leimasit minut idiootiksi, itsekään et tainnut olla ihan kärkipäässä siinä jonossa jossa älliä jaettiin

Miksi provoat minuna? Kyllä viime aikoina on käytetty minun säästöjäni. Ostettu miehelle työauto ja ostin lapselle kaikki kevätvaatteet, kyllä minä osani maksan.

Mites ap ajattelit hoitaa oman velvollisuutesi jos joskus käy niin että miehestäsi ei olekaan enää työelämään (toisinsanoen hän päättää ettei enää jaksakaan...)?

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";28292431]En ole ap mutta eiköhän yrittäjän ole vähän pakko jaksaa ja onhan hänelle kuitenkin ajoittain suht. paljon lomaakin.[/QUOTE]ihanan sinisilmäistä ja vaaleanpunaisetlasit silmillä ajattelua

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";28292431]En ole ap mutta eiköhän yrittäjän ole vähän pakko jaksaa ja onhan hänelle kuitenkin ajoittain suht. paljon lomaakin.[/QUOTE]

Ai et vai? No miksi sitten vastasit? :)

Tiedätkö, ei hänen ole pakko jaksaa. Ja jos hän tosissaan päättää olla jaksamatta ja heittäytyy tuille niin siinähän sitten olette. Jos ei ole mistä elättää vaimoa niin eihän sitä elatusvelvollisuutta ole... Siinähän sitten olet ja koitat pärjätä omillasi. Valvotko koskaan öisin ja mietit näitä skenaarioita joissa sun koko elämän romahtaa minä päivänä hyvänsä kun joku päättää ottaa saman elämänasenteen kuin sinä itse?

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";28292440]Sitten pitää normaalin sairasloman ja on hänellä 2 eri alan ammatit että voi mennä vieraallekkin töihin.[/QUOTE]entäs jos käykin niin että hän ei kykene töihin, sairastuu niin vakavasti? oletko ottanut tämän huomioon?

Ai et vai? No miksi sitten vastasit? :)

Tiedätkö, ei hänen ole pakko jaksaa. Ja jos hän tosissaan päättää olla jaksamatta ja heittäytyy tuille niin siinähän sitten olette. Jos ei ole mistä elättää vaimoa niin eihän sitä elatusvelvollisuutta ole... Siinähän sitten olet ja koitat pärjätä omillasi. Valvotko koskaan öisin ja mietit näitä skenaarioita joissa sun koko elämän romahtaa minä päivänä hyvänsä kun joku päättää ottaa saman elämänasenteen kuin sinä itse?

En ole ap. Ja minä olen sairauksieni takia kotona ja jos hän sairastuu niin sitten joudumme elämään tuilla.

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";28292445]Sitten olemme molemmat kotona, eiköhän sitä aina jotenkin pärjätä.[/QUOTE]entä tilanne jossa toinen saitastuukin niin vakavasti ettei voi olla kotona.

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";28292456]Olen hoitanut ex-miestäni joka oli neliraaja halvaantunut melkein viimeiseen asti kotona, kerkisi olemaan viikon sairaalassa ennen kuolemaansa. Häntä hoidin melkein 10v joten enköhän jaksaisi hoitaa myös nykyistä miestäni.[/QUOTE]niinpä niin

Yhteistyössä