Onko paljon/vähän/keskiverrosti jos 15vuotiaalla on vain 12t omalla tilillä?

• Viestiketjun aloittaja "Jaisu"
  • Ensimmäinen viesti
"Nekku"
Just oli paheksumassa, kuinka te kehtaatte lapsistanne kasvattaa tollasia kermaperseitä, että on jo teini-iässä kympppitonni tilillä, kunnes muistin, että mekin laitamme lapsilisät lapsen tilille jemmaan...

"kaks"
no meillä 10 v on vähän vajaa tonni omLL tilillä, nw on ihan synttäri yms. joululahjoina sukulaisilta, lapsilisät on yhellä tillillä, en muista paljonko siellä on, siltä tililtä maksettu sijoitusvakuutusta (jonka kohtalo täytyy nyt miettiä uusiksi).

Ei
Lapsilla muutama satanen, ovat alle kouluikäisiä. En ole edes hoksannut että pitäisi kovin säästää... Joka tapauksessa tullaan auttamaan lapsia kun ovat isompia... Siksi pidänkin tärkeämpänä maksaa talolainaa pois että oltais mahd pian velattomia. Meillä ei ole varaa siis säästää itsellemme, lapsille ja maksaa paljon lainaa pois.

"vieras"
Siis puhutteko te nyt aidosti lapsen rahoista, siis rahoista joille 15-vuotiaalla on hallinta ja mahdollisuus käyttää haluamallaan tavalla?
Onko ne lapsen kesätyörahoja, säästettyjä lahjarahoja jne. vai vanhemmilta tulleita?

Vai puhutaanko tässä nyt rahoista joita on säästetty muuten vaan, niitä säilytetään lapsen nimellä tilillä mutta tilin hallinta on vanhemmilla?

Jos on ensimmäinen vaihtoehto, niin mikä on rahojen käyttöpolitiikka kun lapsi täyttää 18v?
Siirtyykö tuhansien arvoinen tili lapsen hallintaan ja hän saa käyttää niitä haluamallaan tavalla?
Vai onko rahojen hallinta vanhemmilla ja sieltä annetaan rahaa lapsen tarpeisiin vanhempien päätöksellä?

Mielenkiintoinen tyyli, en ole tiennyt että moista harrastetaan ihan kymmenien tuhansien suuruusluokassa.

Paljon ja vähän.

Meillä rahat suunnattiin joka lapsen kohdalla (meitä on 5) siihen, että vanhemmat maksoivat jokaiselle B-ajokortin kun ikää tuli 18, ja muutossa auttoivat rahallisesti maksamalla esim. takuuvuokran. Ja itse olin vasta hieman vajaat 16, kun muutin kotoa pois opiskelujen perässä, enkä saanut Kelalta muuta kuin asumistukea, joten vanhemmat maksoivat loput kulut.

Tilillä minulla ei muuten ollut mitään. Kesätöissä olin käynyt ysiluokkaa edeltävänä kesänä, ja niillä rahoilla sain ostettua itselleni tietokoneen. Lapsena sain viikkorahaa 10 markkaa, teininä en kehdannut niitäkään enää vaatia.

Että kaipa se on tavastakin kiinni. Jotkut säästävät tilille etukäteen ja lapsi saa myöhemmin käyttää niitä sieltä elämiseensä, jotkut taas maksavat tuolla tavalla pikkuhiljaa sen mukaan, mitä tulee kuluja. Kyllä minuunkin on muuttoni jälkeen kulunut tonnikaupalla rahaa (kehtaisin veikata ainakin tuota aloittajan mainitsemaa summaa), koska vanhemmat ovat halunneet avustaa minua opinnoissani niin ettei ole tarvinnut käydä töissä niiden ohessa.

"vieras"
Minä säästän lähinnä omalle tililleni ja rahastoihin sillä ajatuksella että toivon että mun oma taloudellinen tilanne on lasten ollessa 18v niin hyvä että pystyn heitä avustamaan rahallisesti. Jos ei ole niin ilmeisesti sit olen ollut taloudellisissa vaikeuksissa sitä ennen ja rahoille on ollut käyttöä.

"vieras"
Meidän vuosikkaalla on nyt tonni.

Mä itse sain saman verran (1000€) 18-vuotiaana, vanhempani olivat aika köyhyysrajalla sillon aikoinaan.. Mutta mulle tuo tonnikin oli iso raha. Omille lapsille pystytään todennäköisesti säästämään enemmän, minusta tuo 12 t on ihan hyvä määrä ja pesämuna.

Nooooo
Onhan tuo mukava summa. Meillä myös tarkoitus säästää lapsille samanmoiset summat. Että on sitten starttirahaa kun lähtevät kotoa. Eikä tuolla summalla nykypäivänä mitään ihmeitä tee. Kaikki on niin kallista. Tavallaan paljon, mutta tavallaan vähän.

"hmmm"
Kuulostaa hyvältä summalta minusta, luulen että on paljon verrattuna monen muun tilanteeseen.

Minä säästän lapselle omissa nimissäni, en tiedä onko se järkevä ratkaisu? Mutta olen ajatellut niin, että tällöin voin itse päättää koska lapsi saa rahat käyttöönsä ja mihin ne käytetään. Verotusasia tietysti voi tulla ongelmaksi, mutta jos maksan lapsen autokoulun, omaan kotiin muuttamiseen liittyviä hankintoja ym. niin ei niistä lahjaveroja kukaan voi tulla perimään. Toivon, että saan säästettyä sen verran, että lapsi pääsee aikuistuttuaan hyvään alkuun, esim. pystyy ostamaan oman asunnon heti kuin mahdollista säästöjen turvin.

Älkää
Älkää vaan antako niitä
Lapsen käyttöön kun hän on sen 18v :D siis vapaasti käytettäväksi. Itsellä ei ollu pennin hyrrää, tein töitä opiskelujen ohella. Kahdella kaverilla oli isot pesämunat, mitkä he juhlivat vuoden parin aikana. Ja ihan ns. Fiksuja nuoria oltiin kuitenkin :D

"Aatu"
Lapsilisistä säästämällä teinin tilille on kertynyt puolenkymmentä tonnia, lapsilisistä isoin osa on käytetty lasten tarvitsemiin hyödykkeisiin. Enpä ole tullut ajatelleeksi että jotkut pystyvät lapsilleen säästämään kymmeniä tuhansia...
Kylläpä tulikin tyhmä ja saamaton olo kun nyt ajattelen miten köyhä meidän keskituloinen perheemme onkaan...

Kokemuksesta tiedän että helposti saatu raha katoaa nuorelta nopeasti autoihin, viihde-elektroniikkaan, ravintolaelämään yms.
Nimim. Aikuisuuden kynnyksellä saadut "helpot" kymmenet tuhannet (markat) katosivat kuin tuhka tuuleen muutamassa kuukaudessa autonromuun...

"vieras"
[QUOTE="Aatu";28269536]
Kokemuksesta tiedän että helposti saatu raha katoaa nuorelta nopeasti autoihin, viihde-elektroniikkaan, ravintolaelämään yms.
Nimim. Aikuisuuden kynnyksellä saadut "helpot" kymmenet tuhannet (markat) katosivat kuin tuhka tuuleen muutamassa kuukaudessa autonromuun...[/QUOTE]
Juu, paljon tärkeämpää on opettaaa lapselle järkevä rahankäyttö. Siitä lapsi hyötyy enemmän kuin 10 000 euron pankkitilistä. Paras tilanne on tietysti se, että lapselle pystyy antamaan ne molemmat, mutta jos ei pysty, niin sitten tuo järkevä suhtautuminen rahaan on ykkösasia, jonka lapselleen haluaa antaa.

Lapselle on muun muassa hyvä opettaa se, että tilillä pitää aina olla rahaa yllättäviä tilanteita varten. Jos lapsi pystyy noudattamaan tätä oppia, niin silloin hän ei ole vaarassa joutua pikavippikierteeseen. Muutenkin rahankäyttö tulee järkevämmäksi, kun joutuu miettimään tarkemmin mitä voi ostaa ja mitä ei, kun ei mene sillä periaatteella, että jos rahaa on, niin se käytetään heti.

5+2+lemmikit
Paljon rahaa. Tuollaisia ei ole meidän lapsilla.

15V on OMAA rahaa tilillään noin 350e, ei erikseen säästöjä. En oikein tajua tuota että vanhemmat säästää lapselle rahaa joka onkin sitten lapsen rahaa. Siis niin ettei lapsi ole itse rahoja saanut esim. lahjakso isovanhemmilta tai saanut kesätyönä tms.

Sitten kun lapsi esim. menee opiskelemaan niin toivottavasti voin häntä tukea tai ostaa asuntoa tms. mutta lähtökohta on se että SILLOIN lapsi saa sitä rahaa JOS meillä sitä on ja niin katsomme parhaaksi antaa. Toisin sanoen jos lapsonen ei esim.18 ole mitenkään säästäväinen ja järkevä, olis karua katsoa miten 10 tonnia kuluu kuukaudessa turhuuksiin.

Poikkeuksena se, että mopo-ja ajokortit on luvattu maksaa (muttei mopoa tai autoa tms)

Me säästämme kyllä rahaa, mutta tällä hetkellä on asuntolainaa 80 tonnia ja kesämökkilainaa 120 tonnia, niin ylimääräiset laitetaan tietysti niihin, niistä saa nyt nauttia koko perhe ja toivottavasti jatkossakin =)

Parkkipirkko
Jos alaikäiselle lapselle kertyy yli 20000€ varallisuutta, niin vanhempi ei enää noin vaan voi tuhlata sitä omiin menoihinsa. Maistraatti voi jopa ruveta niin hankalaksi, että rahojen pitäminen pankkitilillä ei ole asiallista varainhoitoa pienen koron vuoksi.

http://www.maistraatti.fi/Documents/Holhoustoimi/Alaikaisen%20lapsen%20omaisuuden%20hoitaminen.pdf?epslanguage=fi

Ja kertaalleen verotettua rahaa on turha tuhlata lahjaveroon, eli lapselle saa lahjoittaa verottomasti 3999€ joka kolmas vuosi.

http://www.veronmaksajat.fi/omatveroasiat/lahjat

"vieras"
Jos alaikäiselle lapselle kertyy yli 20000€ varallisuutta, niin vanhempi ei enää noin vaan voi tuhlata sitä omiin menoihinsa. Maistraatti voi jopa ruveta niin hankalaksi, että rahojen pitäminen pankkitilillä ei ole asiallista varainhoitoa pienen koron vuoksi.
Onpas hauska. Just pankkilakimies kertoi, että rahat pitää pitää pankkitilillä eikä niitä saa sijoittaa mihinkään missä on riskiä. Tässä oli kyse isovanhemman rahoista. Eli näkojään teet miten päin vain, niin lakimiehet pystyvät katsomaan, ettei se ole oikein menetelty.

040608
Kuulostaa isolta summalta. Itse ollaan lasten tileille laitettu rahaa säästöön synttärirahoista ja osa lapsilisästä (hoitovapaalla ollessa ei, mut nyt molemmat töissä niin pystyy laittaan). Lapset on nyt 9v, 7v ja 5v ja jokaisen tilillä on 1200-1800€, vanhimmalla eniten. Tarkoitus on että rahat käytetään mahdollisesti ajokortiin, autoon, tai jo ennen mopoon, opiskelua varten (huonekaluja tms.). Itsellä meillä vanhemmilla ei pahemmin ole säästössä, pari tonnia taitaa olla tällä hetkellä. Ja kun mä itse 19v lähdin kotoa opiskelemaan mulla oli muutama tuhatmarkkaa säästössä, nekin kesätöillä tienattu, ei vanhempien säästämiä.

Mä ainakin tajusin, että kysytään kuinka paljon on säästetty lapselle. Meillä ainakin säästöt ovat minun hallussani, kunnes toisin päätetään. Ajatuksena aikanaan avustaa niillä lapsen opiskelua, asunnonhankintaa, matkustamista tms. Emme edes aio kertoa lapselle miten paljon hänen nimissään on säästetty, emmekä missään nimessä anna hänelle kerralla 20000.

Itselläni oli noihin aikoihin 5000mk ihan omia säästöjä, en mä niitä tuhlaillut tai tyhmästi käyttänyt. Ei rahan olemassaolo tarkoita, että sitä käyttää tyhmästi. Moni nuori osaa käyttää rahaa ihan järkevästi.

....
Minun tilillä ei montaa euroa kyllä olut säästöä. Vanhemmat attoivat muuten maksamalla opiskeluaikoina asuntojen vuokrat ja ostamalla ensimmäiset autot,ja muuten rahallisesti tarvittaessa. En olisi osannut käyttää isoa summaa järkevästi. Samalla tavoin ajattelin toimia omien lasten kohdalla auttamalla rahallisesti,mutten säästä heidän nimissään isoja summia.

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Älkää;28269518:
Älkää vaan antako niitä
Lapsen käyttöön kun hän on sen 18v :D siis vapaasti käytettäväksi. Itsellä ei ollu pennin hyrrää, tein töitä opiskelujen ohella. Kahdella kaverilla oli isot pesämunat, mitkä he juhlivat vuoden parin aikana. Ja ihan ns. Fiksuja nuoria oltiin kuitenkin :D
Niinhän se on että mikä laulaen tulee se viheltäen menee

"..."
Mua vähän jännittää alkaa laittaa 10 -vuotiaani tilille rahoja, kun hänen täytettyään 18 voi olla vaikka mimmoinen teinimeininki vielä päällä ja rahat sitten, hups vaan, menevät vaikka johonkin "mennään kaverin kaa Goalle löytämään itsemme" -juttuun.
Juu ja tiedän... ei sitä äiti voi naruista vedellä, kun lapsi tulee täysi-ikäiseksi, mutta en nyt ihan ehdoin tahdoin halua tukea mahdollisia infantiileja päähänpistoja. Mieluummin sitten säästän omalle tililleni ja mahdollisesti ostan sitten asunnon tjtn.

Yhteistyössä