Onko paljon/vähän/keskiverrosti jos 15vuotiaalla on vain 12t omalla tilillä?

• Viestiketjun aloittaja "Jaisu"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="Aatu";28269536]Lapsilisistä säästämällä teinin tilille on kertynyt puolenkymmentä tonnia, lapsilisistä isoin osa on käytetty lasten tarvitsemiin hyödykkeisiin. Enpä ole tullut ajatelleeksi että jotkut pystyvät lapsilleen säästämään kymmeniä tuhansia...
Kylläpä tulikin tyhmä ja saamaton olo kun nyt ajattelen miten köyhä meidän keskituloinen perheemme onkaan...

Kokemuksesta tiedän että helposti saatu raha katoaa nuorelta nopeasti autoihin, viihde-elektroniikkaan, ravintolaelämään yms.
Nimim. Aikuisuuden kynnyksellä saadut "helpot" kymmenet tuhannet (markat) katosivat kuin tuhka tuuleen muutamassa kuukaudessa autonromuun...[/QUOTE]

Olen nähnyt tämän saman. Kaverini oli keskituloisesta (tai jopa vähän köyhemmästä) perheestä ja hänelle oli vanhemmat säästäneet kaikki lapsilisät. Markkoina se oli vähän yli 20tmk. Kaikki rahat kuluivat kaverin ensimmäisen opiskeluvuoden aikana, kun asui pääkaupunkiseudulla avokkinsa kanssa. Ei ollut oikein oppinut käyttämään rahaa sitä ennen.

En usko että monikaan joka pienistä tuloista lapsilisät saa säästöön olisi iloinen siitä että lapsi käyttää ne rahat alkoholiin, autoihin ja muuhun makeaan elämään lyhyessä ajassa, jos säästämiseen on mennyt 17 vuotta.

Tästä syystä säästän omiin nimiini, ja aion maksaa lapsille ajokortit yms omalta tililtäni mutta niin että rahat ovat minun hallussani. Ei voi tietää kenen lapsella on teinivuosina esimerkiksi huumeongelma, enkä haluaisi olla sellaista rahoittamassa.

En aio lapselleni säästää yhtään.
Menköön duuniin koulun ohella niinkuin itsekin tein.
Näillä mennään.
Isäni oli menestyvä yrittäjä joten rahasta se ei ollut kiinni että kaiken jouduin hommaamaan itse. Rippilahjaksi sain mopon mutta kaikki muut, ajokorttia myöten, on itse hankittu.

Jos parikymppinen jannu saa omilleen muuttaessa parikymmentätuhatta euroa ilmaista rahaa niin ei ole vaikea arvata miten niille rahoille käy. Ostetaan auto jonka vakuutuksiin ei olekaan rahaa sen jälkeen kun kämppään on ostettu kalliit poppikoneet ja loput rahat on ryypätty parissa kuukaudessa.

Rahaa osaa käyttää ja arvostaa ihan toisella tavalla kun sen on itse hankkinut. Toki tulen lapsia auttamaan tietyssä määrin (ruoka-apua jne) mutta pääsääntöisesti elämässä pitää pärjätä omillaan.

• Tykkää
Reactions: nokkimus
"joku"
Me ei säästetä mitään lapsille vaan tehdään samoin kuin jotkut muutkin ovat kertoneet, että säästämme erilliselle (mun) tilille rahaa ja sieltä käytetään sitten lasten hankintoihin.

Lapset ovat nyt vasta 1 ja 3, mutta kun ovat muutaman vuoden vanhempia ja aletaan antaa viikkorahaa, otetaan käyttöön luultavasti muutaman säästöpossun systeemi: jos lapsi saa esim. 5 euroa viikossa, täytyy hänen laittaa vähintään 50 % säästöpossuun. Sitten saa itse päättää, laittaako sen toisenkin puolen säästöön vai käyttääkö kokonaan sen toisen vai laittaako lisäksi vielä vaikka 25% siitä viikkorahasta myös säästöön ja tuhlaa vaan neljäsosan jne. Tää vinkki oli jossain lapset ja raha -artikkelissa ja musta kuulosti tosi hyvältä systeemiltä. Ja tuolta säästöpossusta voi sitten ostaa johonkin isompaan jossain vaiheessa eli ei sitä ole tarkoitus sinne 18-vuotiaaksi asti säästää vaan vaikka esim. muutaman kuukauden säästää. Tai toki niin pitkään kuin haluaa.

tyhmät säätävät
Ei lapsille rahan säästämisessä ole mitään järkeä. Tämän päivän euro on todennäköisesti 15 vuoden päästä noin 50 senttiä. Meidän lapsilla on jonkin verran osakkeita, rahaa emme heille emmekä itsellemmekään kummemmin säästele. Eletään mieluummin laadukasta elämää tässä ja nyt.

"vieras"
Miksi pitäis lapselle säästää yhtään mitään? Siksi, että se pääsee 18v täytettyään käsiksi rahoihinsa, ja kulauttaa kurkusta alas muutamassa viikossa?

Mieluummin apua silloin jos tarvitsee, aikuisellekin lapselle.

ei senttiäkään
Miksi sääsätisin lapselle (hänelle) ilmaista rahaa? Täysylöspito riittaa nuoreksi aikuiseksi saakka. Omalle tilille kerätköön säästöjä kun kesätöistä alkaa tienata.

Yhteistyössä