Onko paljon/vähän/keskiverrosti jos 15vuotiaalla on vain 12t omalla tilillä?

• Viestiketjun aloittaja "Jaisu"
  • Ensimmäinen viesti
Köyhä yksinhuoltaja
Mä olen ollut yh siitä asti, kun tyttö oli 8kk. Lisäksi sain lapseni 18-vuotiaana, eli nuorena joten lähtökohdat säästämiselle olleet ihan erit. Nyt tyttö täyttää kesällä 15v ja taitaa olla noin 4600e tilillä.

oew
Lapsilla (12v, 9v ja 5v) on joitakin kymppejä tilillään, eli meidän näkökulmastamme katsottuna monen teidän säästönne ovat todella ruhtinaallisia. Opiskelijaperheessä ei hirveästi juhlita, mutta omillamme tullaan kuitenkin toimeen. :D Onneksi taloudellinen tilanne muuttuu parempaan, kun meitä on pikapuoliin kaksi työssäkäyvää vanhempaa.

"vieras"
Paljon. En tiedä ketään tuonikäistä, jolla olisi yli 10 000 euroa tuossa iässä rahaa.

Jos tuonikäisillä olisi noin paljon tai enemmän yleisesti ottaen rahaa, niin muutaman vuoden kuluttua esimerkiksi opiskelijaelämässä sitä omaisuutta pitäisi olla paljon, paljon enemmän. Joskus taisi olla jokin opiskelijoiden omaisuuskyselykin, ja siinä oli vaihtoehdot, että paljonko on omaisuutta, niin yli 10 000 euroa oli kyselyasteikon yläpäässä.

"vieras"
riippuu täysin siitä mistä ja miten tuo haalittu kasaan. jos vanhemmat on varakkaampia on tuo vähän, mutta jos kyseessä on köyhän yhn jälkeläinen on paljon, ja jos normitoimeentulolla elävä perhe niin keskiverto.
Tuo on vähän ainoastaan, jos vanhemmat ovat todella varakkaita. Muuten tuo summa on iso tai todella iso. Minä tiedän lapsia/nuoria, jotka ovat käyneet monta kesää putkeen kesätöissä, eivätkä ole rahankäytön suhteen mitään tuhlureita, eikä heillä siltikään ole tuollaisia summia pankkitileillänsä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja öifrj;28269050:
Veikkaan silti, että suurimmalla osalla 15-vuotiaista ei ole vanhempien säästämiä tuhatlappusia pankissa.
No onhan se nyt tosi paljon!

Meidän 13-vuotiaalla on 350e, mistähän se saisi vielä lähes 12000e kahdessa vuodessa? Ei minulta ainakaan, kun omallakin tilillä on nyt vain lapsilisien verran.

"Vieras"
No huh huh :D sanoisin että paljon. Teini-iässä ei yhdelläkään ystävälläni tai minulla ollut tonttuja tileillä. Ihan normituloisista perheistä ollaan... Ja tiedän tämä ihan satavarmasti, koska valtaosa on ystäväpiiriä edelleen. Ja ihan jokainen on ostanut asunnot ym. Omilla säästöillä ja lainoilla. Ot: muistan kuinka monet kauhisteli kun sain kuukausirahaa 180e. Se oli iso summa (jonka toki olisi voinut siirtää järkevästi suoraan säästötilille).

Mitenkä paljon sitä rahaa sitten /kk laitatte sinne tileille?

fdsjkgmndkj
Kyllä minä luulen että aika paljon on. Keskivertosuomalaisella aikuisellakaan ei luultavasti ole tuollaisia summia tilillä rahaa.

Että jos siitä lähdetään niin kyllä tuo alaikäisen lapsen säästöiksi on aikamoinen määrä.

"just"
tä taitaa olla kyse lapsista jotka ovat syntyneet ns. kultalusikka suussa. kaikki saaneet koko ikänsä mitä ovat halunneet.

meillä ei ainakaan lasten tileille ole kertynyt mitään koska omakin tili on aina tyhjä.

"vieras"
Pankissa 18-vuotiaita satoja tavanneena voin sanoa, että harvalla juuri täysi-ikäiseksi tulleella on useampi tonni tilillään. Yleensä on muutama kymppi kaikenkaikkiaan. Toki on vastaan on tullut sellaisiakin, joilla on jo asuntovarallisuutta (oma omistusasunto/sijoitusasuntoja.. Voi olla jo asuntolainaakin). Joillekin avataan elämänsä ensimmäinen tili 18-vuotiaana.. Toiset ovat jo vanhempia ja toiset eivät vielä ole edenneet vanhempiensa peräkammaria pidemmälle elämässään..

Omilla lapsilla on reilut 1000 euroa tileillään ja sijoituksissa toinen moinen. Ikää on alle 2-vuotta molemmilla. Tilien varoja tullaan käyttämään sitten aikanaan hartastuskuluihin, isompiin omiin hankintoihin yms... Joten säästöön ne kaikki eivät jää. Nyt vaan kulut ovat pienemmät kuin menot niin sinne kerkeää kertymään ennen kuin kulut kasvavat.

huh hih
En tiedä ketään jonka lapsilla olisi ollut tuhansia euroja tilillä. Itse säästin ennen kun muutin kootoa pois kesätyö ja muista töistä saaduista palkoista itselleni n. 20 000 eli laitoin vähintään puolet joka palkasta säästöön.
Joillakin saattaa olla muutama tuhat euroa säästössä, mutta siis 15t. on paljon ós vanhemmat ovat antaneet.

"vieras"
Ei mulla ole tarvetta säästää lasten tilille. Elätetään kunnes muuttavat pois kotoa ja autokoulu maksetaan ihan meidän vanhempien omilla säästöillä. Odotan, että lapset itse aloittavat oman elämän ihan opiskelemalla ja töitä tekemällä.

"Mie"
Siis että mitä?? 15-vuotiaalla 12t tilillä? :O tuohan on ihan järkyttävän iso summa rahaa. Mulla ei ikiä edes ole ollut noin paljon rahaa. Meidän perheessä ei lapsilisiä kerätty lapsille, ne meni jonnekkin ihan muuhun, varmaan ruokaan ja meidän lapsien vaatteisiin. Vasta 16 vuotiaana mulle aikaisiin oma tili, johon sain lapsilisän, eli sen 100e kuukaudessa, mutta 17 vuotiaanapa ne jo loppui..

• Tykkää
Reactions: keisarinna
"Kifa"
Itsellä taisi olla huimat 2000 markkaa 18-vuotiaana. Riitti sopivasti kämpän takuuvuokraan. Ja keskituloisesta perheestä ihan mutta ei meillä ollut rahaa lasten tileille syytää, kalliina aikana hankitun ok-talon laina vei aika tehokkaasti kaiken ylimääräisen. Tuo pari tonniakin oli pääosin itse kesätöillä tienattua, isovanhemmilta joku satanen siihen päälle.

Yhteistyössä