Sokerirasituskokeessa verinäyte sormenpäästä vai kyynärtaipeesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Neulakammoinen kaveri on raskaana ja murehtii sokerirasituskoetta että kuinka paljon siinä sitä verta otetaan. Että otetaanko vaan sormenpäästä tippa vai oikeen putkiloon enemmän? Valaiskaa minua niin minä voi päteä ja valaista häntä! :)

Ainakin meidän sairaalassa otetaan kyynärtaipeesta. Ensin 0-näyte, sitten tunnin päästä ja vielä 2 tunnin päästä. Yksi putki riittää joka kerta, ellei sitten ole pyydetty muitakin verikokeita.

Liekö taas asiantuntija (eli labran hoitaja) puhunut puutaheinää, kun sanoi ettei heillä oteta sormenpäästä tässä näytteitä kun se ei ole niin tarkka kuin kyynärtaipeen näytteet (sokerirasituksessa kun olin).

Ei puhunut puutaheinää. Turun seudulla sokerirasitusnäytteitä ei oteta sormenpäästä paitsi jos potilaalla on kertakaikkisen kehnot suonet ja kolmen reiän tekeminen olisi todennäköisesti aivan epätoivoista. Silloin siitä pitää laitta tietoihin merkintä ja kaikki kolme näytettä on otettava sormenpäästä. Mutta hyvin harvinaista tuo on. Sormenpäästä otettaessa kudosnesteen määrä näytteessä vaihtelee riippuen siitä, miten paljon sitä sormea joutuu puristelemaan. Taipeesta otettaessa kudosnestettä ei juurikaan tule, kun ainoa "rasitus" kudosta kohtaan tulee pistämisestä.

Esikoista oottaissa (2008) otettiin sormenpäästä, toista oottaissa (2011) oli muuttunut että kyynärtaipeesta.Tympeeltähän se tuntuu kun kaks kertoo pisetään samaan käteen. Ja se litku on ihan kaaheen makusta. Jos on sitä ns. Mansikan makuista. Hyi..

Mulla oli nyt tän raskauden alkuvaiheessa (16+ viikkoa) sokerirasitus, jossa verta otettiin kyynärvarresta kolme kertaa. Nyt mulla on huomenna sormesta otettava pikatesti (?), jolla määritellään sitten toisen mahd sokerirasituksen tarve, ihan normaalisti 12h paaston jälkeen. Henk. koht. en haluaisi uusiksi siihen testiin, oli niin kamalaa viimeksi :snotty:

[QUOTE="Kukka";28229934]Olen ollut kahdesti testissä ja molemmissa otettiin aluksi pikatesti ja heti perään taipeesta. Ja tunnin ja kahden tunnin päästä taipeesta.[/QUOTE]

Näin se on! viimeksi kävin marraskuussa ja näin toimittiin. Eka sormenpäästä otettava on että ne tarkistaa että sokerit ei oo valmiiksi liian matalat/korkeat että testi voidaan tehdä. Sen jälkeen tulee kyynärtaipeesta ja sitte litkun juonti..1h päästä toinen näyte kyynärtaipeesta...2h päästä jälleen näyte kyynärtaipeesta.

Näin se on! viimeksi kävin marraskuussa ja näin toimittiin. Eka sormenpäästä otettava on että ne tarkistaa että sokerit ei oo valmiiksi liian matalat/korkeat että testi voidaan tehdä. Sen jälkeen tulee kyynärtaipeesta ja sitte litkun juonti..1h päästä toinen näyte kyynärtaipeesta...2h päästä jälleen näyte kyynärtaipeesta.

olisko tässä siis kyse siitä että on jotain diagnoosia jo ehkä päällänsä....tms? kun mulle ei mitään pikatestejä tehty, ei ollut muita syitä koko sokerirasitukseen kuin päänsärky ja ikä (siis raskaana ollessa)

Onko ap:lla lähetettä ko. tutkimukseen paperisena, vai onko se laitettu pelkästään sähköisenä suoraan labraan?

fB-Gluk on kyynärtaipeesta otettava näyte ja cB-Gluk se sormenpäästä otettava näyte.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="joo";28230428]olisko tässä siis kyse siitä että on jotain diagnoosia jo ehkä päällänsä....tms? kun mulle ei mitään pikatestejä tehty, ei ollut muita syitä koko sokerirasitukseen kuin päänsärky ja ikä (siis raskaana ollessa)[/QUOTE]

Näin on toimittu sen 5kertaa mitä olen rasituksissa käynyt.Ei ole aikasemmin diagnooseja tehty.

Tuo sormenpäänäyte ennen rasitusta ei ole mikään valtakunnallinen juttu, joissakin paikoissa tehdään niin ja toisissa taas ei. fS-, fB- ja fP-Gluk on kyynärtaipeesta, cB-Gluk sormenpäästä kuten Tallukin sanoi.

Yhteistyössä