Osa-aikahoitoon vai ei

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..........
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

..........

Vieras
Jään marraskuussa äitiyslomalle ja minulla on poika 1v3kk, tällä hetkellä perhepäivähoidossa. Olen nyt kuumeisesti miettinyt, että jätänkö pojun hoitoon äitiysloman ajaksi sen 10pv/kk vai en. Hoitopaikka on asuntomme vieressä ja poika viihtyy siellä. Haluaisin kyseisen hoitopaikan säilyttää ja toivon, että äitiysloman jälkeen saisin molemmat lapset sinne hoitoon, koska on todella mukava paikka. Toisaalta minusta tuntuu pahalta ajatus olla vauvan kanssa kotona ja viedä toinen hoitoon. En ole huolissani omasta jaksamisestani vaikka poika kotiin jäisikin, mutta mietityttää, kuinka poika viihtyisi kotona. On vilkas kaveri ja kaipaa koko ajan toimintaa, miten minä pienen vauvan kanssa voisin sellaista tarjota. Taloyhtiössämme ei ole yhtään lapsiperhettä, lähimpään puistoon on 3 km, joten aika tylsää tulisi pojalla varmaan olemaan. Mielipiteitä otetaan vastaan, mites muut ovat vastaavassa tilanteessa toimineet.

Kyllä ottaisin tuon ikäisen kotiin, hän ei tarvitse aidosti vielä kavereita reilusti yli vuoteen. Paikan menettäminen on harmillista, mutta kyll hyvä hoitopaikka löytyy myöhemminkin.

Noin pienen kanssa en edes miettisi asiaa. Ilman muuta hänen paikkansa on kotona äidin kanssa.
N 3-vuotiaasta eteenpäin lapsi alkaa oikeasti kaivata kavereita ym
Tuossa vaiheessa perhepäivähoitajankin luona lähinnä perushoitoa.

Mun mielipide on että lapsen paras paikka on kotona. Ja moni selittelee juuri tuota "virike-asiaa". Niin ihanko oikeesti ajattelet että pph 4 lapsen kanssa tarjoaa lapselles parempia virikkeitä kun sä omalle lapselles. Mein toinen lapsi oli tosi huono nukkuja ekat puli vuotta, heräili öisinki puolen tunnin välein mut ihmeesti sitä silti jaksaa touhuta lasten kanssa päivisin kun ei oo vaihtoehtoja. Ootko aatellu miltä pojasta tuntuu kun aamusin viedään hoitoon ja äiti jää kotiin vauvan kans?

jokainen lapsi on erilainen, ei ole olemassa ainoaa oikeaa ratkaisua. voittehan te kokeilla miltä tuntuisi olla ensin kaksistaan vauvan kanssa kotona, tai ainakin ne kriittisimmät ekat viikot. Silloin saisit keskittyä vauvan hoitoon ja lapsella olisi tekemistä ja touhua pph:n luona. Jos lapsi tuntuu protestoivan sitä että äiti on kotona vauvan kanssa ja itse hänet "lähetetään" pois tieltä niin ainahan sen tilanteen voi muuttaa. :)

Mutta täytyy sanoa, meillä ei ole lapselle löytynyt hoitopaikkaa vieläkään ja mulla työt alkaa maanantaina, juuri sellaisten vanhempien takia jotka vievät lapset hoitoon vaikka itse ovat kotona! Ja nyt me joudutaan varmaan viemään lapsi Tooooosi kauas hoitoon sen takia. et se kiukuttaa kyllä!

Pitäisin hoitopaikan. Oikeasti joku 5h 2-3 päivänä viikossa ei ole paljon, varsinkin jos lapsi on reipas ja aiemminkin hoitopaikassa viihtynyt.
Itsekään en aio irtisanoa lapsen hoitopaikkaa vauvan tulon takia.

Mullehan pojan hoitoonvienti on alusta asti ollut tosi vaikeeta, pala kurkussa olen joka aamu töihin lähtenyt vaikka poika jää sinne todella mielellään. Hyvä että ehtii saada lapselta kenkiä jalasta, kun juoksee sinne muiden lasten sekaan leikkimään. Kaipa se johtuu siitä, että kun sen esikon sain näin vanhoilla päivillä nelikymppisenä, niin jotenkin sitä ei vain haluaisi hetkeksikään päästää silmistään. Meillä kun ei juuri ole noita "lapsellisia" tuttavaperheitäkään, niin pojan kontaktit muihin lapsiin jäisivät todella vähäisiksi. En tiedä, tämä on tosi vaikea juttu, jos kyse olisi vain minun halustani niin poika jäisi kotiin. Päätös olisikin tosi helppo, jos poika ei selvästikään sinne hoitoon haluaisi mennä.

Uusimmat

Yhteistyössä