M
mökömaija
Vieras
mun 5v pojalla on puheenkehitys jäänyt jälkeen ja nyt suositellaan neuvolasta lapsen laittamista päiväkotiin ja mielellään ainakin 6-7 tuntia päivässä ja mielellään ainakin 4 päivää viikossa, jos ei kaikki 5kin päivää. Eihän siinä mitään mutta kun mä oon pienemmän pojan kanssa kotona ja jos toi isompi laitetaan p'iväkotiin niin multa menee kuntalisä pois. Millä mä sit sen päivähoitomaksun hoidan? Ja vaikka se päivähoito ois tulojen mukaan ilmainenkin, niin kuntalisän poistumisen myötä se maksais kuitenkin tavallaan sen kuntalisän verran eli 250e. täällä kun ei siis kuntalisää makseta jos yksikin lapsi on kunnallisessa hoidossa, oli syy mikä tahansa. vaikka kuntoutuksellinenkin. kaiken lisäksi meiltä on lähimpään päiväkotiin matkaa 22km, että sitä pitäs sitten ajella aamuisin ja iltapäivisin edes takaisin kuskaamassa. lapsen etu on aina se tärkein juu, mutta kun puheterapia toimii kerran viikossa tuossa neuvolan tiloissa 10 km päässä, niin onks se jotenkin kohtuullista, että sen puheen takia pitää maksaa noin paljon ja ajaa pienemmän sisaruksen kanssa aamuin illoin edes takas päiväkotiin ja kotiin. mies ei voi osallistua kuljetuksiin, koska ajaa rekkaa ja lähtee töihin aina aamuyöstä ja tulee illalla kun pk on jo kiinni. sekään ei ole vaihtoehto että veisin molemmat pojat hoitoon, koska minulla ei ole itsellä työpaikkaa enkä halua tätä 1v nuortamiestä pk laittaa vielä. isompi poika käy kerhossa 2 kertaa viikossa ja muskarissa ja perhekerhossa kerran viikossa. on sosiaalinen ja muuten ihan normaalisti kehittynyt. mielipiteitä?