Miksi moni on niin pakkomielteinen raskaaksi haluamisessaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Orava88
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aijaa";28190275]Ja miten niin "vasta puolet kulunut yleisesti arvioidusta ajasta". Olettaako ap, että nuorella naisella kestää yleensä vuoden verran tulla raskaaksi? Terve nuori nainen, jolla on säännöllinen kuukautiskierto, tulee kyllä usein raskaaksi ihan heti.[/QUOTE]Minäkin nuorena naisena olen luullut, että noin vuoden verran voi rauhassa odottaa raskautumista, sitten ehkä ryhtyä tarkemmin tutkimaan asiaa jos ei vauvaa ala kuulua. Emme testaa ovulaatiota tai harrasta seksiä otsa rypyssä ja kello kädessä raskautumismielessä.

Noiden "Kuinka pian tulit raskaaksi ehkäisyn lopettamisen jälkeen?" -gallupeiden mukaan hyvin harvalla on tärpännyt ekasta kierrosta, suurimmalla osalla vasta siinä puolen vuoden tietämillä. Joo, pitäiskö jo varata aika lapsettomuusklinikalle...

"Anteeksi, mutta mikä teitä vaivaa? Ihan oikeasti."

No se vauvakuume, tietty! eihän niitä palstoja muuten sillä nimellä kutsuttaisi...

Ehkä ei sulla ole vauvakuume iskenyt vaan olette vaan päättäneet, että nyt on hyvä aika vauvalle tulla. Mutta voi kuule, kun se kuume iskee niin se iskee kunnolla ja sillon ei järjellä ole enää mitään tekemistä asian kanssa. Ei kannata vielä huudella, se kuume saattaa itelleskin iskeä jossain vaiheessa ja sitten sitä roikutaan täällä palstoilla pissatikkuja esittelemässä :)

niin ja mitä tulee tohon alle 30v. hoitoihin lähtemiseen voi olla yksi syy se, että kierrot on epäsäännöllisiä ja ovulaatiota ei tapahdu, niin sillon on ihan turha odotella vuotta, kun jos sitä ovulaatiota ei tapahdu ikinä niin se tuskin ilman apuja vuoden kuluessa alkaa tapahtumaankaan...näin ainakin mulle lääkäri sanoi kun kyselin menkoista, joita ei ole tullut kolmeen kuukauteen. ja silloin valitettavasti täytyy myös testailla tietyin väliajoin, kun ois kuitenkin ihan kiva mun mielestä tietää, jos raskaaksi on tullut, kun noista olemattomista menkoista sitä ei voi laskea...ja näitä kiertojen säännöstäviä lääkityksiäkin kun jo kutsutaan lapsettomuushoidoiksi.

[QUOTE="vieras";28190365]Minäkin nuorena naisena olen luullut, että noin vuoden verran voi rauhassa odottaa raskautumista, sitten ehkä ryhtyä tarkemmin tutkimaan asiaa jos ei vauvaa ala kuulua. Emme testaa ovulaatiota tai harrasta seksiä otsa rypyssä ja kello kädessä raskautumismielessä.

Noiden "Kuinka pian tulit raskaaksi ehkäisyn lopettamisen jälkeen?" -gallupeiden mukaan hyvin harvalla on tärpännyt ekasta kierrosta, suurimmalla osalla vasta siinä puolen vuoden tietämillä. Joo, pitäiskö jo varata aika lapsettomuusklinikalle...[/QUOTE]

Joo niin varmasti voi vuoden ihan rauhassa odotella, eikä nuoren ihmisen tietty kannatakaan heti panikoitua, kun on vielä hedelmällisiä vuosia toivottavasti monta jäljellä. Mutta ap:n aloituksesta sain sen käsityksen, että alle 30v ihmisilläkin raskautumiseen menisi YLEENSÄ vuosi. Siihen en aivan usko.

Onhan se tyhjä syli kova paikka. Itselläni vain joka toinen raskaus mennyt loppuun asti. Lapsen haluaminen on täynnä pelkoa, epätoivoa, ajoittaista toiveikkuutta, jännitystä, paniikkiakin. Nyt rv 20 menossa ja ennenaikaisia suppareita tulee herkästi, joka tietty hermostuttaa minua. Hermona olin jo ennen raskauden alkamista, kun oli pistoksia, hormoneita, ultraamista jopa 2 pv välein...

Sitä voi joskus huomata, että on tullut samanlaiseksi kuin arvostelemansa ihmiset. Onneksi. Se kasvattaa ihmisenä.

• Tykkää
Reactions: Aatamin akka
Ei mulla muuta kuin, että koira saattaa ihan oikeasti vaistota raskauden. Ainakin meidän koira alkoi ihan oudoksi. Tunkee koko ajan mun syliin, nuolee mun käsiä, pukkii päällään mahaa ja kulkee perässä ihan joka paikkaan ja testasin just vähän aikaa sitten plussan. Tuo koira ei kyllä normisti käyttäydy yhtään noin. Syliin se on pitäny aina suurinpiirtein pakottaa ja muutenkin on ollut enemmän sellanen että hakeutuu omaan rauhaansa, kuin kykkii mussa kiinni. Ja tämä koiran halipula kohdistuu tosiaan vain muhun eikä muihin perheenjäseniin.

Yritä sitä lasta viisi vuotta, niin ymmärrät paremmin. Itsekin olin pari ensimmäistä vuotta aika kevyin mielin yrittämässä, mutta neljännen yritysvuoden jälkeen alkoi jo vähän epätoivoiseksi.

Kieltämättä olen samaa joskus miettinyt. Lähinnä niitä aikoja kun kolmosta yritettiin, siinä meni sen puoli vuotta ja väliin mahtui yksi keskenmeno. Jossain vaiheessa sitten erehdyin vilkaisemaan jotain kuumeilu/yritysketjuja ja tuntui oudolta.

Enkä siis tarkoita sitä jos raskaaksi tuleminen venyy ja se alkaa stressaamaan, silloin ymmärrän hyvin että tehdään kaikki ovulaatiotestit ja yritetään löytää optimiajat, varmasti asia pyörii mielessä ja ahdistaakin. Mutta siis sitä kummastelin kun jo ensimmäisistä kierroista tehdään hirveä stressinaihe. Parhaimmillaan kun on sovittu että kesäkuussa jätetään ehkäisy pois niin maaliskuussa on jo ostettu kaapit täyteen eri merkkisiä ovulaatio- ja raskaustestejä ja mietitään miten kellotellaan H-hetkiä yms. En ole tarjoamassa "yrityksen lopettamista" ratkaisuksi lapsettomuusongelmiin, mutta noita kun lukee ja siihen päälle sitä hirveää epätoivoa kun ensimmäisestä kierrosta ei raskaudukaan niin välillä käy mielessä että voiko olla että kroppakin reagoi siihen stressiin niin että raskautuminen on hankalampaa. (Ja välillä käy miehiäkin sääliksi)

Tietty nykyään välineurheilu kuuluu asiaan kuin asiaan -enkä itsekään sitä vältä- joten ehkä se sitten näkyy tässäkin. Kenties ihmiset muutenkin tulee kärsimättömämmiksi ja haluaa heti sen mitä ovat vailla, lapsen pitää sijoittua tiettyyn ajankohtaan opiskeluissa/työelämässä jne.

Vauvakuumetta juu, toisaalta mielestäni olen itsekin kärsinyt siitä usein mutta silti se ei sentään tuollaisia mittasuhteita ole saanut. Ei kuitenkaan ole minulta pois, ihan vapaasti kukin yrittää niin kuin parhaakseen kokee. :)

Heh, arvasin, että heti kiiremammat julistamassa, että jonkun on pakko olla pielessä jos ei puolessa vuodessa raskaudu ;)
Voi olla että on, voi olla että ei ole. En todellakaan jaksa alkaa asiaa miettimään ja stressaamaan, ennenkuin ainakin pari vuotta on täynnä. Kuten sanottu, aikaa minulla on vielä reippaasti :)
Munasarjat ja kohtu ultrattu alle vuosi sitten ja terveet ovat, se tieto riittää minulle.

Joku vissiin haukkui idiootiksikin kun ihmettelin näitä alle 30-vuotiaita, jotka alle vuoden jälkeen jo hakeutuvat lapsettomuushoitoihin. No onhan se nyt aika helvetinkin erikoista, että joku ikäiseni on jo niin paniikissa, että puolen vuoden jälkeen raahaa puoliväkisin miestään lääkärin juttusille.
Ja koska tahallaan osa halusi ymmärtää (vaihteeksi) väärin, tarkoitin niitä, joilla EI OLE todettu mitään poikkeamaa.

No, vaikeahan se on tietty näitä pakkomieleisiä ymmärtää, kun koskaan en halua tehdä perheen hankkmisesta elämäni ainoaa sisältöä. Olisi se ihan kiva, mutta jos käykin niin etten sitä saa, niin on sitten vaan keksittävä joku muu elämänsuunta, kuin äitinä oleminen.

Huh, arvasin kyllä, ettei alotukseni ota ihan sitä positiivisinta vastaanottoa, mutta sana on vapaa ja hyvä tuoda vähän tätäkin puolta esille.

• Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
[QUOTE="vieras";28190095]Orava88, olen sun kanssa samanikäinen ja ollaan miehen kanssa valmiita vauvan tuloon, jos siis on vain tullakseen. Pillerit lopetin vasta tammikuussa, eikä tässä mitään hätäillä. Ovulaatiotestejä tuskin alan tekemään, mutta katsoo nyt.

Olisin halunnut ehkä jutellakin raskauden yrittämisestä ja kaikesta siihen liittyvästä, mutta odotus- ja vauvakuume-palstat ovat täynnä toistaan karsempia keskusteluja. "Maaliskuun mussukat <3 <3 <3" ja sitä rataa. Masuasukki, masuilija, hrrrr...

Sitten kuvataan niitä oksettavia pissatikkuja ja ladataan nettiin, muut sitten asiantuntevasti niitä tulkitsee. Jokainen pienikin nipsaus on tietysti raskausoire, ja jokainen ruumiintoiminto kuvaillaan keskustelupalstalla tyyliin "ovislimoja on ollut". :x[/QUOTE]

Meillä jätettiin ehkäisy pois viime syksynä. Ensin oli stressiä, kun ei heti onnistuttu mutta vähitellen mennyt rennompaan suuntaan. Ei harrasteta seksiä kellontarkasti, vaan silloin kun tekee mieli. Ihan oikeasti, luonto on hoitanut asian niin, että naisen tekee ovulaation aikoihin enemmän mieli seksiä.

Tässä samalla pohdiskelen, että jos nyt keväällä 2014 ei ole mitään kuulunut, niin voisin lähteä opiskelemaan jne. Tärkeintä ajatella niitä elämän asioita, joihin voi itse vaikuttaa. Miksi jäisin suremaan ja junnaamaan asiaan, joka on ns. "korkeimpien voimien käsissä", ei ne asiat siitä muutu vaikka kuinka parkuisin silmät päästäni.
Plus kaksi karvaista ja hännällistä kaveria pitää huolen siitä, että hoivavietti ja hellyyttelypuuskat eivät mene hukkaan :)

Parisuhteestakin sen verran, että mieluummin sitten vuosien päästä istun hänen kanssaan lapsettomuusklinikalla, kuin synnyttämässä jonkun muun miehen kanssa.

Ihmiset, jotka ovat pakkomielteisiä raskautumisessa lienevät sitä ihan mihin tahansa ryhtyväkin (esim. karppaus, koiran ottaminen, kissan ottaminen, asunnon etsintä, muttaminen, mahdollisen lapsen kasvatus, vaunujen valinta, lastenvaatteet..). Myönnän, että se on rasittavaa! En ole pystynyt mitään kuumeilupalstoja ikinä vakavasti lukemaan tuon hiivatin kohkaamisen takia (oikeasti, en halua lukea kenenkään limoista, vuodoista, pissan hajuista yms). Olen varmaan ollutkin 'pakkomielteinen' kun eka nopeasti alkanut raskaus meni kesken ja seuraavaa ei meinannut kuulua. En silti niin pahasti, että olisin noita limajuttuja edes aloittanut tutkimaan saati sitten avautunut niistä missään ;). Ja varmasti hössötinkin liikaa ekan raskauden aikana, luojan kiitos otin opikseni ja seuraavat ovat olleet helpompia (vaikken sen nopeammin ole sen koomminkaan raskautunut :D).

[QUOTE="Orava";28190822]Meillä jätettiin ehkäisy pois viime syksynä. Ensin oli stressiä, kun ei heti onnistuttu mutta vähitellen mennyt rennompaan suuntaan. Ei harrasteta seksiä kellontarkasti, vaan silloin kun tekee mieli. Ihan oikeasti, luonto on hoitanut asian niin, että naisen tekee ovulaation aikoihin enemmän mieli seksiä.

Tässä samalla pohdiskelen, että jos nyt keväällä 2014 ei ole mitään kuulunut, niin voisin lähteä opiskelemaan jne. Tärkeintä ajatella niitä elämän asioita, joihin voi itse vaikuttaa. Miksi jäisin suremaan ja junnaamaan asiaan, joka on ns. "korkeimpien voimien käsissä", ei ne asiat siitä muutu vaikka kuinka parkuisin silmät päästäni.
Plus kaksi karvaista ja hännällistä kaveria pitää huolen siitä, että hoivavietti ja hellyyttelypuuskat eivät mene hukkaan :)

Parisuhteestakin sen verran, että mieluummin sitten vuosien päästä istun hänen kanssaan lapsettomuusklinikalla, kuin synnyttämässä jonkun muun miehen kanssa.[/QUOTE]Minusta sinä kuulostat järkevältä nuorelta naiselta. Juuri sellaiselta, jonka kanssa itsekin haluaisin jutella raskaudesta ym, ei niinkään noiden ovislimojen tutkijoiden. ;) Nyt minullekin riittää se, että nauttii elämästä ja parisuhteesta. Lasten saanti on minustakin korkeammassa kädessä.

Tiedän, että tähänkin viestiin tulee varmaan kymmeniä lapsettomuushoidoista puhkujia ja "koska olet noin nuori et voi ymmärtää :)", mutta i rest my case.

Hyvää jatkoa sinulle ap.

Mitenkäs muuten, monesta ketjusta lukeneena olen viisastunut, että ilmeisesti kohdunnapukasta voidaan päätellä, onko raskautunut.

Olenko nyt ymmärtänyt asian väärin, vai tosissaanko ihmiset työntävät sormet syvälle sinne itseensä, kun ei haluta odotella kuukautisten alkamispäivää?

Mä ymmärrän, että se menee tuollaiseksi kun on yrittänyt jo kauan ja lasta ei vaan kuulu. Mutta olisi tärkeää siinäkin tilanteessa yrittää välttää tuota pakkomielteisyyttä. En halua yhtään vähätellä lapsettomuutta, se on varmasti ihan hirveää, voi olla elämän kovin paikka ja en toivoisi sitä kenellekkään. Mutta siitä on itselle vain haittaa, jos siitä tulee koko elämän valtaava pakkomielle. On elintärkeää yrittää keksiä myös muuta ajateltavaa ja tehtävää ja tarkoitusta elämään.

Meitä on niin moneen junaan. Toisille lapsen saaminen on elämän tärkein asia ja toisille taas ei. Joillekin sellainen "pakkomielteisten" vertaistuki voi olla tärkeää. Ei kannata lukea niitä palstoja, jos ne niin ärsyttää.

Tosi hienoa, että aloittaja pystyy suhtautumaan raskaaksi tulemiseen noin rennosti, eikä turhia stressaa! Sehän usein onkin se paras niksi raskaaksi tulemiseen, kun ei liikoja stressaile (tietenkin tärkein niksi on se yhdyntöjen oikea ajoittaminen) ja jos siis ei ole mitään lapsensaantiin liittyvää ongelmaa taustalla.

Mitenkäs muuten, monesta ketjusta lukeneena olen viisastunut, että ilmeisesti kohdunnapukasta voidaan päätellä, onko raskautunut.

Olenko nyt ymmärtänyt asian väärin, vai tosissaanko ihmiset työntävät sormet syvälle sinne itseensä, kun ei haluta odotella kuukautisten alkamispäivää?

Enpä ole ikinä tuollaisesta kuullutkaan(kun en noita vauvakuumeketjuja lukenut) mutta eikö aikuisen ihmisen pitäisi uskaltaa sormet omaan värkkiinsä tunkea?

[QUOTE="vieras";28190887]Minusta sinä kuulostat järkevältä nuorelta naiselta. Juuri sellaiselta, jonka kanssa itsekin haluaisin jutella raskaudesta ym, ei niinkään noiden ovislimojen tutkijoiden. ;) Nyt minullekin riittää se, että nauttii elämästä ja parisuhteesta. Lasten saanti on minustakin korkeammassa kädessä.

Tiedän, että tähänkin viestiin tulee varmaan kymmeniä lapsettomuushoidoista puhkujia ja "koska olet noin nuori et voi ymmärtää :)", mutta i rest my case.

Hyvää jatkoa sinulle ap.[/QUOTE]

Olisi kyllä todella mukava silloin tällöin keskustella asiasta niin, ettei menisi överiksi nuo jutut :)

Muuhun en ota kantaa, mutta myös minusta se meno on käsittämätöntä, ja tulee väistämättä mieleen että voi kuumeilijoiden miesparat :D

Helppo tietysti sanoa, kun en ole ikinä kokenut minkäänlaista vauvakuumetta.

Alkuperäinen kirjoittaja lapsenpäästäjä;28190907:
Meitä on niin moneen junaan. Toisille lapsen saaminen on elämän tärkein asia ja toisille taas ei. Joillekin sellainen "pakkomielteisten" vertaistuki voi olla tärkeää. Ei kannata lukea niitä palstoja, jos ne niin ärsyttää.

Tosi hienoa, että aloittaja pystyy suhtautumaan raskaaksi tulemiseen noin rennosti, eikä turhia stressaa! Sehän usein onkin se paras niksi raskaaksi tulemiseen, kun ei liikoja stressaile (tietenkin tärkein niksi on se yhdyntöjen oikea ajoittaminen) ja jos siis ei ole mitään lapsensaantiin liittyvää ongelmaa taustalla.

Eipä ne niin ärsytä, enemmänkin jäin pää kallellaan ihmettelemään lukemaani tekstiä.

Ja mikäli stressi tosiaan vaikuttaa asiaan (lääketieteellistä syy-yhteyttä ei ilmeisesti ole todettu?), niin eikö sitä suuremmalla syyllä pitäisi välillä näille kuumeilijoilleki pitäisi muistuttaa, että välillä olisi hyvä hellittää ja nauttia elämästä niillä korteilla, mitä on annettu.
Sinähän se stressikin ehkä hellittäisi ja jospa raskauskin alkaisi "ihan huomaamatta".

En millään ilkeilyllä tarkoita mitään viestiäni, jos joku sen nyt on niin käsittänyt.

Enpä ole ikinä tuollaisesta kuullutkaan(kun en noita vauvakuumeketjuja lukenut) mutta eikö aikuisen ihmisen pitäisi uskaltaa sormet omaan värkkiinsä tunkea?

Totta kai pitää uskaltaa, mutta jotenkin outoa ajatus, että joka kuukausi lähtisin värkkiäni ronkkimaan testatakseni, olisinko mahdollisesti raskaana.
Johan siinä pitäisi kynnetkin pitää koko ajan lyhyenä :D

Ihan sivusta mainiten että voithan sä Orava88 pistää pystyyn oman ketjun ja otsikoit sen jotenkin niin ettei sinne eksy näitä "häröjä"? Sillä tavalla vois ainakin yrittää saada sitä omanlaistaan keskusteluseuraa?

Ihan sivusta mainiten että voithan sä Orava88 pistää pystyyn oman ketjun ja otsikoit sen jotenkin niin ettei sinne eksy näitä "häröjä"? Sillä tavalla vois ainakin yrittää saada sitä omanlaistaan keskusteluseuraa?

Niin no, mitenhän sen sitten otsikoisi, ettei kukaan siitä sitten loukkaantuisi :S
Menee ehkä vähän maku jos ko. ketjuun joka toinen tulee haukkumaan minut idiootiksi :D

Noihin lima- ja testausjuttuihin jaksan vielä suhtautua hymyillen. Mutta se, kun siitä epäselvästä plussasta ja kolme päivää myöhässä olleista kuukautisista tehdään "enkelivauva", on jo mielestäni vähän vastenmielistä piehtarointia.

Ja toki jokaisella on oikeus tunteisiinsa, enkä minä voi tietää kuinka he kärsivät, mutta silti jumalauta.

[QUOTE="vieras";28191074]Toisaalta oli hassua se kuumeilu ja vauhkoilu tai ei, niin eihän se ketään vahingoita jos joku tahtoo limoistaan ym jossain puhua.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Antaa ihmisten vauhkoilla. Vertaistuki on tärkeää!

Yhteistyössä