Miksi niin moni on raskaana saikulla jatkuvasti?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
tuoreäiti
Onpa herkkää porukkaa. Ap ihmetteli miksi jotkut hyväksikäyttää raskauttaan hakemalla sairaslomaa kun ei vaan kiinnosta olla töissä.
Heti hirvee itku ja poru ja kisailu siitä, kellä on ollu kaikkein rankin raskaus... nyt ei ollut kyse siitä.
Joihinkin tais kalikka kilahtaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja OnhanNäitä:
No kyllähän näitä "minä en voi tehdä enää mitään kun olen raskaana"-tyyppejä on, mitä sitä kieltämään. Tiedän eräänkin, jonka ei tarvinnut tehdä työssään oikeestaan enää mitään, istuskeli vaan kahvihuoneessa koska "sikiä voi vaurioitua siitä ja siitä ja siitä liikkeestä" (ihmettelen vaan miten hän selvisi kotielämässä mistään) ja tätä jatkui alusta lähtien. Työterveyslääkäri siis oli määrännyt, ettei tämä henkilö saanut enää tehdä määrättyjä tehtäviä ja tämähän oli ok mutta kun loppui liike kokonaan.
Sitten kun ihmeteltiin, että ethän sinä voi koko raskausaikaa saada palkkaa ja kuitenkin vaan istua kahvihuoneessa, niin vastaus oli "enhän minä voi koko 7 kk sairaslomalla olla".
Että eipäs nyt taas jeesustella.

On totta maar näitä.Mutta onko niitä kuitenkaan niin paljoa kuin tässä vähän annetaan ymmärtää.
Mulla tuttavapiirissä ollut useita raskaana olevia ja vain yksi kuuluu tähän en voi tehdä mitään jne jne joukkoon.


 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Joo tuo on totta.
Pomosi on ´tyypillinen´ nainen :D

Miespuolinen pomo olisi tuskin yrittänyt mitätöidä sinun tuntemuksia ja kipuja? =)
Miespuoliset työkaverit ainakin olivat kovin empaattisia :)
Tosin useampi naispuolinenkin työkaveri oli erittäin ihana.
Heheheheh :p

Totta varmasti, mutta pakkohan minun oli sanoa =)
 
j
Alkuperäinen kirjoittaja tuoreäiti:
Onpa herkkää porukkaa. Ap ihmetteli miksi jotkut hyväksikäyttää raskauttaan hakemalla sairaslomaa kun ei vaan kiinnosta olla töissä.
Heti hirvee itku ja poru ja kisailu siitä, kellä on ollu kaikkein rankin raskaus... nyt ei ollut kyse siitä.
Joihinkin tais kalikka kilahtaa...
peesi!!
 
ks
Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tässä meidän ero onkin. Minun moraali ei anna olla töissä pois tuollaisen (ei vaarallisen) vaivan vuoksi. Enemmänkin katson sen kuuluvan loppuraskauteen.
Kysymys ei ole moraalista.
Vaan aikansa eläneestä käsityksestä että kunnollisen ihmisen pitää pystyä tekemään töitä säässä kuin säässä.

Nykyihmisen ei tarvitse ´identifioida´ itseänsä työn kautta enää, onneksi.
Toivottavasti sinäkin opit tämän.

Sinun tyhmyytesi ei anna sinun olla poissa sairauden/vaivan takia, ei moraali.

Sinä et tee töitä ihmiselle vaan yhtiöllä, ainakin useimmat meistä. Yhtiöllä ei ole moraalia, se on konsepti jonka tarkoituksena on tuottaa rahaa, se ei ole ihminen joten sinulla ei voi olla moraalisia velvollisuuksia yhtiötä kohtaan.
Sinulla on velvollisuus sopimusta kohtaan, moraalinen ja juridinen. Mutta siinä sopimuksessa ei velvoiteta sairasta ihmistä tekemään töitä. Jos sairaana tehdyistä töistä maksettaisiin enemmän, niin asia olisi eri mutta niistä ei makseta.
Näin on!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Mulla tuttavapiirissä ollut useita raskaana olevia ja vain yksi kuuluu tähän en voi tehdä mitään jne jne joukkoon.
Mäkin tunnen vain yhden.
Mutta se oli samanlainen jo ennen raskauttaan, ja on samanlainen edelleen kun lapsi on jo vuoden vanha. Eli joka ikinen päivä särkee, kolottaa, väsyttää, sattuu, on paha olo tai jokin kriisi, ehkäpä kaikkea näitä.
 
d
Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Alkuperäinen kirjoittaja juuuu:
RASKUS EI OLE SAIRAUS!!! vaan siitä pitää nauttia kaikkine vaivoineeeen!!
Älä viitsi esittää itseäsikin tyhmempää.
en esitäkkää..kyllä mä ainaki nautin raskaudesta vaivoinenni ennemmin ku valitan koko ajan en voi tehä mitää ja saattuuuu jakolottaa ja ja ja .. hermot menee sellasiii!!
 
Mäkin varmaan oon ollut puolesta välistä raskautta ihan turhaan saikulla. Hb vaan 105 ja verenpaine 170/116 - mut olis pitänyt vaan olla reipas ja jaksaa, kun raskaus ei ole sairaus.
Mitä siitä, että aikaisemmat lapset jää illalla hoitamatta, kun äiti ei enää työpäivän jälkeen pysy hereillä.
 
s
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Mulla tuttavapiirissä ollut useita raskaana olevia ja vain yksi kuuluu tähän en voi tehdä mitään jne jne joukkoon.
Mäkin tunnen vain yhden.
Mutta se oli samanlainen jo ennen raskauttaan, ja on samanlainen edelleen kun lapsi on jo vuoden vanha. Eli joka ikinen päivä särkee, kolottaa, väsyttää, sattuu, on paha olo tai jokin kriisi, ehkäpä kaikkea näitä.
mäki tunnen yhden mut ses siis makoili oikeesti 17 rv sairaalassa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja d:
en esitäkkää..kyllä mä ainaki nautin raskaudesta vaivoinenni ennemmin ku valitan koko ajan en voi tehä mitää ja saattuuuu jakolottaa ja ja ja .. hermot menee sellasiii!!
Millaisia vaivoja sulla sitten on ollut?

Mä olen peruspositiivinen ja reipas ainakin omasta mielestäni, mutten siltikään juuri nauttinut siitä, että oksensin 30 kertaa vuorokaudessa. Tai siitä, että olin tiputuksessa. Migreenikohtaukset sokeutumisineen ja erittäin kiduttavine päänsärkyineenkään eivät olleet kamalan mukavia. Tai se, että pyörryin yhdessä vaiheessa joka kauppareissulla.
 
Hemppis
Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tässä meidän ero onkin. Minun moraali ei anna olla töissä pois tuollaisen (ei vaarallisen) vaivan vuoksi. Enemmänkin katson sen kuuluvan loppuraskauteen.
Kysymys ei ole moraalista.
Vaan aikansa eläneestä käsityksestä että kunnollisen ihmisen pitää pystyä tekemään töitä säässä kuin säässä.

Nykyihmisen ei tarvitse ´identifioida´ itseänsä työn kautta enää, onneksi.
Toivottavasti sinäkin opit tämän.

Sinun tyhmyytesi ei anna sinun olla poissa sairauden/vaivan takia, ei moraali.

Sinä et tee töitä ihmiselle vaan yhtiöllä, ainakin useimmat meistä. Yhtiöllä ei ole moraalia, se on konsepti jonka tarkoituksena on tuottaa rahaa, se ei ole ihminen joten sinulla ei voi olla moraalisia velvollisuuksia yhtiötä kohtaan.
Sinulla on velvollisuus sopimusta kohtaan, moraalinen ja juridinen. Mutta siinä sopimuksessa ei velvoiteta sairasta ihmistä tekemään töitä. Jos sairaana tehdyistä töistä maksettaisiin enemmän, niin asia olisi eri mutta niistä ei makseta.
Joo, mutta saikulla saa vähemmän palkkaa kuin töissä ollessa =( Että ei kyllä kiinnosta ihan pikkuvaivan takia olla poissa.
 
mona
Kyllä nainen on elämänsä aikanä niin vähän aikaa raskaana että mitäs sitten jos sen takia on saikulla. Jotkut oikeesti on saikulla muutenkin huvikseen ja sekös vasta ärsyttää..
 
Poistuu palstalta, ärsyttävää
Alkuperäinen kirjoittaja j:
Alkuperäinen kirjoittaja tuoreäiti:
Onpa herkkää porukkaa. Ap ihmetteli miksi jotkut hyväksikäyttää raskauttaan hakemalla sairaslomaa kun ei vaan kiinnosta olla töissä.
Heti hirvee itku ja poru ja kisailu siitä, kellä on ollu kaikkein rankin raskaus... nyt ei ollut kyse siitä.
Joihinkin tais kalikka kilahtaa...
peesi!!
Joo, kyllä kalikka kilahtaa! Kun olen kokenut täysin erilaiset raskaudet, niin on helppo ymmärtää, että niillä joilla ei ole raskausvaivaa juurikaan ollut on niin hyvä arvostella ja epäillä muiden tarkoitusperiä sairasloman suhteen.

Mua ei niinkään ärsytä tässä keskustelussa se, että arvostellaan saikulla olijoita vaan se, ettei ymmärretä, että me odottajatkin ollaan taas ihan erilaisia ja koetaan asiat eri tavalla. Tämä on taas hyvä osoitus ihmisten ahdasmielisyydestä ja suppeakatseisuudesta, kun itse ei ole jotain kokenut, ei voida ymmärtää, että toisella vastaava tilanne voi olla ihan erilainen.
 
j
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja d:
en esitäkkää..kyllä mä ainaki nautin raskaudesta vaivoinenni ennemmin ku valitan koko ajan en voi tehä mitää ja saattuuuu jakolottaa ja ja ja .. hermot menee sellasiii!!
Millaisia vaivoja sulla sitten on ollut?

Mä olen peruspositiivinen ja reipas ainakin omasta mielestäni, mutten siltikään juuri nauttinut siitä, että oksensin 30 kertaa vuorokaudessa. Tai siitä, että olin tiputuksessa. Migreenikohtaukset sokeutumisineen ja erittäin kiduttavine päänsärkyineenkään eivät olleet kamalan mukavia. Tai se, että pyörryin yhdessä vaiheessa joka kauppareissulla.
siis ne perus rasitteet joita moni pitäää siis oikeesti ettei voi muka tehä mitää.. iskias, huono hemppa liitoskivut yms...ymmärrän jossain migreeni tms "vakavampi"..mutta ono siis koko aika sanonu etten niitä tajua ketkä jonukn selkäkivun takia ja iskiaksen takii jää saikulle.
 
Hemppis
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Mäkin varmaan oon ollut puolesta välistä raskautta ihan turhaan saikulla. Hb vaan 105 ja verenpaine 170/116 - mut olis pitänyt vaan olla reipas ja jaksaa, kun raskaus ei ole sairaus.
Mitä siitä, että aikaisemmat lapset jää illalla hoitamatta, kun äiti ei enää työpäivän jälkeen pysy hereillä.
Eikös tässä olisi sairautena alhainen hemoglobiini ja korkea verenpaine? Ei suinkaan raskaus. Raskaus saatta vain olla laukaisija noille oireille.
 
mona
Mä oli kaksi viikkoa saikulla ennen aikasiten supisteluiden takia. Oisin voinut olla töissäkin, en ollut mitenkään työkyvytön omasta mielestäni. Mutta yhtään en kadu että jäin saikulle. Oli ihana levätä ja laitella vauvan tavaroita. Kyllä mä vielä ehdin olee töissä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja j:
siis ne perus rasitteet joita moni pitäää siis oikeesti ettei voi muka tehä mitää.. iskias, huono hemppa liitoskivut yms...ymmärrän jossain migreeni tms "vakavampi"..mutta ono siis koko aika sanonu etten niitä tajua ketkä jonukn selkäkivun takia ja iskiaksen takii jää saikulle.
Jaa, mun mielestä sä sanoit että nautit mielummin raskaudesta vaivoineen päivineen (vaikka sulla ei siis ole mitään varsinaisia vaivoja tainnut ollakaan), ja sulla menee hermot niihin jotka valittavat että eivät voi tehdä mitään...

En mäkään tyhjän valittajista tykkää. Niistä, jotka eivät ole mukamas työkykyisiä mutta pystyvät kummasti silti shoppailemaan, ulkoilemaan, yms.
 
Hemppis
Alkuperäinen kirjoittaja mona:
Kyllä nainen on elämänsä aikanä niin vähän aikaa raskaana että mitäs sitten jos sen takia on saikulla. Jotkut oikeesti on saikulla muutenkin huvikseen ja sekös vasta ärsyttää..
Jeps, ja jotkut on saikulla esim. alkoholismin takia. Sairaushan kai sekin on, mutta kaikessa sentään raja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hemppis:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Mäkin varmaan oon ollut puolesta välistä raskautta ihan turhaan saikulla. Hb vaan 105 ja verenpaine 170/116 - mut olis pitänyt vaan olla reipas ja jaksaa, kun raskaus ei ole sairaus.
Mitä siitä, että aikaisemmat lapset jää illalla hoitamatta, kun äiti ei enää työpäivän jälkeen pysy hereillä.
Eikös tässä olisi sairautena alhainen hemoglobiini ja korkea verenpaine? Ei suinkaan raskaus. Raskaus saatta vain olla laukaisija noille oireille.
Ei, hb normaalisti n. 130 ja lääkärin mukaan taipumuksena raskauden aikainen korkea verenpaine (joka ei kuitenkaan liity raskausmyrkytykseen, sekin tutkittiin), ja joka varsin kovasta lääkityksestäkin huolimatta korkealla. Eli normaalisti täysin työkykyinen ihminen ei raskauden aikana kykene töihin!
 
sfdh
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja j:
siis ne perus rasitteet joita moni pitäää siis oikeesti ettei voi muka tehä mitää.. iskias, huono hemppa liitoskivut yms...ymmärrän jossain migreeni tms "vakavampi"..mutta ono siis koko aika sanonu etten niitä tajua ketkä jonukn selkäkivun takia ja iskiaksen takii jää saikulle.
Jaa, mun mielestä sä sanoit että nautit mielummin raskaudesta vaivoineen päivineen (vaikka sulla ei siis ole mitään varsinaisia vaivoja tainnut ollakaan), ja sulla menee hermot niihin jotka valittavat että eivät voi tehdä mitään...

En mäkään tyhjän valittajista tykkää. Niistä, jotka eivät ole mukamas työkykyisiä mutta pystyvät kummasti silti shoppailemaan, ulkoilemaan, yms.
no just niitä laiskoja et shoppailee pitkin saikku päiviä!!!
 
Meemis
Alkuperäinen kirjoittaja KullanMurutx4:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Jos ei tunne olevansa työkunnossa, voi hakea saikkua.

Oli raskaana tai ei...
täys peesi tälle :attn:
JOo, mua ei nyt huvita työt, en oo työkykyinen =) Näin minä ainakin tunnen, mutta ei silloin ole syytä hakea saikkua vaan miettiä, missä vika, kun ei vaan nappaa.
 

Yhteistyössä