<3 Kesäkuun Kullannuput 2013 <3 *maaliskuussa*

Lääkärikuulumisia:

Tyttö perätilassa istui jalat ristissä (ultrasi). Syke 140. Tyttö on viihtynyt perätilassa potkuista päätellen 95% ajastaan mahassa. Kuopuksen raskaudessa poika käännettiin vkolla 37. Enää en moiseen suostu.
S-fundus mitta 27, eli yläkäyrillä.
Painoa tullu reilu kilo per viikko.
Paineet oli mulle normaalit 113/74.

Hbtä ei mitattu, mentävä mittaa se ensi viikon keskiviikkona.
Kohdunsuu pehmentynyt.

MiiJane ja Iso-Iita 25+2

Keskiviikkona toinen ja vika sokerirasitus. Painonnousu ja sf-mitta antavat viitteitä taas mahdollisesta rdstä. Toivottavasti tässä raskaudessa säästyisin siltä.

Prahan reissu lähenee. 22-26.4 vietetään miehen kanssa kaksistaan Prahassa. <3 Silloin on myös hyvä juhlistaa hieman aikaisempaa 5-vuotis päiväämme. :)
 
Viimeksi muokattu:
^ lohduttavaa kuulla että muillakin painoa tullut nyt runsaammin kun mullakin oli nyt neljässä viikossa pompsahtanut kiloja paljon enemmän kun aiemmin. Toivon vaan että rauhouttuis nyt taas, lopussa niitä kuitenkin taas kertyy enemmän.

Taas uusia, kiva juttu! Tervetuloa! :)

Meillä pieni ollut kaikissa tarkastuksissa pää alaspäin ja muulloinkin luultavimmin ainakin liikkeiden perusteella. Minun tuurilla tyttö vääntää itsensä perätilaan just vikoilla viikoilla :LOL:
 
Lääkäristä kotiuduttu.

Painoa tullu onneks alle 2 kiloa edellisestä neuvolasta ja SF-mitta 25. Päästiin siis yläkäyrän yläpuolelta takas käyrille. Sykkeet oli 130-140. Omat verenpaineet lähteneet takas nousuun, 144/90. Jospa ne ei tuosta enää nousis.. Siinäpä se, kohdunsuun tilannetta ei kuulema enää tuolla uuden ohjeistuksen mukaan tsekata tässä keskiraskauden käynnillä.

MUOKS. Niin, meillä on oltu koko ajan perätilassa. Ja veikkaan että tilanne ei oo kummentunu, ku liikkeet tuntuu vaan alamahalla.

kodehu 26+3
 
Iltaa! :)

Mulla esikoinen oli jo rt:ssa rakenneultraan mennessä ja siinä se pysy, ainoastaan kylkeä aina käänsi. Samoin tämä pikkukakkonen oli jo rakenneultrassa kääntynyt rt:n ja niin se on tainnu pysyä, kun potkut tuntuu oikealle kyljelle. :)

ja galluppia:

Oma aavistus sukupuolesta: tyttö? alkuraskaus oli jotenkin niin erilainen verrattuna esikoiseen.
Sukupuoli ultrassa: Ihan selvä poika! :)
Syketaso: 140-155
Mahan muoto (pyöreä, terävä) pyöreä
Näkyykö maha takaa/edestä. Edestä ja sivuilta vain. Samanlainen maha kuin esikoisesta.
Vauva maha ylhäällä vai alhaalla. jossain siinä välillä? :D
Alkuraskauden pahoinvointi: muistelisin, että joskus rv 6-12? välillä oli parempana ja välillä sai useamman kerran päivässä halailla pönttöä.
Närästys: Ei pahemmin.. nyt viime viikkoina alkanut öisin vähän tuntumaan, mutta ei kuitenkaan häiritsevästi.
Mieliteot: rasvatonmaito, cokis, murot :D
Iho, hiukset ja kynnet: välillä puskee muutamia finnejä, mutta iho ei kuitenkaan rasvoitu, kuten yleensä. Hiukset hyväkuntoiset, eikä rasvoitu. Kynnet on tavallista vahvemmat.
Linea negra: Vielä ei oo tullu ollenkaan. Esikoisesta tuli jo tosi aikaisin ja se ylsi rintalastaan asti.
Sormustesti: -
Kiinalainen kalenteri: muistelisin, että tyttö?
Muita huomioita: häpyluu kipuilee myös täällä, joka tuntuu kävellessä ja kiertoliikkeissä.. Samoin lonkkia alkaa öisin kolottamaan, jos nukkuu pitkän aikaa samalla kyljellä.

Aronoele rv 24+5
 
Meilläkin oltiin vielä perätilassa rakenneultrassa. Ite en ees tajunnut kun se sanoi mutta onneks mies oli hereillä tässä(kin) asiassa. Nyt en kyllä tiiä että missä asennossa se on, tuskin poikittain kumminkaan. Jotenkin liikkeet vähentyneet viimeaikoina tai sitten kuvittelen vaan.

Oon nyt saanut ihan kivasti tehtyä koulutehtäviä eteenpäin. Kummasti piristää mieltä kun saa jotain pois alta :) Pesukonekin jo kolmatta päivää käynnissä kun on pyykkikoppa päässyt hippasen täyttymään. Jospas sitä rupeis sitten vaikka miettimään miten nää yhden huoneen huonekalut järjestäis että sais pinniksen ja vaatelipaston tänne mahtumaan. Huomenna neuvola verikokeineen, minkä jälkeen hieronta ja sitten vielä kirppistelyä :heart:
 
Mua on alkanut jotenkin huolettaa tämä koko sikiön asento -juttu.

Vaikka tiedän, ettei sillä vaiheessa ole mitään merkitystä, mutta silti se vähän vaivaa mieltä.

Mulla esikoinen viihtyi koko raskauden ajan perätilassa ja myös syntyi perätila-vauvana. Niin jotenkin latasin siihen synnytykseen ihan hirveästi jännitystä ja ehkä pelkoakin, että miten se menee. Ja no, loppujen lopuksi esikoinen syntyi niin, ettei hengittänyt ja hänet vietiin elvytettäväksi. Ei se varmaankaan siitä perätilasta johtunut, mutta silti asia mietityttää.

Kyllä tämäkin vauva on nyt koko ajan perätilassa. Tässä vaiheessahan se on ihan normaalia, mutta jotenkin on ruvennut pelottamaan, että jos tämäkään ei käänny. Sitten joutuu taas jännittämään sitä synnytystä, että meneekö se nyt varmasti hyvin.

Ehkä ihan aiheettomia pelkoja, mutta ei sille oikein voi mitään..

Linneat 25+2
 
neuvolassa käyty rv 26+0 :
pissa :proteiinit yhel plussal (lähete pissatestiin)
hb : 121 (rautaa lisää vaan,ei oo noussut yhtään vaikka syönyt 2 rautatabua päivässä)
paino : noussut nyt yhteensä 6 kiloa =P (viikossa 483g)
RR : 102/61
SF : 27 hupsistakeikkaa, tein enkat näillä viikoilla kaikista neljästä raskaudesta =P
tarjonta : raivotarjonta
syke : 140-150
liikkeet : liikkuu hulluna =P
täti oli saanut postia jorvista ja muistutteli minua että nyt ei saa leikkiä asialla että mulla se istukka kohdunsuun päällä kokonaan,jos paikat alkaa avautua niin veri alkaa ryöppyämään todennäköisesti sillä kohdunsuuta peittää istukka missä verisuonet virtaa! sit pitää vaan soittaa ambulanssi jne..seuraava ultra jorvissa vajaan 4 viikon päästä...=)
 
evamaria82 no eihän sulla sitten tuon sf-mitan perusteella ole mitään huolta pienestä masusta! :D Ja mitä olen sinun masukuvia nähnyt, niin eihän se niissäkään mitenkään pieneltä näytä! Mutta aika pelottavaa tuo istukka-juttu. Onko siitä jotain vaaraa vauvalle?

tuulentyttö ei tarjottu sektiota, vaan itse asiassa suosittelivat alateitse synnytystä. Multa kuvattiin lantio ja arviolta vauva oli siro, joten olivat sitä mieltä, että se olisi paras vaihtoehto. Mutta kyllähän se perätilasynnytys ensisynnyttäjänä jännitti ja pelotti aika lailla, mutta niin toisaalta pelotti se sektion mahdollisuuskin.
Itse synnytys kyllä sujui ihan hyvin, väliliha tosin piti leikata,koska se peppuhan ei työnny sieltä ulos ihan niin hyvin kuin pää. Ponnistusvaihekin kesti alle 10 minuuttia, mutta tosiaan tyttö syntyi ilman että hengitti. En tiedä vaikuttiko tuo perätilassa syntyminen mitenkään asiaan. Napanuora oli pari kertaa kaulan ympärillä (mikä on ilmeisesti aika tavallista, vai mitä olette mieltä??), mutta se oli tosi tiukasti ja varmaan kuristi.
Kääntämään vauvaa ei edes lähdetty, koska se istui niin tiukasti kohdussa eli oli tavallaan laskeutunut asemiin, vaikka tulikin pylly edellä :D

Onko täällä muuten muita perätila-vauvan synnyttäneitä?

Hei muuten sellainen kysymys, kun mulla usein aristaa tuosta ylämahasta, tuntuu kuin tuo kohtu ehkä painaisi jotenkin tuosta keuhkojen tai kylkiluiden kohdalta ja sitten maha aristaisi sen takia. Onko muilla tällaista?
 
Mä en voi vauvojen koon puolesta edes harkita perätilasynnytystä. Pienin vauva tosiaan ollut sen 4400g ja raja kai tuossa 4kg.

Kääntäminen tehtiin ed.raskaudessa. Kaksi lääkäriä käänsi pojan ja kuvittelin sen olevan kivuliaampaa, mutta ei se hirveesti sattunut kuitenkaan.

Mulla on huomenna sokerirasituskoe. Nyt tuntuu siltä, että taas on rd.puhjennut tai sitten rauta ei edelleenkään imeydy. Olen väsynyt, olo huono ja oksettaa. Viittaisi tuohon rd´hen, tosin väsymys voi johtua huonosta hbstkin.
 
Viimeksi muokattu:
Heipsis!

Vauvan asennosta Mulla ihan kaikki ollu rt koko raskauden, mutta tää oli sillo 24+0 perätilassa ja nyt ei kyllä hajua miten päin on.. Sillonkin se oli pari tuntia ennen ultraa rt, lääkäri tunsi pään alhaalla, kun teki sisätutkimusta (siis tunsi päältä päin sen pään :D). Tää on ollut melkoisen liikuvaa sorttia, mutta viimeiset pari päivää TODELLA hiljaa :(. Vähän huolettaa. Aamulla kuuntelit sydänäänet kotona ja vahva syke. Oisko sillä nyt jo niin ahdasta, että luovuttaa suosiolla Frotside Oliien teot siellä :D.

Mulla on mennyt aika, ja menee lähipäivinäkin, uusien perheenjäsenten parissa. Meille tuli sunnuntaina kaksi kääpiölupan poikasta ja mä oon ihan lööööv niihin. Ja sit nuo lapsukasiet eivät malta olla pois alakerrasta, missä puput on.. ja tuo 5v ei oikein osaa rauhoittua aina tilanteen vaatimalla tavalla :headwall:.. Että koitan tässä tapoja opettaa niin pupuille kuin noille omillekin lapsosille...

Tänään poksuis 27+0!! Jokos se on sit viimeinen kolmannes? Meillä ei edelleenkään ole mitään tehtynä vauvaa varten, saatikka hankittuna :headwall:. Nyt pitää pikkuhiljaa terästäytyä tämän asian suhteen. Makkareiden vaihto, vaunujuen&kaukalon osto, hoitopöytä.. no ne ainakin on ihan pakko saada ennen vauvan syntymää. Vaatteita onneksi löytyy paljon. Tuntuu vaan että ei riitä aika, ts. mä en saa/kärsi yksin käydä kauheesti täällä yksin säätämään. Su siivosin alakerran työhuoneen, missä ollu vuoden purkamattomia muuttolaatikoita ym. rojua viskattu vaan ovesta sisään.. juu eipä ois tarvinnu sitä yksin tehdä, ties taas tehneensä |O. Mutta kun suht rauhassa on, ei niin supistelekkaan =).

Nelli&Rusina 27+0 :heart:

Muoks vielä.. neminka Mä oon ihan samanlainen kaikkien syömisten suhteen :ashamed:. tekee niin mieli kaikkea hyvää, pullaa, leivoksia, suklaata, keksiä.. tosin ei niitä aina ole saatavilla, mutta huolehdin kyllä, että kerran päivää jostain irtoaa sellanen.. aj illasta jotain hyvää, kun lapset nukkuu. Mulla tullu painoa varmaan ihan sikana, en jaksa enää ees puntarille, tässä raskaudessa menee heittämällä +20kg rikki! Ei tee ees tiukkaa :headwall:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Neminka
Neuvolakuulumisia viikoilla 26+3 (täti merkkas jostain syystä +4). Multa otettiin tosiaan toisen kerran verikoe raskauden aikana ja sitä varten piti paastota. Eli nyt sitte selviää hemoglobiinikin ekan kerran sitten alkuraskauden. Sillon se oli 126 mutten usko sen siitä tippuneen kun olo on ihan hyvä ilma lisärautaa. Sf mitta oli 30 ja sykkeet sekä paineet normaalit. Sitä se vähän ihmetteli ettei painoa ollut tullut kuukaudessa lisää ollenkaan ja päästään ehkä ultraan kattomaan että kaikki on ok. Kiva sinänsä että päästään ultraan kattomaan kunhan kaikki on ok.

En ole vieläkään ylittänyt lähtöpainoa :/ Onko se ihan ok? Painoindeksi raskauden alussa oli ja on siis tälläkin hetkellä vähän päälle 24 etten ihan tikku ole kuitenkaan. Vähän mua huolestuttaa se että liikkeitä ei enää tunnu yhtä paljon/voimakkaasti kuin ennen.
 
Linneat, vielähän vauvan asennolla ei ole kiirettä, mutta traumaattisen synnytyksen jälkeen pelkosi tosi ymmärrettävää. Oletko miettinyt pelkopolia/synnytyssuunnittelukeskustelua?

Mulla aristaa ajoittain alamahasta. Luulen, että kohtu vain kasvaa.

Vauva väänsi itsensä eilen poikittain ja sen kyllä huomasi. Olo oli kuin sotanorsulla ja närästys oli mieletön, vaikka söi neutraalia ruokaa. Olo oli kuin ähkyssä, vaikka illallakin söin vain sämpylän ja vihersalaattia. Illalla muljautti itsensä ilmeisesti pääalaispäin, hyvin tunsi jo kuperkeikan. Tänään on paljon helpompi olla ja pystyin syömään normaalin lounaan, eikä housut kiristäneet siltikään kuten eilen.

Mulla oli kuopus miltei poikittain loppuun saakka. Ei kiinnittynyt, eikä kääntynyt pääalaispäin ennenkuin synnytyksessä. Synnytys oli nopea, hallittu ja helppo siitä huolimatta tai sen vuoksi.

Kenkien laitto alkaa olla hankalaa, talvitakki mahtuuvielä juuri ja juuri päälle. Mä niin odotan kevättä ja kevyempiin vaatteisiin siirtymistä. Mä en tajua miksi julksissa kulkuneuvoissa pitää olla sata astetta lämpöä. Mä luulen, että mun aamuheikotus johtuu vaan paahtumisesta metrossa.

Perjantaina eka lääkäri tässä raskaudessa. Ottaakohan se hb:a? Luulen, että pitäisi kaksinkertaistaa annos, niin väsynyt olen. Toki nuo jatkuvat yöheräilyt asennonvaihtamiseksi eivät taida auttaa asiaa.
 
Linneat: joo olin kyl aika yllättynyt tulokseen,kai mun muisti jotenkin pätkii että ois ollut isompi masu aikaisemmissa raskauksissa =D vaikka näköjääs olikin pienempi..ei tarvi olla huolissaan enään tosiaan kasvusta..=)
varasin myös 4D-ultran 2 viikon päähän (rv 28+0) Brunolle..sen saa hiukka halvemmal nyt kun ei tarvi rakenteita tsekata,katsotaan vain painoarvio ja pikkasen tytön kasvoja =)
 
Mulla ei oo hajuakaan missä asennossa vauva tuolla kellii.. Potkuja satelee ehkä eniten ylöspäin, mutta jotain muksahduksia tuntuu kohdunsuullakin.. Pelottaa kun toinen häärii niin kovasti tuolla, ettei sotkeennu napanuoraan. :( Toisaalta mua pelottaa vähän kaikki. Viikonpäästä kätilön kanssa juttelua, saa nähä onko apua. Nyt mukula pönkyää ilmeisesti pyllyään tuossa navan vieressä :heart:

Liikkeiden väheneminen: En osaa sanoa mikä on normaalia ja mikä ei, koska en ole aikaisemmissa raskauksissa juurikaan liikkeisiin MITÄÄN huomiota kiinnittänyt. Meillä ipana on aktiivinen, tosin hiljaisempiakin hetkiä mahtuu mukaan. Toivon oman mielenrauhani takia sitä, että ei kävisi liikkeitä vähentämään, koska meen sit pitkin seiniä. Mutta varmasti on ihan normaalia, että liikkeet väheneekin. Jostain luin että jos vauva kasvaa kovasti se liikkuu vähemmän, en sitte tiedä onko totta. Meinaan kysellä kyllä kaikkea kätilöltä kun sen tapaan. Oikeesti, oon ku hysteerinen ensisynnyttäjä.. :ashamed:

Mulla on lääkäri vasta pääsiäisen jälkeisenä tiistaina. Kolmen viikon päästä. Mutta sitte on ultra ja saa varmaan jotain painoarviotakin, itselläkin kun tää sf mitta huitelee yläkäyrien yläpuolella.

Mulla on häpyluu hirveän kipeä, samoin selkä ja iskiaskivutkin vaivaa. Vaaputtelen täällä eestaas. Monet päivittelee sitä miten iso olenkaan juhannuksena kun oon nyt jo tämmönen tankero..

Tsempit kaikille ihanille äiskille :heart:
 
Hei muuten sellainen kysymys, kun mulla usein aristaa tuosta ylämahasta, tuntuu kuin tuo kohtu ehkä painaisi jotenkin tuosta keuhkojen tai kylkiluiden kohdalta ja sitten maha aristaisi sen takia. Onko muilla tällaista?
Mulla on ollut tosi kipee jo jonkun kuukauden, se pahenee kun istuu pitkään tai muuten vähentää jo ennestään vähäistä tilaa. FB:n ryhmässäkin tästä oli puhetta. Tosi ärsyttävää, kun on kuitenkin pakko istua töussä. En tiedä miten saan ajettua muuttopakuakaan näillä millälie kylkiluukivuilla!

Mites muilla, sujuuko ajaminen vielä kivuitta? Mä en ole istumisesta tykännyt nyt myöskään johonkin kuukauteen. Jos ei ois pakko en istuis hetkeäkään.

Naene 28+0
 
Sama täällä, kenkien pukeminen yhtä äherrystä ja oma talvitakki menee kiinni, muttei kauaa.. Mulla on tollanen isompi lainatakki onneks, se on hyvä ja reilu viel.

Metripizzaa ja metrilakua tarjolla, nimittäin ahterinympärys heittämällä kolminumeroinen. :D Vaakalukematkin alkaa seiskalla, viimeks näissä mitoissa olin rv30. Vähän ahdistaa mihin painolukemat viel nousevat. Tai suoraan sanottuna se ahdistaa jo aika paljon. No, itsepä syön joten peiliin vaan tuomitsevaa katsetta. Phhh... Pidetään sit varmaan siipan kans painotreffit parin kuukauden päästä. Prkl..

Vaan eikös se painonnousu vikalla kolmanneksella taas rauhoitu? Ei nytkään oo viikkonousu ollut kuin 500g, et ehkä täs on viel toivoa. :D (seliseli)
 
Linneat: piti vastata vielä tuohon istukka-asiaan: eli kauheesti en asiasta tiedä,paitsi että on hengenvaarallista äidille sekä lapselle jos istukka alkaa sit irtoilee ja vuotaa rajusti,siinä ei voi muuta kun nopeasti leikata lapsonen ulos..näitä tapauksia on paljon..ja siis loppuvaihees raskautta todennäköisempää koska silloin tosiaan nuo paikat alkaa avautua varsinkin uudelleensynnyttävällä..siitä olen ihmeissäni että vielä ovat kiinni,kun viime raskaudessa ne olivat kahelle sormelle väljästi auki jo rv 19! ja siis jos tuo istukka ei jostain syystä nouse tarpeeksi pois kohdunsuulta niin edessä on automaattisesti sektio joskus rv 35-> viikoilla,riippuu monesta asiasta...
 
4d-ultra takana ja kaikki niin kuin pitääkin. Keskikäyrillä mennään, painoarvio 925g ja pituus 35cm. Ra-ultrassa saatu tyttölupaus varmistui ? Meidän poika saa siis siskon. Perätilassa oli, niin kuin on ollut koko ajan. Toivotaan että kääntyy jossain vaiheessa raivotarjontaan itse. Oli se taas hurja nähdä livekuvaa vauvasta ja pikkuisen selkeistä piirteistä ja ilmeistä. Kovin oli veljensä näköinen.

Huolimatta runsaistakin harkkasupistuksista, oli paikat kiinni ja kaulaa jäljellä reippaasti. Ensi viikolla sitten neuvolalääkärissä saa tietää, onko paikat pehmenneet vai ei.

Terese ja rv 26+2
 
Vadelmainen siis.

Juu, raja-arvo litkun juomiselle on 8. Äsken kertoivat.
Tosiaan RD.tainnut taas puhjeta. Paastoarvo yli. Harmittaa, koska ennen se ollut ainoa raja-arvoissa ollut.

Brunolle mennään siis 27.3 klo. 14.40. Sanoivat kyllä, että olisi hyvä katsoa kokoa vkolla 32-34, mutta on hän ennenkin osannut mittailla arviot oikeisiin mittasuhteisiin.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: evamaria82

Yhteistyössä