5-vuotias ujo ja hitaasti lämpiävä lapsi...tartteeko asialle tehdä mitään...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ujopiimä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä oon ollu lapsena tosi ujo ja arka.
Kunpa joku olis opettanu sillon niitä sosiaalisia taitoja, rohkaissut luomaan kaverisuhteita jne. Kun ei ne suju vieläkään! Ei se sillon lapsena häirinnyt, vasta teini-iässä alkoi häiritseen.

Itse en hyvin ujon ja hitaasti lämpiävän lapsen äitinä enää täysin varauksetta usko esimerkin voimaan. Olen monet kerrat näyttänyt lapselle mallia, miten tervehditään ja miten kaveria kysytään leikkiin mukaan, ja mennyt henkiseksi tueksi mukaan leikkeihin, niin että lapsi pääsee leikin alkuun. En ole painostanut tekemään asioita joihin ei ole ollut valmis mutta miettinyt pääni puhki "huomaamattomia" keinoja joilla helpottaa lapsen osallistumista leikkeihin, kaverisynttäreille ja harrastuksiin. Mutta ujo on ujo. Luonne ei minun esimerkistäni muutu miksikään. Nyt olen lakannut pinnistelemästä ja toivon että ajan myötä sosiaaliset valmiudet paranevat, kun vain tarjoan tilaisuuksia joissa tapaa muita ihmisiä. Ja kas kummaa, lapseni on alkanut ihan viime aikoina oma-aloitteisesti kysyä kaveria leikkiin (ei usein mutta silloin tällöin) vaikka suuremmissa ryhmissä meneekin vielä lukkoon.

Itse en hyvin ujon ja hitaasti lämpiävän lapsen äitinä enää täysin varauksetta usko esimerkin voimaan. Olen monet kerrat näyttänyt lapselle mallia, miten tervehditään ja miten kaveria kysytään leikkiin mukaan, ja mennyt henkiseksi tueksi mukaan leikkeihin, niin että lapsi pääsee leikin alkuun. En ole painostanut tekemään asioita joihin ei ole ollut valmis mutta miettinyt pääni puhki "huomaamattomia" keinoja joilla helpottaa lapsen osallistumista leikkeihin, kaverisynttäreille ja harrastuksiin. Mutta ujo on ujo. Luonne ei minun esimerkistäni muutu miksikään. Nyt olen lakannut pinnistelemästä ja toivon että ajan myötä sosiaaliset valmiudet paranevat, kun vain tarjoan tilaisuuksia joissa tapaa muita ihmisiä. Ja kas kummaa, lapseni on alkanut ihan viime aikoina oma-aloitteisesti kysyä kaveria leikkiin (ei usein mutta silloin tällöin) vaikka suuremmissa ryhmissä meneekin vielä lukkoon.

Näinhän se varmasti on että ujo on ujo vaikka mitä tekisi.

Minkä ikäinen lapsi sinulla on? Mitenkä lapsesi käyttäytyy kun menette kylään, onko heti leikeissä mukana tutussa kyläpaikassa, vai onko sielläkin hetken vanhemman lähellä? Tai entäpä sellaisessa kyläpaikassa johonka menette ekaa kertaa?

On kiva kuulla muiden ujojen lasten vanhempien kommentteja, minun lähipiirissä ei ole muita ujoja lapsia. Tuntuu että kaikkien tuttujen lapset on enempi tai vähempi vilkkaampia.

Lapseni on 5-vuotias. Hän ei ole koskaan heti leikeissä mukana vaan tarvitsee pienen totutteluajan tutussakin kyläpaikassa. Mutta toki esim. serkuilla tai muiden läheisten ihmisten kanssa se vie vain hetken - päiväkotikaverin luona paljon kauemmin.

Niin, silloin kun lapsi on luonteeltaan hitaasti lämpiävä ja ujo, päiväkoti ei sitä piirrettå poista. Useimmiten on parempi, että lapsi saisi kypsyä pienemmissä ympyröissä.

Niin, silloin kun lapsi on luonteeltaan hitaasti lämpiävä ja ujo, päiväkoti ei sitä piirrettå poista. Useimmiten on parempi, että lapsi saisi kypsyä pienemmissä ympyröissä.

Ei varmasti poistakaan, mutta ehkä siellä tulee lapselle varmuutta tekemisiin ja toimimisiin kun näkee erilaisia lapsia ja pääsee touhuamaan heidän kanssaan.

Meilläkin lapsi aloitti pehmeästi perhepäivähoidossa, jossa oli muutaman vuoden. Sitten siirtyi pieneen päiväkotiryhmään, siirtyminen tuonne onnistui kyllä ihan hyvin. Tykkäsi paikasta heti.

Yhteistyössä