Nettopalkka 1300€, kannattaako töissä edes käydä...

• Viestiketjun aloittaja "Miuski"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Ei töistä noin vaan voi jäädä pois. Siitähän tulee karenssia, eikä saa työttömyyspäivärahaa.
Sossu vaatii olemaan työnhakijana ja määrätyn ajan kun on ollut työttömänä joutuu joko työllisyystöihin tai kuntouttavaan työtoimintaan. Jos noihin ei suostu, niin toimeentulotuki putoaa ensin 20% ja jatkossa 40%. Näin jos käy ja on lapsia, niin sitten jo varmaan aletaan harkita lasten huostaanottoa, kun ei noin vähällä voi perhettä elättää ja ehkä jo katsotaan ettei asiakkaalla ole kaikki muumit laaksossa.

VTM
[QUOTE="vieras";28178836]Eli sun peruste on se, että huonoin palkka pitääkin olla sama kuin se raha, jonka saa kotona makaamalla, että ne kotona makaajat pysyy tyytyväisinä?[/QUOTE]

Ei se ollut mikään peruste, vaan ikävä lähtökohta. Näiden ero ei voi olla suurensuuri, jos ei haluta sitten niitä seurauksia. Voidaan toki yrittää luoda eroa moraalisen paheksunnan keinoin, ahdistella tuilla eläjiä ja juhlia pienipalkkaisia, mutta näistä seuraa katkeruutta ja kärhämöintiä joka suuntaan. Kateuden ruokkiminen on myös vaarallista, koska kateus ei ole tyydyttyvä tunnetila. Mitä enemmän sitä ruokitaan, sitä nälkäisemmäksi se käy. Lisäksi paarialuokan alistamistoimenpiteet ovat omiaan luomaan pysyvyyttä. Ei enää uskota omiin mahdollisuuksiin päästä vihreämmälle oksalle.

Yhteiskunta voi kuitenkin mm. rahansiirroilla ja verotuksella helpottaa pienipalkkaisten osaa. Tämä onkin aiheellista motivaation säilyttämiseksi. Näin osittain toimitaankin, mutta se voitaisiin toteuttaa tehokkaammin niin, että kannustinloukkuja olisi vähän. Keinoista on puhuttu vuosikymmeniä, niiden ytimessä olisi alimpien palkkojen nostaminen jonkinlaisen tuen avulla (negatiivinen verotus, kansalaispalkka, minimipalkan laskeminen, palkkatuki, verokiilan hillitseminen, työllistämistä helpottavat ratkaisut).

Mutta poliittista motivaatiota tilanteen muuttamiseen ei riitä, koska kateuden ruokkiminen on johtanut siihen, että kiihtynyt kansa haluaa lisää "huonompien" alistamista ylentääkseen itsensä. Näin siitä huolimatta, että nimenomaan pienituloisten palkansaajien asema paranisi eniten.

[QUOTE="vieras";28178924]Muistatteko, miten Rahkon poika poltti omat lapsensa Suomessa vuonna 2012. Vaikka oli hyvä palkka.[/QUOTE]

Nyt vähän mennään taas korkealla ja kovaa, ääripäästä toiseen. Meinaatko, että kaikki hyvätuloiset polttavat talonsa ja lapsensa??? Sitä paitsi eipä ollut kyseisen poika. Polttajaisä oli Rahkon tytön kanssa naimisissa... Osaan minäkin pilkkua nuushasta :rolleyes:

"äiti88"
No siis onko sulla muka muita vaihtoehtoja?

Meillä miehen palkka 1300€/kk käteen, ja mun tulot vain kotihoidontuki, mutta eipä meille ole tullut mieleen että mies jäis vaan kotiin hillumaan kun kädestä suuhun eletään. Eikös töiden tarkoitus ole se yksilön kannalta että saa edes välttämättömyydet maksettua; katon pään päälle, ruokaa napaan ja vaatetta lämmikkeeksi. Kertyy sulla myös eläke etkä syrjäydy niin helposti.

kannattaa
Aina kannattaa käydä töissä.
Oma kuukausi brutto 1250e. Vuokra 650e. 3 kouluikäisen yh.
Vähä saan asumistukea ja sit tietysti lapsilisät ja elarit. Paljon paremmin pärjää nyt kuin työttömänä. Vaikka käteen ei jääkkään kuin pari satasta enemmin kuussa.
Edelleen kun elää samalla tavalla kuin työttömänä ollessa eikä tuhlaile turhuuksiin, niin on säästöönkin jo kertynyt ihan mukava summa.
Kun nykyään saa vain määräaikaisia työsuhteita niin ompahan sitten jemmassa pesämuna jos ei työt jatkukkaan määräaikaisen sopimuksen loputtua.

Ja täälläkin on paria tuttaavaa sossussa kehoitettu myymään asunto ja vaihtamaan pienempään/halvempaan. Autoa ei ole käsketty myymään kun molemmilla oli vanhempi auto ja se voi edesauttaa töiden saamista, vähän kauempaakin kuin seinän takanta.

No toivoisin, että jos meillä toinen saisi korkeampaa palkkaa ja toinen edes tuon verran, niin se toinenkin menisi palkan pienuudesta huolimatta töihin. Saisihan tuolla vuokran katettua sentäs! Yliopistolla nettopalkat voivat jäädä tuollaisiksi.

....
Itse harkitsisin töiden lopettamisen jos 20 työvuoden jälkeen en ois onnistunut saamaan parempaa palkkaa ku 1300€ nettoa. Ei tuosta varmaan kovinkaan paljoa saa korotettua ennen eläkeikää.

....
[QUOTE="vieras";28179603]Jos lopettaisit niin kuinka pitkään voisit kuvitella voivasi olla ilman töitä ja millaisella elintasolla?[/QUOTE]

No, tunnen aika paljon porukkaa jotka eivät koskaan ole ollut töissä, ja aika hyvin he vaikuttavat elävän. Noin jos vertaa tuollaiseen 1300€ nettopalkan saajaan. Kuluja kun ei erikoisemmin heillä ole.

Ja paremmin nyt työtön pärjää kuin esim. opiskelija. Ja kyllä opiskelijatkin elossa pysyvät.

"vieras"
No, tunnen aika paljon porukkaa jotka eivät koskaan ole ollut töissä, ja aika hyvin he vaikuttavat elävän. Noin jos vertaa tuollaiseen 1300€ nettopalkan saajaan. Kuluja kun ei erikoisemmin heillä ole.

Ja paremmin nyt työtön pärjää kuin esim. opiskelija. Ja kyllä opiskelijatkin elossa pysyvät.
varmaan tulee toimeen jos on kyse ns rantojenmiesten tyylisistä henkilöistä.
mutta jos olet vähänkään ns normaali niin et tule toimeen. vai miten kuvitelet tulevasi toimeen toimeentulotuella josta on vähennetty 40%?
opiselijat useimmat saavat rahaa kotoa, tai tekevät välillä töitä.
työttömänä ei voi olla kovin pitkiä aikoja kun joutuu työllistämistukitöihin tai kuntouttavaan työtoimintaan.

....
[QUOTE="vieras";28179623]
opiselijat useimmat saavat rahaa kotoa, tai tekevät välillä töitä.[/QUOTE]

Opiskelijat EI yleensä saa kotoa tukia, eivätkä välttämättä halua tehdä töitä opiskelujen ohella. Ja silti pärjäävät. Ainakin minä pärjäilin ihan hyvin.

Itse en ole ollut työtön kuin yhden kesän opiskelujen jälkeen, ja yllätyin siitä miten pirun hyvin sitä pärjäisikään pelkillä kelan tuilla. Nyt töitä tehdessä kuitenkin on niin paljon erinäisiä kuluja joita ei työttömänä olis.

Niin ja tiedän että työttömät joutuvat koulutuksiin ja orjatyöhön aina välillä, mutta kai sen voi ottaa pienenä vaihteluna muuten aika tylsään työttömään elämään.

Mutta itse ajattelin kyllä jatkaa työntekoa vaikkei aina huvittaisikaan. Mutta itselläni oli ensityön alkupalkkakin parempi kuin tuo ap:n nykyinen palkka, ja ihan kivasti se nousee vuosi vuodelta.
Tarkoitin että jos koko elämäni olisin kitkutellut ihan p*skapalkalla, niin ihan hyvin voisi ottaa rennomin ja elää kelan ja sossun tuilla.

"vieras"
Opiskelijat EI yleensä saa kotoa tukia, eivätkä välttämättä halua tehdä töitä opiskelujen ohella. Ja silti pärjäävät. Ainakin minä pärjäilin ihan hyvin.

Itse en ole ollut työtön kuin yhden kesän opiskelujen jälkeen, ja yllätyin siitä miten pirun hyvin sitä pärjäisikään pelkillä kelan tuilla. Nyt töitä tehdessä kuitenkin on niin paljon erinäisiä kuluja joita ei työttömänä olis.

Niin ja tiedän että työttömät joutuvat koulutuksiin ja orjatyöhön aina välillä, mutta kai sen voi ottaa pienenä vaihteluna muuten aika tylsään työttömään elämään.

Mutta itse ajattelin kyllä jatkaa työntekoa vaikkei aina huvittaisikaan. Mutta itselläni oli ensityön alkupalkkakin parempi kuin tuo ap:n nykyinen palkka, ja ihan kivasti se nousee vuosi vuodelta.
Tarkoitin että jos koko elämäni olisin kitkutellut ihan p*skapalkalla, niin ihan hyvin voisi ottaa rennomin ja elää kelan ja sossun tuilla.
Kerrohan opiskelija mitä tukia ja minkä verran sait? Minäkin haluan kuulla noista, kun lapsestani tulee parin vuoden päästä opiskelija ja itse en voi häntä juurikaan tukea.

....
[QUOTE="vieras";28179649]Kerrohan opiskelija mitä tukia ja minkä verran sait? Minäkin haluan kuulla noista, kun lapsestani tulee parin vuoden päästä opiskelija ja itse en voi häntä juurikaan tukea.[/QUOTE]

Ihan normaaleja tukia sain. Toki tili oli aina plus miinus nolla ennen uusien tukien tuloa, kun niillä tuilla piti elääkin. Eikä ollut varaa esim. vaatteita ostella muuta ku max kirpparilta. Mutta ikinä en joutunut vanhemmilta pyytämään rahaa tai ottaa lainaa, vaan opintotuki ja asumislisä riittivät. Asuin koulun lähellä, joten ei tarvinnut bussikorttia tai autoa.

Ei ne suuret tulot vaa ne pienet menot. Niin se vain menee. Olen ihan pirun pihi ihminen ja nykyisistä 1700€ nettotuloista jää aina se 600-1100€/kk säästötilille vaikka on vuokrakämppä ja autokulut. Mutta kun en osaa rahoja törsäilläkään, niin hyvin pärjäilen.

"Vieras"
Ihan normaaleja tukia sain. Toki tili oli aina plus miinus nolla ennen uusien tukien tuloa, kun niillä tuilla piti elääkin. Eikä ollut varaa esim. vaatteita ostella muuta ku max kirpparilta. Mutta ikinä en joutunut vanhemmilta pyytämään rahaa tai ottaa lainaa, vaan opintotuki ja asumislisä riittivät. Asuin koulun lähellä, joten ei tarvinnut bussikorttia tai autoa.

Ei ne suuret tulot vaa ne pienet menot. Niin se vain menee. Olen ihan pirun pihi ihminen ja nykyisistä 1700€ nettotuloista jää aina se 600-1100€/kk säästötilille vaikka on vuokrakämppä ja autokulut. Mutta kun en osaa rahoja törsäilläkään, niin hyvin pärjäilen.
Ai ihan normaaleja tukia sait? No esim kesäkuukausilta ei opiskelija saa asumislisää.
Opintoraha on vähän vajaa 250 euroa kuussa. Tuollako tulee hyvin toimeen?

sosiaaliset suhteet
En tiedä taloudellisesti, mutta kyllähäns e sosiaalisten suhteiden vuoksi on huomattavasti kannattavampaa käydä töissä. Monella ns. pää hajoaa kotona. Itsetunto kärsii jne.Onhan se varmasti kivaa ekan puoli vuotta tms

....
[QUOTE="Vieras";28179792]Ai ihan normaaleja tukia sait? No esim kesäkuukausilta ei opiskelija saa asumislisää.
Opintoraha on vähän vajaa 250 euroa kuussa. Tuollako tulee hyvin toimeen?[/QUOTE]

Yhden kesän olin sossun tuilla (yllättävän hyvät nekin), ja muut kesät tietysti töissä. Kaupungin töissä joista sai muistaakseni 800€/kk.

Äkkiseltään sain kelan laskurilla että opintotuki ois noin 250€, ja asumislisä 200€ jos asuu vuokralla ja vuokra ois 250€.
Eli vuokran jälkeen ois kuukaudessa noin 200€, eli käyttistä ois viikossa about 40€. Sillä nyt opiskelija pärjää ihan hyvin jos ei ole kova ryyppäämään tai ostelemaan vaatteita sun muita.

"Vieras"
Yhden kesän olin sossun tuilla (yllättävän hyvät nekin), ja muut kesät tietysti töissä. Kaupungin töissä joista sai muistaakseni 800€/kk.

Äkkiseltään sain kelan laskurilla että opintotuki ois noin 250€, ja asumislisä 200€ jos asuu vuokralla ja vuokra ois 250€.
Eli vuokran jälkeen ois kuukaudessa noin 200€, eli käyttistä ois viikossa about 40€. Sillä nyt opiskelija pärjää ihan hyvin jos ei ole kova ryyppäämään tai ostelemaan vaatteita sun muita.
Sossusta ei saa tukea, jos ei nosta opintolainaa. Et varmaan tarvinnut opinnoissasi kirjoja etkä mitään muuta materiaalia? Myös hygienian hoidit pelkällä vesipelillä?

"Vieras"
[QUOTE="Vieras";28179892]Sossusta ei saa tukea, jos ei nosta opintolainaa. Et varmaan tarvinnut opinnoissasi kirjoja etkä mitään muuta materiaalia? Myös hygienian hoidit pelkällä vesipelillä?[/QUOTE]

Ai niin, ja sähköjähän sinun kämpässä ei ollut ollenkaan, joten ei sähkölaskua?

Yhteistyössä