Nettopalkka 1300€, kannattaako töissä edes käydä...

• Viestiketjun aloittaja "Miuski"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";28177067]Ei se niin mene että työpaikkaa voi vaihtaa tuosta vaan. Joka päivä tulee lisää työttömiä ja kaikki haluaa töihin, ihan täyttä silmänlumetta ja valetta tuo koko työssä olon ihanuus. Jos saisi palkkaa niin paljon että sillä pärjää hyvin ja jää säästöön silloin on työnteko kannattavaa, muuten se on vaan ihan höpöhöpö hommaa. Kuka vaa, jopa työtön pääsee lääkärille jos on tarvetta, ei tämä mikään Kiina vielä ole vaikka niin luulet, palkkojen suhteen kyllä ollaan kiinan taslla. Vaikka painat 15 vuotta pätkähommia niin ei eläke nouse kuin pari kymppiä takuueläkkeeseen verrattuna, ja sekin nipistetään pois kevään budjettiriihessä.[/QUOTE]

Tiedän, itsekin työpaikan lopettamisen vuoksi jouduin työttömäksi ja uuden paikan löytäminen oli kyllä tuskaista. Vuosia kitkuttelin vaikka millaisissa työsuhteissa, kunnes sain jatkuvan kokopäivätyön. Ilman pätkähommia olisi tämäkin työ jäänyt haaveeksi.

Meillä työterveyslääkärille pääsee hyvin ja se on ilmaista. Terveyskeskus on ihan tukossa, akuuttiasioissa joutuu lähes poikkeuksetta jonottamaan iltapäivystykseen.

Mutta eihän siinä mitään, jos työpaikkoja on vapaana niin paljon, että sen kun valitsee parhaimman ja menee sinne töihin. Aika hyvät säästöt siinä saa olla, että kolmen kuukauden karenssin ajan tulee toimeen ilman tuloja. Ansiosidonnaisella kyllä pärjää, mutta sitäkään ei saa, jos ei ole työmarkkinoiden käytettävissä. Ja kun niitä työpaikkoja on, niin aika nopsaan varmaan töihinkäsky tulee.

"vieras"
Mulla on tällä hetkellä myös netto 1300e, teen lyhennettyä päivää tosin.
Kyllä tällä elelee kun ei törsäile! :)
Jopa säästöön saa aina välillä vähän, tosin ne tuppaa menemään sit tiukempina kuukausina, mut kesälomarahat on pelkkää plussaa ja ne käytetään lomailuun! :)

"vieras"
Tämä työnteon kannattavuushan on ihan käsitteenmäärittelykysymys. Puhutaanko nyt taloudellisesta vai emotionaalisesta kannattavuudesta? Mun mielestäni työnteko on yksi yhteiskunnan tukipilareista, ja tässä vallitsevassa taloustilanteessa ei kenelläkään pitäisi olla varaa kieltäytyä tarjotusta työstä. Jos teet osa-aikaista työtä, voit saada lisäksi soviteltua työmarkkinatukea.

Itse olen kieltäytynyt tarjotusta työstä, koska en ollut palkkaan tyytyväinen. Etsin aikanani uusia tuulia, ja hain erästä paikkaa. Se olisi ollut mukava työ, toimenkuvaltaan sopiva ja kiinnostava. Sain paikan, mutta kieltäydyin siitä, koska en saanut neuvoteltua palkkaa mieleisekseni. Jatkoin siis edelleen paikassa, jossa en viihdy, mutta palkka vastaa ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneen mediaania. Eli kannattavuus määrittyi kohdallani ouhtaasti taloudelliseksi kannattavuudeksi.

Olen kuitenkin myöhemmin harmitellut asiaa. Olisinko kuitenkin ollut valmis luopumaan muutamasta satasesta kuussa saadakseni mielekkäämmän toimenkuvan?

Eli kysy itseltäsi: oletko valmis makaamaan kotona (jos kykenet siihen ilman huonoa omaatuntoa, ilman syyllisyyden ja huonommuden tunteita niin onnittelut!) vai haluatko sisältöä, rytmiä ja hyviä arvoja välitettäväksi lapsellesi -vaikka et taloudellisesti hyötyisikään siitä erityisesti?
VOI PERKELE! Mulla sama tilanne kuin ap:lla, mutta en vain kykene jäämään kotiin makaamaan, kun just tuntisin huonoa omatuntoa, syyllisyyttä ja huonommuudeen tunnetta. Mutta on se nyt ihan fakta, että mun mukulat ois tuhat kertaa onnellisempia, jos niillä ois äiti, joka jaksais joskus tehdä niiden kanssa jotain. Joku äiti, joka ei repisi kello 6 ylös, veisi pk:hon, hakisi pk:sta, tarjoisi ruuan ja laittaisi iltaunille. Hoitajathan noille enemmän on äitejä kuin minä. Onpas arkena varmaan huimat 2 tuntia aikaa olla lasten kanssa!

Kyllä VITUTTAA, ja joka vitun päivä VITUTTAA. Ja TOSI paljon VITUTTAAKIN.

yh
Minulla jää noin 1300€ nettona palkasta ja totta helkutissa käyn mielummin töissä kuin lusmuilen kotona! Mitä minä kotona tekisin päivät?? Ja mitä selittäisin lapsille jos en tahallaan tekisi töitä, mitä he siitä oppisivat?

"Miuski"
Alkuperäinen kirjoittaja Urbaaniurheilija Rödbergen;28177200:
Raha ei merkitse mutta sitten se kuitenkin merkitsee että olisit mieluummin työttömänä jos sieltäkin saa rahaa. 11v on tuleva aikuinen ja haluatko että hänestä tulee isona työtön tai varhaiseläkeläinen kun ei ole saanut esimerkkiä kuinka elanto kannetaan pöytään?
Voitko yhtään pienentää veroprosenttia tai laskea muita menoja jotta käteen jäisi vähän enemmän? Mitä tarkalleen ottaen teet? Voisiko lapsesi olla jonkun luona edes muutamana iltana kuukaudessa että saisit lisillä nostettua palkkaa? Voisitko tehdä viikonloppuja, niistä päivävuoroistahan saisi hyvin lisärahaa?
Jep, raha ei merkitse mulle niin paljon että jättäisin lapseni illoiksi ja öiksi yksin kotiin. Olen sosiaalialalla. Kyllä mun rahat riittää kaikkeen, siitä ei ole kyse, vaan siitä että oon tosi raskaassa työssä. Ja nyt ketjuja luettuani huomaan että työttömänä saisin ihan samat rahat. En jaksa nyt tämän enempää selittää asiaa, jos ei auennut, niin sit ei auennut :)

"vieras"
[QUOTE="vieras";28177237]VOI PERKELE! Mulla sama tilanne kuin ap:lla, mutta en vain kykene jäämään kotiin makaamaan, kun just tuntisin huonoa omatuntoa, syyllisyyttä ja huonommuudeen tunnetta. Mutta on se nyt ihan fakta, että mun mukulat ois tuhat kertaa onnellisempia, jos niillä ois äiti, joka jaksais joskus tehdä niiden kanssa jotain. Joku äiti, joka ei repisi kello 6 ylös, veisi pk:hon, hakisi pk:sta, tarjoisi ruuan ja laittaisi iltaunille. Hoitajathan noille enemmän on äitejä kuin minä. Onpas arkena varmaan huimat 2 tuntia aikaa olla lasten kanssa!

Kyllä VITUTTAA, ja joka vitun päivä VITUTTAA. Ja TOSI paljon VITUTTAAKIN.[/QUOTE]

Ja se viiminen lisäys: eniten vituttaa lukea joka päivä niistä ihmisistä, jotka vielä KEHTAA valittaa tukien pienuudesta!!!!!

"vieras"
[QUOTE="Miuski";28177245]Jep, raha ei merkitse mulle niin paljon että jättäisin lapseni illoiksi ja öiksi yksin kotiin. Olen sosiaalialalla. Kyllä mun rahat riittää kaikkeen, siitä ei ole kyse, vaan siitä että oon tosi raskaassa työssä. Ja nyt ketjuja luettuani huomaan että työttömänä saisin ihan samat rahat. En jaksa nyt tämän enempää selittää asiaa, jos ei auennut, niin sit ei auennut :)[/QUOTE]

Jos teet kokopäiväistä vuorotyötä, jossa myös yövuoroja niin nettopalkkasi ei mitenkään voi olla 1300e/kk, vaan selvästi enemmän.

Monesti jo sanottu, että sossun rahoilla et autoa ja omistusasunto pysty pitkään ylläpitämään, kun niitä ei tueta.

Mollie
[QUOTE="Miuski";28177245]Jep, raha ei merkitse mulle niin paljon että jättäisin lapseni illoiksi ja öiksi yksin kotiin. Olen sosiaalialalla. Kyllä mun rahat riittää kaikkeen, siitä ei ole kyse, vaan siitä että oon tosi raskaassa työssä. Ja nyt ketjuja luettuani huomaan että työttömänä saisin ihan samat rahat. En jaksa nyt tämän enempää selittää asiaa, jos ei auennut, niin sit ei auennut :)[/QUOTE]

Tuo "vieras" -nimimerkkiä paria viestiä ylempänä juuri selitti, että et saisi työttömänä samoja rahoja. Jos irtisanoudut itse ilman järkevää syytä, joudut kolmen kuukauden karenssiin. Ja jos kieltäydyt työhönosoituksista (joita ilmeisesti saisit, jos alallanne on niin hyvät työllistymismahdollisuudet kuin olet antanut ymmärtää), tuet lähtevät sen tien. Ja lisäksi joudut täyttelemään lomakkeita ja selittämään tilannettasi ventovieraille ihmisille.

"Miuski"
[QUOTE="vieras";28177265]Jos teet kokopäiväistä vuorotyötä, jossa myös yövuoroja niin nettopalkkasi ei mitenkään voi olla 1300e/kk, vaan selvästi enemmän.

Monesti jo sanottu, että sossun rahoilla et autoa ja omistusasunto pysty pitkään ylläpitämään, kun niitä ei tueta.[/QUOTE]

Olen nyt ainakin kaks kertaa jo kirjoittanut että en tee vuorotyötä siksi, ettei lapseni tarvitse olla öitä ja iltoja yksin kotona. Siis EN TEE vuorotyötä, vaan PÄIVÄTYÖTÄ.

einii
[QUOTE="vieras";28177265]Jos teet kokopäiväistä vuorotyötä, jossa myös yövuoroja niin nettopalkkasi ei mitenkään voi olla 1300e/kk, vaan selvästi enemmän.

Monesti jo sanottu, että sossun rahoilla et autoa ja omistusasunto pysty pitkään ylläpitämään, kun niitä ei tueta.[/QUOTE]

Sossussa ei tosiaan oteta huomioon mitään autokuluja. Silti voi autoa pitää, niinkuin esim.me. Minulla niin pieni palkka, että joudun melkein joka kk hakemaan ttt:a.
Joku varmaan tätä kohta kysyy, niin joskusjäädään joitain kymppejä miinukselle, joskus enemmän. Se siis saadaan sossusta.

"vieras"
[QUOTE="Miuski";28177275]Olen nyt ainakin kaks kertaa jo kirjoittanut että en tee vuorotyötä siksi, ettei lapseni tarvitse olla öitä ja iltoja yksin kotona. Siis EN TEE vuorotyötä, vaan PÄIVÄTYÖTÄ.[/QUOTE]

Mä ainakin ymmärrän täysin! Pienen koululaisen (ekaluokkalainen 7v poika) äitinä myös kieltäydyn yö- ja iltavuoroista. No, iltavuoroja teen jos saan jonkun hoitamaan, muuten en. Yövuoroja en tee lainkaan, olisi liian hankalaa. Aion kieltäytyä ainakin kunnes lapsi on 10v. Minusta olisi vastuutonta jättää pieni 7v YKSIN kotiin öiksi/illoiksi!!! Ja tietämättömille tiedoksi: EI, kunta/valtio EI järjestä hoitopaikkaa pienille koululaisille öiksi/illoiksi vaan raja menee kouluiässä!!! Alle kouluikäiset saa hoidon, koulussa olevat ei. :(

Mä ainakin olisin mieluummin työtön kuin jättäisin lapsen yksinään. Sen sijaan päivätyötä tekisin mieluummin pienelläkin palkalla kuin oisin kokonaan työtön.

"..."
Jos ap olet sosiaalialalla, niin sinulle satelee koko ajan osoituksia työkkäristä. Mikäli et evääsi heilauta, niin toimeentulotukikaan ei tule täytenä. Työmarkkinatukea et tule näkemään.

[QUOTE="Miuski";28177123]Plus et maksanhan mä sitä lainaa nytkin mun tuloista, mitä välii sillä on mistä se tulee, mähän voin maksaa siitä perusosasta sitä lainaa, eiks vaa???[/QUOTE]

Sun ja lapsen perusosat on yhteensä jotain 800. Ja elarit (kelan)+lapsilisä on tuosta noin 300 pois, eli voisit tsägällä saada 500 sossusta. Miten pieni lainanlyhennys sulla on?

"vieras"
[QUOTE="vieras";28177333]voi jösses että mua ärsyttää että joku edes pohtii tommosia! Töihin siitä loisimasta, kohta teitä on kaks sossupummia, sä ja kersasi.[/QUOTE]

Ja mitäs merkitystä sillä on? Maassa maan tavalla. Ehkä kannattaisi ruveta miettimään palkkojen nostamista ja tukien laskemista sen sijaan, että mietitään palkkojen laskemista ja tukien nostamista, kun muutenkin ollaan siinä tilassa, että työnteko ei "kannata".

Tiesitkö, että nykyään kahta työssäkäyvää kohden on yksi loiseläjä?

"vieras"
[QUOTE="Miuski";28177315]Eiks kukaan kuka on suht samanlaises tilanteessa, mut työtön, kertoa kuinka paljon tukia saa kuukaudes??[/QUOTE]

Netissä on laskureita, joilla voi laskea ansiosidonnaiden päivärahan määrän. Päiväraha lasketaan bruttotulosta, joten ilmoittamastasi netosta sitä ei voi laskea. Asumistukeen vaikuttaa niin moni asia, joten ei sitäkään voi tuosta vaan sanoa.

Mutta ihan oikeasti, jos irtisanoudut ilman syytä, saat kolmen kuukauden karenssin. Sen jälkeen saat työttömyyspäivärahaa, mutta koska alallasi on töitä tarjolla, sinun täytyy myös hakea niitä tai tuet loppuvat.

Entä jos lyhentäisit työaikaa ja yrittäisit löytää toisen työpaikan? Onko sinulla mahdollisuutta vuorotteluvapaaseen?

einii
[QUOTE="Miuski";28177315]Eiks kukaan kuka on suht samanlaises tilanteessa, mut työtön, kertoa kuinka paljon tukia saa kuukaudes??[/QUOTE]

En ole samanlaisessa tilanteessa, mutta kai sitä itsekin voi laskea..Toimeentultukilaskelmassa otetaan menoina huomioon asuntolainan korot (jos kohtuulliset), vesilasku, sähkölasku, kotivakuutus, lämmityskulut, terveydenhoitokulut (siis terv,keskus ja reseptilääkkeet)
Lisäksi perusosat aikuinen yh 524,99, lapsi 11v. 334,08.
Nämä summat kun lasket yhteen, niin paljon rahaa saat. Se koostuu työttömyysturvasta, lapsilisästä, eltusmaksuista, asumistuesta, ja loppu sossusta jos vajetta jää.

mä käyn töissä ihan muunki kuin rahan takia. Se kerryttää eläkettä ja eikä cv:s näytä vuosien aukko kauheen hyvältä.. ( muusta kuin lastenhoidollisista syistä )

Mä oon sitä mieltä et töis kannattaa aina käydä ja aion lapsellekki opettaa et kotona makaaminen ei ole tavoiteltava asia.

"Miuski"
En ole samanlaisessa tilanteessa, mutta kai sitä itsekin voi laskea..Toimeentultukilaskelmassa otetaan menoina huomioon asuntolainan korot (jos kohtuulliset), vesilasku, sähkölasku, kotivakuutus, lämmityskulut, terveydenhoitokulut (siis terv,keskus ja reseptilääkkeet)
Lisäksi perusosat aikuinen yh 524,99, lapsi 11v. 334,08.
Nämä summat kun lasket yhteen, niin paljon rahaa saat. Se koostuu työttömyysturvasta, lapsilisästä, eltusmaksuista, asumistuesta, ja loppu sossusta jos vajetta jää.
Ja lisäks ansiosidonnainen vai??

"vieras"
mä käyn töissä ihan muunki kuin rahan takia. Se kerryttää eläkettä ja eikä cv:s näytä vuosien aukko kauheen hyvältä.. ( muusta kuin lastenhoidollisista syistä )

Mä oon sitä mieltä et töis kannattaa aina käydä ja aion lapsellekki opettaa et kotona makaaminen ei ole tavoiteltava asia.
Ja sä luulet, että sä saat ne eläkkeet jonain päivänä? Ei sellaisia rahoja sit kuule enää ole...

einii
[QUOTE="Miuski";28177349]siis oikeesti, saisin siis taulukon mukaan ttt:n pelkkää perusosaa jo 859,07€/kk!!! Sit muut päälle... Ei helevattu!!![/QUOTE]

Ei se ihan niin mene, että tuon summan sieltä sossusta saisit. Tuo summa LASKETAAN teille perusosaksi.
Sen lisäksi lasketaan asumiskulut, mutta ei siis lainan lyhennysta, sähkö, vesi ja lämmitys.
Kun kaikki tulosi, KAIKKI on otettu huomioon, vajeen saat sossusta.

Yhteistyössä