Pakollinen oman taloudenhallinnan kurssi kaikille sosiaalitukien saajille!!

• Viestiketjun aloittaja Olisko ideaa?
  • Ensimmäinen viesti
Opiskeleva yh
[QUOTE="vieras";28176372]No kyllähän nyt jonkunlaisia ongelmia rahankäytössä ihmisellä on, jos täytyy sossun luukulle mennä.

Kannatan aloittajan ideaa, pitäis olla edellytyksenä, että sieltä sossusta ylipäänsä mitään sais![/QUOTE]

No voisiko se ongelma vaikka olla sellainen, että muualta saadut rahat ei yksinkertaisesti riitä elämiseen. Mä en tajua tuota asennetta, että ihminen on muka huono rahankäyttäjä jos saa toimeentulotukea. No se raha on niin pieni, että kyllä siinä oppii laskemaan mihin on varaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Miksi helvetissä pitäisi vaatia kaikilta jotakin typerää kurssia!

"vieras"
No voisiko se ongelma vaikka olla sellainen, että muualta saadut rahat ei yksinkertaisesti riitä elämiseen. Mä en tajua tuota asennetta, että ihminen on muka huono rahankäyttäjä jos saa toimeentulotukea. No se raha on niin pieni, että kyllä siinä oppii laskemaan mihin on varaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Miksi helvetissä pitäisi vaatia kaikilta jotakin typerää kurssia!
Ensimmäisenä kurssipäivänä opetetaan miten turhat opiskelut lopetetaan ja työpaikkaa haetaan.

Opiskeleva yh
[QUOTE="vieras";28176398]Ensimmäisenä kurssipäivänä opetetaan miten turhat opiskelut lopetetaan ja työpaikkaa haetaan.[/QUOTE]

Ei ole todellista. :headwall: Senhän takia mä opiskelen, että saisin niitä töitä paremmin! Aika idiootti olet jos luulet mun opiskelevan ja kituuttavan pienellä rahalla turhan takia!

Ken guru
Jokaiselle pitää jäädä n 400 e /kk pakollisten menojen jälkeen. Eli ns. Perusosa kun asumiskulut jne on maksettu. Aika hullua että tuo vielä tuplattaisi. Työtön tulisi paaaaljon paremmin toimeen kuin moni työssä käyvä. Silloin ei todellakaan näinkään moni kävisi töissä.

Opiskeleva yh
Vaikka siksi, että SUURIMMALLE OSALLE sossun asiakkaista se olisi varmaan ihan tarpeellinen ja tuskin se kenellekään huonoa tekee...
Kyllä tekee huonoa jos se vaikuttaa omaan opiskeluun (huom. ammattiin opiskelua eikä mitää turhanpäiväistä paskaa kuten tuo kurssi olisi mulle) ja siihen että voi olla lapsensa kanssa. Huonoa siksi, että tuollaisen typerän kurssin takia voisi joutua kieltäytymään töistä kun pitää pakostakin mennä paskanjauhantakurssille. Huonoa siksi, että jos tuollainen paskakurssi osuu työssäoppimisen ajalle niin ei helpota elämää pätkääkään.

oho
[QUOTE="vieras";28176430]Opiskeluja voit jatkaa sitten kun sinulla on talous kunnossa. Nyt sinulla ei ole varaa opiskella vaan menet suoraan töihin.[/QUOTE]

Huisia... :D Missä sä oot töissä? Voiks sinne tosiaan kävellä tosta noin vaan suoraan sisään ja ilmottaa et tulin teille töihin? :O

Ken guru
[QUOTE="vieras";28176430]Opiskeluja voit jatkaa sitten kun sinulla on talous kunnossa. Nyt sinulla ei ole varaa opiskella vaan menet suoraan töihin.[/QUOTE]

Tästä olen eri mieltä. Opiskelua kyllä kannattaa tukea.

Opiskeleva yh

Et voi olla noin tyhmä. Mä opiskelen juuri sen takia etten olisi työtön! Täällä ei ole paljoa töitä tarjolla edelliselle koulutukselle (tai monelle muullekaan), mutta opiskelen varmasti työllistävälle alalle ja valmistun kolmen kuukauden päästä. Joo toki mun kannattaa lopettaa opiskelu, jäädä työttömäksi ja toivoa töitä jostakin. :headwall:

Koska ihmiset tajuaa, että ei joka paikassa niin vain mennä töihin kun niitä töitä ei ole! Hyvä se on teidän sanoa jotka asutte paikkakunnilla jossa töitä on tarjolla.

saunatonttu-sandra
silloin kunnelin toimeentulotuella, niin perhekerhoni ohjaajat pyysivät mua opettamaan muille nuorille vanhemmille esim miten halvalla saa hyvää terveellistä ruokaa. opetin ja olin tyytyväinen kuten myös opettamani nuoret vanhemmat. periaatteessa nuo kaikki tulis opettaa jo kotona.. mutta ajatuksena tuo voisi olla hyvä, etenkin niille, jotka ainoastaan kitisevät rahojen vähyyttä

Opiskeleva yh
Huisia... :D Missä sä oot töissä? Voiks sinne tosiaan kävellä tosta noin vaan suoraan sisään ja ilmottaa et tulin teille töihin? :O
Ainahan palstalla on noita idiootteja jotka luulee, että jokaiselle löytyy töitä paikkakunnasta riippumatta. Ei ole vissiin taantuma-sana ehtinyt näiden ääliöitten korviin.

Kyllä haukun teitä koska teillä ei tuon vertaa järki päätä pakota. Olisi hyvä, että tuollaisille besserwissereille iskisi karu todellisuus oikein kunnolla päin naamaa niin sittenpä katsottaisiin onko teistä yhtään mihinkään.

"minna"
Tämä on monesta varmaan ilkeästi sanottu mutta laittaisinpitkäaikais työttömät siivoamaan tienvieruksia roskista. Tekemistä riittää eikä tartte pelätä että roskat varastettaisiin :)
Koska homma maistuu pian puulta tämä motivoi työttömiä otamaan helpommin muitakin kuin oman alan töitä tai kouluttautumaan uuteen ammattiin.

Ennen kuin joku alkaa valittamaan, olin 2kk työtön kunnes opiskelin uuden ammatin.

Opiskeleva yh
[QUOTE="vieras";28176449]Jokaiselle perusterveelle suomalaiselle löytyy työtä suoraan peruskoulun penkiltä. Ei "oma alan" töitä mutta kuitenkin työtä millä saa laskut maksettua. Sossun asiakkaksi kuuluu vasta jos terveys pettää.[/QUOTE]

Älä jauha paskaa. Suomessa on työttömyyttä ja paljon työttömiä jotka ei todellakaan halua olla työttömiä! Mistä teitä idiootteja oikein tulee?

oho
[QUOTE="vieras";28176449]Jokaiselle perusterveelle suomalaiselle löytyy työtä suoraan peruskoulun penkiltä. Ei "oma alan" töitä mutta kuitenkin työtä millä saa laskut maksettua. Sossun asiakkaksi kuuluu vasta jos terveys pettää.[/QUOTE]

Sulla on kyllä todella ruusuinen kuva tästä yhteiskunnasta. Harmi, todellisuus on ihan toista. Ja jotkut joutuu elämään siinä todellisuudessa.

"vieras"
Älä jauha paskaa. Suomessa on työttömyyttä ja paljon työttömiä jotka ei todellakaan halua olla työttömiä! Mistä teitä idiootteja oikein tulee?
Tasan jokaisella työttömällä on joku tekosyy miksi tarjottu työ ei kelpaa. Tai sitten on muuttanut pienelle paikkakunnalle jossa töitä ei kertakaikkiaan ole, mutta tämäkin on tekosyy koska aivan jokainen voi muuttaa.

[QUOTE="aloittaja";28176186]Oisko susta sitten liikaa vaadittu, että sosiaalitoimelta saatavia rahoja vastaan kävisit esim. kerran vuodessa kurssilla miettimässä noita teidän talousasioita asiantuntijan johdolla, kenties saisit uutta tietoa tuista ja muista mahdollisuuksista, miettisit teidän tulevaisuutta ja mikä olisi järkevää, mikä ei? Tai vaihtoehtoisesti tekisit tietyn tuntimäärän vapaaehtoistyötä valitsemassasi tai sinulle osoitetussa paikassa? Oikeastiko ajattelet, että on liikaa pydetty ja vaadittu...

Miksi ajatella, että tällainen kurssi tai työpanos olisi RANGAISTUS? Eikö sitä voisi ajatella mahdollisuutena tai vähintäänkin jonkinlaisena henkilökohtaisena panostuksena ja korvauksena yhteiskunnalle saamistasi tuista?[/QUOTE]

Tjaa. Käyn jo töissä kun niitä on, eli 0-10 pv kuussa, ja itse asiassa saisin enemmin käteen jos olisin työttömänä kuin kotihoidontuella kotona lapset hoitaen. Eli olisko siis fiksumpaa nostaa työttömyyskorvaus ja viedä lapset päivähoitoon josta ei tarvitsisi kuitenkaan mitään maksaa, ja sit mennä kurssille kuulemaan miten hakea lisää tukea? En näe tässä liiemmin järkeä...

Toisekseen: saman kotihoidontuen saa kuka vaan,vaikka jäis töistä äitiysloman jälkeen kotiin lasten kanssa. Tolla ajatuksella kaikki kelasta yhtään mitään saavat olisi hyvä kurssittaa. Jos ei muuta, niin sillä työllistäisi kasan nyt työttöminä olevia pitämään ne kurssit :p

Muoks: niin,ja on saatu toimeentulotukea kaksi vuotta sitten, kun työnantaja jätti palkat maksamatta, ja sitä asiaa selvitellessä sit kuluikin kivasti n.3kk ilman tuloja. palkkaturva ei maksa,jos työnantajalla olis varaa maksaa mutta sitä ei vain huvita. Ja siis nyt ongelmahan ei ollut sen rahan riittäminen ns perusmenoihin. Vai kuinka monella pidempään pienipalkkaisena tai esimerkiksi kotihoidontuella on rahaa esimerkiksi laittaa kahdessa kuukaudessa 840e apteekkiin,jonka jälkeen toki se korvauskatto tulee täyteen samantien ja osan rahasta saa sit jossain välissä takaisin kunhan kela laskee kaikki lippusensa sen suhteen? Ennemmin kannattais sairastaa diabetestä,siihen ei tarviis ite kustantaa lääkkeitä.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Ensimmäisenä taloushallinnan kurssi kansanedustajille ja muille, jotka elävät niillä verorahoilla, jotka tulevat yksityisten yritysten tekemästä tuloksesta.

Toiseksi taloushallinnan kurssi kaikille julkishallinnon työntekijöille.

Tämän jälkeen kurssille ns. sossuasiakkaat.

• Tykkää
Reactions: Lokki
"ookoo"
[QUOTE="vieras";28176603]Ensimmäisenä taloushallinnan kurssi kansanedustajille ja muille, jotka elävät niillä verorahoilla, jotka tulevat yksityisten yritysten tekemästä tuloksesta.

Toiseksi taloushallinnan kurssi kaikille julkishallinnon työntekijöille.

Tämän jälkeen kurssille ns. sossuasiakkaat.[/QUOTE]

Häh? Niin kuin kaikki julkisella puolella tehty työ olisi turhaa ja jotenkin siivellä elämistä?

Opiskeleva yh
[QUOTE="ookoo";28176632]Häh? Niin kuin kaikki julkisella puolella tehty työ olisi turhaa ja jotenkin siivellä elämistä?[/QUOTE]

Aivan kuin kaikki tukia saavat makaisi vain kotona ja sylkisi kattoon.

Kyllä ne on ne juurikin nuo pitkän uran politiikassa ja iskän firmassa tehneet ihmiset ne, jotka ovat eniten pihalla taloudesta. Luulevat, että opiskelijoilla on tiukkaa kun rahat käytetään iPadeihin ja ulkomaanmatkoihin, ja että jokainen voi säästää 500e/kk ja hommata sijoitusasunnon. Ehdottomasti kannattaisin kursseja näille henkilöille.

Vähempivaraisille voisi sitten olla tarjolla ilmaisia, mutta ehdottomasti vapaaehtoisia kursseja erilaiseen talouden- ja arjen hallintaan. Ei haittaisi yhtään, että näitä järjestettäisiin, mutta tällaiset kurssitukset eivät saisi olla kenellekään este opiskeluun tai työpaikan vastaanottamiseen tai pakotteena kotihoitajalle laittaa lapsensa päiväkotiin.

Ja sitten yleisesti haluaisin, että luotaisiin ihmisille enemmän niitä oikeita työpaikkoja sen sijaan, että yritetään saada ammattitaidottomat ja huonosti motivoituneet tekemään raskasta työtä huonosti pilkkahintaan.

Viimeksi muokattu:
vierass
En mielestäni nähnyt unta, vaan töllössä joku sanoi, että toimeentulotuen ostovoima on tippunut viime vuosikymmeninä niin, että se pitäisi samantien kaksinkertaistaa. Kehottaisin myös miettimään, mitä se tekee asenteille, jos pitkään joutuu kitkuttelemaan tuollaisella tasolla. Ensin varmasti nöyrtyy kun joutuu keskittymään hengissäpysymiseen. Historia kuitenkin osoittaa, että kun sekään ei riitä, löytyy lopulta se kiukkuisempikin vaihde. Valtion intressi ei pitkällä tähtäimellä missään maassa ole se, että köyhät näkevät nälkää.
VOI JEESUS! Kuinkahan moninkertaiseksi mun palkka pitäis sitten nostaa, kun nytkin tulot on työssäkäynnistä huolimatta alle toimeentulotuen (johtuen kylläkin yksinhuoltajuudesta!) ja minä tulen HYVIN TOIMEEN.

Vitun valittajat, opetelkaa käyttämään rahaa.

Yhteistyössä