Pakollinen oman taloudenhallinnan kurssi kaikille sosiaalitukien saajille!!

• Viestiketjun aloittaja Olisko ideaa?
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Miten se rahakäytön hallinta auttaa siihen, jos sitä rahaa ei ole? Kun mistään ei pysty säästämään, ei ole harrastuksia, ei juoda tai polteta, ei käydä parturissa tai elokuvissa tai ravintolassa syömässä. Valoja sammutetaan helposti, ettei menee ylimääräistä sähköä ja vedenkäyttöä tarkkaillaan, ettei kukaan lotraa suihkussa tai käy liian usein. Ja kaupassa ostetaan pakolliset ruuat. Niin mistä sitten säästät?

natseille
[QUOTE="vieras";28175749]Miten se rahakäytön hallinta auttaa siihen, jos sitä rahaa ei ole? Kun mistään ei pysty säästämään, ei ole harrastuksia, ei juoda tai polteta, ei käydä parturissa tai elokuvissa tai ravintolassa syömässä. Valoja sammutetaan helposti, ettei menee ylimääräistä sähköä ja vedenkäyttöä tarkkaillaan, ettei kukaan lotraa suihkussa tai käy liian usein. Ja kaupassa ostetaan pakolliset ruuat. Niin mistä sitten säästät?[/QUOTE]

En mielestäni nähnyt unta, vaan töllössä joku sanoi, että toimeentulotuen ostovoima on tippunut viime vuosikymmeninä niin, että se pitäisi samantien kaksinkertaistaa. Kehottaisin myös miettimään, mitä se tekee asenteille, jos pitkään joutuu kitkuttelemaan tuollaisella tasolla. Ensin varmasti nöyrtyy kun joutuu keskittymään hengissäpysymiseen. Historia kuitenkin osoittaa, että kun sekään ei riitä, löytyy lopulta se kiukkuisempikin vaihde. Valtion intressi ei pitkällä tähtäimellä missään maassa ole se, että köyhät näkevät nälkää.

"vieras"
En mielestäni nähnyt unta, vaan töllössä joku sanoi, että toimeentulotuen ostovoima on tippunut viime vuosikymmeninä niin, että se pitäisi samantien kaksinkertaistaa. Kehottaisin myös miettimään, mitä se tekee asenteille, jos pitkään joutuu kitkuttelemaan tuollaisella tasolla. Ensin varmasti nöyrtyy kun joutuu keskittymään hengissäpysymiseen. Historia kuitenkin osoittaa, että kun sekään ei riitä, löytyy lopulta se kiukkuisempikin vaihde. Valtion intressi ei pitkällä tähtäimellä missään maassa ole se, että köyhät näkevät nälkää.
Suomessa ei kukaan näe nälkää muuten kuin tyhmien valintojensa kautta. Sossun tukien saajalla ei ole muuta kuin aikaa tehdä ruokaa alusta saakka halvoista aineksista, silti ostellaan kaiken maailman valmista paskaa. Mikäli toimeentulotuen ostovoima on laskenut runsaasti, kertoo se vain tuen liian korkeasta ostovoimasta aiemmin. Ei sen olekaan tarkoitus mahdollistaa mukavaa elämää, vaan aivan välttämättön toimeentulo. Sen tulee olla niin alhainen, että pysyy hengissä, mutta motivoi hakeutumaan töihin paremman elämän mahdollistamiseksi.

Vihoviimeinen asia mitä voisi tehdä on nostaa tukien määrää euroakaan.

Eiummara
Kuka tai mikä nekin kurssit maksaisi ja järjestäisi? Ja kuinka helvetin paljon te kuvittelette toimeentulotuen olevan? Justhan uutisoitiin, kun ihmiset jättävät lääkkeet ostamatta, kun ei vaan rahat riitä.
Itse huomasin tämän otsikon myös, mutten lukenut uutista tarkemmin. Oliko tässä siis kyse toimeentulotukea nostavista ihmisistä? En voi käsittää, miten sinakaan heiltä voisi jäädä lääkkeet ostamatta, sossu kun nekin maksaa.

"aloittaja"
[QUOTE="vieras";28175749]Miten se rahakäytön hallinta auttaa siihen, jos sitä rahaa ei ole? Kun mistään ei pysty säästämään, ei ole harrastuksia, ei juoda tai polteta, ei käydä parturissa tai elokuvissa tai ravintolassa syömässä. Valoja sammutetaan helposti, ettei menee ylimääräistä sähköä ja vedenkäyttöä tarkkaillaan, ettei kukaan lotraa suihkussa tai käy liian usein. Ja kaupassa ostetaan pakolliset ruuat. Niin mistä sitten säästät?[/QUOTE]

No katsopa huviksesi vaikkapa pari jaksoa Kukkaron herraksi -ohjelmaa, ja kysy sitten uudestaan.

Mun mielestäni olisi oikeus ja kohtuus, että saatuja ilmaisia rahoja vastaan ihminen tekee jotain, olipa se sitten "vapaaehtoistyötä" jossain laitoksessa esim. mummoja ulkoiluttaen, osallistuen ehdottamalleni oman talouden hallintakurssille tai jotain vastaavaa, josta hyötyä yhteiskunnalla tai ihmiselle itselleen. Tämä voisi karsia tukien väärinkäyttöä ja hieman nostaa kynnystä tukien hakemiseen ylipäätään. Ehkäpä yksilö aktivoituisi mieluummin hakemaan oikeita töitä tai opiskelupaikkaa. Tällainen kurssitus myös ehkäisisi oivasti syrjäytymistä ja sitä kautta olis mahdollista ohjata tarpeen mukaan hakemaan muunkinlaista apua, esim. masennus, lastensuojelu tms.

äläpä ap yleistä

Täysi peesi tähän!!
Meillä on just tämmönen tilanne. Perheessä 2 aikuista ja 4 lasta. Mies joutui työttömäksi, kun töistä irtisanottiin tuotannollisista ja taloudellisista syistä. On nyt työkkärin koulutuksessa, ehkä siis sitten pääsee aikanaan töihin, mut vuoden verran oli työttömänä ennenkun sai ees jotain. Ja etsi kyllä, niinkun hemmetin moni muukin! Kun tällä paikkakunnalla vapautu sillon tällön työpaikka miehen alalta, haki siihen AINA, niinkun usea muukin, joten ei sitten saanut töitä.

Mä taas teen sijaisuuksia hoitoalalla, tulot todella epäsäännölliset ja töitä kuitenkin aika vähän tarjolla, enemmänkin tekisin. Mut sielläkin vaan säästetään, sijaisia palkataan mahdollisimman vähän. Ollaan siis reilu vuosi saatu toimeentulotukee. Ja tarttee kyl sanoo, et kun sen tuen piiriin joutuu, niin jos haluaa elää semmosta normaalia elämää, et ylipäätään pysyy katto päällä, sähköt ja ruuat ja vaatteet lapsilla, niin saa olla rahankäytön mestari. Kyllä mä ainakin hallitsen meidän taloutta tarkasti. Kirjaan ylös kai´ken, menot ja tulot. Mitään ei jää säästöön, mut kyllä sillä rahalla pystyy elään, tosi niukasti, mut perustarpeet tyydyttäen. Vetäisin kyl lättyyn, jos joku ehdottas jotain talouden hallintakurssia. Huhheijaa.

Ja meillä tosiaan kuukausittain vaihtelee, paljonko saadaan toimeentulotukea, mut jopa silloin kun oon lähes joka arkipäivä töissä, meiän perheen tulot jää laskelmassa vajeelle muutaman kympin. Sit taas jos oon vähemmän töissä, saadaan tukea muutamia satasia. Kyllä jossain muualla on vika, kun taloudenhallinnassa. On niitäkin pienituloisia ja tukien varassa eläviä, jotka ei osaa käyttää rahaa, mutta myös niitä, jotka elää täysin yli varojensa, ja käyvät sitten tuolla velkaneuvonnassa. niille se ois aiheellista jotain kurssia järjestää.

[QUOTE="vieras";28175938]Ei sen olekaan tarkoitus mahdollistaa mukavaa elämää, vaan aivan välttämättön toimeentulo. Sen tulee olla niin alhainen, että pysyy hengissä, mutta motivoi hakeutumaan töihin paremman elämän mahdollistamiseksi.[/QUOTE]

Tämä ei itse asiassa pidä paikkaansa. Tai siis sinun mielestäsi pitäisi varmaan olla näin, mutta esim. sosiaali- ja terveysministeriön ohjeistuksen ja toimeentulotukilain mukaan toimeentulotuen tarkoitus ei ole ihan tuo, vaan kyllä sen on tarkoitus mahdollistaa vähän muutakin kuin pelkkä hengissä pysyminen.

[QUOTE="aloittaja";28175955]No katsopa huviksesi vaikkapa pari jaksoa Kukkaron herraksi -ohjelmaa, ja kysy sitten uudestaan.

Mun mielestäni olisi oikeus ja kohtuus, että saatuja ilmaisia rahoja vastaan ihminen tekee jotain, olipa se sitten "vapaaehtoistyötä" jossain laitoksessa esim. mummoja ulkoiluttaen, osallistuen ehdottamalleni oman talouden hallintakurssille tai jotain vastaavaa, josta hyötyä yhteiskunnalla tai ihmiselle itselleen. Tämä voisi karsia tukien väärinkäyttöä ja hieman nostaa kynnystä tukien hakemiseen ylipäätään. Ehkäpä yksilö aktivoituisi mieluummin hakemaan oikeita töitä tai opiskelupaikkaa. Tällainen kurssitus myös ehkäisisi oivasti syrjäytymistä ja sitä kautta olis mahdollista ohjata tarpeen mukaan hakemaan muunkinlaista apua, esim. masennus, lastensuojelu tms.[/QUOTE]

Miksi pitäisi nostaa kynnystä hakea tukia? Juuri hiljattain oli uutinen, että tukien väärinkäyttö on todella harvinaista, joten sen suhteen ei taida ongelmaa olla. ja juuri tuollainen kurssitus ja palkaton työ ovat hyvä keino lisätä syrjäytymistä ja taata vaikkapa se, että lisäresursseja vanhustenhoitoon ei tule eikä sinne palkata lisää osaavaa työvoimaa.

• Tykkää
Reactions: Millenia ja Vanna
"vieras"
Kannatan ajatusta ehdottomasti! Sen verran perusmatikkaa pitää ihmiselle opettaa, että tuloja pitää olla enemmän kuin menoja. Maksimissaan saman verran. Muuten tulojen suhde kääntyy negatiiviseksi ja ihminen ylivelkaantuu. Perusjuttuja, mutta niin monille äärettömän vaikeaa tajuta.

[QUOTE="Kenzo";28175643]Mä luulen et aika hyvä olis kans sellanen sivarityyppinen käytäntö. Eli jos ei kunnon työt maistu, niin tukia sais ainoastaan niin että lähtis valtion päättämään "työpaikkaan" töihin. Kohteita löytyis enemmän kun tarpeeks.[/QUOTE]

Ahaa, olet siis havainnut, että yhteiskunnassa on tekemätöntä työtä ja mahdollisuus luoda työpaikkoja? Jännä, että ehdotuksesi on ilmaistyö eikä se, että lähdettäisiin oikeasti tuota kautta työllistämään ihmisiä eli palkkaamaan heitä oikealla palkalla. Näin ihmiset pääsisivät pois köyhyydestä ja tekemättömät työt tulisi tehtyä.

Ai niin, mutta kun eihän kukaan haluaisi maksaa palkkaa...

• Tykkää
Reactions: Millenia
"kojootti"
Niin kauan kuin meillä on täyttämättä yksikin siivoojan pesti työkkärin sivuilla, en ymmärrä miksi helvetissä pitää maksaa kenellekään työttömyyskorvauksia.

tosi harmaa
[QUOTE="eee";28175155]Juuri tuo asennevamma sossun eläteillä on. "En voi säästää, kun sit sossu ei enää maksa mulle sitä, tätä ja tota."

Eikö jokaisen sosiaalitukia saavan ensisijainen tavoite pitäisi olla juurikin omillaan pärjääminen ja se, ettei niitä sossun tukia enää tarvitsisi?[/QUOTE]

Minulla on eräs 'ystävä' joka elää tukien varassa, on työkkärin pakottaman kurssilla mutta siis tämmöinen elämäntapa työtön.
Kyseinen 'ystävä' tyhjentää aina tilinsä kun sossuun pitää uusi toimeentulotuki lomake palauttaa.
Sossu vaatii sen tiliotteen ja jos siellä on jäänyt edelliskuulta rahaa se lasketaan seuraavalle kuulle tuloksi.
Tavallaan ymmärrän että jos se vähänen tulo mitä sinulla siellä on ja olet saanut nuukailtua ja säästettyä vaikka 50e kk niin toki se kannattaa ottaa pois ja laittaa omaan sukanvarteen eli vaikka kotiin säästöpossuun.
Mutta,
se iso mutta.
Tässä nähdään paljonko oikeasti sieltä sitä rahaa saa, siis meidän verorahojamme jaellaan näin että muut saa säästöön asti ;)
Eli aika hyvät on noi tuet.

[QUOTE="vieras";28176030]Kannatan ajatusta ehdottomasti! Sen verran perusmatikkaa pitää ihmiselle opettaa, että tuloja pitää olla enemmän kuin menoja. Maksimissaan saman verran. Muuten tulojen suhde kääntyy negatiiviseksi ja ihminen ylivelkaantuu. Perusjuttuja, mutta niin monille äärettömän vaikeaa tajuta.[/QUOTE]

No ei tuota nyt kenenkään ole vaikea tajuta. Mutta jos ihmisellä on tili nollassa, mutta silti pitää viedä lapsi lääkäriin, ostaa lääkettä ja ruokaa, niin kyllä se sen rahan lainaa ja elää mieluummin velaksi kuin jättää sairaan lapsen hoitamatta ja nälkäisen ruokkimatta. Oikeasti sinäkin tiedät tämän.

[QUOTE="kojootti";28176040]Niin kauan kuin meillä on täyttämättä yksikin siivoojan pesti työkkärin sivuilla, en ymmärrä miksi helvetissä pitää maksaa kenellekään työttömyyskorvauksia.[/QUOTE]

Miksi nimenomaan siivoojan pestit pitää täyttää ensin?

"heh"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28176036:
Ahaa, olet siis havainnut, että yhteiskunnassa on tekemätöntä työtä ja mahdollisuus luoda työpaikkoja? Jännä, että ehdotuksesi on ilmaistyö eikä se, että lähdettäisiin oikeasti tuota kautta työllistämään ihmisiä eli palkkaamaan heitä oikealla palkalla. Näin ihmiset pääsisivät pois köyhyydestä ja tekemättömät työt tulisi tehtyä.

Joo se on kyl jännä juttu, et moni on valmis ehdottamaan millon mitäkin paskanluontia ilman palkkaa. Ne jotka jostain syystä ovat joutuneet köyhyyden loukkuun, ovat täysin arvottomia, töihin vaan tekeen mitä tahansa, pääasia kun tekee jotain.

"kojootti"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28176051:
Miksi nimenomaan siivoojan pestit pitää täyttää ensin?
Se oli esimerkki, koska noita töitä on todella paljon hakusessa. Tekijöitä ei vain löydetä. Tottakai työtön saa ottaa vastaan ihan minkä työn itse haluaa, mutta jos sellaista ei löydy niin sitten aletaan täyttämään niitä tehtäviä. Hyvin yksinkertainen logiikka: etsi työ -> ei löytynyt vai? -> menet tuonne siivoamaan.

Just yks tuttu kertoili mulle, että nyt vähän tiukkaa ja odottelee just sossusta rahaa, kun kaikki rahat meni koiran ostoon :whistle: Henkilöllä ennestään 3 kissaa ja yks koira. Mut piti saada vielä toi, ku oli niiin söpö. Voi helvetti sanon minä.

"nih"
Just yks tuttu kertoili mulle, että nyt vähän tiukkaa ja odottelee just sossusta rahaa, kun kaikki rahat meni koiran ostoon :whistle: Henkilöllä ennestään 3 kissaa ja yks koira. Mut piti saada vielä toi, ku oli niiin söpö. Voi helvetti sanon minä.
Mut silti kannattas muistaa, et kaikki sossusta rahaa saavat ei kuitenkaan ole ihan tällaisia järjen jättiläisiä... On ihan tavallisia perheitä, joissa yritetään, mutta syystä tai toisesta sitten vaan joudutaan turvautumaan toimeentulotukeen. Eikä meiän sossusta ainakaan sais senttiäkään jos sanois et ostin koiran, antakaa mulle rahaa et saan ruokaa... :eek:

kannatan
Juu koulutus olisi paikallaan. Moni jää ilman hänelle kuuluvia tukia, kun ei ole niistä tietoinen. Ihmetyttää, miksei kukaan huolehdi ja kerro. Vaikka olisi ihan fiksustakin ihmisestä kyse, niin hän saattaa olla täysin tietämätön tuista. Vielä huonommin menee niillä, joilla on esim. sairauden vuoksi fyysisiä ja henkisiä rajoitteita eikä ole yksinkertaisesti voimia selvittää asioita. Kelan tukiviidakko ei ole helppo hallita.

[QUOTE="nih";28176088]Mut silti kannattas muistaa, et kaikki sossusta rahaa saavat ei kuitenkaan ole ihan tällaisia järjen jättiläisiä... On ihan tavallisia perheitä, joissa yritetään, mutta syystä tai toisesta sitten vaan joudutaan turvautumaan toimeentulotukeen. Eikä meiän sossusta ainakaan sais senttiäkään jos sanois et ostin koiran, antakaa mulle rahaa et saan ruokaa... :eek:[/QUOTE]

Joo tiiän, tiiän ja he on asia erikseen.
Mä vaan valitettavasti oon törmänny aika paljon näihin elämäntapasossulaisiin (myös työni puolesta) : /

"Kenzo"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28176036:

Ooksä ihan pihalla? Täs o ainoastaa jännää se, et töitä on muttei tekijöitä. Toinen jännä juttu on se, et toiset ihmiset tekee töit minimipalkal mm koska haluuvat osallistuu tän yhteiskunnan kustannuksii. Sit on tää toinen ryhmä ketkä makaavat himas vuodest toisee yhteiskunnan tuilla tekemättä siis yhtää mitää. Meneeks tää sun laskutaval jotenki oikein?

Opiskeleva yh
[QUOTE="vieras";28175938] Sossun tukien saajalla ei ole muuta kuin aikaa tehdä ruokaa alusta saakka halvoista aineksista[/QUOTE]

Mistä tulee tuo harhaluulo, että sossun tukia saavat kaikki makaa kotona? Itsellä menee opiskelun ja koulumatkojen takia päivästä vähintään 9 tuntia joka arkipäivä. Miten mulla on enemmän aikaa kuin töissä käyvällä?

Yhteistyössä