[QUOTE="vieras";28175749]Miten se rahakäytön hallinta auttaa siihen, jos sitä rahaa ei ole? Kun mistään ei pysty säästämään, ei ole harrastuksia, ei juoda tai polteta, ei käydä parturissa tai elokuvissa tai ravintolassa syömässä. Valoja sammutetaan helposti, ettei menee ylimääräistä sähköä ja vedenkäyttöä tarkkaillaan, ettei kukaan lotraa suihkussa tai käy liian usein. Ja kaupassa ostetaan pakolliset ruuat. Niin mistä sitten säästät?[/QUOTE]
Täysi peesi tähän!!
Meillä on just tämmönen tilanne. Perheessä 2 aikuista ja 4 lasta. Mies joutui työttömäksi, kun töistä irtisanottiin tuotannollisista ja taloudellisista syistä. On nyt työkkärin koulutuksessa, ehkä siis sitten pääsee aikanaan töihin, mut vuoden verran oli työttömänä ennenkun sai ees jotain. Ja etsi kyllä, niinkun hemmetin moni muukin! Kun tällä paikkakunnalla vapautu sillon tällön työpaikka miehen alalta, haki siihen AINA, niinkun usea muukin, joten ei sitten saanut töitä.
Mä taas teen sijaisuuksia hoitoalalla, tulot todella epäsäännölliset ja töitä kuitenkin aika vähän tarjolla, enemmänkin tekisin. Mut sielläkin vaan säästetään, sijaisia palkataan mahdollisimman vähän. Ollaan siis reilu vuosi saatu toimeentulotukee. Ja tarttee kyl sanoo, et kun sen tuen piiriin joutuu, niin jos haluaa elää semmosta normaalia elämää, et ylipäätään pysyy katto päällä, sähköt ja ruuat ja vaatteet lapsilla, niin saa olla rahankäytön mestari. Kyllä mä ainakin hallitsen meidän taloutta tarkasti. Kirjaan ylös kai´ken, menot ja tulot. Mitään ei jää säästöön, mut kyllä sillä rahalla pystyy elään, tosi niukasti, mut perustarpeet tyydyttäen. Vetäisin kyl lättyyn, jos joku ehdottas jotain talouden hallintakurssia. Huhheijaa.
Ja meillä tosiaan kuukausittain vaihtelee, paljonko saadaan toimeentulotukea, mut jopa silloin kun oon lähes joka arkipäivä töissä, meiän perheen tulot jää laskelmassa vajeelle muutaman kympin. Sit taas jos oon vähemmän töissä, saadaan tukea muutamia satasia. Kyllä jossain muualla on vika, kun taloudenhallinnassa. On niitäkin pienituloisia ja tukien varassa eläviä, jotka ei osaa käyttää rahaa, mutta myös niitä, jotka elää täysin yli varojensa, ja käyvät sitten tuolla velkaneuvonnassa. niille se ois aiheellista jotain kurssia järjestää.