Iltalehti: "Ylipainoinen onkin kohta normaalipainoinen". BMI rajoja nostetaan virallisesti, ylipainon rajaksi30:)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihanaa vihdoin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kannattaa mitata sitä vyötärönympärystä. Sen ei naisella kuulu olla yli 80cm . Jos on alle sen, voi vapaasti olla bmi 30, mutta jos se on yli, on turha väittää ettei ole hiukan lihava.

No ei mennyt ihan oikein. Vyötärönympärysmitta kertoo sen, että onko rasva kerääntynyt pelkästään siihen vyötärölle vai jakaantunut enemmänkin vaikka perse ja reisiosastolle. Jos BMI on 30, on ihminen lihava oli se rasva ihan missä hyvänsä. Vyötärönympärys kertoo vain sen lihavuuden riskikertoimet niinsanotusti. Metabolinen yms.

Päivitä tietosi vaikka täältä:
Terveysliikunta | Vyötärönympärysmitta | Kuusamo

Niin..

" Painoindeksi useimmilla ihmisillä aliarvioi lihavuuden määrää, neljä kertaa useammin kuin yliarvioi. Todellisuudessa se ei liioittele ylipainoa, pikemminkin päinvastoin."

Kumma kyllä, taidat olla ainoa joka on tutustunut kyseiseen tutkimukseen. Ei se bmi rajojen muuttaminen tee susta yhtään hoikempaa.

Enkös mä nyt juuri sanonut, että ihan oli tämä ko. juttu tämän päivän iltiksessä, siinä paperisessa versiossa otsikolla "monet suomalaiset laihduttavat turhaan". Että on hyvä vaan ja kipaisee hakemassa, jos et usko.

Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;28110738:
Miksi kaikki haluais hölkätä? Mä voin vetää 1,5 tunnin killeri-tanssitreenin jossa reidet huutaa hoosiannaa.

no viddu sori, mutta jos et jaksa hölkätä 1km ni et kyllä jaksa tehdä mitään muutakaan tehokasta 1.5h.

Olis ihan vitun siistii, vois ihan rauhassa olla läski eikä tarvitsis muuta ku lihoa ja maata sohvalla ja voisi vielä sanoa, että on normaalipainoinen. :)

Mä kannatan tätä muutosta! :)

[QUOTE="huhhuh";28110710]Jepno uskallab väittää, että bmi 19 nainen on huomattavasti viehättävämpi kuin bmi29, ja terveempi. Eikö olekin hämmästyttävää. :laugh:

Ihan tosi pullukat, syökää vähän terveellisemmin siinä se. Ei se bmi:n nykyaikainen läskien silittelymuutos tee teistä kauniimpia, tyhmempiä vain kun joku edes voi kuvitella olevansa terveen ja kauniin näköinen lähemmäs bmi kolmeakymppiä. Huhhuh kuulostaapa hurjalta. Mihin maailmaan lapseni joutuvat syntymään. :(

Ja tällä hetkellä oma painoindeksini on 28, ikävä kyllä.[/QUOTE]

Sinulle ja muutamalle muullekin tässä ketjussa pieni vinkki: bmi:tä ei lääketieteessä käytetä ihmisen viehättävyyden arviointiin, vaan terveydellisien riskien tarkasteluun.

Ja tämänhetkisten tietojen valossa lievä ylipaino ei ole terveysriski, jos elämäntavat muuten ovat kunnossa eikä taipumusta keskivartalolihavuuteen ole.

Alkuperäinen kirjoittaja jes vihdoinki tällanen;28110804:
Olis ihan vitun siistii, vois ihan rauhassa olla läski eikä tarvitsis muuta ku lihoa ja maata sohvalla ja voisi vielä sanoa, että on normaalipainoinen. :)

Mä kannatan tätä muutosta! :)

no todellakin :) meikäläinenkin vielä huono lihomaan niin käytännössä saisin syödä 24/7 herkkuja ja maata sohvalla niinku nää muutkin plösöt.. tai no vois aina välil tietty käydä salilla vähä vetää hikijumppaa, tosin se hiki johtuu siitä ku on niin huono kunto eikä siitä kun treenaan niin kovaa.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28110814]Sinulle ja muutamalle muullekin tässä ketjussa pieni vinkki: bmi:tä ei lääketieteessä käytetä ihmisen viehättävyyden arviointiin, vaan terveydellisien riskien tarkasteluun.

Ja tämänhetkisten tietojen valossa lievä ylipaino ei ole terveysriski, jos elämäntavat muuten ovat kunnossa eikä taipumusta keskivartalolihavuuteen ole.[/QUOTE]

No niin tähän voikin sit tulla ne joilla on alle 80cm vyötärö, mutta bmi 30. Jotenkin veikkaan ettei niitä kovin montaa ole.

No niin tähän voikin sit tulla ne joilla on alle 80cm vyötärö, mutta bmi 30. Jotenkin veikkaan ettei niitä kovin montaa ole.

Miksi 30, sehän merkitsisi uusillakin viitearvoilla ylipainoa?

Puhutaan mieluummin ystävästäni, joka harrastaa mm. hölkkää, vaellusta ja koiraurheilua, syö terveellisesti, vyötärö alle 80 senttiä. Mutta bmi hippusen yli 25. Sepä onkin sitten vastassa joka puolella, terveydenhuollon piirissä, vakuutusasioissa, jne. Mielestäni turhaa ihmisten luokittelua ja nolaamista, kun noilla lukemilla bmi ei yksiselitteisesti ole yhteydessä terveysongelmiin.

Vielä enemmän löytyy miehiä, joilla on terveet elämäntavat ja bmi yli 25.

Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;28110841:
En tiä, en ole hölkännyt, inhoan sellaista juoksemista. Mutta lievä ylipaino on ja silti kunto hyvä.

niin minäkin mutta silti juoksen coopperissa sen 3000m johtuu siitä etten puhu paskaa itselleni ;) ja tiedän erittäin hyvin oman kuntotasoni.

kuullut erittäin usein ton kommentin että kyllä ylipainoiset voi olla hyvä kuntoisia, en oo vielä sellaista nähnyt en ole kuullut ja on jopa tehty tutkimuksia jotka vähän niinkuin tyrmäävät tuon väitteen. Ja pääsääntöisesti nämä hyväkuntoiset ylipainoiset ovat olleet isomman lihasmassan omaavia henkilöitä, joka on jo äkynyt päältä.

On se mukavaa olla mies. Nimittäin läski mies voi paljon helpommin saada napattua hyvännäköisen misun kuin että läski nainen nappais komeen kundin. Toki sillon miehellä pitää olla jotain muuta hyvää. Statusta, rahaa tai jotain muuta... Mutta jos nainen on läski, ei se komeeta miestä nappaa - tai ehkä joskus yhdeksi yöksi mutta harvemmin ees niin...

No voi nyt....

Mun mielestä ton koko helv**in bmi saissen voin viskata roskikseen..

InBody mittaus se on se millä sen näkee mitä kroppa pitää sisällään :O

Mulla esimerkiksi olisi bmi:n mukaan 16kg ylipainoa, mutta mullapas onkin sen verran paljon LIHASmassaa että InBody mittauksessa ylipainoa olikin vain 8kg...

Että näin.. Tosin en edes yritä saada tota painoa alas, koska pidän itsestäni tällaisena kun nyt olen, jos joku toinen ei niin sehän on sitten hänen ongelmansa. :)

[QUOTE="jooo";28110863]niin minäkin mutta silti juoksen coopperissa sen 3000m johtuu siitä etten puhu paskaa itselleni ;) ja tiedän erittäin hyvin oman kuntotasoni.

kuullut erittäin usein ton kommentin että kyllä ylipainoiset voi olla hyvä kuntoisia, en oo vielä sellaista nähnyt en ole kuullut ja on jopa tehty tutkimuksia jotka vähän niinkuin tyrmäävät tuon väitteen. Ja pääsääntöisesti nämä hyväkuntoiset ylipainoiset ovat olleet isomman lihasmassan omaavia henkilöitä, joka on jo äkynyt päältä.[/QUOTE]

Kyllä ulkomuodosta voi aika hyvin päätellä kunnon. Joskus saattaa tosin olla hoikkia ihmisiä, jotka ovat rapakuntoisia. Mutta lihava ei ole koskaan hyväkuntoinen. Toisaalta ex-läski voi hyvinkin olla hyvässä kondiksessa. Laihduttaminen on nostanut kuntoa + lihakset ovat kunnossa kun on tarttettu voimaa sen tankkerin liikuttamiseen.

Mun mies painoi ennen 125kg (pituus 192cm). Nykyään painaa 95 ja helkkari että sillä on vahvat jalat...

no viddu sori, mutta jos et jaksa hölkätä 1km ni et kyllä jaksa tehdä mitään muutakaan tehokasta 1.5h.

Eipä jaksa bodarit hölkätä kovin pitkiä matkoja, mutta lihasta löytyy ja kuntoa.

Ei jokainen ole hyvä jokaisessa lajissa ja kestä joka lajia yhtä hyvin. Jos ei ole hölkkääjäksi, niin se ei tarkoita silti huonoa kuntoa. Itsellä on isot rinnat ja voin sanoa, että juokseminen niiden kanssa tekee kipeää.

No voi nyt....

Mun mielestä ton koko helv**in bmi saissen voin viskata roskikseen..

InBody mittaus se on se millä sen näkee mitä kroppa pitää sisällään :O

Mulla esimerkiksi olisi bmi:n mukaan 16kg ylipainoa, mutta mullapas onkin sen verran paljon LIHASmassaa että InBody mittauksessa ylipainoa olikin vain 8kg...

Että näin.. Tosin en edes yritä saada tota painoa alas, koska pidän itsestäni tällaisena kun nyt olen, jos joku toinen ei niin sehän on sitten hänen ongelmansa. :)

mun mieletä kaikki vitun sähkölelut sais napata roskiin, kun ne voi näyttää just ihan mitä sattuu riippuen vaikka siitä söitkö edellisenä päivänä metwursti leivän..
muutenkan tjua miksi te pölvästit tuhlaatte rahaa tollaseen pihtimittaus maksaa 10-15 euroa ja pitää jopa paikkaansa.

Huvittaa kun ihmiset lukee jotain BMI:tä kuin Raamattua. Ja sitten jotkut vakuuttelee sadassa viestissä, että "paskat tommosesta" ja silti näyttäs olevan hirveen kova paikka. Tää on vähän niinkuin ÄO. Joku saa testistä huonon tuloksen ja sitten saarnaa, että "ei ne testit mitään todista". Kenties ei todistakkaan, mutta ennemmin mä luotan professoirien näkemyksiin kuin jonkun "Mä tiedän paremmin"-akan kotkotuksiin.

[QUOTE="Ukkeli";28110868]On se mukavaa olla mies. Nimittäin läski mies voi paljon helpommin saada napattua hyvännäköisen misun kuin että läski nainen nappais komeen kundin. Toki sillon miehellä pitää olla jotain muuta hyvää. Statusta, rahaa tai jotain muuta... Mutta jos nainen on läski, ei se komeeta miestä nappaa - tai ehkä joskus yhdeksi yöksi mutta harvemmin ees niin...[/QUOTE]

Kas kummaa kun tiedän ylipainoisia joilla on komea mies eli älä yleistä.

[QUOTE="Minka";28110892]Eipä jaksa bodarit hölkätä kovin pitkiä matkoja, mutta lihasta löytyy ja kuntoa.

Ei jokainen ole hyvä jokaisessa lajissa ja kestä joka lajia yhtä hyvin. Jos ei ole hölkkääjäksi, niin se ei tarkoita silti huonoa kuntoa. Itsellä on isot rinnat ja voin sanoa, että juokseminen niiden kanssa tekee kipeää.[/QUOTE]

Ei ole pakko kenenkään hölkätä, mutta mielestäni lihaksilla ei tee yhtään mitään eikä kunnosta voi puhua, jos reipas kävely ei hengästymättä onnistu. Ja reippaalla kävelyllä tarkoitan sellaisia vauhteja, joilla hitaimmat hölkkäävät.

[QUOTE="Minka";28110892]Eipä jaksa bodarit hölkätä kovin pitkiä matkoja, mutta lihasta löytyy ja kuntoa.

Ei jokainen ole hyvä jokaisessa lajissa ja kestä joka lajia yhtä hyvin. Jos ei ole hölkkääjäksi, niin se ei tarkoita silti huonoa kuntoa. Itsellä on isot rinnat ja voin sanoa, että juokseminen niiden kanssa tekee kipeää.[/QUOTE]

vaan sitten voikin kysyä onko nämä bodarit hyväkuntoisia vai ei ;) vai onko yksipuolinen treenaus mahdollisesti laiminlyönyt aerobisen treenin...

katsos kun tuokin on erittäin yleinen tekosyy bodareille selitellä huonoa kuntoaan.

mun mieletä kaikki vitun sähkölelut sais napata roskiin, kun ne voi näyttää just ihan mitä sattuu riippuen vaikka siitä söitkö edellisenä päivänä metwursti leivän..
muutenkan tjua miksi te pölvästit tuhlaatte rahaa tollaseen pihtimittaus maksaa 10-15 euroa ja pitää jopa paikkaansa.

No on tehty sekä pihtimittaus (mikä maksoi melkein kolme kymppiä) ja sähkölelulla (mikä maksoi 13e) ja molemmat näytti käytännössä samaa.

Yhteistyössä