Surettaa kouluikäisten lasten puolesta kellä ei ole varaa tehdä hiihtolomalla maksullisia juttuja.

  • Viestiketjun aloittaja surettaa
  • Ensimmäinen viesti
lucifer
omasta lapsuudestani muistan sen että kaikki lomat meni kotitilalla töitä tehden, koulukaverit reissasi ja me tehtiin töitä:D
harmittaa kun muori on jo niin vanha että jää eläkkeelle ja lopettaa tilanpidon ettei omat muksut pääse osalliseksi loma-aikoina tästä samasta ilosta. no, jos luoja suo että isovanhemmat saavat elää niin viettävät sitten lomansa muuten heidän kanssaan kunhan asia on ajankohtainen heidän kohdallaan.
 
"vieras"
Entäs sitten ne lapset, joiden vanhemmilla ei edes ole lomaa? Minä ja mies teemme molemmat töitä koko lomaviikon (itse tosin pystyn työskentelemään kotona). Olisi tietysti kiva, jos koulussa saisi halutessaan kertoa, mitä teki lomalla, eikä niin, että jokaisen on sanottava jotain.

En ole varakkaasta perheestä, mutta itsestäni oli ihan parasta, kun hiihtolomalla pääsi maalle serkkujen luo/mummolaan. En koskaan edes kaivannut ulkomaille.
 
hullu juttu
On se kummaksi mennyt nuo hiihtolomat, pitää olla kallista Lapin reissua ja vaikka mitä.
Omassa lapsuudessa vanhemmat olivat aina töissä, kun olimme pieniä niin joko mummu tai meitä 20 vuotta vanhempi serkku tuli meille meitä hoitamaan tai joskus meidät kuskattiin mummulaankin koko viikoksi, sitten kun oltiin isompia niin oltiin kotona ihan päinsä. Ja silloin hiihdettiin oman kylän ladulla ja se oli pakko! Koulusta annettiin silloin sellaiset hiihtokortit täytettäväksi ja ne piti palauttaa (vaikuttiko liikuntanumeroon hiukan). Isommille koululaisille koulu järjesti yhden puolen päivän retken hiihtolomalla, mentiin tilausbussilla lähimpään hiihtokeskukseen missä sai hiihtää, laskea mäkeä tai lasketella. Koulun puolesta oli eväät mukana. Sellainenkin retki oli aivan riittävä, myös opettajat olivat mukana. Silloin kuljetettu kaiken maailman tauteja Lappiin ja takaisin eikä mitään muutakaan kun oltiin KOTONA!

Onko se niin vaikeaa olla tuhlaamatta niitä rahojansa johonkin turhiin turistirysiiin? ja sitten tautipaine syksyltä ei ollenkaan rauhoitu vaan saa uutta voimaa noista reissu-hiihtolomista.

Kun oltiin yläasteikäisiä niin meillä oli hiihtolomaksi vielä kotitöitä - emme saaneet vaan hiihtää ja laiskotella vaan vanhempien työaikana piti siivota koko talo ja ruoat laittaa ja joskus leivottiin. Ei tullu kuuloonkaan että oltais vaan jouten oltu.
 
"hih"
Koulussa ( kasvatustieteitä opiskellessa vuonna 2012 ) painotettiin useasti että lapsella tulee olla keskimäärin samat asiat kuin muilla lapsilla. Jos keskimäärin lapset ovat lomalla reissussa niin olisi se suotavaa päästä reissuun kaikkien lasten.
Sama kaava pätee vaatteisiin, peleihin, kännyköihin, harrastuksiin yms.

On totta että vähempiosaisen riski syrjäytyä ja tulla pilkan kohteeksi on suurempi. Siihen ei auta että jotkut täällä sanovat: "Kiusata ei saa."
So? Kiusata ei saa. Auttaako se näitä köyhiä oikeasti vai onko vain sanahelinää?
en ihan helposti usko tuosta sanaakaan.

Jos on totta olen surullinen.

joku kapitalisti on päättänyt että raha on hienoa ja kaikki mikä maksaa, on hienompaa kuin ilmainen, koska haluaa itselleen rahaa ja että me ostamme tavaraa jota tehtaat tuottavat ja olemme oravanpyörässä. Surullista opettaa lapsille nin. Entä kun muutaman kymmenen vuoden päästä suurin osa planeettaamme on aavikkona, kun puhdasta juomavettä ei enää ole ja luonnonvarat on käytetty ja tuleville sukupolville ei jää mitään. Onko sun lapsi ylpeä kun pääsi sinne kalliiseen lomalle? ehkä.

jos jonkun lapselle opetetaan eri tavalla, että ei raja ole hienoa, hienoa on se millainen ihminen on, miten kohtelee muita. Yrittää olla hyvä ihminen, miten se on teiltä pois ja miksi siitä pitäisi kiusata?
 
"Huokaus"
Ja näinpä sitten kasvatetaan lapsista kunnon materialisteja ja kerskakuluttajia, kun annetaan ymmärtää ettei ole ihmisarvoa ilman lomamatkoja, ipadeja ja merkkivaatteita. Sitten ihmetellään mistä tulevat ne sietämättömät, kaikkeen tyytymättömät, tavaraa vinkuvat lapsukaiset. En ainakaan omalle lapselleni halua antaa perinnöksi sellaista maailmankatsomusta. Me mennään hiihtolomalla mökille, hiihdellään, paistetaan makkaraa nuotiolla ja käydään ratsastamassa. Ainakin tähän asti on mennyt hyvin näin.
 
  • Tykkää
Reactions: Eedla
[QUOTE="hih";28069404]Kyllä nyt pitää nopeasti varata jotain ja mennä jonottamaan lentokentälle ja sinne minne toisetkin, jonnekin kanarialle, tai kaukolomalle, tai äkkiä joku kylpylä, jotain pitää olla joka maksaa koska voidaan luulla köyhäksi ja sehän on pahinta mitä juntit tietävät.[/QUOTE]

Antaa luulla mitä lystää :) Teen siltikin mitä tykkään :)
 
Onko se muka mennyt kilpavarusteluksi? Eikö sellaista ole aina ollut, että tietyn tyyppiset lapset/nuoret kehuskelevat lomillaan ja vanhempien rahoilla, ja tietyn tyyppiset lapset/nuoret häpeävät vanhempiensa rahattomuutta. Kyllä sitä oli silloin, kun itse olin koulussa ja kyllä kerskailijoita ja häpeilijöitä ja kaikkea siltä väliltä oli jo silloin, kun isäni oli koulussa.

Tavat muuttuu ja vaatimukset muuttuu, mutta ihmisluonne ei muutu.

Kasvattakaa lapsenne siis olemaan kiusaamatta muita, oli teillä varaa matkoihin tai ei. Ei siihen muuta ratkaisua ole, sillä aina on joku jolla on jotain enemmän. Ja aina on joku, jonka mielestä se on jotenkin väärin.
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Köyhän lapsi
Miksi suurimmalle osalle (?) tuntuu olevan ihan mahdoton ajatus, että lapsi oikeasti VOI kärsiä siitä että on näkyvästi köyhempi kuin muut? Minä ja toinenkin olemme kertoneet omista lapsuuskokemuksista. Ei se silloin ala-asteikäisenä tule mieleen että "jee maailma pelastuu" tai "no ei rahalla ole väliä", kun on aina se ainoa lapsi jolla ei ole MITÄÄN kerrottavaa lomastaan.

Kun kysehän ei ole siitä mikä on "oikein" tai mikä on luonnon kannalta paras tai mikä on _aikuisen_ ihmisen mielestä hävettävää ja mikä ei. Lasten maailma on ihan erilainen, siellä ihan oikeasti moni kokee huonommuutta jos on erilainen kuin muut. MINÄ olen lapsena hävennyt sitä etten koskaan päässyt minnekään matkalle, ja MINUA se harmitti ihan vietävästi. Ja olen 100% varma että niin häpeävät ja surevat monet niistä nykylapsistakin, jotka erottuvat näin joukosta. Miksi yritätte kieltää sen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Köyhän lapsi;28071868:
Miksi suurimmalle osalle (?) tuntuu olevan ihan mahdoton ajatus, että lapsi oikeasti VOI kärsiä siitä että on näkyvästi köyhempi kuin muut? Minä ja toinenkin olemme kertoneet omista lapsuuskokemuksista. Ei se silloin ala-asteikäisenä tule mieleen että "jee maailma pelastuu" tai "no ei rahalla ole väliä", kun on aina se ainoa lapsi jolla ei ole MITÄÄN kerrottavaa lomastaan.

Kun kysehän ei ole siitä mikä on "oikein" tai mikä on luonnon kannalta paras tai mikä on _aikuisen_ ihmisen mielestä hävettävää ja mikä ei. Lasten maailma on ihan erilainen, siellä ihan oikeasti moni kokee huonommuutta jos on erilainen kuin muut. MINÄ olen lapsena hävennyt sitä etten koskaan päässyt minnekään matkalle, ja MINUA se harmitti ihan vietävästi. Ja olen 100% varma että niin häpeävät ja surevat monet niistä nykylapsistakin, jotka erottuvat näin joukosta. Miksi yritätte kieltää sen?
Dragonfly kirjoitti, että painotettiin useasti että lapsella tulee olla keskimäärin samat asiat kuin muilla lapsilla. Jos keskimäärin lapset ovat lomalla reissussa niin olisi se suotavaa päästä reissuun kaikkien lasten.
Sama kaava pätee vaatteisiin, peleihin, kännyköihin, harrastuksiin yms.
ja uskon asian olevan niin. Kyllä se harmittaa, ihan varmasti jos ja kun ei saa samaa, kuin muut.
 
"vieras"
Dragonfly kirjoitti, että painotettiin useasti että lapsella tulee olla keskimäärin samat asiat kuin muilla lapsilla. Jos keskimäärin lapset ovat lomalla reissussa niin olisi se suotavaa päästä reissuun kaikkien lasten.
Sama kaava pätee vaatteisiin, peleihin, kännyköihin, harrastuksiin yms.
ja uskon asian olevan niin. Kyllä se harmittaa, ihan varmasti jos ja kun ei saa samaa, kuin muut.
Niinpä. En myöskään ymmärrä sitä kun sanotaan, että kyllä täällä on köyhilläkin lapsilla asiat hyvin kun verrataan Afrikan lapsiin. Totta kai on. Mutta kun niitä ei verrata Afrikan lapsiin, totta kai verrataan siihen omaan elinympäristöön. Jos suurimmalla osalla on jotain, mitä itsellä ei ole niin totta kai se ketuttaa.
 
"Miili"
Yllättävää että aloittaja on harmaana ;).
Mutta miksi se kiva pitää tehdä just hiihtolomalla kun laskettelukeskukset on ihan tupaten täynnä ihmisiä ja aika menee hissijonossa seisoskeluun? Miksi ei voi reisata vaikka maaliskuun puolivälissä? Mä en näillä keleillä haluis etelään lähteä.
 
[QUOTE="hih";28070560]en ihan helposti usko tuosta sanaakaan.

Jos on totta olen surullinen.

joku kapitalisti on päättänyt että raha on hienoa ja kaikki mikä maksaa, on hienompaa kuin ilmainen, koska haluaa itselleen rahaa ja että me ostamme tavaraa jota tehtaat tuottavat ja olemme oravanpyörässä. Surullista opettaa lapsille nin. Entä kun muutaman kymmenen vuoden päästä suurin osa planeettaamme on aavikkona, kun puhdasta juomavettä ei enää ole ja luonnonvarat on käytetty ja tuleville sukupolville ei jää mitään. Onko sun lapsi ylpeä kun pääsi sinne kalliiseen lomalle? ehkä.

jos jonkun lapselle opetetaan eri tavalla, että ei raja ole hienoa, hienoa on se millainen ihminen on, miten kohtelee muita. Yrittää olla hyvä ihminen, miten se on teiltä pois ja miksi siitä pitäisi kiusata?[/QUOTE]

Ehkä vähän melodramaattisesti muotoiltu, mutta komppi tälle.
Minkä helvetin takia minun pitäisi antaa markkinamiesten ja sijoittajien päättää, mitä meidän elämällä tehdään?!

Ja näille, jotka olivat lapsena NIIN kamalan köyhiä, että ei ollut mitään kerrottavaa loman jälkeen koulussa...ei se varmaan ollut rahasta kiinni, jos vanhemmat eivät viitsineet teidän kanssa edes mitään ilmaista tehdä?! Surullista, että joku lapsi jää niin osattomaksi. Sitä ei kuitenkaan pidä sekoittaa materian puutteeseen, sillä sitähän se ei ole.
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28069177:
eiköhän lapsen ole parempi saada rakkautta kuin rahalla ostettuja tavaroita ja matkoja ylen määrin. tätä ei ilmeisesti käsitä nämä joilla on varaa ostaa lapselle kaikki mahdollinen ja mahdoton. ja joskus ne lapset nauttii siitä metsässä käydyllä makkaranpaistoretkellä enemmän kuin jossain kalliilla ulkomaan reissulla,.
Täysin samaa mieltä asiasta!! Joka kesä kun lomaa suunnitellaan, niin meillä lapset haluavat mieluummin jonnekin muualle kuin esim. huvipuistoihin. Onhan se tosi säälittävää, kun lapset mieluummin valkkaa uimareissun eväiden kanssa rannalle kuin kalliin huvipuistoreissun. ;)
 
Tämä maailma on vinksahtanut ihan vituilleen mutta mä en koe että minun pitäisi perheineni mennä perässä. Tulemme siis hyvin todennäköisesti jatkossakin välttämään turistirysiä ja ruuhkasumppuja varsinkin sesonkiaikoina kuin ruttoa. Satatuhatta ihmistä sulloutuneena lentokentälle, kiire, stressi, ahdistus, huutoa, kiukuttelevia lapsia.. Ei helvetti, ei ikinä kiitos.
 
  • Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
"Äiti kolmelle"
Meillä vasta yksi koululainen ja hänkin vasta toisella luokalla. Ensimmäisellä hiihtolomalla viime vuonna tyttö oli mummolassa pari yötä jonka lisäksi pariyötä rakkaan pikkuserkkunsa luona ja nuo olivat parasta mitä tyttö pystyi kuvittelemaankaan ( kävivät pikkuserkun kanssa elokuvissa+hampurilaisella, luistelemassa... ). Mutta teimme sitten koko perheenvoimin etelänmatkan huhtikuussa.

Tänä vuonna tyttö odottaa hiihtolomalta pääsyä pikkuserkkunsa luo taas ;) Ja sinne myös pääsee, sen lisäksi menevät myös mummolaan pikkusisarusten kanssa pariksi yöksi. Ja mummo on luvannut käyttää elokuvissakin joten meille vanhemmille ei taas paljon jää ohjelman järjestämistä :D Ehkä pienempien kanssa sitten käydään luistelemassa tms. hiihtolomalla kun isompi on pikkuserkkunsa luona ( 4v ja 2v ). :) Mitenkään kauheasti ei rahaa kyllä pala.

Suunnitelmissa oli tehdä metsäretki ja nuotiolla paistaa makkaraa ( ihan tässä lähellä omassa metsässä ) hiihtolomalla jos ei muita suunnitelmia lapsille tule. Mutta koska kutsu on käynyt moneen suuntaan niin täytyy tehdä tuo metsäretki joku arkiviikonloppu :)

Ei minusta tarvitse maksaa kamalasti. Esim. jotkut hoplopit, risteilyt tms. Kaikki haluaa sinne just hiihtolomalla eli ruuhkaa on. Samoten laskettelukeskukset. Mielummin käy niissä sitten niinä aikoina kun ei niin paljon ole ruuhkaa :)
 
haloo
Koulussa ( kasvatustieteitä opiskellessa vuonna 2012 ) painotettiin useasti että lapsella tulee olla keskimäärin samat asiat kuin muilla lapsilla. Jos keskimäärin lapset ovat lomalla reissussa niin olisi se suotavaa päästä reissuun kaikkien lasten.
Sama kaava pätee vaatteisiin, peleihin, kännyköihin, harrastuksiin yms.

On totta että vähempiosaisen riski syrjäytyä ja tulla pilkan kohteeksi on suurempi. Siihen ei auta että jotkut täällä sanovat: "Kiusata ei saa."
So? Kiusata ei saa. Auttaako se näitä köyhiä oikeasti vai onko vain sanahelinää?
Missä sä oot oikein opiskellut?

Mä oon valmistunut kasvatustieteen maisteriksi (ja ihan yliopistosta, en koulusta) ja tollaiseen en ole ikinä törmännyt.

Kyse ei aina ole köyhyydestä, kyse voi olla perheen tekemistä valinnoista. Kaikkien mielestä ei ole järkevää käyttää satoja euroja ala-asteikäisen puhelimeen. kaikki perheet eivät pidä matkusteluista. Jotkut haluavat olla ekologisia ja ostaa vaatteet kirpputorilta. Ja hyvä näin.

Kiusaaminen on asia, johon aikuisten on puututtava. Usein kiusaaminen ei johdu esim. köyhyydestä vaan oppilaan sosiaalisista taidoista. Ujoja, lapsia joilla on ongelmia sosiaalisessa kanssakäymisessä tms. kiusataan usein, sosioekonomisesta taustasta huolimatta.
 
"Vieras"
Koulussa ( kasvatustieteitä opiskellessa vuonna 2012 ) painotettiin useasti että lapsella tulee olla keskimäärin samat asiat kuin muilla lapsilla. Jos keskimäärin lapset ovat lomalla reissussa niin olisi se suotavaa päästä reissuun kaikkien lasten.
Sama kaava pätee vaatteisiin, peleihin, kännyköihin, harrastuksiin yms.

On totta että vähempiosaisen riski syrjäytyä ja tulla pilkan kohteeksi on suurempi. Siihen ei auta että jotkut täällä sanovat: "Kiusata ei saa."
So? Kiusata ei saa. Auttaako se näitä köyhiä oikeasti vai onko vain sanahelinää?
Mitä helvettiä? Vanhemman tehtävä on opettaa lapselleen hyvää itsetuntoa ja sitä että on ok jos ei aina ole samanlainen ja ajattele samalla tavalla kuin muut. Tuo mitä ylempänä kirjoitit tarkoittaa sitä että erilaisuus on väärin.

Olet täysin väärällä alalla jos olet sitä mieltä että lapsella tulee olla kaikki mitä keskimäärin on muillakin tai saa kiusata.
 
"Hanna"
Alkuperäinen kirjoittaja Köyhän lapsi;28071868:
Miksi suurimmalle osalle (?) tuntuu olevan ihan mahdoton ajatus, että lapsi oikeasti VOI kärsiä siitä että on näkyvästi köyhempi kuin muut? Minä ja toinenkin olemme kertoneet omista lapsuuskokemuksista. Ei se silloin ala-asteikäisenä tule mieleen että "jee maailma pelastuu" tai "no ei rahalla ole väliä", kun on aina se ainoa lapsi jolla ei ole MITÄÄN kerrottavaa lomastaan.

Kun kysehän ei ole siitä mikä on "oikein" tai mikä on luonnon kannalta paras tai mikä on _aikuisen_ ihmisen mielestä hävettävää ja mikä ei. Lasten maailma on ihan erilainen, siellä ihan oikeasti moni kokee huonommuutta jos on erilainen kuin muut. MINÄ olen lapsena hävennyt sitä etten koskaan päässyt minnekään matkalle, ja MINUA se harmitti ihan vietävästi. Ja olen 100% varma että niin häpeävät ja surevat monet niistä nykylapsistakin, jotka erottuvat näin joukosta. Miksi yritätte kieltää sen?
Mua ei koskaan hävettänyt. En tiedän sitten miten onnistuin saamaan niin rautaisen itsetunnon. Mulle oli lapsena ja nuorena ihan jees se, että olin köyhästä perheestä.
Olen synytynyt vuonna -88, eli mun ikäluokka sai jo ala-asteella kännykät. Mä ostin ekan omilla kesätyörahoilla, kun menin lukioon.
 
"hitsi"
Koulussa on niin kova vertailu kuka on missäkin käynyt esim.risteilyllä,ulkomailla,kylpylässä yms.Onneksi itsellä on varaa tarjota lapselle hyvä elämä.Köyhien lapset joutuvat helposti syrjityksi ja kiusatuksi tuollaisten asioiden takia.
mikä loma? ei meillä ainakaan ole lomaa.. lapset "joutuvat" mummon hoiviin kun me paiskimme töitä, ei saatu samalle viikolle miehen kanssa talvilomiamme, koska aika moni muukin tahtoi juuri sen talvilomaviikon, eikä kuitenkaan koko työpaikka voi samaan aikaan lomailla.. noh ehkä ensi vuonna sitten.
 
"mie"
[QUOTE="maisa";28069205]Aloittaja: Tuskinpa koulumaailmassa työskentelet kuitenkaan :-D :-D

Kyllä ne rikkaammat vanhemmat korvaavat aikaa ja rakkauttakin osin rahalla, lapselle kun ostetaan kaikki viimesen päälle niin eipä tarvi sen kanssa sitten aikaa vietellä niin paljoa.

Meillä olis kyllä varaa kaikkeen "luksukseen" vaikka iso perhe onkin, 5 lasta. Ei olla mielestämme köyhiä, varaa olisi kaikkeen lomailuun tai tavaroihin enemmänkin, mutta emme tykkää tuhlailusta ja meidän mielestä lapset ei tarvi ihan kaikkea. Mieluummin siis vietellään esim. hiihtoloma hiihdellen ja makkaraa paistellen, ei kylläkään kotona vaan yleensä mökkeilemässä ja ihan lastenkin toivomuksesta :)

Kesälomallakin mökkeillään paljon, ulkomaille meillä eivät lapset ainakaan tähän mennessä ole kaipailleet. Eikä me vanhemmatkaan, miksi siis pitäisi mennä vaan sen takia että olis "pakko"??

Tavaroita yms. ei kaikki tarvi aina uusia, meillä harrastetaan kierrätystä vaikka hyvin voisi ostaa uutta mutta miksi jos vähän käytetty tavara/vaate on vielä hyvässä käyttökunnossa toiselle?

Kyllä mä säälin enemmän niitä joiden lapsilla on jo kaikkea mutta täytyy silti kiusata muita, esim köyhemmistä perheestä tulevia. Miksi tuntisi tarvetta kiusaamiseen jos on tyytyväinen siihen mitä itsellä on? Musta se kertoo enemmänkin siitä ettei lapsi ole tyytyväinen itseensä ja elämäänsä niin joutuu purkamaan pahaa oloaan muihin.

Jos on tyytyväinen elämäänsä niin on ihan sama millaista muilla sattuu olemaan. Elämäntilanteita on niin erilaisia. Ja jotkut haluavat opettaa lapsilleen parempia ja tärkeämpiä arvoja kuin rahalla saadut edut :) :)[/QUOTE]


Nyt on kyllä vähän pakko kommentoida tähän, sen verran napsahti kohdille. Et taida ymmärtää mistä puhut - oli ajatukseni, kun kerroit, että haluatte opettaa lapsillenne parempia ja tärkeämpiä arvoja kuin rahalla saadut edut jne...kerrotte kuinka voitte hiihdellä ja paistaa makkaraa...katsos kun köyhällä ei ole varaa ostaa lapsille suksia. Tai käytte mökkeilemässä...WHAAT? Siis teillä jo ON oma mökki tai sitten maksatte siitä? Just. No ei ole köyhällä varaa moiseen. Ai ja ihan kierrätätte - no onneksi olkoon vaan.

Niin, no sen haluan sanoa, että on AIVAN eri asia tehdä tuo kaikki vapaasta tahdosta ja valinnasta kuin pakon edessä...eikä sittenkään lähellekään tuolla "tasolla" jolla te elätte. Kiitti ja kuitti.
 

Yhteistyössä