Surettaa kouluikäisten lasten puolesta kellä ei ole varaa tehdä hiihtolomalla maksullisia juttuja.

  • Viestiketjun aloittaja surettaa
  • Ensimmäinen viesti
njhjn
Mulla on tyttö nyt kolmannella ja ikinä ei ole ollut mitään pahantahtoista vertailua lomista. Kukainenkin on kertonut mitä lomalla tehnyt tai missä käynyt, mutta siihenpä se sitten on jäänyt. Ei kukaan ole ollut että jaa, et päässy maksulliseen juttuun tms. Osa on käynyt ulkomailla, osa laskettelureissulla, osa mummolassa, osa kotona.

Meillä lapsi on ollut aina tyytyväinen on sitten oltu kotona tai mummolassa. Ihan "ilmaiseksi" ollaan hiihdetty, leivottu, retkeilty jne.
 
Se on ikävää jos ei koskaan saa tehdä mitään sellaista maksullista mitä haluaisi. Kiusaamista taas en ymmärrä ja pidän ankeampana kohtalona sitä että lapsi joka saa matkustella ja/tai käydä hiihtolomallaan erilaisissa huvituksissa ja sen jälkeen kokee vielä tarvetta kiusata heitä joilla ei ole tähän varaa kuin sitä että jotkut lapset joutuvat jättämään väliin noita haluamiaan hiihtolomareissuja perheen taloudellisen tilanteen vuoksi.

Itse en hiihtolomalla lähtisi minnekään, ihan jo siksi että silloin kaikki ovat liikenteessä enkä halua viettää aikaani jonottelemassa jossain lomahuvituksissa. Mielummin viihdytään lomat kotona ja käydään missä käydään sitten rauhallisempana aikana.
 
"vieras"
Itse en hiihtolomalla lähtisi minnekään, ihan jo siksi että silloin kaikki ovat liikenteessä enkä halua viettää aikaani jonottelemassa jossain lomahuvituksissa. Mielummin viihdytään lomat kotona ja käydään missä käydään sitten rauhallisempana aikana.
Sama täällä. Eteenkään miestä on turha yrittää mihinkään missä ihmisiä on liikaa iholla... :D
 
4:n äiti
Se vertailu ei olisi niin kovaa jos vanhemmat ei olisi AP:n kaltasia. Eikö ole kauheaa että minä en tietoisestikaan anna lapselleni kaikkea:) Ja ne joutuu koulussa kuuntelemaan AP:n lapsen kehuskelua. Mä mieluummin teen sen yhden hyvän reissun kerran vuodessa kuin kymmenen muuta joka loman aikana. Mä haluan että mun lapset kehuu sillä että ovat saaneet tehdä mukavia asioita perheen kanssa, kuin että kersksutaan ja kehuskellaan sillä että me oltiin oikein ulkomailla!!!

Jos lapsen kanssa pitää lähteä ulkomaille sen takia että muuten sitä lasta kiusataan, on siinä nyt jotain kummallista:) Että sen takia vain mennään niin voi lapsi kavereilleen kehuskella:) Mä opetan lapsilleni sitä mitä itsekin olen oppinut lapsuudessa. Sen hyvän eteen pitää tehdä myös töitä:) Ajatella, lapsenkin pitää osallistua siihen. Nykyään sellaisia nuoria on valtavasti jotka eivät pärjää omillaan lähes täysikäisinäkään. Vanhemmat ovat passanneet ja antaneet kaiken ettei vain kultanuppu pahoittaisi mieltä. Mä opetan lapseni antamaan takaisin näille kehuskelijoille!:)
 
Köyhän lapsi
Eikö kukaan teistä ole ollut köyhän perheen lapsi, että olisi sitä lapsenkin näkökulmaa? Minä olen.

Olen syntynyt -80, eli lapsuusvuodet ovat menneet 80- ja 90-luvuilla. Jo SILLOIN jouduin häpeämään sitä että meidän perhe ei käynyt ikinä missään, enintään jossain lähistöllä sukulaisvierailulla. Koulussa oli todella inhottavaa kun esim. usein kirjoitettiin aine "mitä tein lomalla", ja muilla oli kaiken maailman matkoja ja huvipuistoja sun mitä. Ei minua varsinaisesti asiasta kiusattu, mutta koin kyllä itseni huonommaksi ja itsekseni häpesin sitä että minun aineeni (jotka piti ainakin silloin aina lukea kaikille ääneen) oli pelkkää "istuin kotona ja luin". Muistan eräänkin talviloman kun en poistunut kotoa KERTAAKAAN, siis edes ulos, koko viikon aikana!

Nykyään kun matkustelu on todella yleisempää kuin silloin, niin voin vain kuvitella kuinka paljon enemmän se ei-matkusteleva tuntee itsensä erilaiseksi. Ihan oikeasti käy sääliksi niitä köyhien lapsia, koska muista niin hyvin miltä se LAPSESTA tuntuu olla erilainen. Ja en todellakaan vanhemmilleni silloin puhunut asiasta mitään, koska tiesin että rahaa ei ole niin miksi valittaa.

Toivottavasti te, joiden lapset kokevat saman kuin minä koin, edes tosiaan yritätte järjestää jotain aktiviteettia ja erilaista toimintaa loman ajaksi. Ettei lapsillanne ole ihan niin kurja lapsuus ja lomat kuin itselläni oli.
 
no tuota
Alkuperäinen kirjoittaja Köyhän lapsi;28069649:
Eikö kukaan teistä ole ollut köyhän perheen lapsi, että olisi sitä lapsenkin näkökulmaa? Minä olen.

Olen syntynyt -80, eli lapsuusvuodet ovat menneet 80- ja 90-luvuilla. Jo SILLOIN jouduin häpeämään sitä että meidän perhe ei käynyt ikinä missään, enintään jossain lähistöllä sukulaisvierailulla. Koulussa oli todella inhottavaa kun esim. usein kirjoitettiin aine "mitä tein lomalla", ja muilla oli kaiken maailman matkoja ja huvipuistoja sun mitä. Ei minua varsinaisesti asiasta kiusattu, mutta koin kyllä itseni huonommaksi ja itsekseni häpesin sitä että minun aineeni (jotka piti ainakin silloin aina lukea kaikille ääneen) oli pelkkää "istuin kotona ja luin". Muistan eräänkin talviloman kun en poistunut kotoa KERTAAKAAN, siis edes ulos, koko viikon aikana!

Nykyään kun matkustelu on todella yleisempää kuin silloin, niin voin vain kuvitella kuinka paljon enemmän se ei-matkusteleva tuntee itsensä erilaiseksi. Ihan oikeasti käy sääliksi niitä köyhien lapsia, koska muista niin hyvin miltä se LAPSESTA tuntuu olla erilainen. Ja en todellakaan vanhemmilleni silloin puhunut asiasta mitään, koska tiesin että rahaa ei ole niin miksi valittaa.

Toivottavasti te, joiden lapset kokevat saman kuin minä koin, edes tosiaan yritätte järjestää jotain aktiviteettia ja erilaista toimintaa loman ajaksi. Ettei lapsillanne ole ihan niin kurja lapsuus ja lomat kuin itselläni oli.
Minä olen köyhän lapsi, mutta jostain syystä olen saanut niin hyvän istetunnon etten koskaan ole hävennyt sitä asiaa - ja myös kaikilla koulukavereillani oli niin hyvä kotikasvatus (näemmä) että koskaan ei siitä asiasta ole kiusattu :) Kun eihän se köyhyys lapsen vika ole! Kannattais opettaa sekin niille omillekin.
 
"hih"
Alkuperäinen kirjoittaja Köyhän lapsi;28069649:
Eikö kukaan teistä ole ollut köyhän perheen lapsi, että olisi sitä lapsenkin näkökulmaa? Minä olen.

Olen syntynyt -80, eli lapsuusvuodet ovat menneet 80- ja 90-luvuilla. Jo SILLOIN jouduin häpeämään sitä että meidän perhe ei käynyt ikinä missään, enintään jossain lähistöllä sukulaisvierailulla. Koulussa oli todella inhottavaa kun esim. usein kirjoitettiin aine "mitä tein lomalla", ja muilla oli kaiken maailman matkoja ja huvipuistoja sun mitä. Ei minua varsinaisesti asiasta kiusattu, mutta koin kyllä itseni huonommaksi ja itsekseni häpesin sitä että minun aineeni (jotka piti ainakin silloin aina lukea kaikille ääneen) oli pelkkää "istuin kotona ja luin". Muistan eräänkin talviloman kun en poistunut kotoa KERTAAKAAN, siis edes ulos, koko viikon aikana!

Nykyään kun matkustelu on todella yleisempää kuin silloin, niin voin vain kuvitella kuinka paljon enemmän se ei-matkusteleva tuntee itsensä erilaiseksi. Ihan oikeasti käy sääliksi niitä köyhien lapsia, koska muista niin hyvin miltä se LAPSESTA tuntuu olla erilainen. Ja en todellakaan vanhemmilleni silloin puhunut asiasta mitään, koska tiesin että rahaa ei ole niin miksi valittaa.

Toivottavasti te, joiden lapset kokevat saman kuin minä koin, edes tosiaan yritätte järjestää jotain aktiviteettia ja erilaista toimintaa loman ajaksi. Ettei lapsillanne ole ihan niin kurja lapsuus ja lomat kuin itselläni oli.
Jos joka päivä koulun jälkeen tai useimpina päivinä lähtee vaativaan harrastukseen, maksulliseen, kalliiseen, niin oikeasti se että saa viikon ajan nukkua pitkään ja olla yöpaidassa, voi tuntua kivalta lomalta. Eikä tunnu yhtään köyhältä vaikka ei saa seistä lentokentällä jonossa tai altaalla pikkupentujen kiljuntaa kuuntelemassa.

Kyllähän sitten lomalla voi käydä ravintolassa syömässä ja leffassa ja jotain tällaista.
 
"hih"
kuten itsekin totesit, matkustelu on nykyään yleistä, koska lentäminen on halpaa, lähes ilmaista, verrattuna vaikka suomilomailuun. Joten ei siinä vaan ole mitään hienoa kaikkien mielestä. sehän tehdään ihan ilmastonkustannuksella.
 
"vieras"
Kysyin 12 v pojalta että haluaako mennä reissuun vai jotain muuta. Vastasi että nukutaan pitkään, syödään hyvin, katotaan leffoja, ulkoillaan, paistetaan nuotiolla makkaraa, käydään uimassa jne. Että kaikki lapset ei niitä matkoja kaipaa. Me yleensä teemme kesällä parin viikon reissun asuntovaunun kanssa ja paljon mukavampi kesällä on reissata.
 
Minä olen pientilan tytär eikä meillä käytännön syistä ollut useinkaan mahdollista lähteä kokonaiseksi viikoksi reissuun. Hiihtolomat vietin yleensä hyvän ystäväni seurassa, näimme harvakseltaan koska asuimme eri kaupungeissa mutta lomisin hän tuli aina moneksi päiväksi mummolaansa, joka sijaitsi meidän naapurissa. Luisteltiin saareen eväsretkelle, rakennettiin komea lumilinna, käytiin hiihtämässä ja tehtiin omaa lehteä, leikittiin mitä mieleen tuli. Parhaita lomamuistoja, joiden rinnalla yksi viikko jossakin Kyproksella ei paina mitään :heart:
 
"vieras"
Meillä lapset varmaan poikkeus vaiko?
Meillä lapset haluaa mieluiten olla lomalla KOTONA!!!
Itse hingun ulkomaille, mutta lapset ei tykkää ulkomailla käydä. Kuskaan myös hiihtämään ja luistelemaan, laskettelemaan, Huimalaan ym, mutta kotona vapaasti kavereiden ja sisarusten kanssa on kaikkein hauskinta! :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28069702]Meillä lapset varmaan poikkeus vaiko?
Meillä lapset haluaa mieluiten olla lomalla KOTONA!!!
Itse hingun ulkomaille, mutta lapset ei tykkää ulkomailla käydä. Kuskaan myös hiihtämään ja luistelemaan, laskettelemaan, Huimalaan ym, mutta kotona vapaasti kavereiden ja sisarusten kanssa on kaikkein hauskinta! :)[/QUOTE]

Niin ja ulkomaista ollaan käyty tähän mennessä lasten kanssa Tanskassa, Saksassa, Italiassa, Ruotsissa, Virossa ja Kreikassa. Vanhempi jossain vaiheessa (noin 6v-10v) tykkäs aika paljon reissata, mutta sen jälkeen lopahti into hänelläkin (on nyt 12v). Nuorempi ei ole ikinä tykännyt, vaan tahtois aina olla tutuissa kotiympyröissä. :) Enemmän aikanakin meillä ne matkat on vanhempia varten, vaikka lapset mukana kulkeekin.

Monilla lapsilla on nykyään paljon harrastuksia (meilläkin molemmilla x 2 viikossa) ja koulussakin on tekemistä, joten on ihanaa kun saa ihan vaan ollakin välillä!
 
[QUOTE="hih";28069680]kuten itsekin totesit, matkustelu on nykyään yleistä, koska lentäminen on halpaa, lähes ilmaista, verrattuna vaikka suomilomailuun. Joten ei siinä vaan ole mitään hienoa kaikkien mielestä. sehän tehdään ihan ilmastonkustannuksella.[/QUOTE]

Jep. Ja tänä päivänä on (yhä enemmän?) perheitä joiden toimintaa ohjaavat enemmän ekologiset näkökulmat kuin se että pitää tehdä sitä ja tätä ettei vaan näyttäisi köyhältä.

Toki maksulliset huvitukset ja matkustelukin voi olla kivaa, mutta jotenkin toivoisin että perheet -varsinkin ne joilla ei liikaa rahaa ole - valitsisivat nuo tekemisensä sen mukaan mistä itse pitävät, ei sen mukaan mitä kaikki muutkin tekevät. Ankea ajatus että vähävarainen perhe joutuu pistämään viimeiset roponsa siihen että tekee hiihtolomalla jonkun huvitusreissun mikä ei oikeasti edes ole heidän kenenkään mieleen, vain siksi ettei lasta kiusattaisi.

En tiedä, omassa lapsuudessani lomissa parasta oli se kun ei tarvinut mennä kouluun. Sai nukkua pitkään ja valvoa pidempään. Monet lomat menivät mukavasti ilman mitään reissuja, korkeintaan käytiin uimassa tms. Juostiin vaan kavereiden kanssa ulkona, yökyläiltiin jne.
 
Köyhän lapsi
[QUOTE="hih";28069667]Jos joka päivä koulun jälkeen tai useimpina päivinä lähtee vaativaan harrastukseen, maksulliseen, kalliiseen, niin oikeasti se että saa viikon ajan nukkua pitkään ja olla yöpaidassa, voi tuntua kivalta lomalta. Eikä tunnu yhtään köyhältä vaikka ei saa seistä lentokentällä jonossa tai altaalla pikkupentujen kiljuntaa kuuntelemassa.

Kyllähän sitten lomalla voi käydä ravintolassa syömässä ja leffassa ja jotain tällaista.[/QUOTE]

En nyt tiedä mikä tän pointti oli, sillä mulla ei kyllä ollut yhden yhtä harrastusta (ei ollut varaa), ikinä ei käyty ravintolassa (siis kertaakaan, ei edes missän hampparilla), leffassa taisin käydä ehkä 3 kertaa (koko lapsuusaikana). Nuo aktiviteetit ei kyllä kuulosta köyhän perheen elämältä, eikä siten liity mitenkään minun kommenttiini.

Ja pointtinihan olikin, että JOS perhe on köyhä eikä lapsi koskaan pääse mihinkään, niin yrittäkää edes keksiä jotain erikoista tekemistä oli se sitten mitä tahansa. Ja toinen se, että vaikka lapsi ei sanoisi mitään lomatoiveistaan, niin suurella osalla niitä toiveita kuitenkin on. Jos lapsi kuitenkin tietää ettei rahaa ole, niin moni ei halua lisätä vanhempien murheita tuomalla ilmi että on pettynyt perheen lomiin.
 
no tuota
Alkuperäinen kirjoittaja Köyhän lapsi;28069733:
En nyt tiedä mikä tän pointti oli, sillä mulla ei kyllä ollut yhden yhtä harrastusta (ei ollut varaa), ikinä ei käyty ravintolassa (siis kertaakaan, ei edes missän hampparilla), leffassa taisin käydä ehkä 3 kertaa (koko lapsuusaikana). Nuo aktiviteetit ei kyllä kuulosta köyhän perheen elämältä, eikä siten liity mitenkään minun kommenttiini.

Ja pointtinihan olikin, että JOS perhe on köyhä eikä lapsi koskaan pääse mihinkään, niin yrittäkää edes keksiä jotain erikoista tekemistä oli se sitten mitä tahansa. Ja toinen se, että vaikka lapsi ei sanoisi mitään lomatoiveistaan, niin suurella osalla niitä toiveita kuitenkin on. Jos lapsi kuitenkin tietää ettei rahaa ole, niin moni ei halua lisätä vanhempien murheita tuomalla ilmi että on pettynyt perheen lomiin.
Ja niille köyhän perheenkin lapsille tekee ihan hyvää oppia ettei se arvostus tule materiasta.
 
"juupajuu"
Iiks, mun lapsilla (10 ja 11v:t) on molemmat vanhemmat koko hiihtoloman kokopäivätöissä ja isäpuolikin suurimman osan viikosta... Kun isäpuoli on kotona saavat varmaan autella omien huoneidensa maalaamisessa ja remontissa :D Mitähän ne ressukat kertoo kavereille lomastaan??? (Tosin tultiin viikko sitten Thaimaasta, kun ei raaskita eikä jakseta lähteä ruuhkareissulle koulujen yleisinä loma-aikoina ;)
 
asenne
Meidän ekaluokkalainen matkustaa junalla loman aikana sukulaisiin, siinä luulisi olevan ihan tarpeeksi ohjelmaa tuon ikäiselle. Risteilyllä käydään lähinnä kesäisin/alkusyksystä.

Tulen varakkaasta perheestä ja vaikka olen reissannut läpi varmaan kaikki lapsuuteni aikojen huvipuistokohteet ym., enpä muista niistä erityisesti mitään. Tai no, Puuhamaassa tykkäsin olla koska sinne matkattiin asuntoautolla ja syötiin omia eväitä kauniissa säässä, uitiin...jne. tylsää. :D Vanhempana Lintsi oli ehdoton, mutta ei erityisesti laitteiden vuoksi vaan kaverin seuran sekä vapaana olemisen. Juteltiin kamalasti, ostettiin karkkia jne. tavallista.
 
"vieras"
Taitaa olla provo, jonka tarkoituksena on saada köyhemmät tuntemaan olonsa surkeaksi ja huonoksi? Ap:lla on ehkä itsellään huono omatunto työstressistä, joka heijastuu perheeseenkin ja siitä miten usein on pois lasten luota työn takia. Sitten yritetään kompensoida ja päteä kalliilla lomamatkoilla ym, jotka ei kuitenkaan lapsille merkitse juuri mitään.
 
Koulussa ( kasvatustieteitä opiskellessa vuonna 2012 ) painotettiin useasti että lapsella tulee olla keskimäärin samat asiat kuin muilla lapsilla. Jos keskimäärin lapset ovat lomalla reissussa niin olisi se suotavaa päästä reissuun kaikkien lasten.
Sama kaava pätee vaatteisiin, peleihin, kännyköihin, harrastuksiin yms.

On totta että vähempiosaisen riski syrjäytyä ja tulla pilkan kohteeksi on suurempi. Siihen ei auta että jotkut täällä sanovat: "Kiusata ei saa."
So? Kiusata ei saa. Auttaako se näitä köyhiä oikeasti vai onko vain sanahelinää?
 
Ei köyhä, mutta
Ai ei vertailla vai?
Itse vietin lapsuuteni ja nuoruuteni 90-luvulla ja me emme ikinä käyneet lomilla missään, VAIKKA rahaa olisi ollutkin. Ja kuten nimim. "Köyhän lapsi" sanoi, joka ikinen lomaltapaluumaanantai vedettiin luokassa kierros, jolloin jokainen sai kertoa mitä teki lomalla! Ja yläasteella sama vielä ruotsiksi ja englanniksi kielten tunneilla. Että mä NIIN vihasin tätä, kun useimmat kertoivat missä oli käyneet niin mulla oli vaikeuksia keksiä sanottavaa....öö..nukuin, katsoin tv:tä, söin....
 
hahhah
Koulussa ( kasvatustieteitä opiskellessa vuonna 2012 ) painotettiin useasti että lapsella tulee olla keskimäärin samat asiat kuin muilla lapsilla. Jos keskimäärin lapset ovat lomalla reissussa niin olisi se suotavaa päästä reissuun kaikkien lasten.
Sama kaava pätee vaatteisiin, peleihin, kännyköihin, harrastuksiin yms.

On totta että vähempiosaisen riski syrjäytyä ja tulla pilkan kohteeksi on suurempi. Siihen ei auta että jotkut täällä sanovat: "Kiusata ei saa."
So? Kiusata ei saa. Auttaako se näitä köyhiä oikeasti vai onko vain sanahelinää?
Ah, tasapäistämisen ihana kulttuuri. Kiitos tämän "pitää olla samat jutut kuin muilla", meillä on tuhansia köyhiä joiden älypuhelimet, etelänmatkat ja autoilun maksaa muu yhteiskunta (aka sossu). Johan lehdessäkin haastateltu sos.virkailijakin sitä sanoi, että kyllä nuori on vaarassa syrjäytyä jossei saa samoja leluja mitä muilla ikäisillään (IPadit jne.). :D
 
hehehhee
Silläkö se varakkuus katsotaankin että lapset pääsee maksullisille lomille hiihtolomilla kuin muillakin lomilla?
Ilmankos meillä ensimmäisenluokan opettajalla oli ihmettä kun lapseni ei osallistu mihinkään koulun tarjoamaan ilmaiseen harrasteeseen,
laitto vielä viestiä perään että huomattiinko niiden olevan ilmaisia ja litanjan kuinka ne olisi hyviä harrasteita ja perusteita miksi lapsella sellainen pitää olla :D
Ja vielä painotti sitä kun kyse on kuitenkin ilmaisista lajeista joihin oikeasti toivotaan lapsen osallistuvan edes yhteen lajiin.
Muuten ihan kiva mutta lapselta loppuu viikkotunnit kesken kun on yksi urheiluharraste
(tai harraste- kilpatasollahan tuo on)
laitoin siis viestin ja pikkasen oli nolona tuo ope kun eihän me nyt mitenkään kovaan ääneen kehuta missä lajeissa ollaan, juurikin tämän vuoksi ettei toiset tule kateelliseksi kun yhdellä on hiukan tyyriimpi laji ;)
 
no tuota
Koulussa ( kasvatustieteitä opiskellessa vuonna 2012 ) painotettiin useasti että lapsella tulee olla keskimäärin samat asiat kuin muilla lapsilla. Jos keskimäärin lapset ovat lomalla reissussa niin olisi se suotavaa päästä reissuun kaikkien lasten.
Sama kaava pätee vaatteisiin, peleihin, kännyköihin, harrastuksiin yms.

On totta että vähempiosaisen riski syrjäytyä ja tulla pilkan kohteeksi on suurempi. Siihen ei auta että jotkut täällä sanovat: "Kiusata ei saa."
So? Kiusata ei saa. Auttaako se näitä köyhiä oikeasti vai onko vain sanahelinää?
Voi hyvän tähen, mä olenkin ollut ihan toisenlaista kasvatustiedettä lukemassa (onneksi) :D
 
"vilperin äiti"
Minä taas itse, kun en lapsena pahemmin ihmeemmissä reissussa ollut. Haluan kyllä lapselleni reissuja tarjota ja hänkin pitää reissaamisesta. Kesäisin saatamme tehdä muutaman viikon automatkan ulkomaille ( ei toki joka kesä) ja nyt hiihtolomalla lähdemme sukulaiseni luokse Lappiin. Yleensä lapsi on ollut hiihtolomat mummolassa, mutta tänä vuonna hän on sanonut jo monasti, että mummolaan hän ei lähde. Noh' ajattelin, että ei lasta voi pakottaa mummolaan menemään, jos hän ei halua. Keksitään sitten muuta tekemistä.
 

Yhteistyössä