Ketju uskossa oleville ja uskonasioita pohdiskeleville! :)

Vielä tuosta, että huvittaa kun asiasta nousi kohu. Jos tuo uskovainen-kriteeri olisi ollut jonkun helluntaiseurakunnan tai vapiksen/metodistien työpaikkailmoituksessa niin kukaan ei olisi sanonut mitään tai edes huomannut asiaa. Mutta kun tuommoinen hurja sana löytyi luterilaisesta työpaikkailmoituksesta niin sehän on ihan hirveetä. Kuinka he kehtaavatkin!
 
punainen lanka
"1 Tim 3:1 SE on iwri totinen tosi/ Jos iocu Pispan wirca pytepi/ hen halapi hyuen töön.


1 Tim 3:2 Nin pite sis Pispan nuchtettoma' oleman/ Ydhen Emenne' Miehen/ walpan/ raitihin/ siuien/ wieroinholhoian/ Opettauaisen/


1 Tim 3:3 ei Joomarin/ ei tappelia' ei kerckehen ilkien woiton ielkin/ Waan cochtulisen/ ei Ridhaisen/ ei ahneen.


1 Tim 3:4 Joca oman Hoonens hyuesti hallitze. Jolla cwliaiset Lapset ouat/ caiken siueydhen cansa.


1 Tim 3:5 ( Mutta ios iocu ei taidha oman Hoonens edesseiso/ quinga hen Jumalan Seurakunnan edestemurechtipi? )


1 Tim 3:6 Ei eskenChristitun/ Senpäle ettei hen ylespaisuttuna langeisi laittaijan domion ala.


1 Tim 3:7 Mutta henen tule mös hyue todhistus pite/ nijste iotca wlcoset ouat/ Senpäle ettei hen langeisi Laittaijan pilcahan ia paulahan.


1 Tim 3:8 Samalmoto pite mös Palueliat oleman toimeliset/ ei Caxi kieliset/ ei palion Winan ahneet/ ei kärckehet häpijelisen woito' ielkin/


1 Tim 3:9 Jotca Uskon Salaudhen puchtahas Omastunnos piteuet.


1 Tim 3:10 Ja ne pite ensin coeteldaman/ ia sitelehin he paluelcaha' coska he nuchtettomat ouat.


1 Tim 3:11 Samalmoto pite mös heiden Eme'dens siuiet olema'/ ei Laittaiat/ raitijt/ vskoliset caikis cappaleis.


1 Tim 3:12 Palueliat olcohon yden Emennen Miehet/ iotca heiden Lastens hyuesti edesseisouat/ ia heiden oman Perehens.


1 Tim 3:13 Mutta iotca hyuesti palueleuat/ he ansaitzeuat heillens hyuen edeskeumisen/ ia swren wapaudhen Uskosa Christusesa Iesusesa.


1 Tim 3:14 Neite mine kirioitan sinulle/ ia toiuon pian tuleuani sinun tyges.


1 Tim 3:15 Mutta ios mine wiwuyn/ Eettes tiedheisit/ quinga sinun pite waeltaman Jumalan Honesa/ ioca ombi sen eleuen Jumalan Seurakunda/ Yxi totudhen Pilari ia perustos.


1 Tim 3:16 Ja tietteuesti ombi se swri Jumaludhen Salaus/ ette Jumala on ilmoitettu Lihassa/ wanhurskautettu Hengesse/ nechty Engeleildä/ sarnattu Pacanoille/ vskottu mailmasa/ ylesotettu Cunniaha'."
 
[video=youtube;JFgfBE42a6M]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=JFgfBE42a6M[/video]

Tässä video kuinka kristinusko eroaa muista uskonnoista. Kannattaa katsoa! Kristinuskossa pelastuksessa on kyse armosta ja siitä, haluaako ihminen ottaa Jeesuksen vastaan. Muissa uskonnoissa on kyse uskonnollisuudesta ja ihmisen omista teioista, siis uskonnon suorittamisesta, mikä ei edes loppujen lopuksi tuo vapautusta ja pelastusta.
 
Kiva video, havainnollistaa just sen ison eron muiden uskontojen ja kristinuskon välillä. Mutta pitää kuitenkin huomioida se, että muiden uskontojen edustajat pitävät kristinuskoa semmoisena vastuuttomana "laiskottelu-uskontona", jossa pelastus on ulkoistettu jollekin toiselle. Vaikka ei mekään olla kuin ellun kanat, lain noudattaminen koskee kristittyjäkin (vaikka me ei totella Jumalaa enää pelastuaksemme).

Tarkoitan tällä sitä että vaikka kristinusko on se ainoa usko (heh, pääsinpäs sanomaan taas tuon ;)) niin ei pidä väheksyä muiden uskontojen tapaa ajatella asiaa. Se että he haluavat itse hoitaa pelastumisensa ja tehdä työt, on tavallaan kunnioitettavaa ja nöyrää, ja ei ihme että ristin sanoma tuntuu ihan pähkähullulta heistä.

Mutta sitä he eivät vaan tajua että heidän omat teot eivät tule koskaan riittämään niiden huonojen tekojen ja varsinkin ajatusten kuittaamiseksi. He eivät koskaan voi olla varmoja riittääkö heidän maanpäällinen hyvä vaellus pelastukseen. Kiva siinä sitten odotella kuolemaa.
 
"vieras"
Tässä video kuinka kristinusko eroaa muista uskonnoista. Kannattaa katsoa! Kristinuskossa pelastuksessa on kyse armosta ja siitä, haluaako ihminen ottaa Jeesuksen vastaan. Muissa uskonnoissa on kyse uskonnollisuudesta ja ihmisen omista teioista, siis uskonnon suorittamisesta, mikä ei edes loppujen lopuksi tuo vapautusta ja pelastusta.
Naurettavaa. Kiristitty tekee vielä vähemmän kuin videossa ollut muslimi.
 
[QUOTE="vieras";28064534]Naurettavaa. Kiristitty tekee vielä vähemmän kuin videossa ollut muslimi.[/QUOTE]

niin, mutta ei ne omat teot tuo pelastusta, vaikka seisoisit päälläs koko elämäsi ajan.

Mutta sitä he eivät vaan tajua että heidän omat teot eivät tule koskaan riittämään niiden huonojen tekojen ja varsinkin ajatusten kuittaamiseksi. He eivät koskaan voi olla varmoja riittääkö heidän maanpäällinen hyvä vaellus pelastukseen. Kiva siinä sitten odotella kuolemaa.
niinpä, onko helpompaa pelastusta. Vähän sama ongelmahan oli ennen Jeesuksen syntymää, ihmiset eivät voineet olla varmoja pelastuksestaan, kun oli käskyt joita oli mahdoton täydellisesti noudattaa.
Minusta olisi kyllä hyvä saada todistus tähän ketjuun sellaiselta ihmiseltä, joka on kääntynyt muusta uskonnosta kristinuskoon :) Mikä sai ihmisen kääntymään ja saiko hän todella itselleen jotain syvää täydellistä rauhaa itselleen siitä muusta uskonnosta... Antoiko se hänen entinen "uskonsa" hänelle jotain.
Nostan hattua niille, jotka jaksavat jokaikinen päivä toteuttaa konemaisesti rituaaleja ym. mutta luulisin että se uuvuttaa ihmisen ja ihminen on silloin kuin orja, jos et tee sitä ja tätä, niin et pelastu.

Ja se että, mitä millekin luvataan sen kuoleman jälkeen, minusta Jumalalla on kaikista parhain lupaus siihen, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen. Saa olla paikassa, missä ei enää ole oleva minkäänlaista pahuutta. Ja että jokaisella on mahdollisuus ottaa vastaan tuo pelastus!
Tietääkseni Kristinusko on kärkisijoilla siinä, minkä sanomaa levitetään ympäri maailmaa eniten. Monissa uskonnoissa eletään kuin salassa sen oman pelastumisen kanssa, muut sysätään ulkopuolelle, eikö se ole itsekästä pitää omana tietonaan sitä asiaa?

Esimerkkinä vaikka hindulaisuus, ihminen syntyy yhä uudestaan ja uudestaan maanpäälle ja tavoittelee sitä jotakin yliluonnollista viisautta. Lehmiä pidetään pyhinä, koska ne saattavat olla vaikka sinun edesmennyt täti tai pappa! Ja ilmeisesti se tavoite tuossa on, että pääsee joskus uudestisyntymään pyhään lehmään...

Pidän ehdottomasti oman uskoni lupaamaan kuolemanjälkeistä elämää parempana...
 
  • Tykkää
Reactions: foibe
"vieras"
Pidän ehdottomasti oman uskoni lupaamaan kuolemanjälkeistä elämää parempana...
Koraanin lupaus on houkuttelevampi koska sen mukaan ihminen säilyttää fyysisen kehonsa ja muistot maanpäällisestä elämästä. Kristitty menettää kaiken ylösnousemuksen yhteydessä.

Kaikissa uskonnoissa kyse on pohjimmiltaan samasta asiasta. Uskovainen pitää noudattaa (uskonnollisten johtajien laatimia) ohjeita jotta kuoleman jälkeen käy hyvin. Tältä osin kristinusko ei eroa muista uskonnoista.
 
[QUOTE="vieras";28064956]Koraanin lupaus on houkuttelevampi koska sen mukaan ihminen säilyttää fyysisen kehonsa ja muistot maanpäällisestä elämästä. Kristitty menettää kaiken ylösnousemuksen yhteydessä.

Kaikissa uskonnoissa kyse on pohjimmiltaan samasta asiasta. Uskovainen pitää noudattaa (uskonnollisten johtajien laatimia) ohjeita jotta kuoleman jälkeen käy hyvin. Tältä osin kristinusko ei eroa muista uskonnoista.[/QUOTE]

Olen joskus surrut sitä että lapsuuden muistot katoaa Taivaaseen päästyä, koska tämä maailma ja elämä on mielettömän kaunis ja juuret on mulle tosi tärkeät. Mutta kun olen joskus himpun verran kokenut Taivas-fiilistä (siis semmoinen yksittäinen kokemus Taivaaseen liittyen, sen päivittäisen pelastusrauhan lisäksi) ja varsinkin mitä olen lukenut Taivaassa käyneiden kokemuksia, niin ei niitä ja koko tätä elämää voi samana päivänäkään verrata. Se ilo on mieletön. Tätini sai käydä siellä ja ei ois tätsy pois halunnu palata. :rolleyes:

"Uskovainen pitää noudattaa (uskonnollisten johtajien laatimia) ohjeita jotta kuoleman jälkeen käy hyvin". No ei. Me ei totella Jumalaa pelastuaksemme, koska me ollaan pelastettuja jo.
 
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
[QUOTE="vieras";28064956]Koraanin lupaus on houkuttelevampi koska sen mukaan ihminen säilyttää fyysisen kehonsa ja muistot maanpäällisestä elämästä. Kristitty menettää kaiken ylösnousemuksen yhteydessä.

Kaikissa uskonnoissa kyse on pohjimmiltaan samasta asiasta. Uskovainen pitää noudattaa (uskonnollisten johtajien laatimia) ohjeita jotta kuoleman jälkeen käy hyvin. Tältä osin kristinusko ei eroa muista uskonnoista.[/QUOTE]

minusta ei tuo koraaninkaan lupaus ole hyvä, koska maanpäälinen elämä ei ole mitään verrattuna siihen mitä elämä taivaassa on. Jos on fyysinen ruumis, silloin siis voi edelleen tuntea kipuakin. Tuota kipua ei ole enää taivaassa ja ne jotka ovat päässeet kertomaan taivaallisista kokemuksista, kertovat että ei kukaan sieltä halua tulla takaisin enää viettämään maanpäällistä elämää. Tiedän miehen, joka sai käydä taivaassa tapaamassa äitiään, oli kysynyt eikö hänellä ole ikävä takaisin, äiti oli vastannut että ei koska siellä on paljon parempi olla. Ja mies oli ihmetellyt, että ennen niin utelias äiti joka oli maanpäällisen elämänaikana ollut utelias, ei halunnut tietää mitään maanpäällä tapahtuvista asioista. Jos pääsisin nyt taivaaseen, en takuulla murehtisi siitä kun ei ole enää samanlaista ruumista kuin maanpäällä ollessa, ja loppujen lopuksi ne muistotkin joihin liittyy paljon vihan, turmeluksen ja synninkin tuskia, en enää niitä haluaisi muistaa.

Kristinuskossa ei ole muuta johtaa kuin Jeesus (Jumala), ja Jumalan laatimat ohjeet. Ettei me muiden ihmisten pillin mukaan tanssita, se otetaan saarnoista vastaan mikä Jumalan Sanan mukaista on. Eikä kristityn tarvitse pelätä sitä, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu ja olla epävarma, Pyhä Henki synnyttää meissä halun elää hyvää elämää ja tehdyt virheet ja synnit annetaan anteeksi, tuo halu synnyttää myös meissä halun toteuttaa käskyt "Rakasta Isää sinun Jumalaasi kaikesta sydämmestäsi" ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Tulee siis halu tehdä ne asiat! yhtä suuri halu, kuin tehdä jokin asia mitä on halunnut aina tehdä.
Siitä ei siis tule sitä vastahakoisuustunnetta, niin kuin monista tekemistämme asioista monesti tulee.
 
[QUOTE="vieras";28065126]Ette noudata raamatun käskyjä ja seurakunnan ohjeita vain huvin vuoksi, vaan koska se on teidän ainoa keino osoittaa että jeesus oikeasti on sydämmessä.[/QUOTE]

Nyt meni yli ja ohi että fiuuuhhh...:confused:
 
"vieras"
Tiedän miehen, joka sai käydä taivaassa tapaamassa äitiään, oli kysynyt eikö hänellä ole ikävä takaisin, äiti oli vastannut että ei koska siellä on paljon parempi olla.
Mies ei sitten ollut kristitty? Kristityn taivaassa ihmiset eivät enää tunne toisiaan eivätkä muista mitään maanpäällisestä elämästä joten äiti ei tiedä mihin palaisi.

Tällä hetkellä taivaassa ei ole ihmisiä. Taivaan portit aukeaa vasta viimeisenä päivänä jolloin ylösnousemus tapahtuu.
 
"vieras"
Nyt meni yli ja ohi että fiuuuhhh...:confused:
Kristitty pyrkii noudattamaan käskyjä, ohjeita ja sääntöjä koska hänellä on jatkuva pelko eksyä polulta ja kadottaa Jeesuksen. Vain ne kristityt joilla on Jeesus sydämmessään kuoleman hetkellä pelastuvat.

Kaikki uskonnot perustuvat uskovaisten maanpäällisen elämän hallintaan. Kristtysmekanismi on pohjimmiltaan aina sama vaikka sanamuodot ja käsitteet vaihtelee.
 
[QUOTE="vieras";28065396]Mies ei sitten ollut kristitty? Kristityn taivaassa ihmiset eivät enää tunne toisiaan eivätkä muista mitään maanpäällisestä elämästä joten äiti ei tiedä mihin palaisi.

Tällä hetkellä taivaassa ei ole ihmisiä. Taivaan portit aukeaa vasta viimeisenä päivänä jolloin ylösnousemus tapahtuu.[/QUOTE]

Mies ei ollut tuolloin vielä kristitty, sai esittää taivaassa paljon kysymyksiä, kuinka sinne pääsee. Tuolla reissulla mies teki uskonratkaisunsa ja samana hetkenä miehen vaimo teki ratkaisun, kumpikaan ei tiennyt toistensa kokemuksista ja ratkaisuista tuona hetkenä mitään.

Miehen äiti oli ollut syvässä tajuttomuuden tilassa ennen kuolemaansa, mies kysyi äidiltään oliko kuullut, mitä he olivat puhuneet hänelle, äiti oli selittänyt tarkalleen mitä ihmiset olivat hänen ympärillään puhuneet.
Tämä mies mm. kysyi, kuinka pääsee taivaaseen, äiti oli vastannut että ainoastaan Jeesus on tie, teoilla eikä ajatuksilla sinne pääse.

Jos tuo kokemus kantaa hedelmän Jumalalle, niin en näe siinä mitään väärää. nykypäivänä tämä pariskunta todistaa ympäri suomea kokemuksestaan ja ihmisiä tullut uskoon niinä iltoina kun ovat todistaneet. Jos tuossa ei olisi Herran siunausta mukana, eivät olisi pitkälle pötkineet taivaskokemuksiensa kanssa, eikä sen kokemuksen ansiosta olisi muita tullut uskoon.

16. Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
17. Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
18. Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
19. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
20. Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
 
Lupasin etten väännä homosteluista täällä, no - en väännäkään, tai edelleenkään halua vääntää koska se on uuvuttavaa. Mutta antaa Jumalan töiden puhua puolestaan:
Young Gay America -järjestön ja samannimisen lehden homoseksuaalin pomon Michael Glatzen uskoontulo ja kääntyminen pois homoseksuaalisuuden harjoittamisesta, sekä lesbolehti Venuksen päätoimittajan Charlene Cothranin todistus kanssa (tästä Venuksen päätoimittajasta en muista että oliko lesbo vai bi vai mikä):

Kustannus Oy Uusi Tie

Tämä Charlene Cothran kertoo CBN Newsin sivuilla otsikolla A Lesbian Deliverance:
"Minulla on ilo ja rauha, jollaista ei löydä mistään yökerhosta, olipa musiikki kuinka hyvää tahansa. Sitä ei löydy homomarssilta [--] Minulla on ilo ja rauha, jota en vaihtaisi mihinkään", Cothran sanoo.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
[QUOTE="vieras";28065493]Kristitty pyrkii noudattamaan käskyjä, ohjeita ja sääntöjä koska hänellä on jatkuva pelko eksyä polulta ja kadottaa Jeesuksen. Vain ne kristityt joilla on Jeesus sydämmessään kuoleman hetkellä pelastuvat.

Kaikki uskonnot perustuvat uskovaisten maanpäällisen elämän hallintaan. Kristtysmekanismi on pohjimmiltaan aina sama vaikka sanamuodot ja käsitteet vaihtelee.[/QUOTE]

Mikä ihmeen jatkuva pelko? Pikemminkin uskoontulossa tulee ihan päinvastaiset fiilikset. Siis onhan uskovia jotka ovat lakihenkisiä ja joillakin uskovilla se on eräänlainen uskonelämän ahdistava vaihe kunnes ymmärtävät Jumalan armon (itse olen ollut hyvin lakihenkinen), mutta liika herkkyys uskonasioissa ei ole sen uskon vika.
Joku tavallinen ihminen voi ahdistua nyt vaikka opiskeluaikanakin siitä pänttäämisestä, mutta se ei ole oppilaitoksen vika.
 
"vieras"
Mikä ihmeen jatkuva pelko? Pikemminkin uskoontulossa tulee ihan päinvastaiset fiilikset.
Pelko ja epävarmuus (tai ennemmin näiden torjunta) ohjaa uskovaisen ajattelua ja toimintaa. Käskyjen noudattaminen, rukoilu ja uskosta puhuminen ovat keinoja hallita omaa pelkoa ja epävarmuutta.

Uskon perusteesi on "kun teet ja ajattelet näin niin tapahtuu hyvä asia A, jos et tee kuten on käsketty tapahtuu huono asia B". Tämä tekee uskosta hallinta- ja vallankäyttövälineen.
 
"vieras"
Mies ei ollut tuolloin vielä kristitty, sai esittää taivaassa paljon kysymyksiä, kuinka sinne pääsee. Tuolla reissulla mies teki uskonratkaisunsa ja samana hetkenä miehen vaimo teki ratkaisun, kumpikaan ei tiennyt toistensa kokemuksista ja ratkaisuista tuona hetkenä mitään.
Voi. Oletettavasti miehelle käy huonosti jos hän vielä joskus lukee uuden testamentin ajatuksella ja huomaa että uskoontuloon johtanut kokemus ei perustu Raamatun sanaan vaan oli jotain aivan muuta.
 
[QUOTE="jadie";28066768]Echo, mihin seurakuntaan sä kuulut? en tiiä ootko jo maininnut sitä tässä ketjussa, mut jos viitsit sanoa uudestaan?[/QUOTE]

Olen yhteiskristillinen eli pyörin siellä missä korostetaan henkilökohtaista uskoa. Kotiseurakunta on ev.lut, olen vaihtelevasti vapaaehtoistyössä siellä aktiivikristittyjen siivessä ja luterilaisesta lähimpänä on Kansan Raamattuseura ja myös Kansanlähetys.
Hellareissa ja vapiksessa kävin paljon uskoontulon jälkeen, sieltä pääosin tulee teologinen puoli mulla. :)
 
[QUOTE="vieras";28066732]Pelko ja epävarmuus (tai ennemmin näiden torjunta) ohjaa uskovaisen ajattelua ja toimintaa. Käskyjen noudattaminen, rukoilu ja uskosta puhuminen ovat keinoja hallita omaa pelkoa ja epävarmuutta.

Uskon perusteesi on "kun teet ja ajattelet näin niin tapahtuu hyvä asia A, jos et tee kuten on käsketty tapahtuu huono asia B". Tämä tekee uskosta hallinta- ja vallankäyttövälineen.[/QUOTE]

Olen sanaton. :O Me rukoillaan sen takia, koska meillä on rukouksia kuuleva Jumala. Antaa muuten kummasti asioihin vauhtia kun rupeaa rukoilemaan.

Ja eihän se mene niin, että jos tekee jonkun asian hyvin, niin että siitä seuraa hyvä asia A. Se olisi menestysteologiaa, eikä Jumalaa voi noin lahjoa.
Tietysti jos mä nyt vaikka olen ajamatta ylinopeutta, niin en saa sakkoja ja todennäköisesti en aiheuta kolareita. Se on selkeä seuraus hyvästä työstä. Mutta vaikka kuinka rukoilisin, en välttämättä aina saa vaikka jotakin sairautta paranemaan, tai tililleni ei mätkähdä miljoonaa euroa. Jumalan tahto on tärkein. Ja Hän "antaa sataa niin hyville kuin pahoille", eli menestystä voi olla ei-uskovalla tai uskovalla.
 
"vieras"
Lupasin etten väännä homosteluista täällä, no - en väännäkään, tai edelleenkään halua vääntää koska se on uuvuttavaa. Mutta antaa Jumalan töiden puhua puolestaan:
Young Gay America -järjestön ja samannimisen lehden homoseksuaalin pomon Michael Glatzen uskoontulo ja kääntyminen pois homoseksuaalisuuden harjoittamisesta, sekä lesbolehti Venuksen päätoimittajan Charlene Cothranin todistus kanssa (tästä Venuksen päätoimittajasta en muista että oliko lesbo vai bi vai mikä):

Kustannus Oy Uusi Tie

Tämä Charlene Cothran kertoo CBN Newsin sivuilla otsikolla A Lesbian Deliverance:
"Minulla on ilo ja rauha, jollaista ei löydä mistään yökerhosta, olipa musiikki kuinka hyvää tahansa. Sitä ei löydy homomarssilta [--] Minulla on ilo ja rauha, jota en vaihtaisi mihinkään", Cothran sanoo.
Mikä tällaisten tarinoiden kertomisen motiivi on? Tai mitä näillä halutaan todistaa? Yhtä uskoon tullutta homoa kohden löytyy satoja uskovia, jotka ovat jättäneet uskonsa esim yhteisössään kokemiensa pahojen asioiden takia. Tai kun ovat pettyneet uskoonsa. Tai kun ovat huomanneet uskonnoissa liikaa ristiriitaisuuksia, joita kukaan ei osaa selittää. Mitä/mistä ne ihmiset todistavat?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28065396]Mies ei sitten ollut kristitty? Kristityn taivaassa ihmiset eivät enää tunne toisiaan eivätkä muista mitään maanpäällisestä elämästä joten äiti ei tiedä mihin palaisi.

Tällä hetkellä taivaassa ei ole ihmisiä. Taivaan portit aukeaa vasta viimeisenä päivänä jolloin ylösnousemus tapahtuu.[/QUOTE]

Se äiti ei varmaan ollut kristitty eikä mies vieraillut kristittyjen taivaassa, koska eihän äidin kai olisi pitänyt muistaa mitään maanpäällisestä elämästään. Joku muu uskonto ja taivas siis kyseessä.
 

Yhteistyössä