Kaksiosaiset sukunimet, älyttömyyden huippu!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tiedän että nämä naiset jotka ottavat kaksiosaisen sukunimen naimisiin menon jälkeen, tuntevat itsensä ehkä fiksummiksi kuin ne, jotka ottavat pelkän miehen nimen, MUTTA...
Ilse Kankaroinen-Syväkäs, Minna Lindevall-Yli-Airaksinen, Seija Ketunhäntä-Näädänperähattu..

Siis miksi se miehen nimi pitää tunkea sen oman nimen perään? Miksei vaan yksinkertasesti pidä sitä omaa sukunimeä? Eihän se mieskään tunge sitä vaimon sukunimeä omansa perään.

Jotenkin tästäkään asiasta ei tiedä pitäskö itkeä vai nauraa. Varsinkin kun nämä naiset tuntevat kai noudattavansa tasa-arvoa. Jaaha, mikähän tossa on tasa-arvosta.

:eek:
Minulla kaksi osoinen nimi,koska halusin pitää omani ja ottaa myös miehen nimen. Oltaisiin kumpukin haluttu sama kaksiosainen nimi,mutta sitä ei saa ottaa kuin jompikumpi.

Mulla on kaksiosainen etunimi ja kaksiosainen sukunimi. Halusin pitää oman nimeni ja toisaalta halusin saman nimen kuin lapsilla.

Yksi ystäväni otti kaksiosaisen nimen, koska muuten hänestä olisi tullut tyyliin Kikka Kakko.

Minua ihmetyttää enemmän rivot sukunimet, esim. VÄLINORO :O
Kuka haluaa olla synonyymi pissaamiselle tai virtsankarkailulle?

Miksei sitten voi olla jokotai?
Sinun nimesi tai miehesi nimi. Ei ole nykyään enää harvinaista sekään, että mies muuttaa sukunimensä.

Olisiko vaikka siksi että mieheni ei halunnut muuttaa nimeään, ja hänellä oli siihen omat perustelunsa. Jomman kumman piti taipua, joten minä päädyin yhdysnimeen syystä että halusin koko perheellä olevan yhteisen nimen. Ei se sitä muuta, vaikka minulla on käytössä myös oma nimeni siinä edellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;28053516:
Olen muuten miettinyt, että lukeeko tällaisten postilaatikossa sitten Syväkäs Kankaroinen-Syväkäs ?

Ja mä olen joskus postikorttia lähettäessäni meittinyt, että pitäisikö siihen kirjoittaa Matti Syväkäs ja Maija Kankaroinen-Syväkäs. Vai voiko kirjoittaa Matti ja Maija Syväkäs?

Joo se on ihan, äh. Halutaan pitää oma nimi, mut ei uskalleta kunnolla sittenkään. Mun mielestä pari voi päättää kumman nimen ottaa, tai keksiä vaikka ihan kokonaan oman yhteisen nimen. Tai pitää omansa.

Meillä kaikilla on mun nimi.

[QUOTE="vieras";28053828]Hei, mä tiedän kans tällaisen tapauksen! Hänellä on kaksoisnimi, ja jos olisi ottanut vain miehen nimen, olisi nyt tyyliin Niina Naani. :D[/QUOTE]

Ja mies ei tietenkään ikinä voi ottaa naisen nimeä, vaan naisen pitää sitten ottaa joku yhdistelmänimi mieluummin? Outoa.

• Tykkää
Reactions: Lentokala
[QUOTE="Vieras";28053514]Gallen-Kallela-Siren. On muuten mies.[/QUOTE]

Ja on muuten oikeasti Siren, äitinsä on Gallen-Kallela-Sirén. Kaipa tuollainenkin nimiyhdistelmä sitten on mahdollinen. Tai voihan se olla taiteilijanimi, ja Siren sitten virallinen. Olisihan se nyt kamalaa jos pitäisi ihan omilla ansioilla pärjätä eikä voisi isoisoisän maineella ratsastaa.

En mäkään laittais. Yhteenkään rimmaavaan en oo törmännyt. Itse aion pitää oman nimeni, ja lapsetkin on kastettu mun nimen mukaan... vähän joku miehen puolen sukulainen nikotteli selän takana mutta ei ne päin naamaa kommentoinu.

Minulla on kaksiosainen sukunimi. Näin siksi että silloin aikoinaan kun meidät vihittiin ei ollut juurikaan tapana että nainen olisi pitänyt oman nimensä ja miehen sukunimi yhdistettynä minun etunimeeni taas olisi ollut täsmälleen sama kuin toisella samalla alalla työskentelevällä naisella. Olisi ollut ihan liian todennäköistä että olisimme menneet ihmisten puheissa sekaisin, kaksi "Anu Hintikkaa" samassa työssä. Ei hyvä.

Sekin muuten harmittaa, jos oma tyttönimi on tosi harvinainen. Mun nimi oli ihan ainut laatuaan, ja kun vaihdoin miehen sukunimeen, niin nyt mulla onkin täyskaimoja vajaa kymmenkunta. No voisi olla paljon enemmänkin, mutta silti! Kun aikaisemmin ei ollut yhtäkään.

Että ehkä joku ei halua vaihtaa nimeään Sini Virtaseksi, vaan on ennemmin Sini Kello-Virtanen? :D

[QUOTE="vieras";28053978]Sekin muuten harmittaa, jos oma tyttönimi on tosi harvinainen. Mun nimi oli ihan ainut laatuaan, ja kun vaihdoin miehen sukunimeen, niin nyt mulla onkin täyskaimoja vajaa kymmenkunta. No voisi olla paljon enemmänkin, mutta silti! Kun aikaisemmin ei ollut yhtäkään.

Että ehkä joku ei halua vaihtaa nimeään Sini Virtaseksi, vaan on ennemmin Sini Kello-Virtanen? :D[/QUOTE]

Mikä pakko sitä miehen nimeä on pitää? Tasapuolistahan se olisi että vaihteeksi pitäisitte sinun nimeäsi.