"Vieras"
Kuinka monta kertaa tässä vielä pitää jankata että tässä oli kyse vanhempien asenteesta asioihin joka vaikuttaa lapseen.Niin, sinun lapsesi. Sitten on hyvin erilaisia lapsia.
Kuinka monta kertaa tässä vielä pitää jankata että tässä oli kyse vanhempien asenteesta asioihin joka vaikuttaa lapseen.Niin, sinun lapsesi. Sitten on hyvin erilaisia lapsia.
Just näinTaitotason vaihtelu 3-vuotiailla on vielä niin laaja, että osalla 3-vuotiaista on vielä harjoiteltavaa ihan perusliikuntataidoissa. On lapsia, jotka oppivat kävelemään hyvin myöhään, 1,5-2 -vuotiaina. Jotkut lapset ovat myös arkoja liikkumisen suhteen, ja sekin näinä ensimmäisinä vuosina vaikuttaa paljon taitoihin. Toinen 3-vuotias taas hiihtää, juoksee, tekee kuperkeikkoja jne, ja silti taidot voivat olla samaa tasoa 3 vuotta myöhemmin.
Tästä syystä toisessa ketjussa kirjoitin, että kyllä minulta löytyy ymmärrystä 3-vuotiaan vanhemmalle, joka ei halua ostaa suksia.
Tää varmastikin on se pointti tässä, mutta ap ei itse halua ymmärtää että kaikki lapset eivät halua/uskalla opetella tuossa iässä, ja sitten se että jos perheen painotus liikkumiseen on jossain muualla niin ei ehkä ihan heti kolmevuotiaalle tule niitä kaikkia mahdollisia välineitä hankittua koska vanhemmat haluavat ehkä painottaa ensin sitä itselleen tärkeää lajia ja sitten vasta myöhemmin mahdollistaa myös muut lajit. Koska mikään kiire ei todella ole vielä kolmivuotiaana kaikkea osata/harjoitella.En ymmärrä miksi ap:n pointti asiassa nyt vääristyi aikalailla...tai sitten itse ymmärsin väärin kun hänen myöhempiä kommenttejaankin luin, että olisi ollut kyse siitä kun joskus vanhemmat meinaavat ettei kannata edes kokeilla jotain kun ei kuitenkaan niin pienenä vielä osaa. En saanut ollenkaan sitä kuvaa, että olisi syyllistänyt miksei kaikki lapset saa hiihtää tai luistella tms.
Itse en ainakaan syyllistynyt, vaikkei lapseni hiihtänyt eikä luistellut tuon ikäisenä.
Olen jonkin aikaa lueskellut tätä palstaa ja huvittunutkin siitä miten tuntuu, että moni ei edes halua ymmärtää oikein vaan haluaa provosoitua ja siitä sitten poru alkaakin.
No nimenomaan. Olishan se hauska, jos kaikilla olisi mahdollisuus ostaa joka lajiin sopivat välineet jo kolmevuotiaalle, että saisi kokeilla, josko vaikka jo onnistuisi. Sitä mä en ymmärrä, miksi niin pitäisi tehdä, ja mikä ihmeen haamuraja se 3 vuotta on? Miksei myöhemmin ennätä tutustua erilaisiin lajeihin? Asenne ratkaisee joo, mutta ihme asenne kyllä tuokin ap:lla (otsikko: siis miten niin 3-vuotias muka osaa... no miksi pitäisi osata?)Tää varmastikin on se pointti tässä, mutta ap ei itse halua ymmärtää että kaikki lapset eivät halua/uskalla opetella tuossa iässä, ja sitten se että jos perheen painotus liikkumiseen on jossain muualla niin ei ehkä ihan heti kolmevuotiaalle tule niitä kaikkia mahdollisia välineitä hankittua koska vanhemmat haluavat ehkä painottaa ensin sitä itselleen tärkeää lajia ja sitten vasta myöhemmin mahdollistaa myös muut lajit. Koska mikään kiire ei todella ole vielä kolmivuotiaana kaikkea osata/harjoitella.
Siksi koska tämä asias palstalla osataan parhaiten.En ymmärrä miksi ap:n pointti asiassa nyt vääristyi aikalailla...tai sitten itse ymmärsin väärin kun hänen myöhempiä kommenttejaankin luin, että olisi ollut kyse siitä kun joskus vanhemmat meinaavat ettei kannata edes kokeilla jotain kun ei kuitenkaan niin pienenä vielä osaa. En saanut ollenkaan sitä kuvaa, että olisi syyllistänyt miksei kaikki lapset saa hiihtää tai luistella tms.
Itse en ainakaan syyllistynyt, vaikkei lapseni hiihtänyt eikä luistellut tuon ikäisenä.
Olen jonkin aikaa lueskellut tätä palstaa ja huvittunutkin siitä miten tuntuu, että moni ei edes halua ymmärtää oikein vaan haluaa provosoitua ja siitä sitten poru alkaakin.
Näin juuri. Minä en hiihtoa harrasta, enkä aio aloittaakaan. Meidän ipana lukee ja kirjoittaa nyt nelivuotiaana. Huomattavasti tärkeämpää tulevaisuuden kannalta nykyaikana, kuin osata hiihtää tai luistella.Tuskin kukaan epäilee, ettei lapsi ole teknisesti valmis hiihtoon tai luisteluun kolmivuotiaana, mutta mikä helvetin kiire kyseisiä taitoja on lapsella opettaa, jos ajeja ei itse harrasta? On niitä muitakin harrastuksia nykyaikana.
Onhan tässä loppuelämä aikaa opetella hiihtämään ja luistelemaan jajajaja... Tuskin mun lapsestani sen huonompaa tulee, vaikkei osannutkaan 1-vuotiaana aakkosia, 2-vuotiaana luetella presidenttejä ja uida 500metriä, ym.
Miksi ihmeessä niitä pitäisi opetella isompanakaan?Alkuperäinen kirjoittaja -minä;28047205:Esim. hiihdon ja luistelun oppiminen on 3 vuotiaalle paljon helpompaa kuin aikuiselle, joka ei näitä taitoja vielä taida.
Mun mielestä pienestä pitäen kannattaa antaa lapselle mahdollisuus moniin eri liikuntamuotoihin, jolloin hänen ei tarvitse opettelemalla opetella niitä isompana.
Että kaikki mahdolliset urheilulajit on opeteltava juuri komivuotiaana koska vain silloin se käy helposti? Olen eri mieltä.Alkuperäinen kirjoittaja -minä;28047205:Esim. hiihdon ja luistelun oppiminen on 3 vuotiaalle paljon helpompaa kuin aikuiselle, joka ei näitä taitoja vielä taida.
Mun mielestä pienestä pitäen kannattaa antaa lapselle mahdollisuus moniin eri liikuntamuotoihin, jolloin hänen ei tarvitse opettelemalla opetella niitä isompana.
Monet lajit on sellaisia, että näin aikuisella iällä niiden opettelu on erittäin haasteellista esim. itse olen yrittänyt opetella lumilautailemaan, niin luonnotonta koko touhu. Mitä pienempi lapsi on sitä luonnollisempaa se heille on. Kun sitten taas otetaan esimerkkina laskettelu suksilla, niin jokaiselle murtomaahiihtoa taitavalle sen opettelu on paljon helpompaa, kuin niille, jotka eivät millään suksilla ole koskaan liikkuneet.Että kaikki mahdolliset urheilulajit on opeteltava juuri komivuotiaana koska vain silloin se käy helposti? Olen eri mieltä.
Kolmivuotiaan ja vaikka kouluikäisen välissä on vielä monta hyvää vuotta opetella eri lajeja. Olisihan se hienoa, jos lapsi oppisi ainakin joitain lajeja koulun aloitukseen mennessä, että ei tulisi oloa, että on huono ja osaamaton muihin verrattuna. Toki mikään pakko ei ole oppia juuri hiihtoa.Alkuperäinen kirjoittaja -minä;28047205:Esim. hiihdon ja luistelun oppiminen on 3 vuotiaalle paljon helpompaa kuin aikuiselle, joka ei näitä taitoja vielä taida.
Niin no joo, vanhempiakin tosiaan on erilaisia! Meillä harrastetaan brassijujutsua ja moottoripyöräilyä enimmäkseen, siksipä poikienkin kiinnostus on noihin suurempaa! Luistella osaavat toki molemmat (pojat nyt jo 5v) mutta hiihto ei kiinnosta, vaikka suksetkin hankittiin. Nyt kyn täällä etelässäkin vaihteeksi on ollut lumisempia talvia. Eivät siis osaa hiihtää. Polkupyörällä menevät hurjaa vauhtia jo, moottoroidut tulevat kai kehiin ensi kesänä, painivat (ihan oikeasti) tosi paljon (brassijujutsu kun on lähinnä mattopainia ). Positiot ovat pojilla hallussa, mountit ja guardit, lukkojakin jo kovasti isosiskon kanssa harjoittelevat, entäs ap, jokos sun lapsi osaa, vai etkö tosiaan ole antanut hänelle mahdollisuutta tuohon???Voi huoh... Mutta jos vanhemmat tykkäävät enemmän lasketella ja pyöräillä niin luontaisestihan se perheen liikkuminen painottuu enemmän siihen, ja silloin niitä opetellaan ja tehdään luontaisesti enemmän kuin esim. hiihtoa. Ja sitten myöhemmin voi harjoitella niitä muitakin lajeja.
Eikö teillä muuten vielä ole harrastettu voimistelua ja painia?? Ette siis ole mahdollistaneet lapselle niitä vaikka varmasti lapsen kiinnostus niihin riittäisi jos vaan sen mahdollistaisitte!!
Mun on pakko kysyä: miksi on tärkeää oppia juuri hiihtämään ja luistelemaan? En oikein vieläkään käsitä.Meilläkin on 2 vuotiaasta lähtien luistimet jalkaan laitettu ja köpötelty jäällä samoin hiihdetty on 2 vuotiaasta lähtien. Nyt kun ikää on 4 molemmat sujuvat hyvin...Mutta tässäkin pitää muistaa että lapset ovat erillaisia kaikki ei todellakaan halua edes 3 vuotiaana viellä luistella tai hiihtää ja pakottamalla ei parane...Mutta kyllä minäkin pidän tärkeänä että lapseni oppivat kyseiset taidot! en ymmärrä alkuunsakkaan jos joku ei ollenkaan opeta alle kouluikäisenä kyseisiä taitoja lapselleen mutta 3 vuotias on niin pieni että hänen ei kyllä viellä tarvitse osatakkaan.
Talvella ulkona harrastettavia lajeja nuo kuitenkin on, ja harrastusalueet yleensä verrattain lähellä. Vaikea keksiä noille korvaavaa tekemistä? Sisällä lapset kykkivät ihan riittävästi jo nykyisellään.Me kyllä tullaan hankkimaan luistimet ja sukset tuolle pienimmällekin, mutta ymmärrän todella hyvin että kaikki eivät hanki.
Mun mielestä on huono peruste suksien hankkimiselle että kun täällä pohjolassa kuuluu osata hiihtää. Juu, täällä pitää tykätä perunalaatikosta, osata hiihtää ja luistella...kuten joskus pula-ajallakin on pitänyt.
On ihan oikeasti satoja muitakin lajeja, ihan yhtä hyviä kuin hiihto ja luistelu, joita lapsille voi opettaa. Pääasia että lapsi liikkuu ja saa kokemuksia edes joistain lajeista. Mun mielestä niiden ei tarvitse olla hiihto ja luistelu.