Esikoisen luokassa puhuttiin n. vuosi sitten alkoholista ja sen jälkeen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en ihan ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en ihan ymmärrä

Vieras
...poika on pelännyt/kauhistellut sitä jos aikuiset ottaa yhdenkin oluen/viinilasillisen. En ymmärrä mitä siellä on puhuttu mutta minusta kohtuukäyttö (juurikin se YKSI jotain) on ok, mutta tosiaan sen yhden alkoholivalitustunnin jälkeen poika on mennyt vaikeaksi jos on otettu miehen kanssa saunaoluet taikka ruuan kanssa lasi viiniä. Juttelin sitten pojan kanssa aiheesta ja poika kertoi kuinka viina tappaa, viina saa ihmiset käyttäytymään typerästi yms. Näinkö koulussa siis todella opetetaan, että KAIKKI alkoholinkäyttö liittyy tuollaisiin asioihin? Eikö siellä puhuttu kohtuukäytöstä lainkaan?

Juttelin pojalle että alkoholia voi ottaa nk. nätistikin, mutta ei näköjään uskonut. Olimme pitkään miehen kanssa kokonaan ilman alkoa lasten nähden ihan tuon pojan takia kun otti sen niin "raskaasti", mutta nyt viikonloppuna otimme saunasiiderit ja sama juttu. Poika alkoi kyselemään että "ootteko te nyt kännissä, teettekö jotain hölmöä" jne. Ja siinä vaiheessa ei oltu ku saatu tölkit vasta tyyliin auki. Poika (12v) on herkempää sorttia, olisiko niin että on vaan ottanut ne koulun varoitukset liian vahvasti, kuten hällä usein on asioissa tapana vai mitä ihmettä? Itse kun lukeudumme siihen kastiin että jos käyttää alkoa, niin sen KOHTUUkäytön voi näyttää myös lapsille.

Kohtuukäytön opettaminen kotona ei ehkä toimi kuten maalaisjärki voisi sanella:

Why Teens, Parents, and Alcohol Don't Mix | Psychology Today

"According to a new study in the Journal of Studies on Alcohol and Drugs researchers found that parental supervision of alcohol consumption has no effect on a teenagers ability to drink responsibly. Even more startling, allowing your teen to drink at home can actually cause them to drink more. Teaching responsible drinking can minimize the danger of alcohol which ultimately leads teens to drink higher quantities of alcohol as they get older. In addition, these teens have more alcohol-related problems as they mature, including the most dangerous type of alcohol consumption, binge drinking."

Voi ei, en tiedä, minkälaisia nykyajan valistustunnit ovat. Muistan, kuinka meidän esikoisen aikaan koulusta tuli lappu, että käsittelevät tupakointia ja jotenkin siinäkin oli maininta, että voi olla rankka aihe herkimmille.

Muistan omasta lapsuudestani, kuinka kammosin, kun vanhemmat ilmoittivat lähtevänsä illalla tanssimaan. Olin siis jo jotain 11-14v. En tiennyt, miten olisin ollut ja pelkäsin, että tulevat humalassa kotiin, alkavat oksennella tms. mitä eivät siis yleensä koskaan tehneet. Kerran olen kuullut isäni oksentavan. Ymmärrän kyllä lapsesi huolen. Joskin kai hänellä menee tuo pelko ohi, kun näkee, että se yksi saunaolut/-siideri ei johda mihinkään sen ihmeellisempään.

Astrolabe,

En voinut suoraan lainata viestistäsi. Tämä jostain syystä herjaa sitä spämmiksi.

Mutta siis, emme toki ole antamassa lapsille alkoa kotona, mutta anteeksi vain, minusta on täysin normaalia että AIKUISET voi ottaa pullon olutta lauantaisaunassa ilman sen suurempaa draamaa. Mitä jos se olisikin ykköstä? Mutta olutta/alkoholia kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja eräss;28031294:
Voi ei, en tiedä, minkälaisia nykyajan valistustunnit ovat. Muistan, kuinka meidän esikoisen aikaan koulusta tuli lappu, että käsittelevät tupakointia ja jotenkin siinäkin oli maininta, että voi olla rankka aihe herkimmille.

Muistan omasta lapsuudestani, kuinka kammosin, kun vanhemmat ilmoittivat lähtevänsä illalla tanssimaan. Olin siis jo jotain 11-14v. En tiennyt, miten olisin ollut ja pelkäsin, että tulevat humalassa kotiin, alkavat oksennella tms. mitä eivät siis yleensä koskaan tehneet. Kerran olen kuullut isäni oksentavan. Ymmärrän kyllä lapsesi huolen. Joskin kai hänellä menee tuo pelko ohi, kun näkee, että se yksi saunaolut/-siideri ei johda mihinkään sen ihmeellisempään.

Poika toi koulusta kotiin jonkin parityön jossa piti piirtäen/sarjakuvana kertoa alkoholinkäytöstä. Olin _järkyttynyt_. Poikani ja parinsa oli piirtäneet viinaa ja tupakkaa vetäviä ihmisiä jotka "2v" kuluttua makasivat haudassa ja hautakivessä luki R.I.P. Todellakin laittoi miettimään millaista tuo valistus on. Onko siellä samanlainen kuin täälläkin, kaksplussalla. Jos juot yhdenkin, olet alkkis. Ei ole olemassa kohtuukäyttöä.

Kyllä 12 vuotiaan pitäis jo tajuta jos rautalangasta vääntää. Eli oletko oikeasti selittäny lapselle vaan vain muutamalla sanalla sanonu ettei tää ole sama asia mistä koulussa puhuttiin.
Eli selitä että eri juomissa on eri määrä alkoholia ja että ihmisen pitää juoda sitä tietty määrä ennenkuin tulee humalaan ( ja että te ette juo niin paljoa) ym ym..
Ei silti ite ei juoda yhtään muutenkaan ja en ymmärrä että pitää lasten nähden edes juoda mut kukin tyylillään.

[QUOTE="alkup";28031344]Poika toi koulusta kotiin jonkin parityön jossa piti piirtäen/sarjakuvana kertoa alkoholinkäytöstä. Olin _järkyttynyt_. Poikani ja parinsa oli piirtäneet viinaa ja tupakkaa vetäviä ihmisiä jotka "2v" kuluttua makasivat haudassa ja hautakivessä luki R.I.P. Todellakin laittoi miettimään millaista tuo valistus on. Onko siellä samanlainen kuin täälläkin, kaksplussalla. Jos juot yhdenkin, olet alkkis. Ei ole olemassa kohtuukäyttöä.[/QUOTE]

Mikä siinä on pahaa, jos rankka valistus aiheuttaa sen, että joku/jotkut oikeasti haluavat kieltäytyä alkoholista? Entä jos sinun lapsesi olisi absolutisti, mitä se sinua haittasi?

En olisi huolissani mitä muualla puhutaan. Sanot sen miten asia on. Jos ei poika usko niin sitten hän hieman stressaa asiaa muttei hajoa siihen ( ellei vakavampia ongelmia joita ei kartoitettu pään sisällä ).

Mitäpä jos ottaisit kouluun yhteyttä asian tiimoilta? Täällä tuskin kukaan osaa sanoa mitä siellä tunnilla on tarkalleen ottaen sanottu.

Muistan omasta lapsuudestani sen että aikuisista tuli ärsyttäviä jos eivät ottaneet todesta mitä sanoin. Se on todella turhauttava tunne jos yrittää kertoa että pelkää tms. ja se joka sinusta olisi vastuussa, ei välitä vaan taivastelee "voi luoja koita jo tajuta..."

Ettei siellä tunnilla ole teroitettu että alaikäisille ei ole olemassa kohtuukäyttöä, poikasi kun on just siinä iässä että ne ensimmäiset alkoholikokeilut saattavat tulla kuvioihin.

Olen nk vääntänyt rautalangasta, ja ei, ei olisi kamalaa vaikka lapsistani tulisi absolutisteja. Mutten ymmärrä että valistus on niin rankkaa että lapsi alkaa pelkäämään/kummeksumaan asiaa joka hälle on aina ennen ollut ok.

Oletko varma ettei teidän käytös muutu yhtään edes sen yhden jälkeen? Valistuksen jälkeen poika on varmaan tuntosarvet pystyssä etsimässä teistä pienintäkin merkkiä humaltumisesta. Tai kyselyillään yrittää ymmärtää kuinka vähän / paljon on juotava jotta jotain muutosta tulisi.

[QUOTE="alkup";28031402]Olen nk vääntänyt rautalangasta, ja ei, ei olisi kamalaa vaikka lapsistani tulisi absolutisteja. Mutten ymmärrä että valistus on niin rankkaa että lapsi alkaa pelkäämään/kummeksumaan asiaa joka hälle on aina ennen ollut ok.[/QUOTE]

Voisiko olla niin että lapsesi on luonteeltaan vielä " joko tai" persoona. Ns. harmaansävyt eivät ole vielä niin hallussa?
Onko hän siis muissa asioissa vielä usein mustavalkoinen?

En ymmärrä miksi pitää juoda lasten nähden. Eikö sitä juomaa voi laittaa vaikka jotenkin lasiin yms. ja niin ettei lapsi tajua siinä olevan mitään erikoista? Antaa vaikka lapselle oman mehulasin saunaan ja itse juo lasista omaa alkkis"mehuaan". :D

Koulussa käydään nämä asiat aika asiallisesti läpi. Selitetään mitä alkoholi on, miten se vaikuttaa elimistöön ja mitä muutoksia se saa aikaiseksi jos sitä liikakäyttää. Lapset usein muistavat siitä ne kamalimmat kohdat, esim. seksivalistuksessa kerrotaan sukupuolitaudeista, tupakan kohdalla syövässtä ja meillä alkohin kohdalla "sisäisestä lasista", joka täyttyy nuoremmilla nopeammin ja mitä haittaa siitä voi olla vaikkapa maksaan ja sitten vastataan oppilaiden kysymyksiin. Uskon, että poikasikin koulussa on asioista keskusteltu ihan asiallisesti, useinhan tällaisen valistuksen antaa ihan koulun ulkopuolinen henkilö, joka reissaa myös muissa kouluissa luennoimassa.

On se niin hienoa kun lapsille opetetaan kohtuukäyttöä, parempi ryypätä kotona "turvassa", parempi että vanhemmat ostaa röökiaskitkin jne. Huoh sanon minä..

[QUOTE="vieras";28031501]En ymmärrä miksi pitää juoda lasten nähden. Eikö sitä juomaa voi laittaa vaikka jotenkin lasiin yms. ja niin ettei lapsi tajua siinä olevan mitään erikoista? Antaa vaikka lapselle oman mehulasin saunaan ja itse juo lasista omaa alkkis"mehuaan". :Dä..[/QUOTE]

Huh huh, harvoin kuulee mitään näin tyhmää. Aikuiset, joilla EI ole alkoholiongelmaa, juovat saunaoluensa lasiin kaadettuna ettei 12-vuotias huomaisi! Kuinka tyhminä oikein pidätte lapsia? Miten pihalla on lapsi joka järkyttyy jos näkee jonkun juomassa olutta? Tai jos käy ravintolassa ja huomaa että jotkut juovat viiniä ruuan kanssa.. Vieläkin huh huh!

Sehän se onkin, kun opettajat tai vanhemmat on viinaapelkääviä hulluja; vähemmästäkin lapset kasvaa kieroon ja joko alkavat ryypätä sitten ihan kunnolla, tai heittäytyvät tuomitseviksi absolutisteiksi.

Kohtuukäyttö on kohtuukäyttöä, jos ette siihen kykene niin kannattaa pysyäkin erossa. Mutta turha tuomita meitä, jotka siihen kyetään. En silti lapselleni antais alkoholia enkä tupakkaa, ennen kuin ikä sallii. Mutta todellakin otetaan miehen kanssa saunakaljat lauantaina ja joskus kesässä vaikka parikin tuossa pihalla. Itse en ole vanhempieni normaalista suhtautumisesta alkoholiin kärsinyt, samaa yritän opettaa lapselleni.

[QUOTE="Vieras";28033681]Huh huh, harvoin kuulee mitään näin tyhmää. Aikuiset, joilla EI ole alkoholiongelmaa, juovat saunaoluensa lasiin kaadettuna ettei 12-vuotias huomaisi! Kuinka tyhminä oikein pidätte lapsia? Miten pihalla on lapsi joka järkyttyy jos näkee jonkun juomassa olutta? Tai jos käy ravintolassa ja huomaa että jotkut juovat viiniä ruuan kanssa.. Vieläkin huh huh![/QUOTE]

Kuulostaa siltä, että juurikin noilla aikuisilla on alkoholiongelma. Ja vieläpä sellainen, että ovat siirtäneet hysteriansa ja pelkonsa lapsiin. Että lycka till vaan heidän lapsilleen, terve suhde juhlajuomaan on muodostumassa...

Alkoholismia oman lapsen kohdalle ei kannata pelätä.

Alkoholistiksi ei tulla vahingossa. Ihmisessä on viiteitä jo mielen heikkouteen jo aiemmin. Jokaisesti joka nauttii silloin tällöin juomisesta ei sen takia tule alkkista. Se tosiaan vaatii vähän "löysä, hälläväliä, olen huono" luonteen. Jotkut tulevat esim. hyväksikäytön takia tai muun mieltä syövyttävän kauhun takia alkoholisteiksi ja osa esim. adhd:n tai muun vamman joka kyllä tulisi ilmi aiemminkin.

Alkoholistiksi ei tulla vahingossa. Ihmisessä on viiteitä jo mielen heikkouteen jo aiemmin. Jokaisesti joka nauttii silloin tällöin juomisesta ei sen takia tule alkkista. Se tosiaan vaatii vähän "löysä, hälläväliä, olen huono" luonteen. Jotkut tulevat esim. hyväksikäytön takia tai muun mieltä syövyttävän kauhun takia alkoholisteiksi ja osa esim. adhd:n tai muun vamman joka kyllä tulisi ilmi aiemminkin.

Ja höpön höpön. Taipumus alkoholismiin periytyy, voisin kertoa sinulle kahdesta ihmisestä, jolla kummallakaan ei ole ollut minkäänlaista mielenheikkoutta aiemmin. Kumpikään ei ole ollut löysä, hälläväliä tai huono. Kumpikaan ei hyväksikäytetty tai kokenut mitään kauhua. Ei ole taustalla mitään adhd:ta tai muuta vammaa joka olisi tullut ilmi aiemmin.

Toinen näistä henkilöistä on ex-mieheni, pärjäsi koulussa hyvin, oli sosiaalinen, huumorintajuinen, ruvettiin seurustelemaan jo lukioaikoina siis. Ja merkit olisi ihminen jolla olisi ollut minun elämänkokemukseni 10 vuotta myöhemmin tunnistanut, mutta nuorena ei. Nämä olivat niitä, että kun oltiin bilettämässä ei pystynyt lopettamaan vaan piti koko ajan saada lisää ja lisää, suuttui kun otettiin alkoholi pois. Sama ihminen pystyi juomaan lasillisen tai kaksi viiniä ruuan kanssa tai saunaoluen, mutta kun joi enemmän ei tullut stoppia. Hänen alkoholisoitumiseensa meni sitten se 10 vuotta, alkoholin käyttö lisääntyi koko ajan vähitellen, kunnes se oli päivittäistä.

Mitään traumoja ei ollut missään vaiheessa, elimme hyvää ja vaurasta elämää, matkustimme monta kertaa vuodessa, myös kaukomatkoja teimme. Molemmilla oli työpaikat ja rakensimme jopa talon yhdessä.

Ja siitä peritymisestä, mieheni isä ja hänen isänsä olivat molemmat absolutisteja, ja syystä että suvussa oli tieto, ettei alkoholi heille sovi. No toden totta, eipä sopinut!

Poikia3:
Minun toinen vanhempani on ex-alkkis ja en itse ole.
Hyvän ystäväni vanhemmat eivät ole alkkiksia mutta hän on. Ei se siis periydy kuin epäsuoraan.
Se vaatii jonkun "vian" joka on tällä kamullasi vaan ollut jotain mitä et ole tunnistanut kun hän oli nuori. Joku vika hänessä on. Alkoholismi on häpeällistä ja siihen alistuu vain jos ei ole sujut itsensä kanssa.

Ketäänhän ei tunne täydellisesti. Joku läheinen saattaa olla vaikka murhannut tai käyttänyt jotakin,, Mistä sen tietää? Sellainen voi tehdä mielelle pahojaan. Mutta tämä on vain spekulaatiota tietysti. Totuuden tietää aina alkkis itse.

Viimeksi muokattu:

Siis tämä nyt on jo ihan älytöntä kuraa ja niin kaukana faktoista kuin voi olla..
Alkoholismi ei ole "mielen heikkoutta" vaan sairaus eikä alkoholismi vaadi mitään löysää luonnetta.
Kenellä ylipäätään on "löysä, hälläväliä, olen huono"- LUONNE?
Eivätkö nuo ole enemmänkin tunteita tai asenteita joita ihmisellä saattaa jossain vaiheessa elämäänsä olla, mutta eivät ne hänen PERSOONAANSA ole.
Ad/hd ei myöskään ole vamma.
Oh my mitä juuri luinkaan..

Ihan sama mitä sanot. Alkoholistiksi ei periydytä suoraan ( idiootti ajatuskin ).
Siihen ei siis todellakaan vain "tupsahdeta".
Alkoholistissa on VIKAA aina.
Jos näin ei olisi niin kaikki oltaisiin juoppoja koska juominen aiheuttaisi alkoholismin. Pöhkö ajatus. Mieti sitä.

Adhd on aivoissa oleva vaurio = vamma. Se ei ole normalisti toimivissa aivoissa. Ota selvää ennen kuin kyseenalaistat.

Esim:
ADHD-ihmisillä on puutetta dopamiinista | Ohjelmaopas | yle.fi

Viimeksi muokattu:
Muistan omilta kouluajoiltani, kauan sitten, kansalaistaidontunnit, joilla käsiteltiin
alkoholin, tupakan ja huumeitten haittoja. Ja vaikkeivät ne varmaankaan mitenkään hirvittävän shokeeraavassa muodossa ollut esitetty, muistan itsekin kovistelleeni saunaolutta ( sitä yhtä ) nauttinutta isääni, että onko hän nyt alkoholisoitumassa.
Olin myös ehdottoman varma, etten ikinä itse joisi, tai tupakoisi. Mutta tämä ehdottomuus sitten karisi teini-iässä. Ehkä tuollainen kovin mustavalkoinen suhtatuminen on ikään kuuluvaa, ja olettavasti ohimenevää.

Ihan sama mitä sanot. Alkoholistiksi ei periydytä suoraan ( idiootti ajatuskin ).
Siihen ei siis todellakaan vain "tupsahdeta".
Alkoholistissa on VIKAA aina.
Jos näin ei olisi niin kaikki oltaisiin juoppoja koska juominen aiheuttaisi alkoholismin. Pöhkö ajatus. Mieti sitä.

Adhd on aivoissa oleva vaurio = vamma. Se ei ole normalisti toimivissa aivoissa. Ota selvää ennen kuin kyseenalaistat.

Ei tietenkään periydytä suoraan, harvat asiat periytyvät suoraan.
Alkoholismille altistavia geenejä on kuitenkin olemassa ja geenithän periytyvät.
Samoin mielisairaudetkaan eivät periydy suoraan, vaan ALTTIUS niille periytyy.
Se ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita sitä että mielisairaan lapsista tulee mielisairaita.

Yleensähän ad.hd.tä kutsutaan häiriöksi, kuten mielenterveyden häiriöitä jotka eivät nekään ole vammoja.
Vierastan sanaa "vamma/vaurio" (vaikka jotkut sitä käyttävät) ad/hd.n yhteydessä monestakin syystä.
Ihmiset yleensä rinnastavat aivovammaisuuden siihen että ihminen ei ole normaaliälyinen, mikä taas ad/hd.n kohdalla ei pidä paikkaansa vaan äly toimii aivan kuten muillakin.
Toisekseen, on vähän kyseenalaista ja kiisteltyä onko ad/hd ihan oikeasti todettavissa oleva VAURIO aivoissa vai toimivatko aivot vain eri tavalla kuin useimpien..

• Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips

Yhteistyössä