´Mites muut olette huomioineet tuloerot asunnon omistuksessa?

• Viestiketjun aloittaja ideoita?
  • Ensimmäinen viesti
ideoita?
Eli kiteytettynä omistan talon johon haluaisin emännän mukaan?
nyt kuitenkin ongelmana on se ettei perinteinen 50/50 käy koska aikeissani on maksaa tämä asunto pois 10seuraavan vuoden sisään, joka taas tarkoittaa sitä ettei emäntäni töissä ollessaankaan pysty lähimainkaan samanlaisen rahalliseen panokseen kuin minä..

Ja minusta tuntuisi erittäin epäoikeudenmukaiselta jos eron sattuessa vaikka 10v päästä, laki määräisi emännälle 50% talon arvosta, numeroilla ilmaistuna siis emäntä olisi maksanut 10v aikana 50 000€
ja minä vastaavasti 150 000, eli lopputuloksena olisi se että emäntä olisi asunut ilmaiseksi talossa ja saisi vielä +50 000€ korkoja asumisestaan. kun taas minä olisin maksanut 10v aikana 50 000 hukkaan.

"wiona"
Jaatte sen loppulainan keskenään. Jos olet siltä jo 10 v yksin maksanut. Nyt katsotte sopivan prosenttiosuuden, esim. emäntä omistaa 20% ja sinä 80%. Emäntä lyhentää lainaa joka kuukausi esim. 300 euroa ja sitä 700 euroa. Tai jotain, ja sen jälkeen käytätte hieman matikkapäätä ja päätätte prosenttiosuudet.

"tässä"
Vastaus: me ei olla huomioitu mitenkään. Itselläni on isommat tulot mutta meillä on yhteinen talous eli kaikki rahat ovat yhteisiä. Olen ajatellut asian niin, että molemmat me teemme 8 tuntia töitä päivässä, toisesta työstä vaan sattuu saamaan enemmän rahaa kuin toisesta. Pidän työpanoksiamme saman arvoisina joten meillä ei rahoja jaeta millään tavalla.

• Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija
"Vieras"
Meillä ei ole huomiotu mitenkään. Miehellä oli omaisuutta jonkin verran enemmän, kun yhteen mentiin. Ei sitä millään tavalla huomioitu. Mies itse ei halunnut mitään avioehdosta tai muuta. Me tosin olimme ihan varmoja, ettei tässä ikinä erota. Olemme sitä mieltä edelleenkin. "Kunnes kuolema meidät erottaa".

"hmmm"
[QUOTE="...";28015288]Ottakaa molemmat oma laina ja lyhentäkää omaan tahtiin.

Jos teillä on lapsia, niin sitten jaatte talon 50/50 riippumatta siitä kumpiko maksaa mitä.[/QUOTE]

On lapsi jotenkin vaan tuntuu erittäin turvattomalta tämä 50/50, eron sattuessa siis vaimoni teksisi rahaa tällä talolla sen +50 000€ ja minä olisin hävinnyt sen 50 000€..
Ja kyllä olen erittäin pessimistinen kiitos edellisen suhteen, siinä kävi samansuuntainen juttu
minä hävisin ex voitti..

Omat lainat
[QUOTE="...";28015288]Ottakaa molemmat oma laina ja lyhentäkää omaan tahtiin.
[/QUOTE]

Tämä on helpoin ja järkevin ratkaisu, ja omistusosuus sitten myös sen mukaan mihin on järkevästi varaa. Ts. jos tuleva emäntä ei 20 vuoden lainallakaan saa maksettua 50%, niin pistäkää sitten vaikka 75/25 tms jotta hän kykenee maksuistaan suoriutumaan.

tämäkin
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;28015295:
Sovimme lainan lyhennyksen sellaiseksi, että se on sopiva molempien kukkarolle. Omistus 50-50.
olisi ihan ok mutta kun on melko kallista maksaa isoa lainaa 25vuotta jos se pystyy maksamaan alle 10ssä vuodessa.

jjlj
Tämä on helpoin ja järkevin ratkaisu, ja omistusosuus sitten myös sen mukaan mihin on järkevästi varaa. Ts. jos tuleva emäntä ei 20 vuoden lainallakaan saa maksettua 50%, niin pistäkää sitten vaikka 75/25 tms jotta hän kykenee maksuistaan suoriutumaan.
käsitinkö oikein, eli emäntä menisi pankkiin ja ottaisi talon arvo 200 000 30% lainan ja antaisi rahat mulle tai maksaisi lainaani pois? ja hänen omistusoikeutensa olisi tuo 30% jos joskus tarvitsisi alkaa omaisuutta jakamaan.

jljk
[QUOTE="Jenis";28015375]Miksi ette vain tee papereita niin, että sinä omistat asunnosta vaikkapa sen 70%, vaimosi 30%? Ja maksatte siis tietty lainan pois tuossa suhteessa.[/QUOTE]

miten tää niinkuin käytännössä toimii pankin kautta vai lakimiehen?

"vieras"
Mulla nollatulot (kotiäiti), mies hyvätuloinen. Mä ehdotin kun koti ostettiin et ostettais miehen nimiin jos hän haluaa niin. Ei halunnut ja omistus on 50/50 vaikka mies tän maksaa. No, mä hoidan meidän lapset ja kun ne on isompia niin menen töihin. Itse olen ajatellut et mies voi jossain vaiheessa alkaa tehdä osa-aikaista ja toteuttaa haaveitaan jos haluaa, mä tienaan sitten.=)

jkljlö
[QUOTE="hmmm";28015320]On lapsi jotenkin vaan tuntuu erittäin turvattomalta tämä 50/50, eron sattuessa siis vaimoni teksisi rahaa tällä talolla sen +50 000€ ja minä olisin hävinnyt sen 50 000€..
Ja kyllä olen erittäin pessimistinen kiitos edellisen suhteen, siinä kävi samansuuntainen juttu
minä hävisin ex voitti..[/QUOTE]

Ota laina ainoastaan sinun nimiisi niin ei ole epäselvää kuka omistaa ja mitä. Ja hankit avioehdon. Tai vaihdat rikkaaseen naiseen.

Meillä on miehen kanssa tuloeroa sen verran että mies tienaan yli kaksi kertaa sen mitä minä ja maksaa lainaa käytännössä yksin. Omistussuhde on 50/50.

kusetettu..
[QUOTE="vieras";28015430]Mulla nollatulot (kotiäiti), mies hyvätuloinen. Mä ehdotin kun koti ostettiin et ostettais miehen nimiin jos hän haluaa niin. Ei halunnut ja omistus on 50/50 vaikka mies tän maksaa. No, mä hoidan meidän lapset ja kun ne on isompia niin menen töihin. Itse olen ajatellut et mies voi jossain vaiheessa alkaa tehdä osa-aikaista ja toteuttaa haaveitaan jos haluaa, mä tienaan sitten.=)[/QUOTE]

jeps.. Sulla on hyvin luottavainen mies, itse havainnoin mailman pahuuden siinä vaiheessa kun erosin
pienituloisesta ex.ästäni ja huomasin jotta helvetti hän oli asunut käytännössä suhteemme ajan ilmaisiksi
ja vastaavasti minulta oli sulanut rahaa palkkojen muodossa 1.5miljoona mummonmarkkaa :)
viimeisin asuntomme oli maksanut minulle 46800€ hänelle 0€ silti hän sai mukavan 5numeroisen summan tästäkin :)

uuiop
jeps.. Sulla on hyvin luottavainen mies, itse havainnoin mailman pahuuden siinä vaiheessa kun erosin
pienituloisesta ex.ästäni ja huomasin jotta helvetti hän oli asunut käytännössä suhteemme ajan ilmaisiksi
ja vastaavasti minulta oli sulanut rahaa palkkojen muodossa 1.5miljoona mummonmarkkaa :)
viimeisin asuntomme oli maksanut minulle 46800€ hänelle 0€ silti hän sai mukavan 5numeroisen summan tästäkin :)

Mikä oli tilanne kun menitte naimisiin? Oliko hän jo silloin rahaton/pienituloinen ja tiesit mihin ryhdyt?

"vieras"
Meillä ei ole huomioitu tuloeroja mitenkään - talo on 50/50, laina 50/50 virallisesti, mutta mies maksaa lainan 100 %:sti, lähes kaikki laskut ja puolet ruokakuluista. Minä siis kotiäiti ja maksan toisen puolen ruokakuluista ja lisäksi omat ja lasten tarvitsemat jutut. Eikä siis ole avioehtoa. Ja pankin ehtona lainan myöntämiselle oli, että laina ja talon omistussuhde on puoliksi, vaikka miehellä on 4 kertaa isommat tulot kuin minulla.

"Jenis"
normituloinen oli jo sillon ja meikä oli niin lapsenuskoinen että kuvittelin täällä olevan jotain oikeutta :) mutta ei ole ei..
Mä pidän ihan viisaana varautua ns. pahan päivän varalle... vaikka itsellä ei tämmösiä kokemuksia elämän paskamaisuudesta olekaan. Meillä mä olen se "rikkaampi", ja meillä on mm. erilliset tilit ja tosiaan toi omistussuhde-jutska ihan siksi, että JOS kaikki menee persiilleen niin ei tarvi ainakaan rahasta tapella (niin paljoa).

vmeoir
Ei mitenkään, laina ja omistus 50/50, ei avioehtoa. Meillä mies maksanut asuntolainaa ja muita asuntoon liittyviä kuluja suurimmaksi osaksi yksinään noin 9 vuoden ajan (yhdessä oltu 16 vuotta). Minä valmistun uudelle hyvätuloiselle alalleni nyt keväällä ja työpaikkakin on jo valmiina, joten siinä kohtaa asuntolaina (olemme muuttaneet juuri valmistuneeseen omakotitaloomme) ja muut taloon liittyvät kulut alkavat minun tahdostani mennä mun palkastani. Oma tuleva alani on sellainen, että vuosien kuluessa ansioni saattavat nousta useampikertaisiksi mieheeni verrattuna, ihan riippuen siitä, mihin lopulta päädyn ja mihin rahkeeni riittävät. Lapset olemme jo tehneet, joten mammalomia ei enää tule kuvioihin.

"vierailulla"
Aika hankala tilanne, ei tule kuin mieleen että tehdään avioehto jos olette naimisissa, jolla suojaat omaisuutesi. Pankkiin kannattaa varmaan ensin marssia kuitenkin neuvottelemaan, eiköhän sieltä ratkaisua tule asiaan. Tai sitten pidät talon ja lainan omissa nimissä, ja sovitte oman järjestelyn mitä puolisosi maksaa asumisestaan. Avoliitossa asuessa ainakin toimii.

Yhteistyössä