Onko lasten hoito-ongelma tarpeeksi hyvä syy kieltäytyä työkkärin "tarjoamasta" työstä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mirumaru"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mikset alunperin ole työkkäriin sanonut että vuorotyö ei sovi. Itse ainakin ilmoitin koska mies jo tekee vuorotöitä ja viikonloppuisin. Kokeiltiin vuosi tehdä molemmat vuorotöitä ja siitä ei tullut mitään. Ei nyt lapsien sovi kärsiä vanhempien työnteosta ja ne asiat pitää niin järjestää. On kaksi vaihtoehtoa. Joko soitat työkkäriin ja toivot ymmärrystä, tai otat yhteyttä työnantajaan joka katsoo ettet sovi tehtävään.

Ja ihmettelen kyllä monien vastauksia, tai oikeastaan hyökkäystä. Luulisi olevan ymmärrystä hieman koska lasten parasta ajatellaan yleensä näissä äiti+työ asioissa. Toista on ihan omaksi ilokseen työtä karttavat. Jos joku kaipaa täällä sitä että asiaa pohdittaisiin ja apua niin heti arvostellaan.

Ap, ymmärrän sinua! Mulla kaksi pientä lasta ja työkkärin kirjoilla olen. Lapset on mun kanssa kotona ja kun työtä saan, lapset menee hoitoon (2 viikon takuuajalla). Mies tekee vuorotöitä ja siksi minä en niitä aio tehdä. Tällä koulutuksella ei tarvitse tehdä vuorotöitä, mutta ennen lapsia olisin voinut tehdä tai jos mies ei tekisi. Minä en lapsia vuorohoitoon laita, mutta tosiaan ei tarvitsekaan. Juuri viime kerralla käytiin omia tietoja työkkärissä läpi ja virkailija ymmärsi ihan hyvin, kun kerroin miksi vain päivätyö sopii.

Ja ymmärrän myös sinua, kun ihmettelit miksi tarjotaan vain viikonlopputyötä. Ei mullekaan kelpaisi muu kuin kokoainainen (ma-pe) työ.

Kyllä minä ymmärrän vanhempia, jotka eivät halua vuorotyötä. Ei minusta ollekaan perheellisten hommia nuo.
Lapset ovat aina niitä, jotka kärsivät näistä eniten, vaikka kuka mitä väittää. Kyllä suomi on täynnä lapsettomia tai niitä, joilla jo isoja lapsia, joille nuo vuorotyöt voisi laittaa.
Itselläni on nyt edessä, mitä tehdä loppuelämällä ja sairaanhoito kiinnostaisi, mutta tuon vuorotyön takia en ala alaa opiskelemaan.

mä tunnen empatiaa Ap:ta kohtaan. Tarjottu työ suhteessa elämäntilanteeseen on kyllä pahin mahdollinen. En usko, että häntä sinne otettaisi edes. Ehkä kannattaa käydä haastattelussa. Vaikea ottaa kantaa näillä tiedoilla, mutta sitten ihmettelisin jos ei esim. kokopäiväinen siivoustyö väliaikaisesti kelpaisi (huolimatta koulutuksesta). Mites te muut tuossa tilanteessa, oikeastiko olisitte valmiit laittamaan nuo pienet lapset hoitoon vkl-öinä ja menemään raskaana baariin tarjoilemaan?

Tuskin kukaan, sitäpaitsi ei raskaana olevaa yleensä edes laiteta yövuoroihin, minutkin siirrettiin heti päivävuoroon vaikka olin kolmivuorotyössä, kun aikanaan sain tietää olevani raskaana.

Täällä pitää vaan jeesustella, koska aapee haukutaan aina, se on täällä tapana.

Ikäviä vastauksia on ap tosiaan saanut. Kyseessä kuitenkin äiti, joka yrittää toimia parhaalla mahdollisella tavalla lastensa hyvinvoinnin huomioonottaen. Eihän sellaista voi tietenkään muut äidit ymmärtää. Vieläpä samaiset, jotka muissa ketjuissa huutavat sitä, kuinka tärkeää on pistää lapsen etu prioriteeteissä ensimmäiseksi.

no, yleisesti ottaen kuulun enemmänkin ymmärtäjiin kuin morkkaajiin. Mutta tässä aloittajassa on muutama semmoinen hotspotti jotka on omiaan närästämään lukijaa. Ei kannata olla kauhean hyökkäävä jos ei siedä samaa takaisin, etenkin kun on antanut ensin aseet käteen.

Nykyisin suomenniemi tuntuu olevan täynnä kierukanpettämiä, jotka ei vain pystyneet aborttiin. No, se on hellämielisyyttä joihin yksillä on varaa ja toisilla ei. Lisäksi tulevat nämä, joilla ei oikeasti olisi ollut varaa, ja oman päätöksen seuraukset halutaan nyt maksattaa muilla ruikuttamalla osakseen oikeutta jota ei kuuluisi olla kun kerran on päätetty hankkia enemmän lapsia kuin mihin oli resursseja. Tämä herättää väärääkin kateutta, mutta loukkaa myös oikeudentuntoa.

Jos siihen lisätään tukien keplottelu minkä joku ehkä vielä sietäisi, niin kopeus ja sinisilmäisyys loukkaavat niitä, jotka ovat koskaan joutuneet työvoimaviranomaisen pompottelemiksi, ja heitähän riittää.

Lisäksi ap keskittyy riitelemään ottamatta kantaa oikein hyviin neuvoihin joita on satanut. Jos ei halua ongelmia, pitää nimenomaan kirjoittaa täällä neuvotun kaltainen hakemus ja sillä selvä. Jos halutaan sellaista elintasoa ylläpitää kuin mihin tässä maassa on totuttu ilman että tasa-arvo olisi siinä pisteessä että kotityöstä maksetaan muuta kuin hengenpitimiksi, niin keplotella pitää jos ei halua tinkiä elintasostaan. Mutta yhteiskuntana meillä ei ole varaa maksaa reilua hintaa koti- ja uusintamistyöstä (=naisten ajasta) kahdesta syystä. Ensinnäkin, jopa nykyisellä riiston asteella se vain olisi liian kallista, ja toiseksi sitten syntyisi ihan liikaa lapsia.

Jos ei halua niitä työtarjouksia (vai mitä ne on nimeltään?), niin silloin ei olla työkkärin listoilla työttömänä työnhakijana! Silloin ollaan, lasten iän salliessa, kotihoidotuella.
Joo se on pienempi kuin liiton raha, mutta kaukkua ei voi yhtä aikaa sekä syödä että säästää. Elämä on valintoja.

Vuorotyöläinen on oikeutettu saamaan lapselleen paikan vuoropäiväkodista.

Tilanne C kumoaa väitteesi ettei työkkärissä olla työnhakijana muulloinkin kuin silloin kun työtä haluaa ja pystyy tekemään.

Olette unohtaneet kuntoutustuelta tipautetut, vajaakuntoiset ihmiset. Mikäli Kela evää kuntoutustuen/määräaikaisen työkyvyttömyyseläkkeen, silloin seuraava osoite on työttömyyskortisto. Siellä voipi sitten ilmoitella että ei oikein noi työt suju, jotta eivät niin tosissaan ala töitä tarjoilemaan. Tämä porukka on siellä harmaata massaa. He eivät ole oikeasti työkykyisiä mutta ei ole muutakaan paikkaa josta saisi jotain tukea. Siispä työttömyystuki on ainoa tuki työkyvyttömille, joille Kela ei enää maksa "työkyvyttömyyskorvausta".

Käsi sydämmellä: Kuka teistä ap:n tilanteessa ei tekisi samoin? Ottaisi paremmat liiton rahat ja olisi pienten lasten kanssa kotona? Ap vieläpä haluaa töihin. Kuka ottaisi viikonloppuyötyön raskaana baaritarjoilijana? Haloo???? En minä ainakaan, todellakaan!

Laita hakemus.
Kun menet työhaastatteluun, niin kerro tilanne, ei työnantaja sua edes valitse kun ei sulla ole koulutusta eikä työajat sovi. Joten työkkäri ei anna karenssia, koska sua ei vain valittu.
Tästäkin voi tulla karenssia. Työnantaja voi katsoa että et ole halukas tekemään töitä -> ilmoitus työkkäriin -> karenssi.

...Ja olen kouluttautunut ja suunnitelmissa oli lähteä opiskelemaan sairaanhoitajaksi...

...Mutta kolmivuorotyö ei oikein sovi tällaiselle, jonka mies ei ole juuri koskaan kotona...

Meinaatko, että sairaanhoitaja ei tee ollenkaan kolmivuorotyötä? Yöstä et voi välttyä, jos olet sairaanhoitaja.

Meinaatko, että sairaanhoitaja ei tee ollenkaan kolmivuorotyötä? Yöstä et voi välttyä, jos olet sairaanhoitaja.

Kyllä sairaanhoitajalle on muitakin töitä kun 3-vuorotyö. TOki monissa paikoissa on 2-tai 3-vuorotyö.. mutta päivätyötäkin on tarjolla :)

Aloittajalla on hankala tilanne ja varmasti siinä paljon mietittävää. Oma mielipiteeni tuohon vääntöön on se, ettei työkkärissä olla työnhakijana, jos ei tarjottu työ sitten kelpaa. Aloittajalla olisi kuitenkin mahdollisuus olla kotihoidontuella ja sen aikana hakea vain itselleen mieluisia työpaikkoja rauhassa, ei tarvitsisi selitellä työkkärille työhaluttomuuttaan. Muuten ymmärrän kyllä ettei ehkä tuossa tilanteessa tarjottu työ maistu, tietty, jos ap:lla olisi todellinen työn tarve, niin ap:han ottaisi työn vastaan helpottuneena että edes jotain sai.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Yksityisyrittäjänä;27905432:
Kerro tilanteesi rehellisesti työnantajalle, tuskin ottaa sinua töihin kun kuulee raskaudesta, kokemattomuudesta alaan ja pienistä lapsista. Ei työnantajakaan haluatyöntekijää, joka ei halua työtä, johon on pakotettu hakemaan.

Näin. Eiköhän tohon duuniin ole sopivampiakin hakijoita.

No olen kyllä työkkäriin sanonut, että en voi ihan kaikkea työtä ottaa vastaan, koska mies on reissutyössä. Mutta nyt meidän paikkakunnan työkkäri meni kiinni ja paikkakunta vaihtui, en ole tuolla käynyt selittämässä tilannetta. Niin kauan kun mies on tuollaisessa työssä, minä en pysty yötöitä tekemään. En edelleenkään ymmärrä, miksi mun pitäisi olla kotihoidon tuella sen takia, että en voi yötyötä ottaa vastaan. En ole sellainen ihminen, joka soveltuisi jokaiseen työhön.

Lisäksi tosiaan tää työpaikka on 45km päässä, noin 10 päivää viikossa. Lapset olisi kolme päivää hoidossa putkeen, yötä päivää. Paljonkohan jäisi käteen palkkaa? Olen hakenut töihin perhetyöntekijäksi ja nuorisotyöntekijäks ja muihin sellaisiin paikkoihin, jossa ei ole kolmevuorotyötä.

Mutta vastausten perusteella taidan sitten hakea sitä työpaikkaa, toivotaan etten sitä saa. Olen monta kertaa sanonut, että jos elämätilanne olisi eri, niin sitten voisin sitä paikkaa ihan tosissani haluta.

Ja kyllä valitettavasti kierukka petti, ja melkein eron partaalla tässä ollaan, kun mies ei todellakaan halua kolmatta lasta, eikä sen kanssa voi edes puhua koko asiasta.

En ymmärrä palstalaisten asennetta lynkata kaikki täällä. Mutta teit mitä teit, väärin teit. Rupeen kasaamaan työhakemusta näiden ohjeiden perusteella. Hieman vaikeaa se on, kun en kyseistä työtä osaa millään muotoa.

Olisihan se ihanaa, jos noudattais eräiden ohjeita, ja veis ne lapset hoitoon, sais nukkua ja levätä päivät pitkät, ai että mä nauttisin! Ja vielä puhtaalla omalla tunnolla, sselvästikin.

Pahoittelen edelleen närkästymistäni, en vaan tosiaan voinut käsittää, että joidenkin mielestä tekisin väärin, kun en tuhlaa kahta hoitopaikkaa turhaan. Mutta saan varmaan vihat sen takia päälleni, kun uskallan työttömänä sanoa, etten jotain työtä halua. Ja se on vain ja ainoastaan yötyö. En ole kovin aktiivinen palstalainen.

Paikkasi ei ole työkkärin kirjoilla, jos et ole kiinnostunut ottamaan vastaan työtä kuin työtä ja mihin aikaan vuorokaudesta vaan.

Jaa. En usko, että maailmassa on ainuttakaan ihmistä, joka voisi ottaa minkä tahansa työn. Tarkoittaako se, että kaikki ovat työkyvyttömiä? Ei.

En oikein ymmärrä, mikä intressi työkkärilläkään olisi kaikista työttömistä valita yötyöhön baaritarjoilijaksi juuri se raskaana oleva työnhakija, jolla on koulutus ihan muulle alalle. Onko tällainen henkilö työnantajankaan kannalta ihanteellinen juuri tähän työhön? Epäilen!

Ja mä olen tosiaan kerran ollut kotihoidontuella, ei ollut rahaa edes bensaan, että pääsis kavereilla käymään, kun asutaan metsän keskellä, edullisesti tosin. Ei ollut rahaa kenkiin, kuljin crocseilla vesisateessakin. Ei rahaa rintaliiveihin, nyt mulla on eka kertaa 3,5 vuoteen rintsikat kun viimesetkin imetysliivit hajos. Ei vaatteisiin, ei yhtään mihinkään. Toki sekin on syy siihen, etten halua sitä elämää enää. Ja silloin oli vain yksi lapsi, jolle just ja just riitti ruokarahat. Nyt on kaks. En ole ees käynyt baareissa moneen vuoteen, kun ei ole vara edes juoda. Niin ei mulle kyllä kateellinen kannata noista liiton rahoista olla. Itse olen kyllä veroja maksanu monta vuotta. Ja tulen maksamaan. Ja mies ei paljon tienaa vaikka ei koskaan oo ees kotona.

Toivotaan että saisin jonkun muun työn ennen tuota työtä, pari haastattelua takana :)

Alkuperäinen kirjoittaja ttäh;27909619:
Ap, sanoit ettet ole työkkärissä, uudessa siis, edes käynyt selittämässä tilannetta?

Tietävätkö ne edes raskaudestasi ja miehen reissutyöstä?

Raskaudesta eivät tiedä, kun en siitä itsekään ole tiennyt kauaa, koska en tiennyt edes yrittäväni ;) Mutta reissutyöstä kyllä kerroin silloin kun kävin, mutta se on nyt tosiaan vaihtunut se työkkäri kun meidän paikkakunnalta meni se kiinni. Eli en tiedä tietääkö ne siellä, kai ne on jotain sinne kirjotelleet.

Voi voi. No mä rupeen sitten tekeen sen hakemuksen, kun mies saapuu illalla töistä. Ihanaa kun on tullut myös kannustusviestejä :) Kiitos!

Raskaudesta eivät tiedä, kun en siitä itsekään ole tiennyt kauaa, koska en tiennyt edes yrittäväni ;) Mutta reissutyöstä kyllä kerroin silloin kun kävin, mutta se on nyt tosiaan vaihtunut se työkkäri kun meidän paikkakunnalta meni se kiinni. Eli en tiedä tietääkö ne siellä, kai ne on jotain sinne kirjotelleet.

Voi voi. No mä rupeen sitten tekeen sen hakemuksen, kun mies saapuu illalla töistä. Ihanaa kun on tullut myös kannustusviestejä :) Kiitos!

Tsemppiä tilanteeseen, mutta eihän tää nyt työkkärin vika ole. Moni on täällä ihmetellyt että työkkäri tarjoaa raskaanaolevalle puoliyhoolle baariyötyötä, mutta eihän se niin mennytkään! Työkkäri on toiminut ihan oikein saamansa tiedon varassa.

Mee käymään työkkärissä, siinä uudessa ja kerro kaikki.

Alkuperäinen kirjoittaja ttäh;27909656:
Tsemppiä tilanteeseen, mutta eihän tää nyt työkkärin vika ole. Moni on täällä ihmetellyt että työkkäri tarjoaa raskaanaolevalle puoliyhoolle baariyötyötä, mutta eihän se niin mennytkään! Työkkäri on toiminut ihan oikein saamansa tiedon varassa.

Mee käymään työkkärissä, siinä uudessa ja kerro kaikki.

Pahoittelen aiheuttamaani väärinkäsitystä. Mutta siis suurin ongelmahan mulla oli tässä tämä lastenhoito, kun niiden pitäs olla sitten yö hoidossa ja päivä hoidossa, että saisin nukkua, kun ei ole sitä ukkoa kotona. Raskaushan ei sinänsä saisi olla este millekään.

[QUOTE="aapee";27909587]Ja mä olen tosiaan kerran ollut kotihoidontuella, ei ollut rahaa edes bensaan, että pääsis kavereilla käymään, kun asutaan metsän keskellä, edullisesti tosin. Ei ollut rahaa kenkiin, kuljin crocseilla vesisateessakin. Ei rahaa rintaliiveihin, nyt mulla on eka kertaa 3,5 vuoteen rintsikat kun viimesetkin imetysliivit hajos. Ei vaatteisiin, ei yhtään mihinkään. Toki sekin on syy siihen, etten halua sitä elämää enää. Ja silloin oli vain yksi lapsi, jolle just ja just riitti ruokarahat. Nyt on kaks. En ole ees käynyt baareissa moneen vuoteen, kun ei ole vara edes juoda. Niin ei mulle kyllä kateellinen kannata noista liiton rahoista olla. Itse olen kyllä veroja maksanu monta vuotta. Ja tulen maksamaan. Ja mies ei paljon tienaa vaikka ei koskaan oo ees kotona.[/QUOTE]

Voi pyhä jysäys. Jos kotihoidontuki ei riitä elämiseen niin varmaan olisit oikeutettu toimeentulotukeen jos ei ollut rahaa edes kenkiin.

[QUOTE="vieras";27909668]Voi pyhä jysäys. Jos kotihoidontuki ei riitä elämiseen niin varmaan olisit oikeutettu toimeentulotukeen jos ei ollut rahaa edes kenkiin.[/QUOTE]

No kun ylpeys ei antanu mennä sossuun. Ja sit siinä oli sekin et miehen ois pitänyt ottaa sit opintolaina, ja sitä ei hän halunnut. Opiskeli siis myöhemmällä iällä tän nykyisen ammattinsa.

[QUOTE="aapee";27909677]No kun ylpeys ei antanu mennä sossuun. Ja sit siinä oli sekin et miehen ois pitänyt ottaa sit opintolaina, ja sitä ei hän halunnut. Opiskeli siis myöhemmällä iällä tän nykyisen ammattinsa.[/QUOTE]

Mielestäni on (anteeksi nyt vaan) tyhmää ja edesvastuutonta, jos varsinkaan perheellinen ei hae itselleen kuuluvaa toimeentulotukea. Silloinhan lapsillakaan ei ole riittävää elatusta, mutta heillä pitäisi olla siihen oikeus. Tuo opintolaina on tietty ikävä juttu, mutta siis sitähän ei ole pakko silti nostaa, vaikka se lasketaankin tuloksi. Ja ehkä tuollaisessa tilanteessa voisi miettiä, olisiko ihan katastrofi, jos muutaman kuukauden ajalta nostaisi sitä lainaa, jos vaikka nyt jäisit kotihoidontuelle.

Lisään vielä, että tuollainen "ylpeä köyhä" on itse asiassa hyvinvoivan oikeiston ihanne ja varmaan luomakin - samaan aikaan hyvätuloiset kyllä ottavat kaksin käsin kaikki kotitalousvähennykset ja verosuunnittelut, mutta köyhä on muka niin omanarvontuntoinen, ettei voi vaatia yhteiskunnalta mitään. Ja kulkee mieluiten vaikka ilman kenkiä. Ei se ole ylpeyttä, vaan nöyristelyä.

Pahoittelen suorapuheisuutta, mutta tarkoitus on vaan sanoa, että arvostakaa nyt itseänne, ihmiset!

No, eikös tuo Ap:n mies ole opintonsa jo suorittanut ja töissä, joten opintolaina ei ole ajankohtainen. Kirjoitin tänne aiemmin Ap:lle kannustavan viestin. Mun mielestä kuulostaa kamalalta tuommoinen pelkkä vkl-yötyö 45 km:n päässä, ja sen takia lapset olisivat 3 pv hoidossa putkeen. Ap kirjoitti myös hakeneensa muitakin töitä ja oli muistaakseni ollut haastattelussakin. Voi kunpa niissä tärppäisi. Jos raskaus menee hyvin, niin ehtisi olla töissä niin kauan, että saisi paremman äitiysrahankin sitten, luulisin.

Tsemppiä edelleen, Ap!

No, eikös tuo Ap:n mies ole opintonsa jo suorittanut ja töissä, joten opintolaina ei ole ajankohtainen. Kirjoitin tänne aiemmin Ap:lle kannustavan viestin. Mun mielestä kuulostaa kamalalta tuommoinen pelkkä vkl-yötyö 45 km:n päässä, ja sen takia lapset olisivat 3 pv hoidossa putkeen. Ap kirjoitti myös hakeneensa muitakin töitä ja oli muistaakseni ollut haastattelussakin. Voi kunpa niissä tärppäisi. Jos raskaus menee hyvin, niin ehtisi olla töissä niin kauan, että saisi paremman äitiysrahankin sitten, luulisin.

Tsemppiä edelleen, Ap!

Olen kanssasi samaa mieltä - tuollainen on täysin epäsopiva työ, ja varmasti parempiakin löytyy. Ja jos se opintolaina ei enää ole ongelmana, niin JOS muita töitä ei löydy ja työkkäri vaan painostaa tuohon baarityöhön, niin silloin minusta voi ihan hyvin jäädä kotihoidontuelle ja hakea toimeentulotukea. Mikäänhän ei silloinkaan estä hakemasta töitä.

Tsemppiä toki ap:lle minultakin.

Ap, meinaatko ettei tässä maassa ole yhtään yksinhuoltajaa, joka ei tee vuorotyötä?! Ja jos lapsi vuorohoitoa tarvitsee, kunnalla on se velvollisuus järjestää. Piste. On sitten eri asia, jos vanhemmat pystyvät sumplimaan työnsä niin, että vuorotyöstä huolimatta lapsi voi olla norm. päiväryhmässä, silloin ei välttämättä ole oikeutettu vuorohoitoon.

Tietääkö työkkäri sinun raskaudestasi tai halusta tehdä muuta kuin yövuoroa? Yövuoroilta et voi sh:na välttyä. Joo, päivätöitäkin heille on, mutta paikkakunnasta riippuen vaihtelevissa määrin ja vastavalmistuneena ei välttämättä ole hirveesti varaa valita vaikka hoitajapulaa onkin.

Itse olen aikoinaan ollut työkkärin kirjoilla 2kk ennen uuden 2. lapsen syntymää: Olin hetken töissä 1. ä-loman jälkeen, mutta sitten loppui työt. Ilmoittauduin työkkäriin, pidin lapsen hoidossa tuon 2kk jotta töiden aloitus ei olisi siitä kiinni ettei lapsella hoitopaikkaa. Yhden työtarjouksen sain, mutta töiden aloitus olisi osunut vasta sinne kun olisin jo ä-lomalla, joten ilmoitin vain työnantajalle, että kiitos vaan mutta silloin saatan olla synnärillä... Työnantaja hymyili, että onnea matkaan :) Sitten otin lapsen pois päivähoidosta ja jäin äitiyslomalle. Ä-loman jälkeen kotihoidontuelle ja vasta kun olin valmis takaisin työelämään, ilmoittauduin työkkäriin mutta lähdinkin sitten opiskelemaan.

Yhteistyössä