Onko lasten hoito-ongelma tarpeeksi hyvä syy kieltäytyä työkkärin "tarjoamasta" työstä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mirumaru"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei ole, työkkärissä ei voi kieltäytyä edes silä verukkeella että työ sijaitsee paikassa jonne ei pääse linja-autolla. Hanki auto, edes ajokortittomus ei ole syy.

Kannattaisiko vaan lopettaa tuo tukien huijaaminen, niin ei tarvitsisi tällaisilla asioilla vaivata päätään. Elämä on paljon helpompaa, kun hoitaa työkuvionsa ihan itse ilman mitään työkkärin kanssa pelleilyä.

[QUOTE="Hiphei";27905906]On syy jos matka on tarpeeksi pitkä.[/QUOTE]

mulle sanotti että ei ole. Rovaniemei kuoiso kaupui, voi välimatkaa ola jopa 200km suuntaansa eikä busseja kulje jokapikaan edes kerran päivässä. Mule sanottiin etä hankitaan auto ja jos ei oo autoa nii sit ajokortti. Ja jos puolisolla on kortti ja se on täissä sen kydillä vaan kljettaan.

[QUOTE="vieras";27905924]Siis jos olet yhteisöpedagogi koulutukseltasi, MIKSI he tarjoavat sinulle tuollaista työtä??[/QUOTE]

työkkäri ei aina tarjoa KOULUUTSTA vastaavaa työtä vaan mitä tahansa.

Ei baarissa työskentelevällä oo pakko olla alan koulutusta kuten ei oo mullakaa ja oon tehny baaris töitä tammikuusta -06 lähtien. Töitä tekemällä asiat on opittu ja opitaan lisää. Passin on moni työkaverin hommannu jossaki vaihees ku on tullu sopivaan aikaan niitä testejä ja niin tein mäkin. Ja ison mahan kans oon mä ja muutama muu tarjoollu viinaa ihan äitiyslomaan asti. Ei mun mielestä mikää paskaduuni vaan työ jostaki mä pidän. Ottaa päähän tuollaanen asenne toisten tekemää työtä kohtaan.

Mutta tuskin sua edes palkattaisiin sinne töihin kun kerrot nuo syyt. Toteavat, että tuo on varmaan helposti pois töistä ja sitte pitää kuitenki ettiä joku viimeestään silloon ku äitiysloma alkaa.

mä tunnen empatiaa Ap:ta kohtaan. Tarjottu työ suhteessa elämäntilanteeseen on kyllä pahin mahdollinen. En usko, että häntä sinne otettaisi edes. Ehkä kannattaa käydä haastattelussa. Vaikea ottaa kantaa näillä tiedoilla, mutta sitten ihmettelisin jos ei esim. kokopäiväinen siivoustyö väliaikaisesti kelpaisi (huolimatta koulutuksesta). Mites te muut tuossa tilanteessa, oikeastiko olisitte valmiit laittamaan nuo pienet lapset hoitoon vkl-öinä ja menemään raskaana baariin tarjoilemaan?

Jos mulla ois 1-vuotias lapsi ja olisin raskaana, olisin ihan reilusti hoitovapaalla enkä roikkuis työkkärin listoilla. Jos nostaa työttömyyskorvausta, on velvoitettu ottamaan vastaan tarjottua työtä (tietyin ehdoin). Nää nyt vaan on ne säännöt, ja sillä sipuli.

Ei baarissa työskentelevällä oo pakko olla alan koulutusta kuten ei oo mullakaa ja oon tehny baaris töitä tammikuusta -06 lähtien. Töitä tekemällä asiat on opittu ja opitaan lisää. Passin on moni työkaverin hommannu jossaki vaihees ku on tullu sopivaan aikaan niitä testejä ja niin tein mäkin. Ja ison mahan kans oon mä ja muutama muu tarjoollu viinaa ihan äitiyslomaan asti. Ei mun mielestä mikää paskaduuni vaan työ jostaki mä pidän. Ottaa päähän tuollaanen asenne toisten tekemää työtä kohtaan.

Mutta tuskin sua edes palkattaisiin sinne töihin kun kerrot nuo syyt. Toteavat, että tuo on varmaan helposti pois töistä ja sitte pitää kuitenki ettiä joku viimeestään silloon ku äitiysloma alkaa.

Peesi. Niinkuin se olisi jotenkin ihmeellistä, että raskaana oleva käy vuorotöissä, ja lapset on vuorohoidossa.

[QUOTE="Jenis";27906011]Jos mulla ois 1-vuotias lapsi ja olisin raskaana, olisin ihan reilusti hoitovapaalla enkä roikkuis työkkärin listoilla. Jos nostaa työttömyyskorvausta, on velvoitettu ottamaan vastaan tarjottua työtä (tietyin ehdoin). Nää nyt vaan on ne säännöt, ja sillä sipuli.[/QUOTE]

Just näin.
Jos olet työkkärin listoilla niin lapsilla tulee olla valmiiksi haettuna hoitopaikka jotta voit ottaa vastaan tarjotun työn.
Pummi :(

mä tunnen empatiaa Ap:ta kohtaan. Tarjottu työ suhteessa elämäntilanteeseen on kyllä pahin mahdollinen. En usko, että häntä sinne otettaisi edes. Ehkä kannattaa käydä haastattelussa. Vaikea ottaa kantaa näillä tiedoilla, mutta sitten ihmettelisin jos ei esim. kokopäiväinen siivoustyö väliaikaisesti kelpaisi (huolimatta koulutuksesta). Mites te muut tuossa tilanteessa, oikeastiko olisitte valmiit laittamaan nuo pienet lapset hoitoon vkl-öinä ja menemään raskaana baariin tarjoilemaan?

Kiitos ihana rakas <3 Piti tulla vielä katsomaan tätä ketjua. Anteeksi että paloi hihat. Ei oo kiva kun haukutaan loiseksi ym. kun yrittää parhaansa. Mä vain itse ajattelen niin, että en viitsi tuhlata kahta hoitopaikkaa turhaan, kun kerran itse olen kotona. Mä olen 3,5v ollut kotona ja se alkaa riittämään. Sairaanhoitajaksi opiskelu on haave, joka miehen työn vuoksi täytyy ehkä unohtaa, koska itse koen todella vaikeaksi yötyöt, kun pitää ajatella olevansa yksinhuoltaja. Totta kai kaikki järjestyisi, mutta en mä halua pieniä lapsia yöhoitoon ja sittenhän niiden pitäisi olla hoidossa 16h putkeen, koska pakkohan mun olisi nukkua jossain välissä.

Minun mielestäni se, että olen ollut pikaruokamyyjä, kertoo jo sen, ettei mun rima ole kovin korkealla näiden töiden suhteen. Olen ollut myös siivoojana. Jotenkin tää baarityö ei kertakaikkiaan vaan houkuttele tässä tilanteessa. Ajatus tuntuu mahdottomalta. Mutta tarkoitus oli vaan kysyä, että ymmärtääkö työkkäri yhtään ja että onko pienillä paikkakunnilla sellasia hoitopaikkoja edes, jotka pitää lasta yli 16h putkeen hoidossa. Jotta tietäisin kenelle tässä ensin soitetaan.

Työkkäriin voi kyllä sanoa jos ei halua yötyötä. Mun mies on tehnyt 10 vuotta 3 vuoroa ja sit jäädessään työttömäksi sanoi vaan työkkärissä et mulle ei sovi yötyö, ei tarvinnu mitään todistuksia viedä. Etköhän säkin raskaana ollessa saisi tuohon vedottua.

[QUOTE="vieras";27906096]Työkkäriin voi kyllä sanoa jos ei halua yötyötä. Mun mies on tehnyt 10 vuotta 3 vuoroa ja sit jäädessään työttömäksi sanoi vaan työkkärissä et mulle ei sovi yötyö, ei tarvinnu mitään todistuksia viedä. Etköhän säkin raskaana ollessa saisi tuohon vedottua.[/QUOTE]

no tuohan on ihan virkilijakohtaista, periaatteessa sellaista säntöä ei voi la, varsinkaan jos työskentelee alalla misä yölläki töitä tehdän. esim bussikuskina mu mies ei voiis kiletäytyä yötyöstä, koska heidän alallaan tehdää yötyötä.
Mutta bussikuskin töitä hänen ei tarvitse enää tehdä lainkaan...... Viimeiidn sydänkohtaus teki sen että o hyvä syy kieltäytyä. Vei myös työkkörii lausunon lääkäriltä, jotne kuljetushomia eit rvii enää tehdä. ei yöllä eikä päivällä. onhan se riksi kuitenkin jos kuski saa yhtäkkiä kohtauksen, siiinä ei mitään ole tehtävissäja ihmishengistä kuitenkin o kyse.

Ja tosiaan, olen kyllä miettinyt että jäisin kotihoidontuelle, kun tuli tää yllätysraskaus, mutta tässä nyt odoteltiin ne kriittiset 12 viikkoa et meneekö kesken vai ei. Ja nyt en sitten oo tienny mitä tehdä.

Jos ei halua niitä työtarjouksia (vai mitä ne on nimeltään?), niin silloin ei olla työkkärin listoilla työttömänä työnhakijana! Silloin ollaan, lasten iän salliessa, kotihoidotuella.
Joo se on pienempi kuin liiton raha, mutta kaukkua ei voi yhtä aikaa sekä syödä että säästää. Elämä on valintoja.

Vuorotyöläinen on oikeutettu saamaan lapselleen paikan vuoropäiväkodista.

[QUOTE="aapee";27906089]Kiitos ihana rakas <3 Piti tulla vielä katsomaan tätä ketjua. Anteeksi että paloi hihat. Ei oo kiva kun haukutaan loiseksi ym. kun yrittää parhaansa. Mä vain itse ajattelen niin, että en viitsi tuhlata kahta hoitopaikkaa turhaan, kun kerran itse olen kotona. Mä olen 3,5v ollut kotona ja se alkaa riittämään. Sairaanhoitajaksi opiskelu on haave, joka miehen työn vuoksi täytyy ehkä unohtaa, koska itse koen todella vaikeaksi yötyöt, kun pitää ajatella olevansa yksinhuoltaja. Totta kai kaikki järjestyisi, mutta en mä halua pieniä lapsia yöhoitoon ja sittenhän niiden pitäisi olla hoidossa 16h putkeen, koska pakkohan mun olisi nukkua jossain välissä.

Minun mielestäni se, että olen ollut pikaruokamyyjä, kertoo jo sen, ettei mun rima ole kovin korkealla näiden töiden suhteen. Olen ollut myös siivoojana. Jotenkin tää baarityö ei kertakaikkiaan vaan houkuttele tässä tilanteessa. Ajatus tuntuu mahdottomalta. Mutta tarkoitus oli vaan kysyä, että ymmärtääkö työkkäri yhtään ja että onko pienillä paikkakunnilla sellasia hoitopaikkoja edes, jotka pitää lasta yli 16h putkeen hoidossa. Jotta tietäisin kenelle tässä ensin soitetaan.[/QUOTE]

Soitat ensimmäisenä työkkäriin ja Kelalle ja kerrot, ettet hae tässä vaiheessa töitä vaan jäät kh-tuelle katsomaan lapsia kun kolmaskin on tulossa. Muuten olet täysloinen ja tukien väärinkäyttäjä.

Jos ei halua niitä työtarjouksia (vai mitä ne on nimeltään?), niin silloin ei olla työkkärin listoilla työttömänä työnhakijana! Silloin ollaan, lasten iän salliessa, kotihoidotuella.
Joo se on pienempi kuin liiton raha, mutta kaukkua ei voi yhtä aikaa sekä syödä että säästää. Elämä on valintoja.

Kultaseni, vielä kerran, minulle kelpaa kyllä työ, mutta ei yötyö. Haluan työtarjouksia, mutta en yötöihin. Koska olen melkein yksinhuoltaja, sen takia. Ymmärrätkö?

Voisiko joku vielä vääntää minulle rautalangasta, miksi mun pitäisi viedä lapset hoitoon, vaikka olen itse kotona, kun kunnan on järjestettävä hoitopaikka 2 viikon kuluessa siitä kun olen työpaikan saanut ja kun TIEDÄN että lasten hoito kahdeksi viikoksi kyllä järjestyisi IHAN VARMASTI. Miksi?

Miksi en saisi raskaana ollessani hakea töitä, vaikka tiedän etten niitä mahdollisesti raskauteni takia saa? Raskaushan ei saisi olla este työlle. En ymmärrä miksi en saisi olla työtön työnhakija, koska koko ajan olen töitä hakenut, tässä muutaman kuukauden aikana.

Mä en vain kertakaikkiaan ymmärrä teitä, en yhtään.

Ja pahoittelen baarityöstä käyttämääni sanaa paskatyö, meni hernepussit nenään kun täällä pitää joka asiasta hakkua muita ihmisiä.

En sitä työtä saa, laita hakemus sinne paikkaan ja kerrot vaan siinä normi jutut ja ainahan siinä vähän mainitaan elämäntilanteesta eli laitat vaan et oot kahden pienen lapsen äiti ja kolmas on tulossa. Voit olla varma että kun noi laitat niin haastatteluun asti sua ei pyydetä ja jos sattuis käymään niin et haastatteluun joudut ni siellä taas kerrot raskaudesta ja kyselet vaikka piruuttaan vielä et kun toi selkä on jo ollu kipeenä niin onko esim. mahdollisuuksia siihen et sun työnkuvas järjestettäis niin ettet joudu nostelemaan mitään painavaa ja ettet joudu paljoa seisomaan kun se lisää selkäkipuja, ne ei tasan ota sua ku ajattelee et vaadit vaan kamalan määrän ylimääräsiä järjestelyjä, mut siis oon aika varma et haastatteluun sua ei edes pyydetä. Kaiken tän lisäks vielä jos sulla ei oo kokemusta, anniskelupassia ym niin kukaan ei lähde ottamaan töihin kun vaatii vielä sitä koulutustakin.

Tuo viimeinen lause on kyllä puppua! Kunnilla EI ole velvollisuutta järjestää vuorohoitoa ja kaikissa kunnissa sitä ei olekaan, ainoastaan PÄIVÄhoito (koska kaikilla on subjektiivinen päivähoito-oikeus).

Yhteistyössä