Ärsyttääkö muita uimahallissa äidit, jotka antavat lastensa toljottaa muita ihmisiä avoimesti ja jopa kommentoida näitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermot meni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei meillä ainakaan 1½v. (joka siis ei ole vauva) ymmärrä ettei saa tuijottaa vaikka asiasta sanoisikin.
Kaupassakin hermostutti joulun aikaan erään miehen hymyilemällä ja katsomalla miestä. Melkein kävi käsiksi lapseen ja lopulta vaihtoi jonoa todeten "saatanan tuijottava kakara".
Lapsi on tottunut siihen että yleensä kassajonossa takanamme tulevat ihmiset alkavat ensin ilmeilemään ja jossain vaiheessa juttelemaan.

Joo, no tuo oli jo taas tosi epäkohteliasta outoa käytöstä kyseiseltä mieheltä. Olisi voinut vaan olla noteeraamatta.

Itse en juurikaan kommunikoi vieraiden lasten kanssa, hymyt ja katseet kassajonossa menee ihan ohi, kun olen ajatuksissani, tai sitten jätän ne huomiotta tarkoituksella. Nopean hymyn voi toki antaa, jos lapsi hymyilee juuri minulle, mutta se jääkin siihen. En mä niiden kassajono aikuistenkaan kanssa liiemmin kommunikoi.

Olen huomannut. Kerran erään puolituttavan muksu kommentoi ulkonäköäni hyvin epäedulliseen sävyyn. Äiti sentään kielsi, ettei noin kuulu sanoa, mutta se oli siinä se sanominen. Mun mielestä tota ei olisi edes pitänyt tapahtua, vaikka jossain määrin tuttu olinkin. Muksu oli sentään 5-vuotias!

Jos pieni lapsi tuijottaa minua, alan jututtaa häntä. Samoin isomman kanssa. Tilanteen voi katkaista sillä tavalla. Esim. isommalta voi jo kysellä, että oletko käynyt jo uimassa vai menossa vasta, missä sun äiti on (vink vink;) ) jne. Kovin pienten tuijotus ei häiritse niin, että pahastuisin. Johtuu varmaan siitä, että sitä on tottunut jo: oman lapsen kanssa kun ei välttämättä edes ole vessarauhaa.

Ja jos ison tuijotus on erityisen "röyhkeää" hänelle voi sanoa, että ei ole fiksua tuijottaa.
It's that simple.

Juu, noilla keinoin toki voi katkaista tilanteen ja olen toisinaan niin tehnytkin.

Mua ärsyttää se, että se ei varsinaisesti ole mun tehtävä vaan sen äidin! Jos joskus joudun itse puuttumaan ja "kasvattamaan" toisen lasta, ei haittaa, mutta tää tuntuu olevan meillä päin jo jonkinlainen oletusarvo, että vanhemmat ei puutu, vaan se jää vieraan ihmisen tehtäväksi.

Mitä pitäis tehdä estääkseen lapsen kommentoinnin. Lapset meillä ehtii kysymään ennen kuin aavistankaan niin monenlaista ja alkavat helposti juttusille ventovieraiden kanssa. Toki on sanottu ja sanotaan ettei ole kohteliasta kysellä/kommentoida esim toisten tisseistä tms (jos nyt uimahallista esim puhutaan) eikä ole kohteliasta tuijottaa tai osoitella sormella. Siis puututaan kyllä, mutta en pysty ennaltaehkäisemään niitä tilanteita. Toisten tavaroihin tai ihmisiin eivät ole menneet lääppimään vielä onneksi.

Lapset on viattomia ja uteliaita. Musta on outoa, jopa halveksuttavaa jos aikuinen ei sitä ymmärrä. Toki lasta pitää ohjata ja kasvattaa, mutta ei ne valitettavasti kerrasta useinkaan opi.

Ja mua sitten ärsyttää ihmiset jotka eivät ole huomaavinaan vaikkapa kassajonossa vilkuttavaa lasta tai ei vastaa mitään jos lapsi juttelee. Lapset ei aina osaa käyttäytyä ja kaikkea ei ihan pieniltä voi vaatiakaan mutta aikuinen joka ei vastaa tervehdykseen...millä sitä sitten puolustelee? Yksiselitteisesrti huonoa käytöstä olla vastaamatta! Ihan ensimmäisiä asioita joita lapsellekin opetan, on tervehtiminen!

• Tykkää
Reactions: misStar
Mitä pitäis tehdä estääkseen lapsen kommentoinnin. Lapset meillä ehtii kysymään ennen kuin aavistankaan niin monenlaista ja alkavat helposti juttusille ventovieraiden kanssa. Toki on sanottu ja sanotaan ettei ole kohteliasta kysellä/kommentoida esim toisten tisseistä tms (jos nyt uimahallista esim puhutaan) eikä ole kohteliasta tuijottaa tai osoitella sormella. Siis puututaan kyllä, mutta en pysty ennaltaehkäisemään niitä tilanteita. Toisten tavaroihin tai ihmisiin eivät ole menneet lääppimään vielä onneksi.

Lapset on viattomia ja uteliaita. Musta on outoa, jopa halveksuttavaa jos aikuinen ei sitä ymmärrä. Toki lasta pitää ohjata ja kasvattaa, mutta ei ne valitettavasti kerrasta useinkaan opi.

Äh, nyt taas menee väärinymmärtämiseksi. Tottakai mä ymmärrän, että lapset ovat lapsia; uteilaita ja lapsenomaisia, osa sosiaalisia ja suorasanaisia.

Se on ihan normaalia, että aina ei ehdi väliin, ja ei ole maailman vakavinta, jos lapsi jotain vähän epäkorrektiakin kommentoi. Mut se mua ärsyttää, että se vanhempi ei siinä tapauksessa tee mitään! Eli kyllä mun mielestä sen vanhemman kuuluu kieltää tuijottamasta tai kommentoimasta sitten, kun tilanteen huomaa. Se, että ei tee mitään, on epäkohteliasta ja outoa, jopa halveksuttavaa.

Ja mua sitten ärsyttää ihmiset jotka eivät ole huomaavinaan vaikkapa kassajonossa vilkuttavaa lasta tai ei vastaa mitään jos lapsi juttelee. Lapset ei aina osaa käyttäytyä ja kaikkea ei ihan pieniltä voi vaatiakaan mutta aikuinen joka ei vastaa tervehdykseen...millä sitä sitten puolustelee? Yksiselitteisesrti huonoa käytöstä olla vastaamatta! Ihan ensimmäisiä asioita joita lapsellekin opetan, on tervehtiminen!

Toivottavasti sinä ymmärrät, että aikuisella voi olla vain omat jutut mielessä eikä hän aina edes huomaa jossain lattianrajassa vilkuttelevaa pientä lasta. Tai sitten ei vain kuule. Tai: on huono päivä eikä huvita jutella kenellekään. Pieni lapsi vielä menee mutta isommalle voi jo sanoa jotain tyyliin "kaikki ei tykkää jutella kaikille". Ja se siitä.

Olen nähnyt niitäkin jotka kommentoivat törkeästi että aikuinen on kuuro kun ei vastaa. Se lapsi ei ole maailman napa, ja siihen on hyvä tottua.

Minä sanon jo ihan 1,5v että tuijottaa ei saa ja isommat jos kommentoivat jotain typerää esim. Jonkun ulkonäköä, niin siitä keskustellaan pitkään. Käytöstavat. Jos joku asia ihmetyttää, niin pitää mölyt mahassa siihen asti että voi minulta rauhassa kysyä. Hyvin ovat tuon nuo isommat oppineet ja tajunneet.

• Tykkää
Reactions: Rockwood

Oot varmaan törmännyt sitten minuun:) No, mä kyllä tervehdin, jos lapsi tervehtii, siis jos suinkin huomaan. Monesti tuollainen menee ihan ohi, kun en kiinnistä vieraisiin lapsiin juurikaan huomiota siinä kassajonossa. Mut siihen tervehdykseen se jääkin, sen jälkeen en enää jaksa huomioida. Monia äitejä tämäkin tuntuu raivostuttavan.

Mut huomautuksena, moni ei kyllä noteeraa kassajonossa edes ventovierasta aikuista ihmistä, jos se alkaisi yhtäkkiä vilkuttelemaan. Musta nuo äidit, jotka ärsyyntyvät siitä, että heidän lastaan ei huomioida kassajonossa, ovat vähän hassuja.

Niinpä! Pitkät jonot ja paljjon ihmisiä, kyllä minä ainakin silloin odotan että muut asiakkaat järjestävät pienokaiselleni viihdykettä pitkäveteisen jonottamisen ajaksi :)

Toivottavasti sinä ymmärrät, että aikuisella voi olla vain omat jutut mielessä eikä hän aina edes huomaa jossain lattianrajassa vilkuttelevaa pientä lasta. Tai sitten ei vain kuule. Tai: on huono päivä eikä huvita jutella kenellekään. Pieni lapsi vielä menee mutta isommalle voi jo sanoa jotain tyyliin "kaikki ei tykkää jutella kaikille". Ja se siitä.

Olen nähnyt niitäkin jotka kommentoivat törkeästi että aikuinen on kuuro kun ei vastaa. Se lapsi ei ole maailman napa, ja siihen on hyvä tottua.

Kyllähän toki. Avainsana tässä olikin että eivät ole huomaavinaan. Kyllä sen erottaa jos oikeasti ei asiaa huomaa tai sitten tuijottaa zombina takaisin.

Tervehdykseen nyt vain kuuluu vastata, ihan sama onko kyseessä aamulla työkaveri, bussikuski, mummo postilaatikolla tai sitten lapsi kassajonossa. Ihan sama onko tuttu vai tuntematon.

ja mua usein ärsyttää, kun kassajonossa aletaan puhuttaa muksuja ja nehän pälpättää ummet ja lammet, niin ettei siitä esityksestä ole loppua tulla (ovat siis 3 ja 4 vanhat). Kun ei niihin ulkopuoliset kiinnitäis mitään huomiota, pääsis tämä äiti vähemmällä.

No joo, ollaan ehkä pienemmällä paikkakunnalla. Ongelmat on monet, kun on niin monenlaista ihmistä liikenteessä.

Kyllähän toki. Avainsana tässä olikin että eivät ole huomaavinaan. Kyllä sen erottaa jos oikeasti ei asiaa huomaa tai sitten tuijottaa zombina takaisin.

Tervehdykseen nyt vain kuuluu vastata, ihan sama onko kyseessä aamulla työkaveri, bussikuski, mummo postilaatikolla tai sitten lapsi kassajonossa. Ihan sama onko tuttu vai tuntematon.

Minä olen varmaan Maailman Tylyin äiti, mutta olen sanonut lapselleni että kaikille ei tarvitse aina sanoa että moi. Ei jokaista tuntematonta tarvitse tervehtiä. Joku random-tyyppi kassajonossa tai kadulla on eri asia kuin kohtaaminen bussikuskin kanssa tai kaupantätin tervehtiminen kauppaan mennessä.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Big Bang Theory

Miten nykyaikana kukaan oikeasti edes uskaltaa vastata lapsen tervehdykseen, kun heti ollaan huutamassa pedofiilia? Minä ainakaan en ole huomaavinanikaan jos joku kersa jotain alkaa pälättää.

Tod.näk. sanoisin vieraan lapselle, niinkuin omallenikin että on epäkohteliasta tuijottaa! Ja jos vieras ihminen kertoo tämän lapselle niin menee se luultavasti myös paremin perille kuin oman vanhemman sanomana. En mä loukkaantuis jos joku sanois näin lapselleni.

siis jos ensin tervehditään?
Vastaatko mitään vaikkapa kaupan kassan tervehdykseen? :O

Vastaan. Ja vastaan lapsenkin tervehdykseen, vaikka aina ei oikeasti huvittaisi. Joskus ne liimautuu iholle jos niille antaa yhtään vastakaikua. Ja älkää nyt käsittäkö väärin, lapset on ok mutta ei mitään ihania juttuseuralaisia missään. Paitsi ne omat, tietty.

[QUOTE="vieras";27888558]Miten nykyaikana kukaan oikeasti edes uskaltaa vastata lapsen tervehdykseen, kun heti ollaan huutamassa pedofiilia? Minä ainakaan en ole huomaavinanikaan jos joku kersa jotain alkaa pälättää.[/QUOTE]

Mun mies muuten jutteli tästä yksi päivä, kun tuli puhetta uimahalleista, miesten puolesta ja siitä, että oma tyttömme oli miehen kanssa miesten puolella. Keskustelussa kävi ilmi ettei oma mieheni kovin mielellään vastaile tyttölasten juttuihin... sääli sinänsä, hän on ihan normaali ihminen josta lapset yleensä tykkää. Tasapainoinen ihminen, johon ainakin muutama naapurin lapsi on tykästynyt koska mies tosiaan kuuntelee heitä. Minä en :ashamed:

Mä kyllä just esitän, etten ole huomaavinani, jos ei kiinnosta jutella. Lapsi kassajonossa on minusta ihan eri asia kuin työkaveri tai bussikuski.

[QUOTE="aloittaja";27888597]Mä kyllä just esitän, etten ole huomaavinani, jos ei kiinnosta jutella. Lapsi kassajonossa on minusta ihan eri asia kuin työkaveri tai bussikuski.[/QUOTE]

Ja siis lisäyksenä vielä, että yleensä kyllä vastaan tervehdykseen, mutta jos lapsi jatkaa siitä juttelua, niin en jatka enää kommunikointia, vaan jätän huomiotta. Minusta se on ihan normaalia.

Yhteistyössä