Ärsyttääkö muita uimahallissa äidit, jotka antavat lastensa toljottaa muita ihmisiä avoimesti ja jopa kommentoida näitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermot meni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Näin viimeisilläni raskaana ollessa mua ainakin ahdistaa enemmän AIKUISTEN mahaamittailevat katseet uimahallissa. Eniten mummot, mutta myös 30-40v naiset. Miehet ei altailla kehtaa katsella sekuntia pidempään - onneksi. Oma lapsi 2v on mukana, joten olen tottunut että maha herättää pienessä lapsessa mielenkiintoa. Jos siihen nyt joku 5-päinen lapsilauma tulisi tuijottamaan ja kysymään miksi sulla on iso maha, vastaisin luontevasti "koska siellä on vauva". Aikuisille ei voi oikein sanoa/reagoida mitään??

Omilleni olen pitänyt saarnan aiheesta ettei ketää siis ei ketään jäädä tuijottamaan, katsoa saa mutta tuijottamaan möllöttämisestä kyllä annan kotiarestiakin jo.

Minuakin on tuijotettu uimahallissa mutta yleensä se tilanne katkeaa kun alan juttelemaan ihan tahallani sille tenavalla,silloin löytyy se äiti kipin kapin apuun ettei saa vieraille jutelle ;)
Jännä, jutella ei saa mutta tuijottaa saa vaikka suu ammollaan :D

Yksi törkeä tilanne on jäänyt mieleeni joka tosin sattuin kävelytiellä.
Lapsi käveli luultavasti mummonsa kanssa, tulivat minua vastaan ja lapsi osoitti minua ja huuti kovaan ääneen
-Katso kuinka lihava täti tulee vastaan
(juu tiedän minulla oli iso raskausmaha :( hankalaa se minullakin oli kävellä )
Johon tämä mummonsa kai kuvitteli etten kuullut tuumasi vain
-No niimpä onkin , ja naurua päälle.
Kyllä tuli paha mieli ja olisi tehnyt mieli pikkasen avautua sille vanhukselle kuinka opettaa kauniita tapoja lapsellekin :(

[QUOTE="Tille";27888396]Juttele! Se on tehokas keino saada suurin osa lapsista häipymään. Harvan kotona on neuvottu kuinka suhtautua ihan vieraisiin ihmisiin ja eka reaktio on aina järkytys, että apua, toi aikuismöhkäle päästää ääniä. Ja jos joku jää edelleenkin toljottamaan on siitä aika helppo sanoa , että missäs sun äitis on ja kaipaa sua. Ja jos ei sekään auta, niin sitten mä vaan kiellän että tämä on nyt suihkutila ja sun on toi toinen, jonne mä voin tulla laittamaan sulle suihkun päälle. Siinä vaiheessa tiikeriemot jo onkin kimpussa syyttäen pedofiliasta ja fiksummat sanovat kiitos.

Meidän taloyhtiön vekarat liukenee ikkunan takaa jo sillä, että vilkuttaa tai näyttää kieltä. Lasten oma elekieli toimii joka kerta.[/QUOTE]

Näin.

Ei sitä tartte itekkään tuppisuuna tuijottaa.
Hymy toimii myös. Mua usein lapset tuijottaa just kassajonossa tms. ja kun niille hymyilee ,ne yleensä hymyilee takaisin ja kääntää pään pois. Eli ehkä sillä omalla asenteellakin on vaikutusta ;)
Ja tosiaan se kielen näyttäminen tehoaa aina (kokeiltu on) :D

Itse ohjeistan lasta, kun huomaan että tuijottaa jotain (varsinkin uimahallit yms). Mutta en mä aina kaikkea huomaa ja silloin saa joku muukin mun lasta neuvoa.

Onkohan tässä nyt sama aloittaja kuin tuolla toisessa, jossa aloittaja valitti jostain äidistä, joka ei kieltänyt lastaan ja pilasi aloittajan kauppareissun... No, oli miten oli, joskus lasten käytös voi kysyä aikuiselta kärsivällisyyttä - ja etenkin äitien ja isien käytös sitä kysyy - mutta aikuinen ihminen kyllä pystyy hillitsemään ärtymystään ja osaa kohdata myös epämiellyttävät tilanteet.

[QUOTE="mievain";27888633]Näin viimeisilläni raskaana ollessa mua ainakin ahdistaa enemmän AIKUISTEN mahaamittailevat katseet uimahallissa. Eniten mummot, mutta myös 30-40v naiset. Miehet ei altailla kehtaa katsella sekuntia pidempään - onneksi. Oma lapsi 2v on mukana, joten olen tottunut että maha herättää pienessä lapsessa mielenkiintoa. Jos siihen nyt joku 5-päinen lapsilauma tulisi tuijottamaan ja kysymään miksi sulla on iso maha, vastaisin luontevasti "koska siellä on vauva". Aikuisille ei voi oikein sanoa/reagoida mitään??[/QUOTE]

Argh! Niin tuttua.
Ja kun, aikuisille tuntuu olevan niin selvää ettei tuijoteta tai varsinkaan toiseen kosketa, niin mihin se raskaus muuttaa sitä tilannetta?!

Käyn 4-7x viikossa uimahallissa ja tuttu juttu. Usein sanon itse, että menepäs siitä äitis luo tms.

Yleensä lapset tuijottaa tatuointejani ja kyselee suoraan multa tai äideiltään. Se
on ihan ymmärrettävää, koska onhan ne nyt pienelle huomiota herättäviä. Joskin hiukan ahdistavaa.

Mä nyt en käy uimahalleissa mutta en voi sietää sitä että lasten annetaan suu ammollaan jäädä tuijottamaan jotain. Hetken tuijotus on eri asia kuin seistä vieressä ja tuijottaa, oli kyse minkäikäisestä tahansa. Kommentointi on ok, mutta siinäkin pitää osata vanhemman sanoa milloin kommentointi on asiatonta tai ohjata puheenaihe muualle jos on pienestä kyse. Ja toisten ihmisten tavaroihin ei todellakaan kosketa.

[QUOTE="Hhh";27889426]Ei luoja, suomalaiset ovat kyllä niin metsäläisiä. Toisia ihmisiä pelätään niin paljon, että jopa pikkulapsen katsomista ja käden ojentamista pelätään.[/QUOTE]

Hmm. Tässä oli puhe nimenomaan uimahallista. Olen ymmärtänyt, että suomalaiset on päin vastoin melko häpeilemättömiä. Ei tartte mennä kuin Keski-Eurooppaan, kun suihkussa käydään omassa kopissa, ei avoimessa tilassa kuten monessa suomalaisessa uimahallissa. Keski- ja eteläeurooppalaiset lapset ovat sikäläisen normiston mukaan hyvinkasvatettuja. Siihen kuuluu, ettei aikuisia töllötetä silmät selällään saati mennä kommentoimaan toisen ulkonäköä. En voi kuvitellakaan, että joku ranskalaislapsi tulisi sanomaan mulle uimahallissa "Miksi sulla on noin isot/pienet tissit?" tai "Kato äiti, tolla on enemmän karvaa kuin sulla. "

Välillä käy mielessä kun päivähuvina palstaa välillä seuraa... Minkälaisia helvetin natseja te arvoisat palstamammat olette. Minkälaisessa kurissa niitä omia rakkaita kakaroita pidätte kun kaikki luonnollinen ihmettely on kielletty? Ja vielä huvittavampaa on se että kirjoittelette jokaisen aloituksen ja kommentin pääosin anonyymisti ilman nimimerkkiä. "Omaa lastani komennan/kiellän/torun..."

Jos se vieraan lapsen tuijottelu kiusaannuttaa niin voit toki kysyä mikä häntä ihmetyttää. Tai jos vanhemman käytös kiukuttaa ärsyttää v*tuttaa niin toki, juttele hänellekin mutta hönkäise ja laske 10 ensin. Niin se metsä yleensä vastaa kuin sinne huudetaan.

Se pieni kävelevä otus jota lapseksi kutsutaan kun on yhtä kiinnostunut siitä alastomasta vartalosta kuin parikymppinen pojankoltiainen.

Lastenvihaajan tunnustuksia - HS.fi - Matkailu

[QUOTE="vieras";27889667]Hmm. Tässä oli puhe nimenomaan uimahallista. Olen ymmärtänyt, että suomalaiset on päin vastoin melko häpeilemättömiä. Ei tartte mennä kuin Keski-Eurooppaan, kun suihkussa käydään omassa kopissa, ei avoimessa tilassa kuten monessa suomalaisessa uimahallissa. Keski- ja eteläeurooppalaiset lapset ovat sikäläisen normiston mukaan hyvinkasvatettuja. Siihen kuuluu, ettei aikuisia töllötetä silmät selällään saati mennä kommentoimaan toisen ulkonäköä. En voi kuvitellakaan, että joku ranskalaislapsi tulisi sanomaan mulle uimahallissa "Miksi sulla on noin isot/pienet tissit?" tai "Kato äiti, tolla on enemmän karvaa kuin sulla. "[/QUOTE]
Tässä ketjussa useimpia häiritsi tuo lasten tuijotus muuallakin. Jos keski-euroopassa ( tai melkein missä tahansa muualla) pieni lapsi tuijottaa jotakuta, saa hän vähintään hymyn ja yleensä hyväntahtoista lepertelyä ja pään silityksen. Suomessa vain vihaisia mulkoiluja. Ei ihme, että ihmiset oppivat pelkäämään muita ihmisiä.

Suomalaiset lapset ovat vähän sellaisia apaattisia, suu auki tuijottelijoita. Omaani kiellän tuijottamasta ja olen neuvonut että esim. bussissakaan ei käännytä ympäri ja aleta tuijottamaan muita matkustajia- aika harva äiti vissiin tätä on opettanut, kun päivittäin joutuu näitä tyhmänä toljottavia sietämään? Ja ei, eivät erityisesti minua katso tai mitään, mutta siltikin ärsyttävää käytöstä. Joskus voi tulla myös kalliiksi, nimittäin tuijotuksen kohde voikin olla vaikkapa hermostunut narkkari tai mielenterveysongelmainen...

Mulle tuli sama hesarin juttu tästä ketjusta mieleen kuin herrapoppaselle.
Huonosti käyttäytyvä lapsi on ihan eri asia kuin ikävuosilleen normaalisti käyttäytyvä. Ei lapsen kuulu olla näkymätön, kuulumaton ja olemassa olematon.
Ei ihme että suomessa ollaan masentuneita ja apaattisia kun pienestä pitäen tulee selväksi että on vain tiellä ja ärsyttävä olento.
Ja ei, en ole vapaan kasvatuksen kannattaja mutta jotain rajaa!

Raskaanaollessa ja uimassa käydessä huomasin tuon, että monikaan ei välitä siitä mitä lapsensa katselee ja kuinka pitkään. Mahani herätti ihmetystä, ja koska en muutenkaan pidä muiden lapsia minään ihanuuksina niin tuijotus ärsytti.

Omiani komennan, että tuijottaa ei saa sillä se on epäkohteliasta ja epämukavaa.

Ja sä lykkäät niitä "omia" tenavia, vaikka et edes lapsista yleensä pidä. Millaisia ihmisiä tuleekaan sun kasvattamina, ja lapset todella huomaa, jos joku aikuinen ei heistä pidä.

Jos joku tenava tulee suunnilleen syliin, tai samaan suihkuun kanssani, niin sanon että menepä äitisi luo. Voisin tarvittaessa taluttaa lapsen pois.

Mutta jos taapero tuijottaa, niin tuijottakoon. Voin hymyillä, sanoa moi, tms - tai kääntää selkäni, kääntää katseeni pois, jos ei sillä hetkellä kiinnosta olla virikkeenä vieraalle lapselle.

Jos joku koskee tavaroihini, niin sanoisin että ei saa koskea. Annapa niiden olla rauhassa, ne ovat minun.

Pitäisi jokaisen tervejärkisen kyllä huomata, jos "toljottaja" joku pieni lapsi alle kouluikäinen eikä siitä suivaantua. Me ns. aikuiset annetaan lapsillemme esimerkkiä ja toivon todella, että muutkin huomaisivat sen, että omaa pahoinvointia ei tarvitse jatkaa uudelle sukupolvelle. Mutta btw, tästä syystä en käy uimahalleissa yms. alastomissa paikoissa lasteni kanssa.. Koska aina näitä IDIOOTTEJA, HUONOLLA ITSETUNNOLLA VARUSTETTUJA ihmisiä, aikuisia löytyy.

Jos joku tenava tulee suunnilleen syliin, tai samaan suihkuun kanssani, niin sanon että menepä äitisi luo. Voisin tarvittaessa taluttaa lapsen pois.

Mutta jos taapero tuijottaa, niin tuijottakoon. Voin hymyillä, sanoa moi, tms - tai kääntää selkäni, kääntää katseeni pois, jos ei sillä hetkellä kiinnosta olla virikkeenä vieraalle lapselle.

Jos joku koskee tavaroihini, niin sanoisin että ei saa koskea. Annapa niiden olla rauhassa, ne ovat minun.

Juuri näin pitäisi jokaisen oikeasti aikuisen vanhemman toimia!

[QUOTE="Mä vain";27891423] tästä syystä en käy uimahalleissa yms. alastomissa paikoissa lasteni kanssa.. Koska aina näitä IDIOOTTEJA, HUONOLLA ITSETUNNOLLA VARUSTETTUJA ihmisiä, aikuisia löytyy.[/QUOTE]
Mä taas käyn, ja olen opastanut lapsiani pienestä asti: ei saa koskea toisten tavaroihin, se pyyhe ei ole sinun vaan tuon naisen, ei sovi tuijottaa, jne.

Silleen lapset oppii pärjäämään maailmassa, jossa on IDIOOTTEJA, HUONOLLA ITSETUNNOLLA VARUSTETTUJA ihmisiä - eikä ole kukaan tainnut koskaan pahasti sanoa, koska kaikki on varmaan huomanneet, että vahdin ja ohjaan lapsiani, enkä anna heidän vaan mennä sentin päähän suihkussa olevasta ventovieraasta, tai muiden rasvapurkkeja koskemaan.

Lapsi on lapsi, hän voi unohtaa sovitut säännöt ja keskittyä tuijottamaan mielestään mielenkiintoista asiaa, mutta siksi lapsella on vanhemmat joiden tehtävä on opastaa, neuvoa, vahtia, kasvattaa, ja tarvittaessa pahoitella jotain asiaa lapsen puolesta.

joo oltiin uimhallissa ja kakara toljotti, pyllistin ja pierasin niin jo akka tunkee viereisestä loosista vittu huutamaan kun pentu huutaa,
minä minä vittu voin että pyllistytti ja pieretti,vittuako tuijotti.

Lapsi on lapsi, hän voi unohtaa sovitut säännöt ja keskittyä tuijottamaan mielestään mielenkiintoista asiaa, mutta siksi lapsella on vanhemmat joiden tehtävä on opastaa, neuvoa, vahtia, kasvattaa, ja tarvittaessa pahoitella jotain asiaa lapsen puolesta.[/QUOTE]

JUURI NÄIN!

Uusimmat

Yhteistyössä