En käsitä, miten ihmiset voivat olla liikkumatta 0_0

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kun tuo kuopus on sen ikäinen ettei enää rattaisiin mahdu mutta kävelee hitaasti vielä...tämmöinen tekosyy. :) Mies taas tekee pitkiä työpäiviä.

Jos sinä olet saanut raskausaikana selkävaivan, joka pahenee liikkuessa, niin täytyyhän sen koskea jokaikistä sohvaperunaa :)

Oikeasti hyvin ohjattu ja suunniteltu liikunta sopii ihan kaikille. Kaikki voivat liikkua oman kuntonsa mukaan. Jos on jotain vaivaa niin kannattaa kysellä ammattilaisilta kunto-ohjeita, mutta liikkumista ei tarvitse lopettaa.

Itse vedän esim. venyttelutuntia, jossa on kaikentasoisia osallistujia balettitanssijoista tekonivelpotilaisiin. Ja kaikki saava tarvitsemansa hyödyn irti, koska annan liikeille vaihtoehtoja oman kunnon mukaan.

No voi herranen aika. Mä kerron oman kokemukseni, ja kaiken maailman "liikunnanohjaajat" sun muut alkaa vittuilla, että no noinhan se meneekin kaikilla. Oikeasti, eikö ihmiset osaa lukea? Sanoinko jossakin kohtaa, että tämä kertomus koskee sitten jokaista sohvaperunaa? En! Kerroin, ettei MULLE liikunnasta ole tullut tervehdyttävää vaikutusta.

Ja kiitos vaan, olen kyllä kysellyt ammattilaisilta ohjeita vaivaani. Liikun kyllä edelleen, vaikka ilmeisesti luulit etten tee enää yhtään mitään.

Se on hienoa, kun terveet ihmiset alkaa neuvoa, että sun pitää liikkua että saat itsesi kuntoon. Se kun ei välttämättä mene ihan niin. Ja kyllä, alkaa järki mennä tätä selkää potiessa. Kun kipuja on ihan koko ajan, riippumatta siitä mitä teet, ei paljon enää naurata.

Olisi mielenkiintoista tietää vastaajien ikä. Tosiasia on, että jos et yhtään liiku ja kenties syötkin vielä epäterveellisesti (olet ylipainon puolella), tulet todennäköisesti ennen pitkään saamaan sairauden, joka olisi ollut ehkäistävissä terveellisemmillä elämäntavoilla. Eihän se jokaisen kohdalla mene noin, mutta näin ne tilastot vaan kertoo.
Jos ikää on 25v, ei jaksa kauheasti murehtia vanhenemista ja ikää haarukassa 40-50v tai vielä enemmän. Mutta kun ikää tulee se 40v (ja se tulee nopsaa itse kullekin ;)), alkaa miettiä, millaisen tulevaisuuden haluaa: terveys tulee lähes kaikkien mielestä ykkössijalla, kun asioita aletaan laittaa tärkeysjärjestykseen. Kannattaa siis todella pysähtyä miettimään niitä OMIA tapoja.

[QUOTE="Jenis";27869616]Voi herranen aika sentään. Sulle suosittelen kans oppituntia tilastotieteessä... varmaan kaikilla ylipainoisillakin on kilpirauhasongelmia, kun naapurin Liisa-Pentilläkin oli, ja se siksi lihoi ihan kamalasti, eikä sillä päivittäisellä sipsipussilla ja suklalevyllä ollut MITÄÄN vaikutusta? ;)[/QUOTE]

Yritä sä kanssa ymmärtää lukemasi. Yleistinkö mä tuon kertomukseni koskemaan jokaista liikkumatonta? Vai kerroinko oman kokemukseni liikunnasta ja siitä, kuinka se mun kohdalla ei ole ennaltaehkäissyt mitään?

[QUOTE="Jenis";27869656]Kuka täällä on hyötyliikuntaa dissannut, tai väittänyt että vain verkkareissa tapahtuva liikkuminen lasketaan? [/QUOTE]

No ketjun aloittaja puhui sauvakävelystä, uinnista, vesijuoksusta, salista ja ryhmäliikunnasta ja sitten ihmetteli sitä, että ihmiset eivät käy lenkillä.

[QUOTE="selkävaivainen";27869682]No voi herranen aika. Mä kerron oman kokemukseni, ja kaiken maailman "liikunnanohjaajat" sun muut alkaa vittuilla, että no noinhan se meneekin kaikilla. Oikeasti, eikö ihmiset osaa lukea? Sanoinko jossakin kohtaa, että tämä kertomus koskee sitten jokaista sohvaperunaa? En! Kerroin, ettei MULLE liikunnasta ole tullut tervehdyttävää vaikutusta.

Ja kiitos vaan, olen kyllä kysellyt ammattilaisilta ohjeita vaivaani. Liikun kyllä edelleen, vaikka ilmeisesti luulit etten tee enää yhtään mitään.

Se on hienoa, kun terveet ihmiset alkaa neuvoa, että sun pitää liikkua että saat itsesi kuntoon. Se kun ei välttämättä mene ihan niin. Ja kyllä, alkaa järki mennä tätä selkää potiessa. Kun kipuja on ihan koko ajan, riippumatta siitä mitä teet, ei paljon enää naurata.[/QUOTE]

Joopa joo. Suurin osa selkävaivoista johtuu LIIKKUMATTOMUUDESTA. Ihminen on luotu liikkumaan ja näin ranka pysyy terveenä. Itselläni on pahaa selkävaivaa (kiiitos vaan nuoruuden liikkumattomuuden), mutta ainut kunnon lääke siihen on ollut liikunta! Nyt selkä on paljon parempi liikunnan ansiosta, vaikka ei ihan täysin kunnossa ole. Eikä koskaan tule olemaankaan.

:laugh:

Niimpä niin. Antaa kaikkien kukkien kukkien ja ihmiskunnan pikkuhiljaa tuhota itse itsensä. Pääasia että voidaan makoilla sohvalla ja syödä suklaata.

Onko se teidän mielestänne hyväksyttävää että liian suuri osa lapsista ja nuorista on ylipainoisia ja huonokuntoisia (ja masentuneita, kyllä väitän että masennus jossain määrin kulkee näiden seikkojen kanssa käsikädessä)? He ovat yhteiskuntamme tulevaisuus, mutta me vanhemmat opetamme heidät ihan vääränlaiseen elämään. Mitä heidän lapsistaan mahtaa tulla? Liikutaan ekstravankkojen sähkömopojen kanssa paikasta toiseen kun ei viitsitä liikkua. Kamala ajatus..

[QUOTE="selkävaivainen";27869697]Yritä sä kanssa ymmärtää lukemasi. Yleistinkö mä tuon kertomukseni koskemaan jokaista liikkumatonta? Vai kerroinko oman kokemukseni liikunnasta ja siitä, kuinka se mun kohdalla ei ole ennaltaehkäissyt mitään?[/QUOTE]

Sä sanoit näin: "Että se siitä liikunnan tervehdyttävästä vaikutuksesta."

Ja minä sanoin, että yksittäistapauksessa näin voi olla, mutta KESKIMÄÄRIN Suomen sohvaperunoilla ei suinkaan ole selkä paskana, tai polvesta kierukka sökönä. Kai sinä ymmärrät, että kierukka polvesta voi pasahtaa, vaikka ei kävelisi kuin sohvalta jääkaapille? Sulla on ollut huono tuuri, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että suomalaisten enemmistö löhöää sohvalla ihan toisista syistä.

Pakko sanoa että kyllä tämä vuodenaika verottaa omalla kohdallani liikkumista. Kun kävelystä ei saa oikeastaan mitään irti niin se isoin minua liikuttava asia on pois. Siis se mikä onnistuisi myös vauvan ja 2v:n kanssa.

Mutta ainakin haluan uskoa että asia kevään myötä korjaantuisi, haaveena olisi päästä kesällä juoksemaankin. Mutta juu, saa nähdä. Muistan kun viimeksi innolla odottelin syksyä jolloin pääsisin liikkumaan, tuolloin 8kk vauva viihtyi vielä hyvin rattaissa jne. Esikoisen murtunut jalka sitten katkaisi nuo suunnitelmat. Lenkkeily pyörätuolia työntäen vauva kantoliinassa ei ollut enää liikuntaa nähnytkään.

[QUOTE="selkävaivainen";27869682]No voi herranen aika. Mä kerron oman kokemukseni, ja kaiken maailman "liikunnanohjaajat" sun muut alkaa vittuilla, että no noinhan se meneekin kaikilla. Oikeasti, eikö ihmiset osaa lukea? Sanoinko jossakin kohtaa, että tämä kertomus koskee sitten jokaista sohvaperunaa? En! Kerroin, ettei MULLE liikunnasta ole tullut tervehdyttävää vaikutusta.

Se on hienoa, kun terveet ihmiset alkaa neuvoa, että sun pitää liikkua että saat itsesi kuntoon. Se kun ei välttämättä mene ihan niin. Ja kyllä, alkaa järki mennä tätä selkää potiessa. Kun kipuja on ihan koko ajan, riippumatta siitä mitä teet, ei paljon enää naurata.[/QUOTE]

Heh, viimeinen kommenttisi taisi olla "se siitä liikunnan parantavasta vaikutuksesta". Tähän vastanneena SYYLLISTIN taas yhtä henkilöä, joka ei MINUN kriteerieni mukaan liiku tarpeeksi. Ei hyvää päivää teitä..

Teen keskiraskasta työtä jossa tulee joka päivä noin 15-20 000 askelta, ja mulla on polvessa nivelrikko, en pystyisi enempää kävellä. Uimassa käyn välillä, ja talvisin en halua pyöräillä koska täällä on tiet niin surkeassa kunnossa. Ja perussairauteni takia minulle on sallittu ainoastaan kävely, pyöräily ja uinti, edes punttisalia ei suositella. Ihan juuri ja juuri jaksan hoitaa työni, työkykyä ylläpitävää kuntoutusta hain juuri.

Liikkuvaisen työn lisäksi ulkoilen lapseni kanssa kesäisin, keväisin ja syksyisin joka päivä 1-2 h ja viikonloppuisin kaksi kertaa päivässä. Talvipakkasilla ehkä 3-4 päivänä viikossa. Ulkoilu on aika liikunnallista aina meillä- talvisin tehdään kävelylenkkejä niin että poika joko istuu kelkassa tai vetää kelkkaa itse, tai sitten lasketaan kelkalla mäkeä tai vaan peuhataan lumessa, tehdäään lumiukkoja tms. Kesällä potkitaan palloa tai pelataan sählyä tms. , tosin täytyy koko ajan aina muistaa varoa polvea, ettei se kipeydy ja turpoa.

Minulla on Ehlers-Danlosin syndrooma, kolmos-eli niveltyyppi, eli on erittäin pahasti yliliikkuvat nivelet, ja nivelrikkoja tulee pikkuhiljaa eri puolille kehoa. Siksi tuo liikuntalajien rajoitus.

Mutta onneksi tälläkin liikkumisella olen pysynyt aina ihan hyvässä kunnossa, paino-ongelmiakaan ei ole koskaan ollut, ja monet sanovat että näytän siltä kuin harrastaisin paljon liikuntaa. Uskon että se johtuu työstäni, tai pakkohan sen on. Lomilla nimittäin aina lihon muutaman kilon, nytkin joulun alla 12 päivän lomalla tuli 5 kg, mutta niistä onneksi on jo 3 lähtenyt. =)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Jenis";27869710]Sä sanoit näin: "Että se siitä liikunnan tervehdyttävästä vaikutuksesta."

Ja minä sanoin, että yksittäistapauksessa näin voi olla, mutta KESKIMÄÄRIN Suomen sohvaperunoilla ei suinkaan ole selkä paskana, tai polvesta kierukka sökönä. Kai sinä ymmärrät, että kierukka polvesta voi pasahtaa, vaikka ei kävelisi kuin sohvalta jääkaapille? Sulla on ollut huono tuuri, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että suomalaisten enemmistö löhöää sohvalla ihan toisista syistä.[/QUOTE]

Ymmärrän kyllä, mulla kierukka pamahti kun nousin tuolista ylös :D Eikä suinkaan raskaassa liikunnassa.

[QUOTE="...";27869452]Niin.. en tiedä, mutta tuntuu vaan niin ihmeelliseltä miksi tehdään valintoja jotka TIEDETÄÄN olevan huonoja. Varmasti jokainen peruskoulun käynyt tietää mikä tekee itselle hyvää ja mikä huonoa.

Liikkuminen ei todellakaan ole pakollista, mutta mitä jos sitä yrittäisi tehdä ihan oman itsensä parhaaksi? Se on valitettava tosiasia, että liikkuvan ihmisen ja sohvaperunan erottaa jo kaukaa. Kuka oikeasti haluaa olla huonoryhtinen ja huonokuntoinen kun pienillä muutoksilla voisi olla terve. Muutama tunti viikossa poissa sohvalta ei voi olla kenellekään ylitsepääsemätöntä, ellei ole laiska/masentunut tai muuten sairas.[/QUOTE]

Tässä pitäs oikeasti mennä jo syvemmälle psykologiaan miettimään minkä takia ihminen tekee huonoja valintoja. Kuten jo aikaisemmin mainitsin niitä ei ole vain liikkumattomuus. Ihmiset tekevät paljon muitakin itselleen huonoja valintoja, ja jopa ne himoliikkujat saattavat sitten tehdä muita huonoja valintoja.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Se keskimääräinen sohvaperuna ei vaan kenenkään himoliikkujan "huomauttamisella" ala liikkumaan. Kannattaa todellakin miettiä niitä kannustuskeinoja jos ne eivät toimi. Kannustakaa niin, että toimii. Ja älkää ainakaan tuottako toiselle enempää pahaa mieltä ihan vaan sen takia, että saisitte itse päteä.

Eikä ikinä mikään tehoa kaikkiin. Joku ei vaan yksinkertaisesti halua alkaa liikkumaan, vaikka olisi mikä, ja miksei sitä voisi hänelle suoda? En minä ymmärrä tupakoitsijoidenkaan lyttäämistä, ja kyllä täytyy sanoa, että kaveri, tuttava tai joku oudompikin, joka tuntee tarpeekseen avautua tupakoinnin vaaroista tupakoitsijoille ei välttämättä kuitenkaan ole se maailman ihanin hyväntekijä. Kyllä se on se oma päteminen ja vittumaisuus siellä taustalla. Vai olisiko teistä okei, että jatkuvasti joku tulee moittimaan jotain omia valintojanne? Sillä verukkeella, että tämä toinen tietää mikä on sinulle hyväksi ja mikä ei.

Yksilönvapaus on mielestäni tärkeämpi asia kuin piukat pakarat tai jopa hyvä yleiskunto. Ja toisten ihmisten kunnioittaminen tulee tässä listassa hyvänä kakkosena.

Kyllä m inun täytyy erikseen tempaista itseni liikkeelle. Ei kroppa erikseen ilmoittele liikunnankaipuuta.. Joka päivä yritän jotain tehdä: 15-30 min venyttelyä, auton jättäminen parkkiin ja kävellen käynti lounaalla ja asiakastapaamisissa, pyörällä töihin jos sää sallii. Jos ei muuta, niin tempaisen kahvakuulalla sen verran että polttelee lihaksissa.

Kotoa en halua lähteä harrastamaan ilman lapsia, kun päivän joudun töiden vuoksi muutenkin olla erossa. Mutta arjen hyötyliikuntaa ja vaikka edes venyttelyhetkiä iltoihin lisäämällä saa pidettyä kropan krempoitta.

[QUOTE="...";27869525]No tuskin kenelläkään yksityishenkilöllä on oikeasti väliä mitä tuntematon tekee vapaa-ajallaan. (Ja miksi ihmeessä sinua häiritsee jos joku tuntematon ihmettelee sinun liikkumattomuuttasi?)

Itse työskentelen työsuojelun parissa ja voin kertoa että ainakin työnantajia kiinnostaa työntekijöidensä työkyky. Tai ainakin pitäisi kiinnostaa. Ylipainoisten, masentuneiden ja huonokuntoisten sairaspoissaolot tuovat käsittämättömiä menoeriä firmoille ja koko yhteiskunnalle vuosittain. Puhumattakaan työkyvyttömyys- ja sairaseläkkeet. Ja kun niihin olisi yksi hyvin tepsivä lääke, liikunta.

Mutta hei, eihän ketään saa syyllistää sillä kyse on omista valinnoista ;)[/QUOTE]

Itse asiassa tilastojen mukaan enemmän sairauspoissaoloja on paljon liikkuvilla, sillä he ovat koko ajan loukkaantuneina.

Minä tykkäisin käydä kyllä ryhmäliikuntatunneilla, mutta tässä elämäntilanteessa se on täysin mahdotonta. Voisin ehkä silloin tällöin päästä, mutta mitenkään säännöllisesti se ei vaan onnistu, ehkä jokusen vuoden päästä sekin onnistuu. Yksin en tykkää liikkua, kävelylenkki yksin tai lasten kanssa ei innosta sitten yhtään, jos olisi joku kaveri, niin silloin sekin kävisi.

Oikeasti hyvin ohjattu ja suunniteltu liikunta sopii ihan kaikille. Kaikki voivat liikkua oman kuntonsa mukaan. Jos on jotain vaivaa niin kannattaa kysellä ammattilaisilta kunto-ohjeita, mutta liikkumista ei tarvitse lopettaa.

Itse vedän esim. venyttelutuntia, jossa on kaikentasoisia osallistujia balettitanssijoista tekonivelpotilaisiin. Ja kaikki saava tarvitsemansa hyödyn irti, koska annan liikeille vaihtoehtoja oman kunnon mukaan.

Joskus sitä miettii, että olisiko parempi, että liikunnanohjaajilla pitäisi olla fysioterapeutin tms. koulutus. Ei todellakaan sovi kaikki liikunta kaikille. Suurimmalle osalle kyllä sopii. Mutta on olemassa sairauksia, jotka estävät tietynlaisen liikunnan ja jopa sairauksia jotka estävät kaiken liikunnan. Tädilläni on kroonisia sairauksia, jonka takia hän on niin huonossa kunnossa että ei pysty poistumaan talostaan muuta kuin hyvinä päivinä pyörätuolissa, jonkun toisen työntämänä. Mene sanomaan hänelle, että kyllä sinäkin voit tulla minun venyttelytunnille, olet vain laiska.

[QUOTE="vieras";27869800]Itse asiassa tilastojen mukaan enemmän sairauspoissaoloja on paljon liikkuvilla, sillä he ovat koko ajan loukkaantuneina.[/QUOTE]

Anteeksi mitä? Minkä tilaston mukaan?

No sittenhän vaan työnantajat kannustamaan liikkumattomuuteen, niin saadaan sairaspoissaolot vähenemään radikaalisti..

Alkuperäinen kirjoittaja voi vee mitä shaiberia;27869852:
Anteeksi mitä? Minkä tilaston mukaan?

No sittenhän vaan työnantajat kannustamaan liikkumattomuuteen, niin saadaan sairaspoissaolot vähenemään radikaalisti..

Hesarin kuukausiliitteessä (olisiko ollut marras- tai joulukuu) oli juttua sairauspoissaoloista, sieltä luin.

[QUOTE="vieras";27869849]Joskus sitä miettii, että olisiko parempi, että liikunnanohjaajilla pitäisi olla fysioterapeutin tms. koulutus. Ei todellakaan sovi kaikki liikunta kaikille. Suurimmalle osalle kyllä sopii. Mutta on olemassa sairauksia, jotka estävät tietynlaisen liikunnan ja jopa sairauksia jotka estävät kaiken liikunnan. Tädilläni on kroonisia sairauksia, jonka takia hän on niin huonossa kunnossa että ei pysty poistumaan talostaan muuta kuin hyvinä päivinä pyörätuolissa, jonkun toisen työntämänä. Mene sanomaan hänelle, että kyllä sinäkin voit tulla minun venyttelytunnille, olet vain laiska.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä täytyy tahallaan ymmärtää väärin? Jos otan esimerkkinä venyttelytunnin niin johan kirjoitellaan että pidän pyörätuolipotilaita laiskoina kun eivät tule tunnilleni. HEI HALOO, kaikille sopii liikunta oman kunnon mukaan. Tätisikin voi LIIKKUA ilman että hänet työnnetään pyörätuolilla ryhmäliikuntatunnille.

Taas voi todeta, että voi hyvää päivää teidän kanssanne..

Miksi ihmeessä täytyy tahallaan ymmärtää väärin? Jos otan esimerkkinä venyttelytunnin niin johan kirjoitellaan että pidän pyörätuolipotilaita laiskoina kun eivät tule tunnilleni. HEI HALOO, kaikille sopii liikunta oman kunnon mukaan. Tätisikin voi LIIKKUA ilman että hänet työnnetään pyörätuolilla ryhmäliikuntatunnille.

Taas voi todeta, että voi hyvää päivää teidän kanssanne..

Mutta kun hän ei voi liikkua. Hän on niin huonossa kunnossa, että liikkuminen omassa yksiössä on erittäin vaikeaa. Hän kuuluu totta kai pieneen enemmistöön ja suurin osa ihmisistä voi harrastaa liikuntaa, mutta ärsyttää tuo asenne, että kyllä kaikki pystyy.

[QUOTE="vieras";27869898]Mutta kun hän ei voi liikkua. Hän on niin huonossa kunnossa, että liikkuminen omassa yksiössä on erittäin vaikeaa. Hän kuuluu totta kai pieneen enemmistöön ja suurin osa ihmisistä voi harrastaa liikuntaa, mutta ärsyttää tuo asenne, että kyllä kaikki pystyy.[/QUOTE]

Hmm..... tuota piti tietysti sanoa, että pieneen vähemmistöön :D