Kävin terveyskeskuksen labrassa raskautestissä ja sairaanhoitaja oli soittanut minun miehelleni että olen raskaana!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tuleva äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tuleva äiti"

Vieras
Mieheni sitten soitti minulle, että "Arvaapa mitä, sinä olet raskaana!". Tunteet menivät laidasta laitaan... toisaalta oli ihana kuulla, että olen raskaana mutta toisaalta v*tutti että mieheni oli saanut tietää sen ensimmäisenä sairaanhoitajalta, joka oli soittanut sen hänelle, eikä minulle...

Ei tainnut mennä ihan salassapitovelvollisuuksien mukaan tämä homma. Sairaanhoitaja oli kerran yrittänyt soittaa minulle, mutta en pystynyt vastaamaan kun olin töissä asiakasta palvelemassa. Tein asiasta ylilääkärille ja -hoitajalle valituksen mutta eipä se mielipahaa enää pelasta. Onko tämä tosiaan normaalia, että näin käy? Ylilääkäri sanoi vaan, että ei sairaanhoitaja varmasti pahaa ole tarkoittanut mutta minun mielestäni siitä huolimatta näin ei voi toimia. Ylihoitaja sanoi, että kyseiselle sairaanhoitajalle sanotaan suullisesti, etten minä ollut tyytyväinen hänen käytökseensä ja siinä se. Jatkossa voi käyttäytyä ihan samalla tavalla...

Kellekään muulle käynyt mitään vastaavaa?

Erikoista tosiaan. Eihän toisen henkilökohtaisia labratuloksia voi muille kuuluttaa, olkoonkin aviomies. Kyllä olisin itsekin ärsyyntynyt kyseisestä toiminnasta. Mutta kun ihmisiä tässä kaikki ollaan, niin toki kaikki on mahdollista :D

Tekisin tuosta virallisen valituksen, ihan kirjallisena. Silloin siihen pitää reagoida muutenkin kuin "mä nyt vähän juttelen hoitajan kanssa". Toihan on nimittäin ihan törkeä salassapitovelvollisuuden loukkaus! Mitäs jos se lapsi ei olisi ollut miehesi? ta kyse olisi ollut vaikka sukupuolitauti tuloksista, jotka olet teettänyt koska olet pettänyt tms.?? Älä jätä asiaa tähän, vaa tee se valitus.

Täytyy kyllä sanoa, että en usko. En todellakaan. Kukaan sh ei voisi toimia noin, siis tuollaisilla mokilla ikinä päästä edes koulusta läpi saati toimia työssä. Tai että saisi vain suullisen huomautuksen pomolta, hoh hoi... vilkas mielikuvitus ap:lla.

• Tykkää
Reactions: nuusa
Ei voi mennä noin. Kirjallinen valitus sairaanhoitopiiriin tai vastaavaan, ylemmälle taholle kuitenkin kuin tälle ylilääkärille. Koittavat saada asian painettua villaisella. Hoitosuhteen asioista keskustellaan vain ja ainoastaa potilaan kanssa, ellei ole holhouksen alainen tms.

Nyt on kyllä vähän vaikea uskoa mutta jos näin on tapahtunut niin kysehän on salassapitovelvollisuuden rikkomisesta ja siitä kyllä pitäisi tulla kirjallinen varoitus. Joissain paikossa jopa peruste irtisanomiselle.
Jos tapahtunut on totta ja koet että oikeuttasi ja yksityisyyttäsi on loukattu tee valitusta eteenpäin. Joskus tapahtuneet kannattaa suhteuttaa oikeisiin mittoihin ja miettiä ketä ne ovat vahingoittaneet.

Viimeksi muokattu:
Kyllä minä niin mieleni pahoitin... Minulla on sellainen kokemus, että kun kävin tk:n labrassa raskaustestissä, niin hoitaja(50+ nainen) kertoi positiivisesta tuloksesta ystävälleen, joka on äitini naapuri ja lenkkeilykaveri. No tämä äidin lenkkeilykaveri sitten uteli äidiltäni raskaudestani. (Jolle olin onneksi ehtinyt itse juuri kertoa, vaikka olin viikolla 5+jotain) Äiti kun sitten kysyi lenkkikaverilta, että mistä sinä tiesit... Niin lenkkikaveri sanoi nähneensä minut työntämässä rattaita(joissa istui lapseni 9kk ja 2v) ja olin kuulema näyttänyt siltä että odotan... (olen hoikka ja tämä kolmas raskaus oli yllätys)

Kerroin terveydenhoitajalle ja hän otti asian tosi vakavasti. Kyseinen hoitaja joutui esimiehensä puhutteluun ja se oli mielestäni riittävä muistutus vaitiolovelvollisuudesta. Jälkeenpäin se hoitaja ei enää koskaan puhunut minulle mitään..? vaikka jouduin käymään labrassa asioimassa jopa hänen kanssaan. Nykyään asun onneksi eri paikkakunnalla, niin ei tarvitse sitä huonosti käyttäytyvää hoitajaa nähdäkään.

[QUOTE="Milja";27843496]Täytyy kyllä sanoa, että en usko. En todellakaan. Kukaan sh ei voisi toimia noin, siis tuollaisilla mokilla ikinä päästä edes koulusta läpi saati toimia työssä. Tai että saisi vain suullisen huomautuksen pomolta, hoh hoi... vilkas mielikuvitus ap:lla.[/QUOTE]

Voi kun olisikin vain mielikuvituksesta kyse. Mutta ihan totta tämä on. Aamulla kävin miehen kanssa (hän omalla asialla ja minä omalla) terveyskeskuksessa sairaanhoitajan luona, sain lähetteen verestä otettavaan raskaustestiin, kävin labrassa jossa sanottiin että tulos tulee iltapäivällä. Ei ollut tullut iltapäivän puhelintuntiin mennessä niin sairaanhoitaja sitten oli yrittänyt soittaa minulle ja kun en ollut vastannut niin oli soittanut miehelleni joka oli kotona kipeänä ja kertonut hänelle että vaimon testin tulos on positiivinen ja lääkäri soittaa hänelle huomenna. Mieshän innostui ja soitti minulle, tällöin pystyin vastaamaan ja sitten sain kuulla mieheltäni tämän uutisen. Soitin äkäisenä sairaanhoitajalle ja hän vain pahoitteli että oli luullut että mieheni saa tietää kun yhdessä aamulla hänen luonaan kävimme. Ja suullisen huomautuksen saa jos en tee kirjallista valitusta. Jos teen kirjallisen valituksen, homma menee muuten samoin mutta minä saan kirjallisenv vastauksen.

[QUOTE="vieras";27843554]Onko kyseessä joku miehen tuttu hoitsu, kun osasi tälle soittaa? Vai miksi tiedoissasi oli miehesi puhelinnumero?[/QUOTE]

Ei ole tuttu sairaanhoitaja. Oli kai tiedoistani ottanut miehen puhelinnumeron kun se lähiomaisena siellä on. Vai liekö ottanut miehen omista tiedoista, kun tietää kyllä kuka mieheni on, kun sukunimemme on niin harvinainen täällä päin ja kävimme aamulla yhdessä sairaanhoitajan luona (kumpikin omalla asialla).

No ei tuo noin saisi mennä. Mutta harvapa noista tuntuu välittävän vaikka pitäisihän tuolla jos missä olla roti tuossa touhussa.

Minä pahoitin mieleni siitä kun tulin todellakin ylläriraskaaksi ja olin saanut juuri siitä varmistuksen, kävin vitamiinia ostamassa luontaistuotekaupassa ja sinne sattui sukulaisen ystävä juuri kassalle palvelemaan. än siis tajusi että olen raskaana kun näki mitä ostan. Eipä mennyt kun päivä pari kun tämä sukulainen onnitteli ja tasan mistään muualta ei olisi asiaa voinut saada tietoonsa. Laitoin kyseiseen firmaan palautetta asian tiimoilta, se nimittäin pahoitti oikeasti mun mielen tuolla lärppimisellään. Tämä sukulainen oli vihoinviimeinen juorukello kenen olisin halunnut asiasta tietävän ja alkuraskaus oli todella vaikea ja epävarma tutkimuksineen puoliväliin saakka.

Yhteistyössä