Kiitoskortteja, kiitoskortteja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ainakin nimimerkki "Carelian" kotona oli hänen lapsuudessaan sama tapa?
En muista oliko muita joilla kiitoskortit liittyivät joulunakin saatuihin lahjoihin.
:)
Juu, Carelian viesti tulikin tosiaan juuri ennen tuota omaa kysymystäni. Sitä ennen kuitenkin kirjoitit, että "moni muukin tunsi perinteen". Mutta minun huomatakseni perinnettä ei tunnistanut kukaan ennen Careliaa.

Njääh. Nyt en jaksa vääntää enempää. :D Tapa ei kuitenkaan ole eikä lie koskaan ollutkaan kovin yleinen, siihen voinemme päätyä.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Kuinka monessa perheessä on tapana lähettää joulun jälkeen kiitoskortit joulumuistamisista?
Entä saatteko vastaavia kortteja esim kummilapsiltanne tms?

En lähetä. Hyvä että kortit saan postiin ajoissa. Lahjoista aina kiitetään, selvä se. :)

Tänään olen nukkunut liian pitkään, Hesarin uusi muoto ei miellytä, töitä rästissä, päätä särkee ja korttirumba kuulostaa nyt näpertelyltä. Huomenna ehkä toisin. :D

• Tykkää
En lähetä. Hyvä että kortit saan postiin ajoissa. Lahjoista aina kiitetään, selvä se. :)

Tänään olen nukkunut liian pitkään, Hesarin uusi muoto ei miellytä, töitä rästissä, päätä särkee ja korttirumba kuulostaa nyt näpertelyltä. Huomenna ehkä toisin. :D

Näpertelyä tai väkerrystä se minunkin mielestäni on.

Miksei mummeliisa vaan voi myöntää, ettei tää ole mikään kuoleva yleisperinne vaan lähinnä heidän perheen ihan oma juttu. Sama kun se Mariaana kruunuineen. Se Mariaana on ilmeisesti vain mummelin suvun tai kylän perinne kun ei edes google löydä.

Kaikilla meillä on omia sukuperinteitä. Ne ei ole kuiteskaan kansanperinnettä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras alkupäästä;27839378:
Miksei mummeliisa vaan voi myöntää, ettei tää ole mikään kuoleva yleisperinne vaan lähinnä heidän perheen ihan oma juttu. Sama kun se Mariaana kruunuineen. Se Mariaana on ilmeisesti vain mummelin suvun tai kylän perinne kun ei edes google löydä.

Kaikilla meillä on omia sukuperinteitä. Ne ei ole kuiteskaan kansanperinnettä.

Teitenkin voin myöntää, että noin on.
En vain itse tiennyt sitä vaan luulin yleisemmäksikin perinteeksi kun niin eripuolilta maata tulleet suvut sitä harrastivat. Kruunumariaana on Kaustisen Virkkalan/Järvelän kylän perinnettä tai oikeammin nykyään lähinnä legenda menneestä. Ei mitenkään koko maan juttu enkä oikein ymmärrä miten kertomastani sellaisen saisikaan.

En ole kuullutkaan tällaisesta tavasta. Ei ole meidän suvun tapa.

Meillä on tapana lähettää Uuden vuoden kortteja - onko muilla sitä tapaa? Joulukorttiperinnettä ei juuri ole, vaan lähetetään näin tammikuun alussa hyvän vuoden toivotuksia.

[QUOTE="vieras";27839398]En ole kuullutkaan tällaisesta tavasta. Ei ole meidän suvun tapa.

Meillä on tapana lähettää Uuden vuoden kortteja - onko muilla sitä tapaa? Joulukorttiperinnettä ei juuri ole, vaan lähetetään näin tammikuun alussa hyvän vuoden toivotuksia.[/QUOTE]

Tuo uusi tapa minulle mutta kuulostaa ihan loogiselle, jos ei esim. joulua vietä.

Pidin tätä perinnettä niin kivana, että lainasin sitä ja äsken näpersimme taaperon kanssa kiitoskortit. Taapero tykkäsi kovin askarrella ja mun ei tarvinnut vaivata päätäni sen kanssa, että mitä tehdään tänään.

Nyt lähdetään pulkkaretkelle viemään kortit laatikkoon. Hyötyliikuntaa äidille vielä kaupan päälle. :D

• Tykkää
[QUOTE="nono";27837757]Ei lähetellä, joulukorttiterveiset ajaa tavallaan sen asian jo etukäteen..[/QUOTE]

tämä sitä että jos ja kun saat joulukortin niin pitää antaa joululahja. Aikamoista kerjäämistä

Niin varmaan, tämä olikin vain yksi näkökulma asiaan. Tämmöiset perinteet ovat kuolemassa, kun kommunikointiin ja yhteydenpitoon on jo muitakin konsteja, kuten tekstiviestit, soittaminen ja sähköposti. Jotkut jo ajattelevat ehkä enemmän omien pientenkin kulutusvalintojensa seurauksia luonnolle ja käyttävät enemmän muita konsteja kiittämisiin ja yhteydenpitoon kuin paperilappusten lähettelyä. :)

Minä mieluummin ottaisin kiitoskirjeen kuin jotain sähköpostia. Joka tapauksessa joudun tulostamaan jos haluan sähköpostin säilyvän. On häiritsevää kun nykyisenä aikana niin paljon yhteydenpitoa ja muistoja katoaa sähköisen muodon takia.

[QUOTE="vieras";27839441]Kyllä sä mummeli tässä rinnastat nämä traditiot vaikka toinen on kymmenien suomalais-ugrikansojen perinne ja toinen yhden kylän oma perinne. Sitten pääsitkin kivasti opastamaan tietämättömiä.

:)[/QUOTE]

Pyydän anteeksi että nuo kaksi on tuolla lailla rinnastettu.

Kyllä lähetän kiitoskortin ja kuvia lapsista heille, jotka ovat perhettämme jouluna muistaneet. Ja olen osalle heistä itsekin jo joulumuistamiset antanut, mutta silti haluan vielä joulun jälkeenkin lähettää kiitokset ja muutaman uuden kuvan lapsista joulunvieton tiimoilta. Tiedän, että nämä sukulaiset kovasti arvostavat tätä tapaa ja ihan odottavat kuvia lapsista. Ei ole suuri vaiva minulta nuo kiitosten lähettämiset. Jotkut ovat muistaneet lapsiani kymmenien tai satojen eurojen edestä joululahjoilla, joten pari kuvaa ja kortti on aika pientä siihen verrattuna kuitenkin.

[QUOTE="vieras";27839453]Joo, eikös kortteihin sen takia laiteta värssy: Etukäteen lahjoista kiittäen sen hyvänjoulun ja uudenvuoden toivotusten perään.
(Näin ainakin meidän suvussa.)[/QUOTE]

Tällainenkin tapa minulle ihan uusi.
Eikö tuossa ole riski, että kuulostaa siltä kuin "vaatisi" lahjoja vaikka ei ehkä sitä tarkoitakaan?

[QUOTE="vieras";27839455]Kyllä lähetän kiitoskortin ja kuvia lapsista heille, jotka ovat perhettämme jouluna muistaneet. Ja olen osalle heistä itsekin jo joulumuistamiset antanut, mutta silti haluan vielä joulun jälkeenkin lähettää kiitokset ja muutaman uuden kuvan lapsista joulunvieton tiimoilta. Tiedän, että nämä sukulaiset kovasti arvostavat tätä tapaa ja ihan odottavat kuvia lapsista. Ei ole suuri vaiva minulta nuo kiitosten lähettämiset. Jotkut ovat muistaneet lapsiani kymmenien tai satojen eurojen edestä joululahjoilla, joten pari kuvaa ja kortti on aika pientä siihen verrattuna kuitenkin.[/QUOTE]

Eli olet "kolmas" joka tässä ketjussa kertoo tekevänsä noin?

Yhteistyössä