Miksi ei hienossa ravintolassa saisi juoda maitoa?:O Sehän kuuluu suomalaiseen ruokapöytään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöyristynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos mainitsemassasi ravintolassa istuu siististi pukeutunut henkilö joka käyttäytyy hyvin ja on mukavassa seurassa niin meneekö maistelumenu väärään kurkkuun kun huomaat että tyypillä onkin maitoa juomalasissa? Tuskin. Hyvä ja iloinen tunnelma tarttuu ja itsekin viihdyt ravintolassa paremmin kun huomaat muillakin olevan hyvän fiiliksen vaikkakin jollain olisi jotain muuta lasissa kuin siellä mukamas pitäisi olla.

Henkilökohtaisesti minua ei häiritsisi mitä hän joisi tai miten hän on pukeutunut, vaikka olisi paidatta.

En lukenut, myönnän. Maitolasi on sitä nakit/muusi-osastoa, väärä viinivalinta sen sijaan menee aloittelijan piikkiin. Pihvin kypsyysaste on makuasia.

Eli olen aloittelija, koska saan punkusta päänsärkyä. Miksi kypsyysaste on makuasia, mutta nämä muut eivät? Se pihvihän on kypsänä kuiva kuin sahara ja sehän ei ole tarkoitus ja taas joku loukkaantuu.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27774867:
Eli olen aloittelija, koska saan punkusta päänsärkyä. Miksi kypsyysaste on makuasia, mutta nämä muut eivät? Se pihvihän on kypsänä kuiva kuin sahara ja sehän ei ole tarkoitus ja taas joku loukkaantuu.

Tutustu etikettiin vapaa-ajallasi tai kysy tutulta tarjoilijalta.

[QUOTE="vieras";27774858]Ilmeisesti ei, loukkaamatta kokkia, pöytäseuruettaan, koko ravintolan salia ja henkilökuntaa, ohikulkijoita, kaksplussaa ja uhkaamatta tuntemattomien pikkulasten isän henkeä.[/QUOTE]

Voi hitto tuo viimeinen saa vieläkin repeämään.. :D

Ilman muuta. Mutta siksi joidenkin ei pidäkään syödä muuta kuin perusruokaa. Suomalaista sellaista. Perusruokaa on näet muissakin maissa :)

Jokaisella kulttuurilla ja maalla on näitä "perusruokia". Mikä tekee näistä meidän perinteisistä ruuista jotenkin huonompia tai ei niin cooleja kun muiden maiden keittiön ruuat?

Jos joku oikeasti vain yksinkertaisesti nauttii siitä nakista ja muusista, tai maidosta, niin mikä siinä on väärin? En vain ymmärrä. Pitäisikö vartavasten irvistellä jotain simpukoita naamariin oksennusta pidätellen?

Minä arvostan kovasti suomalaista perusruokaa, ja pidän siitä erittäin paljon. Mutta toisaalta rakastan itämaisia makuja ja tulisuutta. Enkä edes juo ruokajuomana maitoa.

Pointtini vain tähän kaikkeen on, että jos jumalauta joku tykkää maidosta, niin juokoon sitä ruokajuomana. Keneltä se on pois? Sinäkö päätät ettei se voi maistua hyvältä?

Vieras: enemmänhän tässä nyt on kyse siitä että jos kerran tykkää nakeista ja muusista niin miksei sitten mene sinne ABC:lle ja tilaa niitä, miksi pitää mennä sinne fine dining -paikkaan ja valittaa sitten kun ei sieltä saa kuin niitä simpukoita? Tai että vielä tilaa niitä simpukoita joista ei tykkää ja valittaa sitten kun ne maistuvat pahalta ja pitäisi saada niihinkin sitä ketsuppia päälle ettei niiden oikea maku tuntuisi?

Eli tässä ketjussa olen oppinut sen, että oman ruokajuoman valinta ravintolassa on pelkkää silmänlumetta, oli se sitten maitoa, vettä tai viiniä. Ainoa oikea tapa on kysyä henkilökunnalta suosituksia ja toimia niiden mukaan.

Säpäle harmaana: no silloin ei ainakaan voi mennä vikaan. Toisaalta vesi on aina ihan kelpo valinta. On terveellistä, sitä voi juoda runsainkin mitoin ilman mitään haittaa ja se sopii ihan minkä ruoan kanssa vain.

Ei helvata, en jaksanut lukea loppuun paria viime sivua, mutta. Jos jonkun kokin elämä menee pilalle siittä että otan valkkaria punkun sijaan (kamala hedari punkusta) ja vieläpä haluan pihvini kypsänä niin voi voi. Mullakaan ei töissä aina laita vanhemmat lapsilleen sitä sopivinta vaatetta päälle, saatika opeta niitä hyvätapaisiksi.

Annetaanko ihmisen nyt vaan juoda maitoa?

Ja miten se tyyppi oikeesti kuoli?

[QUOTE="Kifa";27774900]Vieras: enemmänhän tässä nyt on kyse siitä että jos kerran tykkää nakeista ja muusista niin miksei sitten mene sinne ABC:lle ja tilaa niitä, miksi pitää mennä sinne fine dining -paikkaan ja valittaa sitten kun ei sieltä saa kuin niitä simpukoita? Tai että vielä tilaa niitä simpukoita joista ei tykkää ja valittaa sitten kun ne maistuvat pahalta ja pitäisi saada niihinkin sitä ketsuppia päälle ettei niiden oikea maku tuntuisi?[/QUOTE]

Eihän tässä ruoasta olekaan valitettu, vaan juomista. Kyllä minä mieluummin valitsen ravintolan ruoan ja tunnelman perusteella, kuin sen ruokajuomavalikoiman.

elämä otetaan ihan liian vakavasti... mitä väliä on, jos tilaa maitoa ravintolassa ? on jo melko tekopyhää tosiaan, jos sitä pidetään nolona... jokainen saa tilata sitä mistä pitää, et sinä miestäsi ole pakottanut maitoa juomaan, jos hänelle ei maistu, saat sinä juoda, sinun kurkusta se alas menee, ei hänen !! jos niin kauhiasti hävettää niin vaihtakoot seuraa..

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27774884:
Minähän kysyn nyt sinulta. Etkö osaakaan vastata?

Osaan ja vastaankin. Rekkabaarit ja ketjuravintolat ovat paikkoja, joissa se maito on ok ruokajuomana. Fine dining tarkoittaa suomennettuna hifistelyä ruuan suhteen ja siellä se maito ei todellakaan ole ok.

[QUOTE="Kifa";27774900]Vieras: enemmänhän tässä nyt on kyse siitä että jos kerran tykkää nakeista ja muusista niin miksei sitten mene sinne ABC:lle ja tilaa niitä, miksi pitää mennä sinne fine dining -paikkaan ja valittaa sitten kun ei sieltä saa kuin niitä simpukoita? Tai että vielä tilaa niitä simpukoita joista ei tykkää ja valittaa sitten kun ne maistuvat pahalta ja pitäisi saada niihinkin sitä ketsuppia päälle ettei niiden oikea maku tuntuisi?[/QUOTE]

Miksi pitäisi mennä abc:lle? Miksei saisi mennä "hienompaan" paikkaan? Miksei saisi maistella uusia makuja? Miksei saisi valita semmoisia lisukkeita mistä pitää? Miksei saisi juoda ruokajuomaa oman maun mukaan?

Kuka sen määrittelee maistuuko ketsuppi hyvälle vai pahalle, saatika sitä miltä se maistuu simpukan päällä?

Empä ole kokeillut, tiedä vaikka kuin hitti tulisi.

Tiedä vaikka se ketsuppi siinä pihvin päällä vain korostaisi pihvin makua... mene ja tiedä.

Osaan ja vastaankin. Rekkabaarit ja ketjuravintolat ovat paikkoja, joissa se maito on ok ruokajuomana. Fine dining tarkoittaa suomennettuna hifistelyä ruuan suhteen ja siellä se maito ei todellakaan ole ok.

Jälleen sinulta meni varsinainen kysymys ohi, kun pysyt sitkeästi tuossa rekkabaariteemassa. Minä kysyin, miksi pihvin kypsyydestä ei loukkaannuta samalla tavalla, kuin maidosta? Yhtä lailla se ateria menee siinä pilalle ja kokin ammattitaitoa loukataan.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27774946:
Jälleen sinulta meni varsinainen kysymys ohi, kun pysyt sitkeästi tuossa rekkabaariteemassa. Minä kysyin, miksi pihvin kypsyydestä ei loukkaannuta samalla tavalla, kuin maidosta? Yhtä lailla se ateria menee siinä pilalle ja kokin ammattitaitoa loukataan.

En osaa tuohon kypsyysasteeseen - enkä jaksa - kommentoida muuta kuin että enpä vielä ole missään nähnyt 'suositeltuja' kypsyysasteita. Minä tilaan omani tietyssä ja palautan jollei sitä ole. Maito sen sijaan on moukkien juoma ns. hienommassa paikassa.

[QUOTE="vieras";27766774]Viestistä 123 lainattu:

""... kaikkien pöytätapojen alkeisiin kuuluu, että jokaiselle annetaan vapaus juoda ja syödä tai olla juomatta ja syömättä mitä haluaa." Tuomi Elmgren-Heinonen: Käytöksen kultainen kirja. WSOY, Porvoo 1961."[/QUOTE]

Auts! Mikä sivallus Mummeliisaa kohtaan!

[QUOTE="vieras";27766775]Tuo tilannetaju onkin aika mielenkiintoinen juttu, eräällä ystävälläni se on ihan suvun kotikasvatuksessa sukupolvien takaa. Hän on aina kohtelias muita kohtaan, ei tee numeroa itsestään, ei tuo omaa yksityiselämäänsä esille ja ns. likapyykki käsitellään aina oman kodin seinien sisällä. Tänä internetin ja blogien aikakautena hän pitää perheen ja oman yksityisyytensä omana asianaan eikä jaa sitä muille.[/QUOTE]

Hyvä heitto Mummeliisalle!

[QUOTE="vieras";27774887]Pointtini vain tähän kaikkeen on, että jos jumalauta joku tykkää maidosta, niin juokoon sitä ruokajuomana. Keneltä se on pois? Sinäkö päätät ettei se voi maistua hyvältä?[/QUOTE]

Kyse on tavallaan imagosta ja kirjoittamattomista säännöistä. Samasta syystä tj:lla on monesti siistit vaatteet ja kraka tai pikkutakki, vaikka ei se ole ollenkaan perisuomalainen tapa eikä välttämättä hänestä itsestään mukavaa. Rajattomuus/anything goes siksi koska asia X on itselle mukava ei ole kypsä tai loppuun saakka mietitty kanta. Rajoja voi rikkoa vain tyylillä ja harkiten, rajojen kaatelu ihan vaan piruuttaan ei ole kovin positiivista kuin lähinnä kaatelijalle itselleen.

miksi pihvin kypsyydestä ei loukkaannuta samalla tavalla, kuin maidosta? Yhtä lailla se ateria menee siinä pilalle ja kokin ammattitaitoa loukataan.

Mä olen joskus unohtanut mainita lihan kypsyysasteen ruokaa tilatessa. Jos jokin on noloa niin se on lähteä ravintolasta jättäen pöytään annoksen jota on vaan vähän nypitty.

Koska pihviaterian kun tilaa tarjoilija kysyy millä kypsyysasteella sen haluaa. Koska kaikki kypsyysasteet on "tarjolla", ja usein lukee menussakin.
Jos menussa lukee juomien kohdalla myös maito, niin sitä on ok tilata. Jos ei, niin valitaan muu juoma.
Miten helvetissä tämä voi olla palstan wt-mammoille niin vaikeaa tajuta?

Yhteistyössä