Miksi ei hienossa ravintolassa saisi juoda maitoa?:O Sehän kuuluu suomalaiseen ruokapöytään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöyristynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kumpi käy paremmin roquefort-etanoiden kanssa, maito vai cokis?

Tässä ketjussa on hieman epäselvää mikä on hieno ravintola. Joka tapauksessa aina voi kysyä tarjoilijalta mikä on sopivaa, esimerkiksi juomien suhteen. Viikinkiravintola Harald on upea ravintola jossa voi juoda turvallisin mielin maitoa, muta se tuskin on hieno siinä merkityksessä mitä tässä tarkoitetaan.

Juu ei. Se on rasvainen ketjuravintola.

[QUOTE="Kifa";27774599]No kyllä se yhtä loukkaavaa on kokkia kohtaan jos joku ehdottomasti haluaa tilata vaikka makeaa valkkaria pihvin kaveriksi (yöööks). Kun se ateria on mietitty ammattilaisten puolesta etukäteen ja jos sitä sitten jo ennen maistamistakin pitää ruveta mestaroimaan niin onhan se selkeä epäluottamuslause paikan ammattitaitoa kohtaan.[/QUOTE]

Mä olen pilannut kokkien päiviä ottamalla olutta ruokajuomaksi vaikka suosittelu onkin ollut valkkaria tai punkkua. Voe, voe, ei ole helppoa kenelläkään :D

[QUOTE="Kifa";27774599]No kyllä se yhtä loukkaavaa on kokkia kohtaan jos joku ehdottomasti haluaa tilata vaikka makeaa valkkaria pihvin kaveriksi (yöööks). Kun se ateria on mietitty ammattilaisten puolesta etukäteen ja jos sitä sitten jo ennen maistamistakin pitää ruveta mestaroimaan niin onhan se selkeä epäluottamuslause paikan ammattitaitoa kohtaan.[/QUOTE]

?

Siis ravintolassa x pitää tilata helvetin kallis hiirenkakan kokoinen, hiirenkakan makuinen ja hiirenkakan tuntuinen annos vain ja ainoastaan sen takia, ettei loukkaa kokin ammattitaitoa?

Eikä edes ruokajuomaa saa valita itse.

Minä kun syön ja juon sitä mikä _minun_ mielestäni maistuu hyvälle, en sitä mikä jonkun muun mielestä maistuu hyvälle.

Ei, enkä ole mikään einesruokaa mättäävä henkilö, vaan suuri ruuan ja makujen ystävä.

[QUOTE="vieras";27774628]Juu ei. Se on rasvainen ketjuravintola.[/QUOTE]

Upeat ruuat ja upea tunnelma, sekä sopii suomalaisille metsäläisille ja muille barbaareille.

[QUOTE="vieras";27774631]?

Siis ravintolassa x pitää tilata helvetin kallis hiirenkakan kokoinen, hiirenkakan makuinen ja hiirenkakan tuntuinen annos vain ja ainoastaan sen takia, ettei loukkaa kokin ammattitaitoa?

Minä kun syön ja juon sitä mikä _minun_ mielestäni maistuu hyvälle, en sitä mikä jonkun muun mielestä maistuu hyvälle.

Ei, enkä ole mikään einesruokaa mättäävä henkilö, vaan suuri ruuan ja makujen ystävä.[/QUOTE]

.. taidat olla perusruokaa mättäävä. Kaikki fine dining ei tarkoita hiirenkakan kokoisia hiirenkakan makuisia ruokia. Kommenttisi kertoo kaiken ;)

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27774313:
No tulee. Se on myös yksi syy, miksi ihmettelen maidon junttimaisuutta ja sitä, ettei ravintolassa muka maitoa löydy.

Ei kai kukaan tuollaisia drinkkeja hienoissa ravintoloissa tilaa? Lienevat suomalaisten keksintoja.

.. taidat olla perusruokaa mättäävä. Kaikki fine dining ei tarkoita hiirenkakan kokoisia hiirenkakan makuisia ruokia. Kommenttisi kertoo kaiken ;)

Kyllä, se kertoo kaiken teidän ongelmistanne.

Mitä pahaa perusruuassa on?

Ihan yhtälailla jonkun mielestä ihan tavallinen nakit ja muusi voi olla se kulinaristinen multikliimaksi. Vieläpä jos sen valmistaa erilaisella twistillä.

Minulle puhtaat raaka-aineet ovat a ja o. Olen penskasta asti valmistanut ruokaa suurella sydämellä. Alusta loppuun asti, itse saalistaen, itse kasvattaen, pannulle asti.

[QUOTE="vieras";27774631]?

Ei, enkä ole mikään einesruokaa mättäävä henkilö, vaan suuri ruuan ja makujen ystävä.[/QUOTE]

??

Ei kai ravintolaan kukaan pakota menemään... no ehkä joskus joutuu tekemään kompromisseja seuran vuoksi.

Pakko kai ruuan kanssa ei ole juoda mitään, vaikka lasissa nyt sattuisi olemaan vaikka sitä (jää)vettä.

[QUOTE="Lis";27774674]Ei kai kukaan tuollaisia drinkkeja hienoissa ravintoloissa tilaa? Lienevat suomalaisten keksintoja.[/QUOTE]

Siis meinaat, että ainoastaan Suomessa on drinkkejä, joihin tulee maitoa? Munatotista et ole esimerkiksi koskaan kuullut, sehän on varsin perinteinen suomalainen drinkki.

[QUOTE="vieras";27774654]Mutta silti se on ketjuravintola ja melkoisen rasvainen vielä.[/QUOTE]

Rasvaisia ruokia löytyy, mutta esimerkiksi Thorgeirr Mahtavan riistamiekka oli varsin rasvaton. Ketjuravintola ei tarkoita huonoa ravintolaa, vaan se voi olla Michelin tähden saanut ravintola. Tosin tähdet eivät ole Haraldin tavoite, vaan teeman noudattaminen. Moni suomalaisista viihtyy paremmin ei-niin-hienostelevissa ravintoloissa, kuten tämä ketju osoittaa.

Itselleni ei tulisi mieleenkään tilata maitoa Chez Dominiquessa, vaan ravintolassa ravintolan tavalla. Miksi ihmeessä väki haluaa hienoon ravintolaan, jos ei halua syödä ja käyttäytyä ravintolan mukaisesti? Normaali ihminen osaa sopeuttaa käytöksensä ympäristön mukaan.

[QUOTE="vieras";27774710]Kyllä, se kertoo kaiken teidän ongelmistanne.

Mitä pahaa perusruuassa on?

Ihan yhtälailla jonkun mielestä ihan tavallinen nakit ja muusi voi olla se kulinaristinen multikliimaksi. Vieläpä jos sen valmistaa erilaisella twistillä.

Minulle puhtaat raaka-aineet ovat a ja o. Olen penskasta asti valmistanut ruokaa suurella sydämellä. Alusta loppuun asti, itse saalistaen, itse kasvattaen, pannulle asti.[/QUOTE]

Ei mitään vikaa, mutta ei se ole fine dining -ruokaa, joka ei puolestaan ole hiirenkakkaa :)

Säpäle harmaana: ravintolassa kysytään mitä asiakas haluaa juuri siksi että kaikki eivät sitä alkoholia voi tai halua nauttia ja toisaalta sitten niitä sopivia vaihtoehtoja voi olla - yllätys yllätys - enemmänkin kuin yksi. Niistä voi sitten asiakas valita kukkarolleen ja makuaistilleen sopivan vaihtoehdon ravintolan kaavaileman makuelämyksen puitteissa pysyen.

Ja minäkin ihmetelen että miksi kukaan sitten haluaa mennä sinne fine dining -paikkaan ja maksaa ruoastaan sen mukaisen hinnan jos sitten kuitenkin haluaa pihviinsä ketsuppia tai ruokajuomakseen maitoa? Miksi ei sitten suosiolla mennä edullisempaan paikkaan josta saa oman makunsa mukaista ruokaa? Jos kyse on siitä että ollaan menossa syömään porukalla niin yleensä on muiden kannalta mukavampaa että se yksi jää joko kokonaan tilaisuudesta pois tai liittyy joukkoon vasta muiden syötyä kuin että alkaa siellä raflassa sitten valittaa ettei tykkää siitä mitä tarjolla on.

[QUOTE="vieras";27774798]Makumieltymykset ovat makumieltymyksiä.[/QUOTE]

Ilman muuta. Mutta siksi joidenkin ei pidäkään syödä muuta kuin perusruokaa. Suomalaista sellaista. Perusruokaa on näet muissakin maissa :)

[QUOTE="Kifa";27774799]Säpäle harmaana: ravintolassa kysytään mitä asiakas haluaa juuri siksi että kaikki eivät sitä alkoholia voi tai halua nauttia ja toisaalta sitten niitä sopivia vaihtoehtoja voi olla - yllätys yllätys - enemmänkin kuin yksi. Niistä voi sitten asiakas valita kukkarolleen ja makuaistilleen sopivan vaihtoehdon ravintolan kaavaileman makuelämyksen puitteissa pysyen.

Ja minäkin ihmetelen että miksi kukaan sitten haluaa mennä sinne fine dining -paikkaan ja maksaa ruoastaan sen mukaisen hinnan jos sitten kuitenkin haluaa pihviinsä ketsuppia tai ruokajuomakseen maitoa? Miksi ei sitten suosiolla mennä edullisempaan paikkaan josta saa oman makunsa mukaista ruokaa? Jos kyse on siitä että ollaan menossa syömään porukalla niin yleensä on muiden kannalta mukavampaa että se yksi jää joko kokonaan tilaisuudesta pois tai liittyy joukkoon vasta muiden syötyä kuin että alkaa siellä raflassa sitten valittaa ettei tykkää siitä mitä tarjolla on.[/QUOTE]

Jos asiakas haluaa ruokaansa ketsuppia ja lasiinsa maitoa, koska pitää näistä, niin mikä siinä on väärin? Ei sillä ravintolan nimellä ja statuksella ole mitään merkitystä tässä kysymyksessä!

Kyse on jumalauta makumieltymyksistä!

Itselleni ei tulisi mieleenkään tilata maitoa Chez Dominiquessa, vaan ravintolassa ravintolan tavalla. Miksi ihmeessä väki haluaa hienoon ravintolaan, jos ei halua syödä ja käyttäytyä ravintolan mukaisesti? Normaali ihminen osaa sopeuttaa käytöksensä ympäristön mukaan.

Jos mainitsemassasi ravintolassa istuu siististi pukeutunut henkilö joka käyttäytyy hyvin ja on mukavassa seurassa niin meneekö maistelumenu väärään kurkkuun kun huomaat että tyypillä onkin maitoa juomalasissa? Tuskin. Hyvä ja iloinen tunnelma tarttuu ja itsekin viihdyt ravintolassa paremmin kun huomaat muillakin olevan hyvän fiiliksen vaikkakin jollain olisi jotain muuta lasissa kuin siellä mukamas pitäisi olla.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27774583:
Eli peräkamarin mussukat eivät saa mennä hienoon ravintolaan? :D

Luitko viestiäni loppuun? Minä esimerkiksi tilaan aina vain valkkaria, vaikka suositeltaisiin punaviiniä. Miksi ihmeessä se on parempaa käytöstä eikä loukkaa kokkia, joka on kokonaisuuden suunnitellut? Tai jos pyydän sen pihvin kypsänä, vaikka suositus on medium? Tai en ota jälkiruokaa, vaikka se kuuluisi ateriakokonaisuuteen? Miten nämä asiat eroavat siitä maitolasillisesta?

En lukenut, myönnän. Maitolasi on sitä nakit/muusi-osastoa, väärä viinivalinta sen sijaan menee aloittelijan piikkiin. Pihvin kypsyysaste on makuasia.

[QUOTE="Kifa";27774799]Säpäle harmaana: ravintolassa kysytään mitä asiakas haluaa juuri siksi että kaikki eivät sitä alkoholia voi tai halua nauttia ja toisaalta sitten niitä sopivia vaihtoehtoja voi olla - yllätys yllätys - enemmänkin kuin yksi. Niistä voi sitten asiakas valita kukkarolleen ja makuaistilleen sopivan vaihtoehdon ravintolan kaavaileman makuelämyksen puitteissa pysyen.

Ja minäkin ihmetelen että miksi kukaan sitten haluaa mennä sinne fine dining -paikkaan ja maksaa ruoastaan sen mukaisen hinnan jos sitten kuitenkin haluaa pihviinsä ketsuppia tai ruokajuomakseen maitoa? Miksi ei sitten suosiolla mennä edullisempaan paikkaan josta saa oman makunsa mukaista ruokaa? Jos kyse on siitä että ollaan menossa syömään porukalla niin yleensä on muiden kannalta mukavampaa että se yksi jää joko kokonaan tilaisuudesta pois tai liittyy joukkoon vasta muiden syötyä kuin että alkaa siellä raflassa sitten valittaa ettei tykkää siitä mitä tarjolla on.[/QUOTE]

Siis minulle oli nyt oikeasti yllätys, että se minun valkkarinikin voi saada kokin loukkaantumaan. Parempi vissiin pysyä poissa noista hienoista paikoista kokonaan.

Vieras: no juurikin siksi että koska esimerkiksi ketsuppi peittää tehokkaasti alleen kaikki muut maut niin miksi maksaa 30 euroa sisäfilepihvistä eksklusiivisen hienolla kastikkeella ja peittää sen sitten ketsupilla jolloin lopputulos maistuu samalta kuin S-ketjun lehtipihvi? Tai miksi tilata 7 ruokalajin maistelumenyy ja juoda sen päälle maitoa joka peittää taatusti kaikki hienot makuvivahteet? Miksei sitten suosiolla mennä johonkin josta saa sellaista ruokaa jonka kanssa se ketsuppi ja maito sopii eikä joudu turhaan haaskaamaan rahojaan tai pukeutumaan ahdistavan hienosti ruokailun ajaksi?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27774583:
Eli peräkamarin mussukat eivät saa mennä hienoon ravintolaan? :D

Ilmeisesti ei, loukkaamatta kokkia, pöytäseuruettaan, koko ravintolan salia ja henkilökuntaa, ohikulkijoita, kaksplussaa ja uhkaamatta tuntemattomien pikkulasten isän henkeä.

[QUOTE="vieras";27774817]Jos asiakas haluaa ruokaansa ketsuppia ja lasiinsa maitoa, koska pitää näistä, niin mikä siinä on väärin? Ei sillä ravintolan nimellä ja statuksella ole mitään merkitystä tässä kysymyksessä!

Kyse on jumalauta makumieltymyksistä![/QUOTE]

Rekkamiesbaarissa tämä on juuri näin.

Yhteistyössä