Miksi ei hienossa ravintolassa saisi juoda maitoa?:O Sehän kuuluu suomalaiseen ruokapöytään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöyristynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No kyllä se maito kuuluu sinne absille, rossoon tai nakkarille. Tasokkaimmissa paikoissa tilataan sitten jotain ihan muuta. Tämä keskustelu on sitä samaa tasoa kuin se eräs keskustelu siitä miksi "hienoimissa ravintoloissa ei saa syötyä vatsaa täyteen". Siinäkin keskustelussa joidenkin oli hyvin vaikea ymmärtää gourmet-ravintoloiden ideaa ruoan nauttimisesta. Mutta turha näistä on vängätä :)

No kyllä se maito kuuluu sinne absille, rossoon tai nakkarille. Tasokkaimmissa paikoissa tilataan sitten jotain ihan muuta. Tämä keskustelu on sitä samaa tasoa kuin se eräs keskustelu siitä miksi "hienoimissa ravintoloissa ei saa syötyä vatsaa täyteen". Siinäkin keskustelussa joidenkin oli hyvin vaikea ymmärtää gourmet-ravintoloiden ideaa ruoan nauttimisesta. Mutta turha näistä on vängätä :)

Jumalauta jos henkilö a nauttii maidosta, niin miksei hän voi nauttia sitä ravintolassa johon vartavasten tullaan nauttimaan?

Söin tänään hienossa pubissa ;-) Hemmetti kun en huomannut tarkistaa oliko listalla maito. Saati tilata maitoa. Jos vaan olisin muistanut tän ketjun niin olisin kyllä varmaan tilannut maidon.

[QUOTE="vieras";27770733]No joo. Kyllähän pihvi ja maito tavallaan yhteen sopii, toinen vuollaan eläimen kyljestä ja toinen tulee utareesta. Mutta maito on kyllä vauvojen juomaa.[/QUOTE]

Tosi surullista ja kummallistakin että kiellät maidon lapsiltakin.

Voi kauheeta.. Pitääkö hienoissa ravintoloissa kahvi juoda mustana? Vai onko kahvi jo itsessään niin rahvaanomainen nautintoaine, ettei sitä fiineissä ravintoloissa nautita?

Vai laitetaanko siihen kahviin viiniä?

[QUOTE="vieras";27774284]Voi kauheeta.. Pitääkö hienoissa ravintoloissa kahvi juoda mustana? Vai onko kahvi jo itsessään niin rahvaanomainen nautintoaine, ettei sitä fiineissä ravintoloissa nautita?

Vai laitetaanko siihen kahviin viiniä?[/QUOTE]

Tätäkin minä kysyin jo aiemmin ja kappas, en saanut vastausta.

En ensimmäistä sivua enempää jaksanut tätä lukea, mutta jos ravintola on fine dining -statuksella, niin ap:n kaltaiset mäntit voisivat skipata ja kääntyä sinne Mäntsälän ABC:lle.

Minä en voi millään käsittää, että joku ääliö voi tuollaisessa paikassa olla 'nakit ja muusi' -moodissa.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
En ensimmäistä sivua enempää jaksanut tätä lukea, mutta jos ravintola on fine dining -statuksella, niin ap:n kaltaiset mäntit voisivat skipata ja kääntyä sinne Mäntsälän ABC:lle.

Minä en voi millään käsittää, että joku ääliö voi tuollaisessa paikassa olla 'nakit ja muusi' -moodissa.

Matkustaahan moni ihminen ulkomaillekin, ja kaipaa ensitöikseen sitten syötäväkseen muusia ja suomalaistyylisiä lihapullia. Tätä minun on rajoittuneisuudessani jokseenkin vaikea tajuta.

Ei se minun makunautintoani vähennä jos näkisin jonkun nauttivan hienossa ravintolassa maitoa ruoan kanssa mutta ajattelisin kyllä että kyseisellä henkilöllä ei voi olla kovin kehittynyt makuaisti ja pitäisin moista aika loukkaavana kokkia kohtaan. Lounasravintoloissa ruoan funktio on vatsan täyttäminen yleensä aika rajoitetussa ajassa ja makuelämys harvoin siitä kärsii jos ruoan päälle kippaakin maitoa tahi piimää. Sen sijaan fine dining -paikassa annoksen maut on tarkkaan soinnutettu kokonaisuudeksi jota hyvä juoma täydentää. Parhaissa paikoissa on jo valmiiksi laadittu kullekun menukokonaisuudelle sopiva viinipaketti tai sitten tarjoilija suosittelee jotain tiettyä. Jos ei halua alkoholia nauttia niin oikea valinta on vesi joka ei mitään makuja peitä. Maidon tai kokiksen tilaaminen on suora viesti siitä ettei keittiön ponnisteluja arvosta kun jo suoralta kädeltä tilaa makuja peittävän tai sotkevan juoman. Kuten se ketsupin laittaminen pihville - ketsupin alta mikään ei miltään maistu joten yhtä hyvin siinä alla voisi sitten olla hampurilaispaikan eltaantuneessa rasvassa paistettu jauhelihapihvi kuin se sekunnilleen sopivan pitkään paistettu hienoin sisäfile. Suolaa ja pippuria kyllä on luvallista lisätä oman maun mukaan koska suola sopivissa määrin korostaa makuja entisestään.

[QUOTE="Kifa";27774452]Ei se minun makunautintoani vähennä jos näkisin jonkun nauttivan hienossa ravintolassa maitoa ruoan kanssa mutta ajattelisin kyllä että kyseisellä henkilöllä ei voi olla kovin kehittynyt makuaisti ja pitäisin moista aika loukkaavana kokkia kohtaan. Lounasravintoloissa ruoan funktio on vatsan täyttäminen yleensä aika rajoitetussa ajassa ja makuelämys harvoin siitä kärsii jos ruoan päälle kippaakin maitoa tahi piimää. Sen sijaan fine dining -paikassa annoksen maut on tarkkaan soinnutettu kokonaisuudeksi jota hyvä juoma täydentää. Parhaissa paikoissa on jo valmiiksi laadittu kullekun menukokonaisuudelle sopiva viinipaketti tai sitten tarjoilija suosittelee jotain tiettyä. Jos ei halua alkoholia nauttia niin oikea valinta on vesi joka ei mitään makuja peitä. Maidon tai kokiksen tilaaminen on suora viesti siitä ettei keittiön ponnisteluja arvosta kun jo suoralta kädeltä tilaa makuja peittävän tai sotkevan juoman. Kuten se ketsupin laittaminen pihville - ketsupin alta mikään ei miltään maistu joten yhtä hyvin siinä alla voisi sitten olla hampurilaispaikan eltaantuneessa rasvassa paistettu jauhelihapihvi kuin se sekunnilleen sopivan pitkään paistettu hienoin sisäfile. Suolaa ja pippuria kyllä on luvallista lisätä oman maun mukaan koska suola sopivissa määrin korostaa makuja entisestään.[/QUOTE]

Tuo lihavoitu minua ihmetyttää. Miksi ihmeessä joku loukkaantuu, jos jollakin on kehittymätön makuaisti? Eikö silloin saa mennä ravintolaan, ettei loukkaa ketään? Muutenkin minua ihmetyttää se, että joku on keksinyt, että viini maistuu ruoan kanssa paremmalta kuin maito ja kaikkien on oltava tästä ehdottoman samaa mieltä. Miksi tässä kohtaa sen maun on kaikilla oltava sama, vaikka muilta osin niistä asioista ei voi kiistellä? Eikö sitten pitäisi olla yhtä loukkaavaa tilata esim eri viiniä, kuin ravintola suosittelee, kun ne maut on mietitty yhteensopiviksi.

[QUOTE="vieras";27774284]Voi kauheeta.. Pitääkö hienoissa ravintoloissa kahvi juoda mustana? Vai onko kahvi jo itsessään niin rahvaanomainen nautintoaine, ettei sitä fiineissä ravintoloissa nautita?

Vai laitetaanko siihen kahviin viiniä?[/QUOTE]

Kyllä, vain juntit laittavat kahviinsakin maitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27774500:
Tuo lihavoitu minua ihmetyttää. Miksi ihmeessä joku loukkaantuu, jos jollakin on kehittymätön makuaisti? Eikö silloin saa mennä ravintolaan, ettei loukkaa ketään? Muutenkin minua ihmetyttää se, että joku on keksinyt, että viini maistuu ruoan kanssa paremmalta kuin maito ja kaikkien on oltava tästä ehdottoman samaa mieltä. Miksi tässä kohtaa sen maun on kaikilla oltava sama, vaikka muilta osin niistä asioista ei voi kiistellä? Eikö sitten pitäisi olla yhtä loukkaavaa tilata esim eri viiniä, kuin ravintola suosittelee, kun ne maut on mietitty yhteensopiviksi.

Fine dining ei ole suunnattu peräkamarin mussukoille, joiden makumieltymyksiä ei voi muuttaa totutusta nakit, muusi ja lasi maitoa -skenaariosta.

Fine dining ei ole suunnattu peräkamarin mussukoille, joiden makumieltymyksiä ei voi muuttaa totutusta nakit, muusi ja lasi maitoa -skenaariosta.

Eli peräkamarin mussukat eivät saa mennä hienoon ravintolaan? :D

Luitko viestiäni loppuun? Minä esimerkiksi tilaan aina vain valkkaria, vaikka suositeltaisiin punaviiniä. Miksi ihmeessä se on parempaa käytöstä eikä loukkaa kokkia, joka on kokonaisuuden suunnitellut? Tai jos pyydän sen pihvin kypsänä, vaikka suositus on medium? Tai en ota jälkiruokaa, vaikka se kuuluisi ateriakokonaisuuteen? Miten nämä asiat eroavat siitä maitolasillisesta?

No kyllä se yhtä loukkaavaa on kokkia kohtaan jos joku ehdottomasti haluaa tilata vaikka makeaa valkkaria pihvin kaveriksi (yöööks). Kun se ateria on mietitty ammattilaisten puolesta etukäteen ja jos sitä sitten jo ennen maistamistakin pitää ruveta mestaroimaan niin onhan se selkeä epäluottamuslause paikan ammattitaitoa kohtaan.

Kumpi käy paremmin roquefort-etanoiden kanssa, maito vai cokis?

Tässä ketjussa on hieman epäselvää mikä on hieno ravintola. Joka tapauksessa aina voi kysyä tarjoilijalta mikä on sopivaa, esimerkiksi juomien suhteen. Viikinkiravintola Harald on upea ravintola jossa voi juoda turvallisin mielin maitoa, muta se tuskin on hieno siinä merkityksessä mitä tässä tarkoitetaan.

[QUOTE="Kifa";27774599]No kyllä se yhtä loukkaavaa on kokkia kohtaan jos joku ehdottomasti haluaa tilata vaikka makeaa valkkaria pihvin kaveriksi (yöööks). Kun se ateria on mietitty ammattilaisten puolesta etukäteen ja jos sitä sitten jo ennen maistamistakin pitää ruveta mestaroimaan niin onhan se selkeä epäluottamuslause paikan ammattitaitoa kohtaan.[/QUOTE]

Okei, eli tästä lähtien tilaan pelkästään vettä, ettei kukaan pahastu. Miksi sitten ylipäätään kysytään, mitä juotavaa halutaan, jos suosituksen ohittaminen on loukkaus? Olen luullut, että suositus on suositus, eikä mikään kiveen hakattu totuus.

Yhteistyössä