Miksi ei hienossa ravintolassa saisi juoda maitoa?:O Sehän kuuluu suomalaiseen ruokapöytään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöyristynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kai muslumaaneille ja lestoille opetetaan, että on syytä kunnioittaa toisten tapoja eli nauttia possusta ja kirkkaasta viinasta?

Vai onko niin että vaan valkoisten pitää hyväksyä tämä kunnioitus, kuten neekereiden tekemät raiskaukset?

Minun mielestäni se on kaikkea noita.
:)

On junttia ja seuraavaksi toteat, että "En minä ajattele sitä maidon juomista junttina.". On etikettivirhe, vaikka ei sitten olekaan? On junttia, mutta arvostelu on kuitenkin rumaa ja jokainen saa juoda mitä tykkää, mutta silti sanot juntiksi ja epäkunnioittavaksi eikä se juominen oikein olekaan sopivaa? Okei..jokaiselle jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja pöyristynyt;27765983:
Miestäni selvästi hävetti, vaikka tietää, että en pidä alkoholista ruuan kanssa. Ehdotti, että ottaisin kivennäisvettä tai tavallista vettä

muidenkaan lapset eivät juoneet maitoa.

Myös alkumaljat ja jälkkäriviinit jäi mulla väliin.

Ihan näiden perusteella minä etikettivirheeksi laskisin. Ja itse asiassa tuo vaikuttaa siltä, että mies on ensin hienovaraisesti yrittänyt korjata tilannetta, mutta ei... maitoa piti saada.

[QUOTE="niinpä";27767361]No en kyllä ymmärrä miten maidon juominen olisi epäkunnioittavaa ketään kohtaan???? Jos maitoa siis ravintolassa myydään juotavaksi.

Olemme maassa jossa hyvinkin viidesosa aikuisväestöstä on jonkinasteisesti alkoholisoituneita. Eli ponnistelee jotta alkoholinkäyttö pysyy kurissa. Silti kenenkään mielestä alkoholijuomien nauttiminen ravintolassa mahdollisesti alkoholiriippuvuutta sairastavan läsnäollessa ei ole "epäkunnioittavaa".

Mielestäni tällainen maidonjuomisen epäkunnioittavana pitämismielipide joutaa suoraan sanoen suolle.

Ja tämä on siis minun mielipiteeni. Minun puolestani kukin saa juoda justiin mitä haluaa.[/QUOTE]

Minun mielestäni alkoholistin seurassa juominen on epäkohteliasta ja epäkunnioittavaa (aivan samalla lailla kuin sian syöminen aterialla jossa juutalaisia/muslimeja). Näin minulle opetettiin kun olin pieni ja näin isovanhempani ovat opettaneet vanhemmilleni.

Ja näin toivon myös tulevien sukupolvien kokevan.

[QUOTE="vieras";27767439]On junttia ja seuraavaksi toteat, että "En minä ajattele sitä maidon juomista junttina.". On etikettivirhe, vaikka ei sitten olekaan? On junttia, mutta arvostelu on kuitenkin rumaa ja jokainen saa juoda mitä tykkää, mutta silti sanot juntiksi ja epäkunnioittavaksi eikä se juominen oikein olekaan sopivaa? Okei..jokaiselle jotain.[/QUOTE]

Ihanne todellakin että jokaiselle jotain.
Ja se, ettei kukaan nostaisi itseään kaikkien muiden yli illan suunnan tai tunnelman määrääjäksi silloin kun kuitenkin isommalla porukalla ollaan liikenteessä.

Ihanne todellakin että jokaiselle jotain.
Ja se, ettei kukaan nostaisi itseään kaikkien muiden yli illan suunnan tai tunnelman määrääjäksi silloin kun kuitenkin isommalla porukalla ollaan liikenteessä.

Miten keskustelu onnistuu/on mielekästä, jos toisen keskustelijan mielipide muuttuu koko ajan? Miten se on ihanne?

Miten illan suunta tai tunnelma muuttuu, jos joku tilaa ruokajuomaksi maitoa?

[QUOTE="vieras";27767489]Miten keskustelu onnistuu/on mielekästä, jos toisen keskustelijan mielipide muuttuu koko ajan? Miten se on ihanne?

Miten illan suunta tai tunnelma muuttuu, jos joku tilaa ruokajuomaksi maitoa?[/QUOTE]

Juu hyvä kysymys.

Kai muslumaaneille ja lestoille opetetaan, että on syytä kunnioittaa toisten tapoja eli nauttia possusta ja kirkkaasta viinasta?

Vai onko niin että vaan valkoisten pitää hyväksyä tämä kunnioitus, kuten neekereiden tekemät raiskaukset?

Opetetaan toki, enkä ole koskaan törmännyt muslimiin jonka ilmekään olisi värähtänyt kun vieressä joku syö porsaanleikettä.
Vuosi vuodelta he, niin kuin kai (toivottavasti) mekin opimme, miten kunnioittaa ystäviämme, kollegojamme, kauppakumppaniamme jne.

Joskus kerran kauan sitten Kokkolassa , satuin istumaan vastapäätä yhtä muslimiproffaa jolle tarjoiltiin possua. Silloin tilanteesta selvittiin kauniisti, kun pyysin (isännän assistentiksi itse itseni nimettyäni) anteeksi koska "allergiaansa" ei oltu merkitty keittiössä muistiin.

Kukaan ei nolostunut, ketään ei nolattu.
Ja ("jos halutaan olla tulosvastuullisia") ennen kaikkea - silloisen AMK:n pelastaneet kaupat syntyivät.)

[QUOTE="vieras";27767489]Miten keskustelu onnistuu/on mielekästä, jos toisen keskustelijan mielipide muuttuu koko ajan? Miten se on ihanne?

Miten illan suunta tai tunnelma muuttuu, jos joku tilaa ruokajuomaksi maitoa?[/QUOTE]

Menee monen kulinaristin ruokailu pilalle.
Toisaalta maitoa arvostavat saavat hyvän mielen.

Miksi ei voisi kukin ruokailla itselleen sopivassa paikassa, niin että kullekin tulisi upeaksi kokemansa ateria?
Miksi pitää mennä ravintolaan, jonka juomalistalla ei ole maitoa, (koska maito ei annostensa makuun niiden luojien mukaan sovi) vaatimaan maitoa?

:D

Tuttu asuu Israelissa ja kertoi, että juutalaiset ostavat possua siellä tiskin alta. Samoinhan Egyptissä muslimit kasvattavat possuja vääräuskoisille.

Muslimienkin tulisi päivittää uskonsa nykyaikaan, trikiini ei ole nykyään ongelma, joten possua voi nauttia huoletta. Kuten maitoakin.

Miksi ei voisi kukin ruokailla itselleen sopivassa paikassa, niin että kullekin tulisi upeaksi kokemansa ateria?
Miksi pitää mennä ravintolaan, jonka juomalistalla ei ole maitoa, (koska maito ei annostensa makuun niiden luojien mukaan sovi) vaatimaan maitoa?

Anteeksi. Luin väärin.
Luin että mitä jos "jokainen tilaa maitoa".

En usko että kenenkään (paitsi aloittajan ja miehensä) yksittäinen ilta menee mitenkään pieleen jos joku tilaa maitoa ruokajuomakseen.

Voiko absolutisti tai 17v nauttia fine dining-paikassa ruokaa vai joutuuko muu seurue ohjaamaan heidät Abc:lle?

[QUOTE="vieras";27767554]Tuttu asuu Israelissa ja kertoi, että juutalaiset ostavat possua siellä tiskin alta. Samoinhan Egyptissä muslimit kasvattavat possuja vääräuskoisille.

Muslimienkin tulisi päivittää uskonsa nykyaikaan, trikiini ei ole nykyään ongelma, joten possua voi nauttia huoletta. Kuten maitoakin.[/QUOTE]

Minä ajattelen samoin trikniinistä.
Toisaalta possunliha, niin hyvää kuin onkin, ei ehkä pätevä syy hylätä historiaansa ja traditioitansa?0

Eli kukin tavallaan ja ruokaa&juomaa kaikille riittää vaikka ei söisi possua tai joisi maitoa tai koskisi alkoholiin/pötsiin/koiraan/mihin lie.
Kukin vakaumuksensa mukaan TILANNETTA, ISÄNTÄÄ, TUNNELMAA JNE. sen puitteissa kunnioittaen.

"Maku" ja "tottumus" mielestäni eri asia kuin vakaumus.
Kaikkien mielestä ei ole?

Laadukkaan ravintolan ruoasta voi nauttia, vaikka haluaakin ruokajuomaksi maitoa, jos se vain tarjoilijalta kysymällä onnistuu tilata. Jos ei, niin sitten voi ottaa toiseksi parhaana pitämäänsä vaihtoehtoa. Jos tämä jotakuta loukkaa tai kokee sen epäkunnioittavana itseään kohtaan, kannattaa ehkä pysähtyä miettimään, missä se oma kasvatus/tapojen omaksuminen on mennyt pieleen.

[QUOTE="vieras";27767581]Voiko absolutisti tai 17v nauttia fine dining-paikassa ruokaa vai joutuuko muu seurue ohjaamaan heidät Abc:lle?[/QUOTE]

Absolutisti ja 17 v voi nauttia fine dining -paikassa ruokaa.
Jos he jotenkin erityisiä seurueessa juuri sinä iltana (juhlan kohde, asiakas tms.) niin seurue sopeutuu tarpeisiinsa.
Jos he vain yksi monista niin he sopeutuvat ryhmään (jättävät viinit juomatta, mutta eivät rajoita muiden nautintoa).

Noin minä sen näen.
Keskinäisenä kunnioituksena ja huomioisena.
Miten sinä?

Minä ajattelen samoin trikniinistä.
Toisaalta possunliha, niin hyvää kuin onkin, ei ehkä pätevä syy hylätä historiaansa ja traditioitansa?0

Eli kukin tavallaan ja ruokaa&juomaa kaikille riittää vaikka ei söisi possua tai joisi maitoa tai koskisi alkoholiin/pötsiin/koiraan/mihin lie.
Kukin vakaumuksensa mukaan TILANNETTA, ISÄNTÄÄ, TUNNELMAA JNE. sen puitteissa kunnioittaen.

"Maku" ja "tottumus" mielestäni eri asia kuin vakaumus.
Kaikkien mielestä ei ole?

Ja pari sivua sitten itse vertasit maidon tilaamista possun tilaamiseen juutalaisen/muslimin seurassa :D "Kaikkien mielestä ei ole?". Ei hitto, alkaa mennä jo liian koomiseksi.

Ravintolassa, ainakin hienommassa on juomalista. Jos listalta löytyy maito niin antaa mennä!

Itse rakastan jääkylmää maitoa sisältä verisen naudanpihvin kanssa, päälle kotitekoista valkosipulivoita aidosta voista. Maito pyöristää makuja ja neutraloi suuta makupalojen välissä. Näin kotona. Ravintolassa pihvin kanssa maistuu mieluusti chileläinen shiraz tai autolla liikkuessa kivennäisvesi.

Koti on paikka, jossa tehdään mitä halutaan, muualla on muiden säännöt = etiketti.

Yhteistyössä